Digitale camera en ook nog een gewone?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Digitale camera en ook nog een gewone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 17:36

Onze gewone camera heeft het blijkbaar opgegeven, filmpje loopt steeds vast.
Nu heb ik een digitale van 2.0 megapixels maar die foto's heb ik eigenlijk nog nooit laten afdrukken, vind ze vaak ook niet zo mooi.
Nu zit ik te twijfelen of ik een betere digitale kopen zal of weer een gewone voor erbij. Ik gebruik ze voornamelijk voor de paarden/kinderen e.d. dus vaak ook nog eens bewegende beelden en de digi doet het daarbij vaak minder...

Welke soorten hebben jullie?

x_shirley_x

Re: Digitale camera en ook nog een gewone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:22

2.0 is erg weinig, ik heb 3.2 en dat vind ik al niet echt fijn, ik zal voor een neiuwe gaan, met meer MP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:33

x_shirley_x schreef:
2.0 is erg weinig, ik heb 3.2 en dat vind ik al niet echt fijn, ik zal voor een neiuwe gaan, met meer MP

2.0 MP is inderdaad weinig, maar het aantal megapixels dat is niet de factor die bepaald of je er bewegingsfoto's mee kunt maken. Dan kun je beter kijken naar zaken als een sneller sluitertijd etc.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:04

2.0 MP is idd erg weinig. Niet dat de MP het enige belangrijke zijn voor de kwaliteit van je foto's, maar ik zou toch eentje met meer nemen.
Maargoed, dan moet je nog kiezen tussen analoog en digitaal. Aan de ene kant is analoog gewoon mooier qua afdrukkwaliteit en (wat met kinderen en dieren wel handig is) je hebt meestal minder afdrukvertraging. Aan de andere kant is het zeker met bewegende objecten ook wel erg handig als je bijvoorbeeld een aantal foto's achter elkaar kan nemen en dan gewoon de meeste weer kan verwijderen. Dan zou ik alleen wel minimaal 4 MP nemen.
Het ligt er denk ik ook een beetje aan wat je uit wilt geven. Een aardig analoog dingetje heb je volgens mij voor minder geld dan een leuke digitale ...

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:22

Ik heb twee digitale.. Een met 2.5 MP voor als je lekker vanaf je knol zn rug wat foto's wil schieten... En voor de super mooie foto's heb ik een spiegelreflexcamera... Kost wat meer (heel wat meer) maar dan hebbie ook wat

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:26

Spiegelreflex blijft gewoon het mega-aller-mooiste
Heb jij digitaal of analoog ?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:29

Digitaal... Is wel wat duurder maar ben er super blij mee.. Ik weet dat de analoog eigenlijk nog de mooiste foto's maakt. Maar digitaal is wat makkelijker

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:33

Ik ben ook nog steeds hard aan het sparen voor een digitale spiegelreflex, echt geweldige dingen !!!
Maargoed, ik ga een beetje offtopic

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:35

Ik heb een digitale reflex en twee analoge. De digitale sleep ik overal naar toe als ik bewegende onderwerpen moet trekken en vermoed dat ik véél foto's ga moeten trekken om 1 goede te hebben. De twee analoge dienen nu (sinds ik die digitale heb, is nog maar een paar weekjes) vooral om geposeerde foto's te maken of foto's van gebouwen ofzo. (een van de analoge is volledig manueel, die gebruik ik nu enkel nog voor zwartwit foto's van onderwerpen waar ik alle tijd kan voor nemen)
Wil je goede foto's van bewegende onderwerpen, kies dan een toestel met snelle sluitertijden. Wil je ze afdrukken, dan is 3MP echt wel een minimum, zeker als je een formaat wilt groter dan 15x20, is 4MP geen luxe. Alleja, is mijn mening hé.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 19:40

Maar dan hebben jullie het zeker over vrij kostbare digitale camera's?
Ik heb ooit eens een gewone spiegelreflex gehad maar ik was zo lang aan het instellen dat iedereen tegen die tijd alweer ergens anders was.
Hebben jullie misshien een advies voor een goede, betaalbare digi?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:48

als je je reflex niet gemakkelijk kan instellen en je hebt weinig tijd, zet hem op automatisch.
Hoeveel wil je uitgeven ? Een Nikon Coolpix kost tegenwoordig niet meer zo veel, ook Canon heeft goede en handige compacte digi's. Kijk maar eens op de site's van deze merken keuze en info te over.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:11

Ik heb tijden foto's gemaakt met de camera van mijn vader, die had 2.1 megapixels en was er heel tevreden over.

Uiteindelijk ben ik wel opzoek gegaan naar een camera waar ik iets meer mee kon. Dat is de Canon eos 300d geworden, die heeft 6,3 megapixels, maar schiet bijna nooit op die volledige 6.
Dat heb je pas nodig bij vergroten en ik hoef de foto's niet zo nodig op mega formaat in mijn kamertje (die periode is voorbij ahum ).

Rapture

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:17

Een digitale camera is wel duurder maar aangezien je de foto's op je computer kan zetten en zelf kunt afdrukken scheelt dat een hoop rolletjes en verdien je het snel weer terug. Ik heb zelf een digitale spiegelreflex maar ik ben fotografe en ik raad je aan om, als je gewoon leuk foto's wil maken, eens het blad zoom of fotografie magazine te kopen bij de bruna. Je kunt namelijk wel naar alle ervaringen gaan vragen maar in dit blad worden elke maand camera's vergeleken (kijk van te voren even of het jouw soort camera's zijn die er in staan, compact en zilverkleurig) en kun je goed zien welke eisen de camera heeft die aansluiten bij je eigen eisen. Je kunt namelijk wel gaan rondvragen maar iedereen heeft andere wensen en met een blad kun je ook snel en gemakkelijk vergelijken. Bovendien hoef je niet zelf alles op een rijtje te zetten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:39

Drukken jullie ze dan ook zelf af? Lijkt me erg duur met inkt e.d. worden, zeker als ik de prijzen zie van allerlei digitale afdrukken.

Ik zal het blad eens kopen.... goede tip.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:44

Ik zou voor een canon ixus gaan. Die kwam een tijd terug als beste uit de consumententest. Ikzelf heb er eens mee gefotografeert toen mijn neefje op de trampoline sprong. Dat werde duidelijke foto's en mooi

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:53

Gewoon een digitale kopen, met 3.2 of 4.1 megapixels. En op bijv. de kodak toestellen zit een sport-stand, zodat je paardrijden heel scherp vast kan leggen
Ik laat de foto's gewoon afdrukken bij de kruidvat. Veel makkelijker en goedkoper dan thuis

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:19

Via een of andere site (ben ff de naam kwijt) kan je digitale foto's goedkoop af laten drukken (9 cent per foto) en - vind ik dan - een stuk mooier dan bij kruitvat/hema/blokker e.d.
Ik weet niet wat je budget is, maar de konika minolta dimage z2 maakt erg mooie foto's vind ik. Heeft 10x optische zoom en 4 MP en hij is ook niet zo groot, zwaar en duur als een spiegelreflex.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:31

Wij hebben thuis met de hele familie twee camera's, een Canon Eos (een digitale camera), deze werkt erg goed, geeft hele mooie beelden, maar je moet wel echt het gebruiksaanwijzingen boekje doorlezen, wil je hele mooie foto's maken. Bovendien is deze redelijk groot, en zijn we er altijd extreem voorzichtig mee, wat ook wel nodig is. Het is niet een camera die je elke dag overal mee naar toe kan nemen, meer echt voor de bijzondere dingen.

Verder hebben wij ook nog een Sony Cybershot, gewoon voor de huistuinenkeuken foto's, deze maakt ook mooie foto's. Redelijk klein, dus makkelijk mee te nemen, en ik heb minder snel het idee dat er wat kapot kan.

Afdrukken van foto's laten wij altijd doen bij de Hema digitale service. Geeft prima resultaat.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:37

Als je echt een klein cameraatje wil (digitaal) is de Ricoh R1v ook wel mooi vind ik. Hele mooie macro functie, geloof iets van 4x optische zoom en 5 MP.
Voor foto's van de Dimage Z2 kun je trouwens evt. kijken in m'n onderschrift.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 22:43

Die zijn echt mooi!!!
Ik ben trouwens bang dat ik niet zo'n goede fotograaf ben....
Als noodoplossing hadden we een wegwerpcamera mee vorige week op vakantie. Mijn foto's staat voornamelijk mijn vinger op....
Voordeel is dan bij een digi, dat je die weggooit en overnieuw maakt....
En we hebben ongeveer 15 foto's van een stel pinguins.....

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:48

Haha, maar oefening baart kunst toch Wat dat betreft is digitaal wel errug handig !!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:53

Wij hebben een Minolta met ik geloof 4 megapixels en ik heb zelf nog een Canon Ixus, een ouwetje. Die digi gebruik ik veel, maar als ik foto's voor 't mooie wil maken neem ik mijn Canon mee. Ik zou alleen voor kinderen en dieren voor digitaal gaan, dat is toch iets waar je vaak foto's van zult maken... Dat zijn veel fotorolletjes

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:55

De Konica Minolta Z1, Z2 of Z10 en Z20 zijn heel fijne camera's. Er is nu ook een soort kopie van deze camera's, een Kodak, hebben ze op mijn werk gekocht voor eur 258. Ik zou geen analoge camera meer kopen, ik denk dat je over 3 jaar goudgeld gaat betalen voor het ontwikkelen en afdrukken, omdat bijna iedereen dan digitaal zal zijn.
Succes met zoeken!

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 00:28

ik heb een medion van de aldi, werkt best, alleen wat aan de grote kant

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 08:09

mel_ schreef:
ik heb een medion van de aldi, werkt best, alleen wat aan de grote kant

Ook aktiefoto's?
Dat 't ie wat groter is, lijkt me niet zo'n probleem. Kan je tenminste de toetsen vinden, net als bij een mobiel.