[Foto] Fotoshoot Friese hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

[Foto] Fotoshoot Friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:23

.. omdat ik niet weet waar ik het anders neer moet zetten en ik wel graag opbouwend commentaar op mijn foto's wil.

puntje a) beetje raar weer, heel zonnig en winderig (niet ideaal dus)
puntje b) ik heb nog nooit een zwart paard op de foto gezet, dit was de allereerste keer dus ik zou graag tips willen over hoe ik dat kan verbeteren en hoe ik de camera in moet stellen..

(De foto's zijn gemaakt met de Fuji Finepix S602Zoom)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

as I said: opbouwend commentaar gewenst

smeetjoew

Re: [Foto] Fotoshoot Friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:10

hoi,
ik heb geen commentaar (ben zelf geen genie in foto's maken )
maar foto 1 vind ik apart.... want het stuk hek voor de fries is
weg...alleen voor zn hoofd nog een klein stukje, en achter de fries
is het hek er wel helemaal...
voor de rest vind ik de laatste 2 foto's het mooist !!!!!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:13

Erg mooie foto's, kan eigenlijk geen commentaar geven!
Ik vind dat je goed op de achtergrond hebt gelet

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:14

Zonnig is juist ideaal voor een zwart paard vind ik en winderig ook aangezien dan de manen (als de wind goed staat) mooi opwaaien dus dat heb je inprecipe allemaal mee gehad.
Met een zwart paard moet je wat overbelichten.

Verder zien de foto's er wel leuk uit maar ik vind ze niet erg bijzonder, het paard springt er niet echt uit vind ik zelf.
Aangezien de bakrand en wat er achter staat best druk is probeer dan foto's te maken (als het licht goed staat) op een punt waar de achtergrond wat rustiger is zoals bij foto 6. Als dit er niet is vind ik het altijd mooier om dan pas een foto te maken als ze een beetje op de middenlijn rijd aangezien je dan beter op het paard zelf kan scherpstellen en de achtergrond wat vervaagd en minder opvalt op een foto.
Jammer van de laatste foto dat zijn hoofd wegvalt in z'n lichaam zeg maar dat was mooier geweest als je wat meer aan de rechterkant had gestaan.
De timingen van de foto's op de gangen van het paard vind ik niet zo, probeer zoals bij foto 5 een foto te maken wanneer de voorbenen omhoog gaan zeg maar (dit heb je ook wel gedaan maar ik vind er minder actie in zitten zoals bij foto 5 of 7) . Vooral bij een fries (die toch redelijk wat uitstralen) maakt dat ze nog mooier en straalt meer kracht uit. Tuurlijk ligt het ook aan de ruiter die het paard rijd en wat die eruit kan halen.

Ik hoop dat je er wat mee kan, succes! En voor de eerste keer een zwart paard op de foto te zetten vind ik het goed gedaan hoor
Laatst bijgewerkt door Quarterh0rse op 20-10-05 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:15

Omdat hij zwart is komt het paard in de schaduw minder mooi uit. Als je echt met de zon in je rug was gaan staan had je denk ik mooiere foto's gehad, al helemaal omdat hij zo netjes spiegeld.
Ik vind foto 2 dan ook het mooiste, alleen jammer dat die zweep er zo voor zit. Van de eerste foto is het jammer dat de achtergrond van zijn voorhand/nek te donker is. Misschien kun je dat wat oplichten met een fotoprogramma?
dus mijn tips: met de zon mee, contrasterende/rustige achtergrond en geen storende objecten voor je model.
Succes!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:20

ik denk dat het weer juist wel mee zat, geeft een mooi effect. Misschien dat zo`n paard beter tot zijn recht zou komen met een neutrale achtergrond, denkende aan een groot weiland oid...of strand...iets aan een groot oppervlak. een drukke achtergrond is onrustig op een foto (kan ik weten, ik heb t zelfde probleem)

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:29

@ Quarterh0rse: de wind stond niet goed en het was ook niet regelmatig zonnig, ik had maar 1 hoek in de hele bak waar het een beetje meezat (en in die hoek heb ik dus best veel foto's gemaakt)
Ik weet dat de achtergrond druk is, maar aan de andere kant had ik de zon fel tegenin, en kreeg ik dus zonnevlekken en een egaal gitzwart paard zonder detail erin. Ook ligt daar een spoorlijn waar om de zoveel minuten of een gewone trein of een goederentrein langs komt. - dit was de beste oplossing. Paard én ruiter waren serieus aan het trainen, dus ik ben niet in de bak gaan staan omdat ik dan de les zou verstoren.
Ik heb juist de donkere foto's er een beetje uitgevist, omdat ik wil weten hóe ik de camera in moet stellen als er felle ochtendzon staat. Overbelichten is geen optie, omdat bij een glimmend paard als deze de glimvlekken dan spierwit uitslaan en de erst ook, wat als eindresultaat is dat je hele foto overbelicht word en het zwarte er nog steeds niet goed uitkomt. De timing is niet altijd even perfect, maar ik heb nog ongeveer 85 andere foto's gemaakt waar wel betere tussenzitten..

@ Silviabol: ik weet dat het p[aard in de schaduw minder mooi uitkwam, maar ik had dus geen optie om midden in de rijbak te gaan staan (serieus les voor de dresuurwedstrijd van dit weekend)
Ik ben zoveel mogelijk met de zon mee gaan staan, en de achtergrond viel dus niet te kiezen omdat er verder niets betersd was.

@Rubywhite: ik had veel liever minder felle zon gehad, omdat er dan weinig verschil tussen licht en schaduw komt te zitten in oa de achetrgrond en de glimvlekken van het paard zelf. een groot weiland of een strand heb ik niet tot mijn beschikking, grote oppervlakken vind je niet echt in mijn omgeving

hoe dan ook, ik mag nog een keertje terugkomen en dan zal ik eens wat tips uitproberen, al denk ik toch echt niet dat overbelichten van de foto een positieve bijdrage doet aan de foto...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:28

ik vind foto 6 heel mooi lijkt net of paard in de lucht springt haha leuk dus

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:38

Mooie fotos de 1 na laaste foto vind ik erg mooi getimed
mooie scherpe fotos en goed van kleur

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:45

Leuke foto's!! Echt mooi!!

De laatste twee vind ik allermooist!!

Ga zo door

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:18

Even een vraag: heb je de achtergrond op de foto's handmatig onscherp gemaakt met een computerprogramma? Zo ziet het iig uit en dat vind ik best zonde.
Verder vind ik de foto's wel mooi, maar een beetje saai. Ze zijn zeer gechikt als gewone rijfoto's vanwege de kwaliteit en duidelijkheid, maar ze zijn wel eentonig. De composities vind ik vrij gewoon, behalve bij de derde en de laatste.

Ik kan je helaas geen tips geven over de instellingen bij verschillende kleuren paarden, want zelf fotografeer ik niet vaak paarden.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn commentaar!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:33

Ik vind die laatste 2 foto's heel mooi !!

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:03

mm wat een knapperd

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:24

Gunufje schreef:
Even een vraag: heb je de achtergrond op de foto's handmatig onscherp gemaakt met een computerprogramma? Zo ziet het iig uit en dat vind ik best zonde.
Verder vind ik de foto's wel mooi, maar een beetje saai. Ze zijn zeer gechikt als gewone rijfoto's vanwege de kwaliteit en duidelijkheid, maar ze zijn wel eentonig. De composities vind ik vrij gewoon, behalve bij de derde en de laatste.

Ik kan je helaas geen tips geven over de instellingen bij verschillende kleuren paarden, want zelf fotografeer ik niet vaak paarden.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn commentaar!

Op een aantal foto's heb ik het inderdaad een beetje geblurt, de fries viel wat weg in de achtergrond en zo was dat iets minder. Bij sommige foto's valt het inderdaad heel erg op, maar omdat ze als rijfoto's bedoeld zijn denk ik neit dat het erg is. Op compositie heb ik niet gelet, er werd serieus lesgegeven (Z-niveau) en daar heb ik gewoon foto's en filmpjes van gemaakt. Ik wist niet hoe het paard erop zou reageren als ik - in mijn knalrode jas - halverwege de grond ging liggen etc.. vandaar dat alles ook vrij gewoon is.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:29

Wauw echt mooie fotos !
En mooie hengst joh

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:46

ik vind ze juist wel mooi zo
prachtige foto's

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:30

PRACHTIGE FOTOS !
Alleen de fries is steeds heel scherp, maar de achtergrond niet, ik weet niet of je dat zo hebt gedaan, of je dat kunt verbetern, of dat het zo hoort, maar dat is mijn enige commentaar

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:48

@ Leonie: lees eens terug

Ik vind de foto's erg mooi, en vooral hoe het lcith valt en de achtergrond bij foto 2 en foto 7 heel mooi. Bij een zwart paard vind ik het mooi als de zon erop staat dat het paard mooi galnst. Verder vind ik je model een echte knapperd

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:20

Oh, sorry

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:03

Ik vind de fotos nog prima gelukt! Ik vind het enkel jammer dat je handmatig de achtergrond wat wazig hebt gemaakt. Dat is redelijk goed te zien op de fotos, en vind het zelf altijd juist er niet mooier op worden... Lijkt zo "nep" op die manier... Maar goed, anderen vinden het juist wel weer mooi

Haffreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:41

Ik heb geen comentaar
Ik vind het mooie foto`s
Mooi Paard

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:15

Tancreda4 schreef:
Ik vind de fotos nog prima gelukt! Ik vind het enkel jammer dat je handmatig de achtergrond wat wazig hebt gemaakt. Dat is redelijk goed te zien op de fotos, en vind het zelf altijd juist er niet mooier op worden... Lijkt zo "nep" op die manier... Maar goed, anderen vinden het juist wel weer mooi

normaal bewerk ik ook niets aan de foto's, maar de fries viel zo weg op een aantal foto's dat ik daar de achetrgrond gewoon wat geblurt heb.
Ik vond het er zelf iets beter op worden ,maar ik heb ook niet alle foto's zo gedaan

SJaKie4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:48

Eerst wil ik even zeggen dat ik de meeste foto's heel gaaf vind, en eerst was nr 7 één van m'n favorieten (net als de meeste mensen hier). Maar toen ik hem nog eens beter ging bekijken, vond ik opeens dat het rechtervoorbeen er heel raar uitziet, net alsof die te lang is ofzo, of overstrekt, ik weet het niet, heel vaag.
Ik kan er nu niet meer naar kijken zonder te denken, mwa, hij is een beetje raar...
Dus nu is mijn absolute favo nummer 5. Ik geloof dat ik één van de weinige ben, maar, aan een standaard, oh die vind iedereen leuk, dus ik ook, heb je niets (waar mee ik niemand aanval ofzo, voor de duidelijkheid :p)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:31

Nr 5 & 7 zijn absoluut mijn favorieten. Mooie foto's! Heb er niks op aan te merken.. En het perfecte weer zo met het zonnetje.
Ook gave fries trouwens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:37

miss kan je ze bij HAW zetten gezien dat toch echt HAW foto's zijn