[verhaal] Doodstil (waargebeurt, kort, )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkebel

[verhaal] Doodstil (waargebeurt, kort, )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:05

Ja, het is waargebeurd. En omdat het mij zoveel pijn doet, heb ik het in verhaal-vorm opgeschreven. Ik heb opgeschreven, zover als het nu is. En er komt dus binnekort, maar ik weet nog niet wanneer, een heel akelig einde aan dit verhaal..

Citaat:
‘Jongens en meisjes, ik moet jullie wat vertellen’ zei mijn mentor tegen de klas. Het klonk ernstig, en ogenblikkelijk werd het stil. Doodstil. Mijn mentor slikte, ademde even diep, en zei toen ‘meneer van Burik is ziek’.
Mijn mentor keek naar het plafond, naar de felle TL buizen. Ik zag dat hij ons iets belangrijkst moest vertellen. ‘Meneer van Burik heeft kanker’ zei hij, en met dat hij dat laatste woord uitsprak, rolde er een traan over zijn wang heen.
Een traan, om verdriet. Want meneer van Burik, was zijn vriend, zijn maatje, zijn beste collega. En hij was ziek.
Ik stond op en liep naar buiten toe. Want kanker deed me pijn. Ik ging de wc in en sloot mezelf op in een wc hokje. Na een aantal minuten kwam mijn beste vriendin er aanlopen. Ze begreep me, want zij wist heel goed, dat ik mensen kende die aan kanker waren overleden

Dagen gingen voorbij, en de ‘roddel’ verspreidde zich snel. Iedereen had het er over. Het stond na een week zelfs op de monitor. Mensen konden brieven schrijven, om hem geluk en sterkte te wensen. Mensen hoopten dat de kanker zich niet verspreidde. Iedereen hoopte dat hij beter werd. Iedereen.

Op een dag liep ik de trap op, mijn kamer in, en ik kroop veilig in ‘mijn’ hoekje, achter de computer. Ik startte de computer op, en meldde me aan op msn. Meteen kreeg ik een link van iemand uit mijn klas. Ik opende de link en zag een site. Een site van meneer van Burik. Het was een dagboek, en hij schreef hele mooie, maar heftige verhalen. Hij schreef over hoe hij zich voelde. Wat hij meemaakte. Hij beschreef zijn bezoekjes aan het ziekenhuis. Hij vertelde precies wat de dokters hem verteld hadden. Hij schreef wanneer er vooruitgang, en wanneer er een tegenslag was. Hij verteldde ons, dat hij darmkanker had.

Na een poos was ik de site uit het oog verloren, maar op school hoorde ik af en toe nog wel hoe het ging. Op een gegeven moment kwam er een boek in de school te liggen, om dingen voor hem in te schrijven. Ook kon je kaarten sturen, mailen, of gewoon een briefje schrijven. En elke keer als ik er wat in wou schrijven, haakte ik af. Want ik wist niet, wat ik moest schrijven.

En op 1 december, fietste ik naar school toe. Ik fietste zacht, om niet uit te glijden in de sneeuw. Ik had tranen in mijn ogen van de wind. Ik had het koud en warm tegelijk. Ik was duizelig, en klemde mijn handen goed vast aan mijn stuur. Alles was een beetje anders dan normaal. Het tweede uur had ik aardrijkskunde, en zoals altijd was er het tweede uur een dagopening. Iemand uit mijn klas las het voor.

Heb je dat soms ook wel eens. Dat je iemand iets wilt vertellen, dat je een brief wilt sturen, maar dat je niet weet, wat je op moet schrijven? Je weet niet dat je schrijven moet, want geen woorden passen bij je gevoel. Want jou gevoel weet niet wat hij zeggen moet. Maar opeens weet je wat de juiste woorden bij je gevoel zijn. En je schrijft ; ik weet niet zo goed, wat ik zeggen moet.

Na dit stukje werd stil in de klas. Misschien omdat het nog vroeg was, maar ik dacht dat het kwam omdat er bij iedereen wel een lampje ging branden. Mijn aardrijkskundeleraar vroeg, wie dat ook wel eens had. Iedereen stak zijn hand op. En wanneer heb je dan zoiets, vroeg hij. ‘Als iemand dood gaat’ antwoord een jongen uit mijn klas. Ik werd stil, en net als mijn mentor deed, keek ik ook naar het plafond, naar de felle TL buizen. En wat mijn leraar toen zei, blijft zich maar herhalen in mijn hoofd. ‘Ja, net zoals bij meneer van Burik. Dan weet je ook niet wat je moet zeggen, hè’ zei hij. ‘Wat heeft hij dan?’ vroeg een meisje uit mijn klas. ‘Kanker, darmkanker. Vreemd hè, 4 maanden geleden gaf hij nog les. Toen kreeg hij te horen dat hij nog een half jaar tot een jaar te leven had. Toen werden het maanden. Toen werden het weken. En nu kan het plotseling gebeuren………’

Ik vind de schrijfstijl bár slecht, maar ik kan er nu even niks beters van maken. Het is gewoon een opluchting om alles even neer te zetten.
Laatst bijgewerkt door Eline op 02-12-05 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: graag standaard tags gebruiken

EvelijnS

Re: [waargebeurt, kort, verhaal] Doodstil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:20

Wauw... Heel mooi geschreven...
Heel veel sterkte Vera, mijn pm-box staat altijd open en op msn ben ik er ook voor je...
Ik heb nog een gedichtje dat hier wel bij past:

De strijd tegen kanker

De strijd tegen kanker
Tranen en pijn
Omschrijven hoe het voelt
Om ertegen te vechten

Een vreselijke ziekte
Waar niet mee te spotten valt
Grijpen je aan
Voor altijd

Angst en verdriet
Spelen mee in dit drama
Hoe zal dit
In de toekomst verdergaan?

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:43

Aah ik ben dr stil van!
Heel veel sterkte zeg!
Ik weet wat het is om iemand aan kanker te verliezen.
Nogmaals heel veel sterkte

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:47

Mooi verwoord hoor!

Het is echt niet fijn om iemand aan kanker te moeten verliezen, het is een slopende ziekte.
Sterkte ermee!

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:49

Ben er stil van. De grofheid van die aardrijkskunde leraar pakt me echt. Echt heel erg veel sterkte!
Mooi geschreven.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:57

dat laatste. 4 maanden geleden gaf hij nog les, toen werden het maanden, weken en toen gebeurd het opeens.
Dat vind ik mooi. Nou ja mooi, het is een mooie zin.

love_winsor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:59

Heel erg veel sterkte! aan iedereen en ik vind het heel mooi geschreven hoor. ik ben er egt even heel stil van! heel erg veel sterkte met alles!

Susanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:01

Jeetje...Ik ben er even stil van...
Heel erg veel sterkte...

Ik herkende me meteen in het verhaal, want bij mij op school, is het precies hetzelfde...
De gaafste lerares van de school, heeft kanker...

Sterkte !

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:05

veel sterkte. Vind het ook goed geschreven. Iemand bij mij in de familie had borstkanker en ze had nog maar kort te leven. Het ging heel goed met haar en m'n nicht (de dochter) wilde nog met haar op vakantie gaan maar ineens ging ze heel hard achteruit.
Kende haar niet goed maar m'n nicht wel.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:09

goed geschreven
sterkte ermee...

_nina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:23

ik vind het heel goed geschreven
veels terkte ermee

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:32

Bedankt voor de lieve reacties allemaal

@ Marjoke, welke grofheid dan? Want hij zei het met tranen in zijn ogen, maar dat kan ik het verhaal natuurlijk heel anders overkomen

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:35

Oei. Ja in een verhaal kan het inderdaad heel anders overkomen. Want als je het anders leest en je stelt je voor dat hij het spottend zegt is het echt wel grof. En dat dacht ik dus. Misschien kan je er bij zetten dat gij het met tranen in zijn ogen zei? Want zo is het niet zo duidelijk, blijkbaar.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:37

heel mooi geschreven vera!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:40

Kan het helaas niet meer editen, maar bedankt voor de tip marjoke !

RodeoRoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:40

sterkte....

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:21

heel mooi verhaal. erg mooi geschreven krijg er tranen van in mijn ogen.
Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:26

Mooi geschreven, heel fijntjes. Ik kan mij voorstellen dat zijn familie dit ook graag zou willen lezen.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:51

Heel mooi geschreven mijn opa is ook aan kanker overleden en weet dus wel een beetje hoe je je voelt sterkte meid

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:59

sterkte ermee...

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:20

Jee.. Mooi geschreven!
De vader van een goede vriendin (tevens de beste vriend van mijn moeder) heeft eergister te horen gekregen dat hij darmkanker heeft..

Ik wil je heel veel sterkte wensen

x_amber

Re: [verhaal] Doodstil (waargebeurt, kort, )

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:34

heeeel veeeel succes ik weet hoe het is als mensen waarvan je houdt kanker hebben....

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:44

mooi geschreven veer, veel sterkte verder he (K)

Tinkebel

Re: [verhaal] Doodstil (waargebeurt, kort, )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 12:15

Citaat:
Maandagochtend 5 december, sinterklaasdag. Hij zou op school komen vandaag. Ik had het eerste uur vrij dus kon nog redelijk uitslapen. Hartstikke hyper actief door allerlei leuke dingen stapte ik op de fiets, richting school. Al snel las ik op de monitor ; door omstandigheden komt sinterklaas NIET op school vandaag. oliebol, balen. Ik vond het altijd wel grappig als hij kwam. Tussen de lesuren door kwamen we de concierge tegen, en plagend riep ik ‘hij komt zeker in de grote pauze‘. De concierge keek me met een afwezige blik aan en antwoorde ‘je hoort er na de pauze meer over‘. Vreemd, Johan was nooit zo afwezig en chagereinig. Vast met het verkeerde been uit bed gestapt dacht ik, toen nog blij. Na de kleine pauze liep ik weer naar het muzieklokaal toe. ‘Oh meneer, u weet er meer van, zeg het nou gewoon, we komen er toch wel achter‘ riep ik grappend naar m’n leraar. Hij keek me aan en antwoordde niet. Met de opdracht ‘nog niet de instrumenten aanzetten‘ werden we het lokaal ingelaten. Maar ik vond het onzin en probeerde de meest leuke geluidjes op de keyboard uit. Nu heb ik er spijt van, dat had ik nooit mogen doen. Na een tijdje was de hele klas binnen, en de leraar pakte een kruk, en ging er op zitten. ‘Ik moet jullie wat vertellen’ begon hij, heel serieus. En ik wist meteen dat het mis was. ‘Meneer van Burik is overleden‘ zei hij huilend. Ik had een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant is het maar beter zo, hij leed namelijk heel veel pijn. Aan de andere kant, komt het zó hard aan, ondanks dat ik hem niet zo goed kende. Ik kreeg een brok in m’n keel en moest mijn tranen binnenhouden, want als ik op dat moment was gaan huilen was ik niet meer opgehouden. ‘Alle lessen vallen uit, maar je mag blijven voor een gesprek met een leerlingbegeleider‘ zei mijn leraar. Maar daar had ik geen zin in, zulke dingen verwerk ik liever zelf, helemaal alleen. We liepen door de aula naar de kluisjes, en overal hing een grafstemming. Somige mensen zaten voor zich uit te staren, andere waren druk aan het werk om maar nergens aan te hoeven denken, en weer anderen maakten gewoon lol, om het nare gevoel niet te laten overwinnen. Toen we naar huis reden leek het alsof de hele wereld stil stond. Nergens reed een auto, nergens wandelde iemand, nergens was iemand die zijn hond uitliet.

Ik hoop dat meneer van Burik mag rusten zonder pijn. Misschien is het maar beter zo, want hij had echt veel pijn.

5 december 2005 , R.I.P. Jan van Burik

Helaas moest er al zó snel een vervolg komen

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:44

aaah wat erg!
sterkte ermee!