Nog een beleidsvraag: 'verzameltopic' voor CB werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Nog een beleidsvraag: 'verzameltopic' voor CB werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:32

Op dit moment worden er heel veel topics gestart met één gedicht, foto, tekening, komen dan een paar reacties op (of geen één) en het topic zakt weg naar pagina 2.

Is het een idee om een verzameltopic te maken waarin iederen _vrijwillig_ z'n foto's/tekeningen/schilderijen/gedichten kan plaatsen waar hij/zij geen eigen topic voor wil openen?

Op die manier kan je als je een mooie foto geschoten hebt waar je eigenlijk wel commentaar over wilt hebben (of hem gewoon wil laten zien) in het verzameltopic plaatsen. Dat scheelt de 'moeite' van een topic openen. En als je dan echt een keer 'de foto van je leven' geschoten hebt of een prachtige serie blijft je topic langer op p1 staan.

Nogmaals: het wordt dan niet verboden om een topic te openen met zomaar een foto/tekening/gedicht erin.

Twee vraagjes:
- lijkt het je een goed plan
- Zou je het topic gebruiken (of wil je liever altijd zelf een topic openen).

Jettie

Re: Nog een beleidsvraag: 'verzameltopic' voor CB werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:40

Hmm, ik weet het niet. (heb je veel aan, maar okee )
Ik vind die aparte topics eigenlijk wel fijn. Ik denk dat je in een centraal topic juist minder commentaar krijgt, en dat de echt goede fotograven geen zin meer hebben om in dat centrale topic te kijken, omdat lang niet alle foto's al zo goed zijn. Op die manier krijgen de wel serieuze beginners niet veel zinnig commentaar meer.

Denk ik.

Ik stem iig niet voor..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:42

1. Het lijkt me een goed plan, want er zijn erg veel topic daarover.. onoverzichtelijk vind ik het. Het nadeel is, als er nog een foto word geplaats geeft niemand meer cpommentaar op jouwn foto/tekening enz

2. ja, dat zou ik zeker doen . behalve als ik een stuk of 10 foto's heb.

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:47

Het lijkt me niet echt een goed idee..
Stel Iemand proffesioneel plaats een foto. bijv. pietje
De foto is erg mooi en iedereen reageert op de foto.
Dank komt kaatje.. Kaatje is een beginner en plaats ook een foto.

Kaatje: * foto

Klaasje: Oooo pietje.. jou foto is echt mooi

Martin: Zo pietje die foto is goed gelukt!

Beetje stom voorbeeld.. maarja.. hoop dat je snapt wat ik bedoel..
Mensen gaan heel veel reageren op die 1e mooie foto.. en zien de andere over het hoofd (willen hem niet zien) En denken van.. ach.. die foto vind ik niet mooi. .daar reageer ik niet op.. maar die van pietje is echt mooi! moet ik daar maar even op reageren..

Zo word er dus bijna niet gereageerd op de 'mindere' foto's
Nouja.. ik stem niet voor..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:48

Jettie (en ook Siteskuh): het is dus niet verplicht om al je foto's alleen nog maar in dat topic te plaatsen. Als je echt commentaar wilt kan je altijd een topic openen. Maar veel topics op CB zijn toch vooral ook om werk te laten zien.

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:51

Ja dat snap ik.. Maar dan alsnog.. Nee.. het lijkt me gewoon geen goed idee.. want dan denkt iedereen van.. Goh! Ik wil nu toch wel ECHT goed commentaar op mn foto.. en worden er dus alsnog alleen maar topics geopend.. nee..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:19

Misschien alleen voor foto's dan. Maar meer zeker niet, dan word het onoverzichtelijk. Van de andere kant, er zjin al zo veel centrale topics... Ik vind het er onderhand te veel eerlijk gezegd...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:24

Opzich wel een goed idee. Of ik er zelf gebruik van ga maken weet ik niet. Mischien wel, maar zal zeker ook topics blijven openen. Mischien dat ik wel meer fotos ga plaatsen met zo'n verzamel topic... Geen idee hoe dat gaat werken zo'n topic

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:33

Aan de ene kant vind het een goed idee.
Als je dan toch even snel wat kwijt wilt kun je het daar plaatsen... Maar aan de andere kant, ik vind verzameltopics zo onoverzichtelijk. Alles gaat kriskras door elkaar en er zijn al zoveel verzameltopics.

Eigenlijk moet ik hier nog iets langer over nadenken, voordat ik precies weet wat ik hier van vind.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:49

Nee lijkt me geen goed plan. Zo krijg je veels te weinig commentaar op je foto indd. Als je foto niet goed genoeg is voor een topic zet je het maar niet op bokt of zet je ze bij FF. Crea bea is toch juist hiervoor, anders kan je ook wel een verzameltopic met crea fotos op FF openen!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:02

Ik stem tegen.
Het wordt onoverzichtelijk en mensen krijgen té weinig specifiek commentaar, denk ik.
Ik zou er zelf in ieder geval geen gebruik van maken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:29

Yep, same here.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:24

Waarom ik het voorstel is omdat ik toch zoek naar manieren om te proberen het niveau in de topics omhoog te halen. Bokt is geen 'crea bea' maar een paardenforum, om die reden gaat CB niet onderverdeeld worden in verschillende delen, dan moet er dus wat anders verzonnen worden.

Ik ben af en toe foto's aan het kijken op www.dutchphotozone.com die hebben vrij strenge regels op het gebied van kwaliteit, en eisen om een topic te starten. Alleen de allerbeste foto's mogen in het 'album'. Voor series die goed gelukt zijn mag een topic geopend worden in de showcase, voor een enkele foto die goed gelukt is zijn verschillende verzameltopics (zonsondergangen, portretten, overige dieren) voor 'works in progress' of dingen die niet 'echt goed' zijn, is een speciaal deel van het forum.

Mijn idee was het verzameltopic op te zetten als een soort 'werkplaats', om dingen te laten zien waar je niet 100% tevreden over ben maar die wel af zijn (en waar je zelf het commentaar wel voor weet) voor dingen waar je eigenlijk geen commentaar over nodig hebt maar die je toch wil laten zien, voor schetsen die goed gelukt zijn en die je nog wel uit gaat werken maar die als schets al erg leuk zijn.... Ik kom gewoon veel topics tegen met 'normale' foto's waarbij niet uitdrukkelijk om commentaar gevraagd wordt, mensen die voor elke tekening die ze maken een topic openen (niet persoonlijk bedoeld), 10 minuten 'op school in schrift' schetsen... et cetera.

Nu denk ik niet dat ál die dingen voortaan vrijwillig in een verzameltopic geplaatst worden, maar als een deel ervan zou verdwijnen zodat topics waarin echt commentaar gevraagd en gegeven wordt zou ik dat winst vinden

Ik zelf zou het namelijk wel gebruiken. Ik ga niet voor elke tekening die ik maak een topic openen, maar als er al een topic loopt waar ik hem tussen kan zetten is dat een ander verhaal.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:00

Ja, die argumenten die je aanvoert zijn goed.
Er zitten hele goede en handige dingen tussen...

Maar zoals je zegt, bokt is een paardenforum.
De verzameltopics werken dus alleen als er strengere regels komen op gebied van niveau, maar iedereen mag nog steeds zelf bepalen waar zij (of hij) het plaatst, dus de 'op school in schrift schetsen' kunnen gewoon buiten het centrale topic geplaatst worden.

Ook al werkt het zo goed op een andere site, hier zal het dan weinig nut hebben.

Het probleem gaat dus verder dan de verzameltopics...

*edit: Voor mij zou het wel een uitkomst zijn, al helemaal met foto's.
Eigenlijk met alles.

Maar ik ben er toch bang voor dat ik in een centraal topic niet veel tips/commentaar zal krijgen... Terwijl ik dat hard nodig heb.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:21

ik denk wel dat ik voor ben, ik weet niet zeker of ik het altijd ga gebruiken, maar ik denk wel dat het handig kan zijn.

maar wat niveau betreft, je kan toch zelf niet bepalen welk niveua hoog genoeg is om in een apart topic te mogen staan? dat valt zo moeilijk te beslissen. de één vind dit kunst de ander vind het rommel.

maar als je nu iets in dat centraal topiv plaats, en direct daarna plaatst nog iemand iets zodat je amper 1 reactie hebt gehad, du stel je krijgt geen commentaar op je werk. mag je dan nog eens een ander topic plaatsen? of wardt dat dan gezien als dubbelpost?

ik denk dus wel dat ik voor ben, maar sommige dingen lijken me toch erg onduidelijk.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:29

Ik ben geloof ik tegen. Hoe weet je nu of je tekening goed of slecht genoeg is om echt geplaatst te worden of in zo'n topic; waar naar mijn verwachting nauwelijks gekeken word; want ik persoonlijk intresseer me niet zo in die 'slechte' tekeningen.
Zo zou je dus alsnog weinig reacties krijgen terwijl je juist graag tips wilt etc.
Zo zou je zeggen dat alleen de 'top' mensen zoals Fairie etc 'echte' topics zouden mogen openen. Nee, ik weet het niet hoor.

Misschien is het wel een idee om in jullie nieuwe idee van 'subfora' op CB die subfora's te proberen, in de trant van tekeningen & schilderijen, gedichten, bewerkingen, foto's, verhalen.

Misschien dat daarin het overzichtelijkheidsidee meer opgaat.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:30

Edit; sorry, zie net dat dat idee niet mag.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 22:52

Gerbenfroh (en anderen): het gaat mij er niet om dat alleen slechte tekeningen in een verzameltopic terecht komen, maar dat iedereen voor zichzelf de afweging maakt: Ik heb nu een tekening af, zitten daar uren bloed zweet en tranen in en wil je daar graag commentaar op, dan open je topic. Of is een 'standaard' tekening die op zich goed is, maar niets extra's. Hetzelfde geldt voor foto's: is het een lucky shot waar een pony met z'n oren naar voren opstaat, of heb je een serie geschoten met een netjes getoiletteerd paard waar een paar prachtfoto's tussen zitten.

En of die tekening dan door xxlovertjexx of Rembrand-de-tweede gemaakt is maakt wat mij betreft niet uit.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:05

Nee. wat mij het eerste te binnen schiet is dat het geen goed idee is.

Punt is gewoon, inderdaad Eline, dat het niveau laag ligt.

Ik ben eigenlijk meer voor strak bekijken en door kicken naar Beestenboel en Fotofun.

Het lijkt me moeilijk om straks weer een scheiding te maken van wat centraal kan, en wat een eigen topic verdiend.......

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:07

Ik vind het ook geen goed idee, juist omdat dit bokt is en geen 'creatief' forum ligt het niveau vaak laag.

Ga in deze met Fairie mee

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:19

Misschien ook een idee, maak een soort subfora van creabea. 1 forum met bewerkingen/collages ofzo, 1tje met tekeningen en op die manier. Zo blijft het misschien wel overzichtelijker...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:05

Ik persoonlijk kijk naar de namen van de personen of ik het wil zien, de bekenderen bekijk ik omdat ik vaak weet dat het de moeite waard is.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:24

Ik twijfel... Ellende, de argumenten die je aandraagt zijn op zich goed, als ik het vanuit dat perspectief bekijk, voel ik er ook wel wat voor.

Maar aan de andere kant, zoals hierboven ook al gezegd wordt, ik ben bang dat iedereen zijn eigen werk toch goed genoeg vind om een eigen topic over te openen. Misschien dát er wel gebruik gemaakt gaat worden van het topic, en voor een aantal dingen zou het inderdaad kunnen werken. Een lucky shot, een schets die nog niet helemaal af is, work in progress. Maar daar zouden dan goede regels voor moeten komen. Dus bv. alleen een topic openen voor een tekening die helemaal af is, schetsen in het centrale topic. Werk dat nog niet af is in het centrale topic, wanneer het wel af is, kan er een topic voor geopend worden. Of is dat dan dubbelpost?

Voor foto's vind ik het moeilijk, het kan een uitkomst zijn voor de wat mindere fotos die mensen graag willen laten zien. Maar aan de andere kant, fotos die gewoon voor de fun genomen zijn, kunnen in principe op FF of BB, die horen niet thuis op CB. En imo krijg je pas echt inhoudelijk commentaar op hoe je een foto kan verbeteren e.d. door een eigen topic te openen. Anders word de foto algauw ondergesneeuwd, zoals hierboven ook al geillustreerd is.

Waardoor ik alles vooral onoverzichtelijk vind, zijn toch die verhalen. Ik denk dat dat de belangrijkste reden is dat andere topics gauw wegzakken naar pagina 2. Doordat er bij die verhalen vaak gereageerd wordt in de trant van "Ooh leuk, schrijf verder!" komt het topic weer omhoog en zakken andere zinvolle topics weg. De regel die nu is ingevoerd helpt denk ik wel, maar toch voel ik ergens wel voor een subforum voor verhalen of desnoods een sticky waarin alle links komen te staan naar lopende verhalen. Dan kunnen de links op de hoofdpagina weg en wordt het denk ik gelijk overzichtelijker, want mensen moeten dan naar een mod een PM sturen als ze hun verhaal in het sticky willen hebben en het is dan vrij simpel om even te controleren of het verhaal aan de regels voldoet. Of is dit niet haalbaar? Kon zo gauw het andere beleidstopic niet vinden vandaar dat ik het hier maar plaats...

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:45

Nou, ik weet niet of ik 'dit' plan erg goed vind.
Ik plaats zelf eigenlijk weinig foto's hier, omdat ik weet dat de meeste reacties niet bepaald nuttig zijn, wat ik toch erg jammer vind. Het zijn niets meer dan reacties, ik heb liever kritiek op een foto.

Nu zit ik dan ook op het fotografie forum van tweakers, waar enkele uitstekende fotografen tussen zitten. Dus op zich heb ik genoeg lees/leer voer wat betreft fotografie. Maar aangezien bokt toch een beetje 'mijn forumpje' is, vind ik het toch jammer dat ik hier me ei niet echt kwijt kan. Er zitten hier redelijk veel fotografen op bokt, maar die zie ik nooit reageren hier in [CB]. Wat toch erg jammer is, want hun tips kunnen het verschil maken.

Het komt er dus een beetje op neer dat ik het niveau een beetje te laag vind. Ik denk dat je [CB] moet laten voor wat het is. En een (besloten?) fotografie (sub)forum zou moeten beginnen, waar je pas in kan reageren nadat je teminste een stuk of 10 behoorlijke criteria hebt gegeven op de foto's die geplaatst zijn in dat forum. En waar je dus ook geen foto's geplaatst worden van een mislukte zonsondergang met een cameraatje van de Lidl. (Een beetje het Photosig.com/ tweakers idee zeg maar..)
Het niveau dus een beetje opkrikken kan geen kwaad. Want na de zoveelste foto van een onscherpe bloem heb ik het wel gezien...

Kleine edit..
Misschien ook nog een ideetje, een centraal topic met adviezen over het aankopen van camera's. Want er zijn zoveel topics met "welke camera moet ik kopen". Misschien dat dat iets centraler kan. (ook handig i.v.m de nog steeds niet goed werkende zoekfunctie)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:21

*Tamara* schreef:
Ik twijfel... Ellende, de argumenten die je aandraagt zijn op zich goed, als ik het vanuit dat perspectief bekijk, voel ik er ook wel wat voor.

Maar aan de andere kant, zoals hierboven ook al gezegd wordt, ik ben bang dat iedereen zijn eigen werk toch goed genoeg vind om een eigen topic over te openen. Misschien dát er wel gebruik gemaakt gaat worden van het topic, en voor een aantal dingen zou het inderdaad kunnen werken. Een lucky shot, een schets die nog niet helemaal af is, work in progress. Maar daar zouden dan goede regels voor moeten komen. Dus bv. alleen een topic openen voor een tekening die helemaal af is, schetsen in het centrale topic. Werk dat nog niet af is in het centrale topic, wanneer het wel af is, kan er een topic voor geopend worden. Of is dat dan dubbelpost?

Voor foto's vind ik het moeilijk, het kan een uitkomst zijn voor de wat mindere fotos die mensen graag willen laten zien. Maar aan de andere kant, fotos die gewoon voor de fun genomen zijn, kunnen in principe op FF of BB, die horen niet thuis op CB. En imo krijg je pas echt inhoudelijk commentaar op hoe je een foto kan verbeteren e.d. door een eigen topic te openen. Anders word de foto algauw ondergesneeuwd, zoals hierboven ook al geillustreerd is.

Waardoor ik alles vooral onoverzichtelijk vind, zijn toch die verhalen. Ik denk dat dat de belangrijkste reden is dat andere topics gauw wegzakken naar pagina 2. Doordat er bij die verhalen vaak gereageerd wordt in de trant van "Ooh leuk, schrijf verder!" komt het topic weer omhoog en zakken andere zinvolle topics weg. De regel die nu is ingevoerd helpt denk ik wel, maar toch voel ik ergens wel voor een subforum voor verhalen of desnoods een sticky waarin alle links komen te staan naar lopende verhalen. Dan kunnen de links op de hoofdpagina weg en wordt het denk ik gelijk overzichtelijker, want mensen moeten dan naar een mod een PM sturen als ze hun verhaal in het sticky willen hebben en het is dan vrij simpel om even te controleren of het verhaal aan de regels voldoet. Of is dit niet haalbaar? Kon zo gauw het andere beleidstopic niet vinden vandaar dat ik het hier maar plaats...

Ga ik nu ook in mee. Ik denk dat CB overigens al een heleboel word 'opgeschoond' als er een subforum voor verhalen komt.