[contest] Bucephalus wedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[contest] Bucephalus wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:00

Ik gok dat ik hiervoor in de juiste lokatie/categorie zit... maar zeker weten doe ik het niet. Wel weet ik dat ik dan in elk geval de creatievelingen onder jullie meteen bereik, waardoor het me logisch lijkt dat het hier thuishoort. Ik heb jammerlijk erg weinig tijd om te reageren op PBs maar zal mijn best moeten doen, ook gezien de vele opdrachten waarmee ik bezig ben en in onderhandeling ben. Ho, de kerstdrukte is in volle gang.

Ik had dit waarschijnlijk eerder moeten posten, maar voor diegenen die interesse en tijd hebben, ik ben bezig met een wedstrijd (een dubbele, 1 ervan gaat over paarden).

Hier de link naar uitleg over de wedstrijd en deelnemers: http://josav.deviantart.com/journal/7252933/

In het kort de Nederlandstalige uitleg:

Teken of fotografeer jouw interpretatie van Bucephalus, het legendarische strijdros van Alexander de Grote.

Einddatum: 31 december (inzendingen die ik op 1 januari binnenkrijg dingen ook nog mee, omdat ook buitenlandse mensen deelnemen die te kampen hebben met nogal verwarrende tijdsverschillen).

Specifieke regels zijn de volgende:
#1 MOET Bucephalus voorstellen. Details, achtergronden, de aanwezigheid van Alexander de Grote of niet is allemaal bijzaak en geen vereiste. Het dient JOUW voorstelling van Bucephalus te zijn, of de interpretatie een reeds bestaande is of niet.
#2 Realisme, cartoon, fantasy, fotografie is allemaal toegestaan mits het Bucephalus weergeeft. Een eenhoorn met pauwveren als staart is dus toegestaan, zolang dit jouw interpretatie is. Een kleine uitleg wordt zeer op prijs gesteld.
#3 Geen restricties wat medium betreft, zolang het VISUEEL is. Mocht je twijfelen over wat wel en niet kan, vraag het gerust.
#4 Weet je niet wie Bucephalus is, vraag het gerust! Er zijn veel theorieën over wat voor paard hij was.

Kleine lettertjes (ik heb een minimum van 7 inzendingen nodig voor bepaalde prijzen) en wat je kunt winnen kun je vinden op de link die ik gegeven heb, onderaan. Mocht je willen dat ik het voor je vertaal vraag het gerust.

Winnaars krijgen sowieso een gratis werk in opdracht door mij gemaakt.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:21

Wauw, dr zitten echt al gave inzendingen bij!

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:38

Heel gaaf idee en er zijn al mooie dingen ingestuurd.

Nog even een vraagje; mag je meerdere 'dingen' insturen, of mag er maar één?
(Weet niet hoe jij er over denkt, wat eerlijk is of niet...)
Dat mis ik in je bericht, verder is het helemaal duidelijk.

Geen flauw idee of ik nog wat zal maken...
Om eerlijk te zijn denk ik, na het zien van de 3 ingestuurde tekeningen, dat het niet helemaal voor mij weggelegd is.
Ik mis het talent en een eigen stijl.

Maar ik hoop dat er veel mensen meedoen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-12-05 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:38

ik ga zeker weten meedoen!! maar is er een omschrijving wie Bucephalus was? met misschien een voorbeeld?
alvast bedankt. Ik heb trouwens even gekeken op die site maar ik ben LANG niet zo goed als zij...

JoSav

Re: [contest] Bucephalus wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:35

@_MaanMeisje_: je mag maximaal 2 inzendingen doen per wedstrijd. Je hoeft je echt niet geintimideerd te laten voelen door de deelnemers. Persoonlijk vind ik het een leuk onderwerp en als het niet mijn eigen wedstrijd was deed ik ook mee. Het gaat hier niet puur om technische ervaring, maar zeker ook om verbeeldingskracht en inzet. Voel je dus zeker niet geintimideerd door de overige deelnemers.

Algemeen:
Dit zijn de algemene regels:
#1 Geen gerecycled werk. Je inzending moet speciaal voor deze wedstrijd vervaardigd zijn.
#2 Als je inzending niet af is (bijvoorbeeld heel schetserig) of het heeft geen achtergrond, dan zal dat je uiteindelijke score beïnvloeden. Dat betekent overigens niet dat je niet kunt winnen!
#3 Je mag maximaal 2 inzendingen doen per wedstrijd.
#4 De uiterlijke inleverdatum kan niet gerekt worden; dat zou oneerlijk zijn voor mensen die wel op tijd hun werk hebben ingezonden.
#5 Houd je je niet aan de gegeven regels dan zal je inzending niet worden geaccepteerd en worden uitgesloten van deelname.

@smeetjoew: Bucephalus werd onder andere omschreven door Plutarchus, een tijdgenoot van Alexander. Daarnaast heeft onder andere Louis Couperus een boek over Alexander de Grote geschreven. Ik weet niet of er een Nederlandstalige beschrijving online is, anders schrijf ik er zelf wel 1.

Links:
http://faq.macedonia.org/history/buke.html
http://www.who2.com/bucephalus.html
http://www.equinenet.org/heroes/bucephal.html
http://www.1stmuse.com/alex3/bucephalus.html

Nederlandstalige:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bucephalus (dat is een begin)
http://www.tradupolis.be/vertalingen/la ... /index.php

Overigens wordt algemeen aangenomen dat Bucephalus voor minstens de helft van Akhal Teke afkomst was. Velen denken dat hij was gekruisd met een wat zwaarder oorlogspaard (denk model Iberisch) maar in de Middeleeuwen werden Eenhoorns en andere mythische interpretaties van Bucephalus erg populair. In sommige versies was hij zelfs een vleesetend paard, naar de Griekse mythes.

Interpretaties genoeg, toch? Maar, hoe stel jij hem voor als je over hem leest?

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:43

Ik zet 'm hier maar neer, aangezien m'n Pb 't niet doet (kan wel antwoorden, niet zelf sturen).
Als ik 'm nog ergens anders in moet sturen moet je me even zeggen hoe en waar.

Afbeelding

Becuphalus is (vind ik) hier belangrijker als mythologisch dier dan als historisch. Daarom op deze manier. Vurig, onverzettelijk, maar ook niet helemaal levensecht. Hij leeft tenslotte in verhalen en gedachten. Daarom het een beetje striptekening-achtige beeld.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:09

Pff, mooie dingen allemaal !!

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:17

wauw, wat leuk...... ik ga zeker een Bucephalus maken!

FrontC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:21

Hee, leuk!
Ik heb een computertekening gemaakt met mijn gebrekkige muisomgang, hij is nogal slordig. Maarja.

Mijn Bucephalus

Toelichting:
Iedereen zou Bucephalus voorstellen als een gevaarlijk, groot en zwart kolosaal paard, maar in feite is hij een gewone bruine hengst.
Zijn vrij normale uiterlijk maakt hem juist zo gevaarlijk: vijanden onderschatten hem.

Gemaakt met photoshop.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:08

D'r vliegen nogal wat iedeeën door m'n hoofd hier!
Gaaf idee voor een wedstrijd. Ik ga eens kijken of ik ook iets kan maken.
Moet wel zeggen dat ik jouw versie die hier een tijdje terug op Bokt heeft gestaan werkelijk het einde vond met die gave aftekening...
Is het de bedoeling dat we inzendingen naar jou Pm'en? Mailen? Ik ben geen lid van dat forum, moet het daarheen?
Ik beloof niets, maar ga wel aan de slag.

*teken-kriebels*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:17

Wel ja... *geeft dit topic maar eens een trap*

Nou, hier dan mijn inzending. Helaas, ik had hem liever met verf uitgewerkt, maar ik zit gewooon tot aan m'n nek in het (school) werk. Misschien komt dat nog een keer, vind het idee wel leuk.
Omdat het leuk is: de achterliggende gedachte (het in het Engels vertalen laat ik wel aan jou over. )
Ik wilde dus een Bucephalus maken. Oké, top.
Eerst denken. Wat is dit paard eigenlijk voor mij? Akal teke, jaja, ik stelde hem me toch meer voor als een aardig arabisch type. Nog meer? Alexander. Mwah, wel aardig, maar die spreekt me dan weer niet zo aan, trappen we eruit. Voor de rest, snel, vrij, helhaftig, woestijnen, zonsondergangen, overwinningen, JoSav (ja, ik moest echt aan die tekening van jou denken, dus jij staat ook in het rijtje).
Mooi. Dit moet het dus worden. Ik ben toen gaan schetsen, maar liep de hele tijd vast. Ik zie hem wel voor me, maar krijg hem niet op papier zeg maar. Of wel een mooi paard, maar die dan net niet het paard is wat ik bedoel.
Weer denken.
Dit paard is voor mij dus vooral een sprookje, waarvan het heerlijk is dat het net niet zeker is wat mythe en wat werkelijkheid is. Ongrijpbaar zeg maar. Voor mij dus ook ongrijpbaar met tekenen. Dus: ik maak het paard niet. Ik laat het vaag, wie was hij nu eigenlijk, hoe zag hij eruit? Dat is het raadsel waar ik nu juist zo van houdt bij dit paard.
Ik was er nu vrij snel uit. Een silhouet (chips, spel je dat zo of moet er toch nog -te achter?) . Maakt het mystiek. Een berg waar hij afrent, de kracht en heldhaftigheid. Een stel rennende benen. De snelheid. Een ondergaande zon als achtergrond die niet zoveel aandacht opeist. In een soort panorama-achtige bladverdeling gemaakt om de wijdsheid een beetje aan te geven.
Oh, en die JoSav, wat doen we daarmee? Waar denk je aan bij haar? Houtskooltekeningen. Nee hé? Oh ja dus, ik aan de houtskool. Nog nóóit gebruikt, gewoon mee aan de slag gegaan. Leuk spul, niet vegen.
Silhouet(te) gemaakt met mijn favo Oostindische inkt met rietpen, achtergrond met kleurpotlood. (waar ik ook nooit mee werk)
(Lekkere korte uitleg, maar goed )
Presenteer ik u: mijn Bucephalus: de ongrijpbare.

Afbeelding

De fotokwaliteit is om te huilen, waar is m'n achtergrond heen? Hij is nog ietsje breder, de benen zitten dus niet tegen de rand aan.
Als ik binnen de tijd nog ergens iemand met een scanner op de kop kan tikken maak ik er nog wel even eentje, anders moet ik het hiermee doen.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:48

WOW, die oliepastel inzending.. .ik zou zo graag weten welk merk ze gebruikt en welke techniek ze gebruikt.. heb alles afgezocht naar info over oliepasteltechniek en wat nu een goed merk is,maar kan maar niets vinden..

ontopic, jammer dat ik dit topic zo laat zie, zou graag mee willen doen maar ben op vakantie en kan dus niet scannen.. balen!

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:47

Ik heb gelukkig vakantie, want ik wil heel graag mee doen! Ik ga dan ook vanavond brainstormen hoe ik Bucephalus voor ga stellen !

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:41

Elanor, wat een bijzonder originele uitwerking.
Knap bedacht!

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:33

Oké, ik ben net op tijd

Ik heb heb gezocht naar de verhalen rond Bucephalus en Alexander. Er werd beschreven dat Bucephalus erg wild was en ontembaar Alexander wilde Bucephalus temmen en als dat lukte wilde zijn vader het paard kopen. Uiteindelijk slaagde Alexander erin om het dier te temmen. Het proces van het temmen heb ik me voorgesteld en een beetje gezocht naar hoe het in die tijd er ongeveer uitzag. Romeinse kleren enz... Ook naar de verhoudingen. En dit is mijn tekening geworden mét Alexander zelf (ik wist nou eigenlijk niet zeker of dat mocht... maar ik vond dat hij erbij moest zijn)
Bucephalus is voor mij eigenlijk een paard dat energie uitstraalt en eigenlijk een beetje bang is voor de mens, daarom was hij ontembaar voor de meeste mensen. Maar hij vertrouwde Alexander de Grote en liet zich temmen.

Dit is mijn tekening

Afbeelding

Het is op A3 formaat, dus ik moest een foto maken jammergenoeg

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:27

Aan iedereen die nog mee wil doen: wegens mijn eigen internet-uitval heb ik de deadline tot aanstaande zondag verlengd. De inzendingen tot nog toe zal ik toevoegen aan de lijst die ik al heb: ze zijn allemaal goedgekeurd (en erg leuk al die verschillende ideeën!)

En Alexander mocht zeker ook in de tekening (om de vraag van Lipydo te beantwoorden), maar was geen vereiste, vandaar.

Iedereen heel veel succes! Ik vind de inzendingen tot nog toe echt super!

(ja, ik leef nog!)

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:36

Alle inzendingen kunnen hier bekeken worden: http://josav.deviantart.com/journal/7252933/

Ik zal inzendingen tot aanstaande zondag nog accepteren.
Voor de nieuwsgierigen: ik heb zelf eveneens enkele tekeningen van Bucephalos in het verleden gemaakt. Ik zou er op het moment graag nog een maken, vanwege deze wedstrijd maar daar heb ik gezien het aantal opdrachten echt even geen tijd voor.

Enkele van mijn oudere tekeningen van Bucephalos (zoals ik hem me voorstel):

http://josav.com/art/dbucephalus.jpg (2005)
http://www.josav.com/art/bukegaze.jpg (2004)
http://josav.com/art/desertbuke.jpg (2004)

Volgens mij heb ik ook nog wel een aantal oudere, maar die kan ik nu eventjes niet vinden. Tja, het is wel vrij duidelijk hoe ik hem me voorstel, toch?

Ik zal na het weekend bekend maken wie gewonnen hebben, als ik alle inzendingen binnen heb.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:07

Leuk/Mooi al die inzendingen! Kun je die inzendingen van bokt ook op deviantart zetten?

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:05

ah, gelukkig... k had de 31e dec niet gered, yoheee, misschien dat we het nu wel gaan redden

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:30

tot zondag? oei, dan ga ik haasten, heb wel een leuk ideetje

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:16

Je mocht toch 2 inzendingen doen? Dan ga ik mijn tekening op de computer in kleuren En het hoofd van Alexander veranderen

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:23

De inzendingen zal ik niet op DA uploaden, omdat het niet mijn tekeningen zijn. Verder merk ik wel wie zich er alsnog aan waagt nu de deadline naar zondag is verschoven. Je mag inderdaad twee inzendingen per persoon doen. Iedereen veel succes ermee!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:28

Eergisteren las ik dat de deadline verschoven was ... en nu kon ik wel meedoen
Na 2 avonden tekenen is dit het resultaat, mijn interpretatie van Bucephalus.

Een paard dat mysterieus is als de nacht,
moedig, ontembaar, ongrijpbaar als de sterren,
strijdlustig (speerpunt) maar diep in zijn hart
zacht van karakter voor zijn meester.

Afbeelding

Gr. Ilonne

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:18

Naar orginele foto van www.HypoFocus.com

Dit is dan mijn Bucephalus; kracht en gevoel.

Afbeelding

Gr.,
Myra Wippler

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:17

oeps!
kom ik weer te laat achter dat dit topic er is
ik ga vanavond tekenen, in de hoop dat ik nog iets kan maken
wat er nog een klein beetje uit ziet *wat niet gaat lukken *