Manga-tekenaars?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Manga-tekenaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:31

Even voor de muggezifters: Met Manga bedoel ik dus niet het Japanse woord voor 'strip', maar de tekenstijl die hiermee in Europa aangeduid wordt: Anorexiameisjes met grote ogen.

Wie tekent er hier allemaal Manga, welke materialen gebruiken jullie en wat is jullie inspiratiebron? Zelf ben ik sinds kort wat Manga aan het schetsen en ik vind het een erg leuke manier om mensen weer te geven, wel gestileerd maar toch erg 'af'. Vooral de strips uit w.i.t.c.h. vindt ik echt schitterend gemaakt, dus dat is toch denk ik wel mijn voorbeeld. Euromanga weliswaar (gemaakt in Italie), maar wel errug mooi gedaan.

eknein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:55

Hallo! Ik teken wel eens manga, wat ik gebruik?
Zacht potlood, en een wattenstaafje om het potlood beetje uit tevegen.. Ik verzin zelf een manga poppetje of ik teken er 1 na, van internet

alena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:22

ik teken ook wel eens manga,
en gebruik er gewoon ikea ptolootjes of zoiets voor
ik heb 3 boeken met amnga en daar ben ik nu soms mee bbezig

CKdamour

Re: Manga-tekenaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:25

Ik heb er pas 1 getekent:

Afbeelding
Tekenen met potlood... scannen en in photoshop afmaken.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:27

Ik teken ook graag en veel manga Soms verzin ik, soms teken ik na uit van een prent en soms teken ik na van foto's.
Ik teken met potlood, zwart stiftje of chinese inkt. Soms kleur ik ook in

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:29

Jep ik ben er weer mee begonnen sinds ik mijn wacom heb, op papier kreeg ik het er nooit goed op. Het zijn nu nog maar wat snelle tekeningetjes, in de vakantie ga ik weer eens wat "hele" personen maken.

Woodelf
Afbeelding

Nightelf (mjah kheb een elven-tic)
Afbeelding

Schoolmeisje
Afbeelding

Sja... warrior achtige vrouwelijke persoon?
Afbeelding

T stelt nog niet veel voor, maar tis een begin, ik moet ook nog wennen aan het werken met een tekentablet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:50

Leuk, al die tekeningen! Ik heb ook al een jaartje een Wacom tablet (een hele oude, nog op A3 formaat dus een reuzegroot ding ), maar kon hem nooit goed aansluiten op mijn computer. Nu is m'n oude computer overleden en is er weer ruimte op de nieuwe voor verdere experimenten met het tablet. Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dat precies tekent, vooral in combinatie met Photoshop 7 aangezien ik daar ook nog nooit mee gewerkt heb. Dat wordt dus iets voor de vakantie... Ik ben de schetsen nu in potlood aan het maken, om ze dan in photoshop over te trekken en in te kleuren aangezien dat met potlood/stift/'verf toch wat te rommelig gaat worden. Bij mij dan tenminste...

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:00

Ja dat had ik dus ook altijd, mijn schetsen waren aardig, maar dan kwam ik met kleur en dan werd t zo'n zooi. Ik ben met wacom ook eerst in gaan kleuren (ingescande schetsen dus), maar nu gaat t eigenlijk heel makkelijk als ik een hele "nieuwe" tekening maak. Ik maak er sneller een tekening mee dan op papier.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:04

Ho doen jullie dat dan? Gewoon in een nieuwe laag de lijnen overtrekken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:09

Ik doe het nog niet, ben nu eerst bezig de handleiding van Photoshop te lezen (ben nu op pagina 120 van de 570, jahaaa ), maar ik denk dat dat wel de beste manier is. Achtergrond wit, dan een laag met de potloodscan, dan een laag om die over te trekken (misschien zelfs 2 als je voor- en achtergrond verschillende kleur lijnen wilt geven) en dan een laag met kleurinvulling (of ook weer 2, 1 voor achtergrond en een voor voorgrond), dan de laag met de potloodscan deleten en je bent klaar. Denk ik...?

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:10

Nee ik had dan een schets ingescand en die dan ingekleurd met de wacom. Lijntjes die nog een beetje vaag enzo waren kan je ook zo heerlijk makkelijk weggummen met wacom (ik hou van dat ding ) Die ik heb gepost zijn niet ingescand trouwens, die zijn alleen met de wacom. Ik gebruik trouwens Corel Painter Essentials 2.

Edit: Jouw manier zal zeker een goede zijn xyutzu, maar dat vond ik nog een beetje teveel werk voor mn eerste probeerseltjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:31

Maar zijn de potloodlijntjes van de schets voor de omtrekken dan niet erg dun in de uiteindelijke tekening? Ik weet dat de professionele striptekenaars van Witch eerst in potlood schetsen, hem dan door een inkter in laten inkten zodat je de mooie dik-dun golvende omtrekken krijgt die toch wel kenmerkend zijn voor Manga, om die dan inderdaad direct in te kleuren op de computer (dus zonder eerst weer over te trekken). Mis je die dikkere omtreklijnen dan niet voor het echt 'stripgevoel'?

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:48

Soms maak ik er ook meer een "kleurplaat" van met dikkere lijnen (soms inderdaad met inkt). Als ik mn wacom meer door heb ga ik dat dikker maken van de lijnen gewoon op de pc doen, maar t wordt nu zo bibberig nog Om te oefenen zijn het nu nog gewoon wat snelle dingetjes, in die die ik gepost heb zie je ook duidelijk dat het meer schetserige lijntjes zijn dan eigenlijk moet bij manga.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:50

Ik hou van strak en werd ook gewoon alles uit in photoshop. De potloodlijnen trek ik over met een path. En dan omlijnen.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:09

xyzutu2 schreef:
Ik doe het nog niet, ben nu eerst bezig de handleiding van Photoshop te lezen (ben nu op pagina 120 van de 570, jahaaa ), maar ik denk dat dat wel de beste manier is. Achtergrond wit, dan een laag met de potloodscan, dan een laag om die over te trekken (misschien zelfs 2 als je voor- en achtergrond verschillende kleur lijnen wilt geven) en dan een laag met kleurinvulling (of ook weer 2, 1 voor achtergrond en een voor voorgrond), dan de laag met de potloodscan deleten en je bent klaar. Denk ik...?

Ik probeer het nu op deze manier, maar heb het volgende probleem. Als ik een nieuwe layer maka voor de kleur, staan de lijnen niet op die layer dus kleurt hij gewoon het hele vlak in de kleur

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:35

Ja dat werkt ook niet.
Je moet gewoon scan openen. Dan ga je de hoofdlijnen omtrekken met een kleur (bijvoorbeeld rood). Dat kun je met penseel (muis) doen maar is niet echt handig. Kun je beter een pad maken en deze omlijnen.
Dan selecteer je die rode lijnen als je klaar bent en haal je de rest weg (potloodlijnen). Dan ga je inkleuren.
En de rode lijnen weer zwart maken dus.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:35

CKdamour schreef:
Ja dat werkt ook niet.
Je moet gewoon scan openen. Dan ga je de hoofdlijnen omtrekken met een kleur (bijvoorbeeld rood). Dat kun je met penseel (muis) doen maar is niet echt handig. Kun je beter een pad maken en deze omlijnen.
Dan selecteer je die rode lijnen als je klaar bent en haal je de rest weg (potloodlijnen). Dan ga je inkleuren.
En de rode lijnen weer zwart maken dus.

Als je dit wat gedetailleerder zou kunnen uitleggen, dan graag, want het klinkt erg interessant! Ik volg je al niet meer vanaf het verschil tussen 'hoofdlijnen omtrekken met een kleur' en datzelfde met een penseel doen. Wat is het verschil, met welke functie precies kun je dan iets omtrekken zonder penseel maar wel met kleur?

Hoe maak je precies een pad en hoe omlijn je die dan?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:37

punt is dat ik een engelse versie heb.... weet niet wat jullie hebben?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:42

ik ga het proberen

je hebt een venstertje rechtsonder:
Layers/ channels / paths
(Lagen / kanalen / paden in de nl versie?)

Je selecteert de pen tool in dat balkje links. Dan zet je steeds punten. je maakt verbindingslijnen.
(dus alleen die omlijning van de tekening).
Dan ga je rechtsonder naar 'paths'.
Dan dat pijltje naar rechts en dan 'stroke path' (omlijn pad?).
Wel even juiste penseelgrootte kiezen. Dan zit er een lijn omheen.
Maar als je een zwarte lijn hebt en je potloodlijnen zijn ook zwart moet je gaan gummen.
Dus dat zou je op kunnen lossen door de kleur rood te maken voordat je 'omlijn pad' doet. Dan krijg je een rode lijn en die kun je dus onderscheiden van de zwarte potloodlijnen.
De rode selecteren en de rest weghalen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:57

Oja... als je die 'puntjes' zet om het pad te maken moet je eerst maar even testen... niet gewoon maar puntjes zetten (op de lijnen) maar je kan ze buigen... maar dat is echt even om uit te proberen en heb je zo door. Als je ze buigt worden ze mooi rond. Anders hoekig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:59

Aha, dankjewel! Ik herinner me dat ik wel zoiets heb zien staan... Ik heb inderdaad de Nederlandse versie (Photoshop 7.0), maar de vertaling wijkt niet heel erg af van de Engelse, dus met jouw uitleg kan ik denk ik wel wat.

Trouwens, als je dat pad uitzet door steeds op de potloodlijn te klikken, krijg je dan niet juist een erg hoekige lijn, en eentje zonder dikteverschillen? Het kenmerk van Manga is juist dat je vloeiende lijnen gebruikt die in dikte verschillen op de verschillende plaatsen. Ik zie trouwens dat jij dat ook gewoon bij die van jou hebt in jouw tekening hierboven. Ben je daarvoor er speciaal nog een keer overheen gegaan met de penseel, of komt dat direct van je path+penseelkeuze?

Aha, crosspost: ik zie dat je net het geheim van de gebogen paden behandeld hebt!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:03

Ik heb een dikke lijn. Ik verwijder het pad (zie je daar ook staan - omlijnen, opvullen (als je bijvoorbeeld een rond pad hebt gemaakt kun je het zo inkleuren) en verwijderen Ik verwijder die van de dikke lijn en ga een nieuw pad maken.. en verander idd mijn penseel.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:06

Je kan nog iets doen... gewoon de dikke lijn maken. Waar je het dunner wil hebben zet je een pad uit.. maak je rond.. en doe je opvullen met de kleur die dat stuk moet zijn. Het is ff doorhebben maar dan heb je ook wat
(werk ook PAS 8 jaar met PS)

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:11

Ik doe het sinds kort.
Ik gebruik gewoon 2B potlood en mijn inspiratie is Dragon Ball Z =)