[Schilderij] Springpaard; Hoe te beginnen met zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iepke

[Schilderij] Springpaard; Hoe te beginnen met zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:46

Ik ben net begonnen met een schilderij, maar ik zit een beetje vast..Of naja, ik kan nog veel verder, maar ik wil graag wat tips tussendoor!

Ik heb laatst m'n 1e olieverfschilderij gemaakt op school en dat vond k zo leuk dat ik besloten heb thuis ook maar eens wat te gaan schilderen!
Zoals jullie zien is hij dus nog niet af En van wat wel 'af' is/lijkt, moet ook nog misschien van alles aan gebeuren Er is mij op school geleerd dat je overal moest beginnen, licht beginnen en telkens werken aan de delen die het minste zijn. Ik heb het hier even anders gedaan Vond het paard het leukste om aan te beginnen

Maar oke, mijn vraag is, Hoe begin ik met zwart..?
Zwart is nogal een overheersende kleur en tuurlijk moeten er ook schaduwen in het zwarte deel zitten..
Hoe begin ik, moet ik beginnen met grijs (Zwart mengen met wit of beter, allerlei kleuren tot grijs mengen...?)
Dus ehh..Alle tips zijn welkom! (Ook over hoe ik de rest zou kunnen doen! )

Afbeelding

Afbeelding

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:46

Ik vind het erg goed hoor, doe ik niet zomaar na

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:57

oew, nu idd het zwart. Das wel gevaarlijk, want eenmaal zwart is het niet gemakkelijk het weer een andere kleur te geven. Ik durf niks te zeggen over tips, plaats je wel de vorderingen? Ben erg benieuwd!

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:27

Ja daarom...Als het zwart is, dan is het zwart...
Ik zal het er af en toe opzetten als ik weer een stuk verder ben!

Hmm, bedacht me net, heb geen lichtblauwe verf...Blauw is niet te maken he, uit andere kleuren.. Ik heb wel lichtblauwe acryl, maar om nou met 2 soorten verf te schilderen..Valt dat op? Anders nog maar ff halen

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:42

Blauw zal je inderdaad echt moeten kopen, gezien het een basiskleur is, kun je het niet maken door wat dan ook te mengen.
Ik blijf je (dit topic) in de gaten houden

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:02

Maar juist over olieverf kun je toch weer heen schilderen als t droog is?
Dan zou je eerst t zwart aan kunnen brengen en dan de schaduwen?

Iig veel succes!
Ik ben benieuwd naar t eindresultaat, volgens mij gaat ie stik mooi worden !

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:39

@Naomi: Als iets eenmaal heel donker is, is het heel moeilijk om het weer lichter te maken. Daarom ook altijd lichter beginnen..En daarbij komt, zwart is heel overheersend, dus zwart snel lichter maken is niet echt makkelijk.

Olieverf droogt wel, maar droogt heel langzaam. Als ik bijvoorbeeld begin met schilderen en ik heb nog verf over op m'n palet, dan laat ik het gewoon staan, daar kan je de volgende keer zo mee verder schilderen!Met olieverf heb je dus vaak het riciso dat je er een blubberbende van maakt, je smeert zo alles door elkaar omdat het nog niet droog is

Maar verder, bedankt! Ik zal het tussen- en eindresultaat hier neerzetten!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:31

Heey, ziet er al leuk uit hoor
Zo doe ik het meestal met zwart (en ook met andere kleuren):
Eerst de kleur mengen die het voorwerp écht heeft, dus voor een paarse trui meng je eerst paars.
Dan doe je een stukje ernaast op je palet wat wit. En dan begin je eerst met de delen die het meeste belicht zijn, die doe je wit. Dan doe je een klein beetje paars bij het wit, goed mengen en heb je heel licht paars, daar verf je de iets donkerdere delen mee. En zo verder totdat je aan de echte kleur paars komt. Daar moet je meestal het grootste gedeelte mee verven. En dan doe je een heel klein beetje zwart door de paars op je palet heen. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn, want van een klein puntje zwart erbij wordt het meteen een stuk donkerder. En zo schilder je verder totdat het pikzwart is (tenzij de schaduw niet pikzwart is natuurlijk).
En zo doe je dat ook met zwarte delen. Die zijn bijna nooit echt helemaal zwart, een cap is eigenlijk gewoon heel donker grijs. Dus met donkergrijs begin je. En dan eerste de lichte delen, dan de donkere.
En helemaal aan het einde, als de verf bijna droog is, dan kun je met een dun penseeltje nog wat extra accenten leggen met wit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:45

Dank je!!! Hier kan ik wel wat mee! Dus gewoon beginnen met een grijstint en dus gewoon veeeeel wit en een beetje zwart (Aangezien zwart wit gelijk heeel donker maakt)

Ik was net begonnen aan de laars, daar heb ik het idd net zo gedaan als jij omschreef. Ik gebruik tussendoor ook wel veel donkerbruin, is niet zo overheersend, maar toch donker..Alleen met echt zwarte stukken is grijs natuurlijk mooier..
Maar bedankt!

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:23

Er zijn sowieso verschillende soorten zwart en verschillende soorten wit. Gebruik nooit de meest contrasterende, omdat het resultaat dan erg kitscherig en hard wordt.

Durf te mengen, en durf weinig zwart te gebruiken. Gebruik bij schaduwen dus gewoon je basiskleur en meng daar steeds wat donker bij, of je nu voor een zwarttint kiest, of iets zachters. Bij een boom bijvoorbeeld gebruik je geen puur zwart als schaduw; doe dit bij een bruin paard dan ook niet, zelfs bij een zwart paard moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Meng je gekozen groentinten (gebruik overigens nooit van dat plastische groen, maar meng daar ook roodtinten doorheen) met zwart of vandijckbruin (dat is een erg donkere soort bruin, die je gewoon kunt kopen). Je kunt ook zelf een donkere tint mengen op je palet, maar werk in lagen zoals MysticTinker al zei: steeds iets donkerder. Let daarbij op dat het niet te kil wordt, waarbij je aan je ene kleur steeds een beetje meer van dezelfde donkere verf toevoegt, want dan krijg je een heel plat geheel, dat dus echt niet tot leven komt. Dan kun je net zo goed in acryl werken (acryl ziet er namelijk al gauw heel koud, kitscherig en plat uit, maar is makkelijker te bewerken).

Pas heel erg op met acryl en olie te combineren, want dat is niet gemakkelijk.

Bedenk dat zwart nooit helemaal zwart is: er zit wit in, grijs en vaak een van de volgende tinten (soms zelfs samen!) rood, groen, geel, paars, blauw... durf te kijken, durf andere kleuren dan het zwart of het bruin te zien in het zwart en bruin want die zijn er zeker!

Er zijn daarnaast verschillende manieren om olieverf te gebruiken. Je kunt laag voor laag werken of steeds stukje bij beetje geheel schilderen, wat veel realisten doen.

Succes ermee. Heb je nog vragen, wie weet kan ik helpen. En blijf denken: zwart bestaat niet, wit bestaat niet.

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 23:49

Bedankt!!
Hoe ik geleerd heb olieverf te gebruiken is laag voor laag..Ik was ook zo begonnen, maar vond het leuker gewoon het deel te doen waar ik zin in had
Ik heb inderdaad ook geleerd heel voorzichtig te zijn met zwart, grijstinten mochten we dan ook nooit maken met zwart en wit, maar door verschillende kleuren te mengen.
Maar wat je dus zegt: Wat zwart lijkt, hoeft niet zwart geschilderd, maar door donkere kleuren te gebruiken, eventueel gemengd met zwart, maak je een zwart lijkend oppervlak levendiger. Dus weinig zwart gebruiken.. En door telkens met dezelfde kleur donkerder te maken, daar word het juist minder levendig van?
Het gaat me hier dus vooral om het jasje...Het paard vind ik een stuk makkelijker

Hoe vind je het tot nu toe, wat ik al op doek heb staan?Er dan wel vanuit gaande dat het nog niet helemaal af is..Is het 'begin' zo goed?

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:26

Hmm..Ik denk dat ik straks eerst de muis enzo maar weer schoon moet maken..
Maar goed, ik ben weer een stuk verder!Maar hij is nog lang niet klaar

Afbeelding

Afbeelding

Ben nu zo'n beetje klaar met het hoofdje (Oren moeten nog wel)
En en en..Ik ben met het 'zwarte' deel begonnen, heb geen zwart gebruikt, wel veel donkere kleuren...Hoe lijkt dit, gaat het de goede kant op?
Verder heb ik de achtergrond voor een deel gedaan, zie alleen nu dat het wat scheef is... En dan nog het deel voor het zadel, daar moet nog een 'stuk paard' komen! En en en...de rest die ik vergeten ben

Maar hoe vinden jullie het gaan tot nu toe?Ben benieuwd!

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:54

wauw gaaf zeg!!
ik doe het je niet na!!
echt heel mooi

Tamara

Re: [Schilderij] Springpaard; Hoe te beginnen met zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:22

Ik heb totaal geen verstand van hoe je moet verven, dus daar zeg ik nix op Wil alleen zeggen dat ik hem heel erg gaaf vind worden en doe het je ook zeker niet na! Alleen hij lijkt maar 1 voorbeen te hebben, of zit dat andere been achter die andere? Oh enne, er mist nog een bakstuk/riempje van kopstuk naar bit

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:50

Haha, ja, dat andere voorbeen zit erachter, ik moet idd het verschil tussen de 2 nog wat duidelijker maken!
En dat riempje klopt ook Maar mijn penseel is een beetje te dik, moet nog even een iets kleinere zien te krijgen..Maar zoals je dan vast ook hebt gezien, is er ook nog geen bit

Faelivrin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:41

Stoer Echt netjes..!
Ik blijf dit topic ook volgen, ben benieuwd naar het eind resultaat!

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:15

Jaaaaaa!! (Bijna) klaar!!
Haha, laat ik het maar op bijna houden, waarschijnlijk zie ik zometeen weer iets wat net èeeven anders moet..
Wat vinden jullie ervan?Alle eventuele tips, kritiek, puntjes van verbetering ofzo, kom maar op En ik zat te twijfelen..Is ie te flets van kleur?Of ligt dat aan mij..?

Afbeelding

Afbeelding

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:55

wooooooooooooooh! Ik vind hem echt super Marieke!! Jeeeeetje mina!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:08

Heel mooi gedaan! Zeker gelukt met dat zwart

peaches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:10

heel gaaf....kan wel beetje tekenen maar verf of andere dingen echt nie! Misschien eens wat meer proberen, maar vind het heel goed gedaan!

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:59

Bedankt!! (Zie nu alweer dingen die anders moeten )

djonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:45

Wow die is echt te gek joh!!!
ik heb ook dingwen getekend maar het lukt niet om te uploaden enzo. balen!!!!

djonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:47

trouwens een tip!!!
(ik zag bij je 1e bericht dat het lastig was als het donker is weer licht te maken)
dan moet je van licht naar donker te werken en als dat niet gelukt is moet je laten drogen en de volgende keer er met een lichtere kleur overheen

ps. hoe zet je zo'n foto bij je naam??

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:01

Dank je Maar van licht naar donker werken doe ik over het algemeen ook Alleen dan nog, als het erg donker is...Heel licht zal je het niet meer krijgen. En idd, als het droog is kan je er weer overheen, alleen olieverf droogt heel langzaam..Dus even snel lichter maken wordt zo wat lastig.

Een avater kan je zo maken, je moet m verkleinen (kan met Paint, tot grootte...*staat wel ergens bij je profiel ofzo*) en dan uploaden en plaatsen bij profiel, avater.

Sterre2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:52

Waauuuw Marieke!!! Supergaaf hoor!!! Als je eens tijd over heb mag je er ook wel een van Sterre en mij maken