Citaat:
Toen ik de volgende dag weer op de manege kwam, hoorde ik meteen iemand mijn naam schreeuwen(yes, aandacht). Het was Henk, de manegebaas, hij zei dat Dancy enorm striemen van een zweep had, hoe het kwam wist hij niet, maar hij verbood me om te rijden.
Snel dacht ik na, niet rijden, is geen paard, dus niet iets duurs onder mijn kont hebben, ik móet rijden, op een duur paard ; FIRE.
Ik begon heel hard te huilen en rende naar de stal van Dancy,’Dancy, Dancy, schatje, wat hebben ze je aangedaan, hoe kom je aan die wonden’ jammerde ik. Ik kroop in stal, waar Dancy lag, ik ging bij hem op de grond zitten en huilde heel hard, zodat je het 100 meter verderop nog wel kon horen. Zo heel erg vond ik het niet hoor, ik had hem immers zelf geslagen, maar als ik ging huilen, konden mensen het nog wel eens zielig voor me vinden. Ik zat een kwartier en toen kwam de 1e al aan. Het was Emma. ‘Wat is er mevrouw Greatwood ?’ vroeg Emma met een lief stemmetje. Mijn acteer kunsten kwamen naar boven en ik begon weer heel hard te huilen. ‘Dancy……Dancy, hij.. hij.. ‘ en weer begon ik hard te huilen. Ik stond er van versteld hoe goed ik eigenlijk toneel kon spelen. ‘Maar Mevrouw, hoe komt dat dan’ zei Emma. ‘Ik weet het niet, wist ik het maar, want mijn arme man ligt hier nu zo alleen.. ‘ zei ik, en weer begon ik te huilen. Op mijn allerliefst zei ik dat ik liever even alleen wou zijn, en Emma liep weg. Wie er daarna de stal binnenkwam, had ik niet verwacht. Het was Jeffrey. Hij zag me zo zitten huilen, en vroeg waarom ik zo huilde, net alsof hij dat zelf niet wist. Ik legde het uit, en het enige wat Jeffrey zei was ‘Stakker’. En hij liep weer weg.
Ik bleef nog een uur in stal totdat Henk er aan kwam, hij was verbaasd dat ik nog steeds aan het huilen was. ‘Oh meisje toch, ben je er dan zo van overstuur, kom op zeg, over 2 dagen kun je wel weer rijden, tot die tijd mag je Fire wel rijden ‘ zei Henk. EINDELIJK, dacht ik. ‘Oh meneer meent u dat nou echt ? Dat zou fantastisch zijn ‘ zei ik. ‘Ja ga hem maar gauw zadelen dan kun je even rijden’ zei Henk.
Eindelijk was mijn toneelstuk gelukt, ik mocht Fire rijden, dat was het enige paard dat ik ook wou naast Dancy, de rest was te min voor mij, behalve sommige privé paarden, maar daar mocht ik niet op rijden.
Emma had Fire gezadeld en bracht hem naar de bak. Natuurlijk had ik meteen commentaar over zijn bit, hij moest veel scherper zijn, ik haalde een passoa bit met ketting, deed de teugels op het onderste gat van de passoa en deed het kettinkje zo strak als ik hem kreeg. Fire vond het niet leuk om begon een beetje te happen. Ik ging rijden en behandelde Fire het zelfde als ik bij Dancy deed, maar Fire was veel brutaler. Hij pikte het niet, en binnen een kwartier lag ik er dan ook al af. Na een uur was ik er 5 keer afgevallen, en ik besloot te stoppen. Emma kwam en vroeg waarom ik er zo vaak naast stond.. ‘Ik dacht telkens dat ik iets zag liggen op de grond, dus dan stapte ik even af om het wat beter te bekijken, maar er lach niks… Waar bemoei je je eigenlijk mee’ snauwde ik.
De dag erna mocht ik weer op Fire, maar ik durfde niet. Daarom verzon ik dat ik hem een dagje rust gunde, na die intensieve training van de vorige dag. Ik besloot Dancy maar weer te pakken, want als hij 2 dagen geen zadel op mocht, was het bij mij 1 dag, net zoals 2 maanden bij mij 1 maand heette. Ik besloot het springen maar te oefenen, want morgen was de grote dag al. Ik schreeuwde naar een stalknecht dat hij een oxer van 1.20 neer moest zetten, en hij kon weer vertrekken.
Toen ik naar de bak liep kwam ik Jeffrey tegen, en hij vroeg of hij bij mijn les mocht komen kijken. Zijn ogen twinkelden helemaal en ik kon geen nee zeggen.
Eenmaal aan het rijden begon ik direct met springen. Natuurlijk weigerde Dancy de enorm hoge en brede oxer. Jeffrey lag dubbel toen hij zag dat ik er bijna afviel. ‘Je moet ook niet nadat je er net 5 minuten opzit zo’n grote hindernis willen springen, dat doet geen enkel paard, je lijkt wel gek, maar het geeft niet, ik zal hem wat lager zetten’ zei Jeffrey.
Ag ja, wat heb ik te verliezen dacht ik, en ik liet Jeffrey de hindernis verlagen. Hij had erg last van zijn rug en was er wel een kwartier mee bezig om te verstellen, ondertussen reed ik toch maar even los, zodat ik daarna direct kon springen, zonder gezeur van Jeffrey.
Opnieuw reed ik op de hindernis af en Dancy sprong hem met gemak. ‘zie je wel’ riep Jeffrey. Hoger dan 70 cm mocht ik niet van Jeffrey, ik was kwaad op hem. Maar ik kon niet springen want Jeffrey ging gewoon voor de hindernis staan. ‘Zo je bent klaar, naar stal met die knol, jullie hebben goed jullie best gedaan’ zei Jeffrey.
Ik voelde me gevleid, zo’n knappe jongen gaf me zo’n compliment . Niemand gaf me eigenlijk ooit complimenten, behalve ik zelf..Want ik vond mezelf fantastisch.
Toen ik Dancy in stal stond te poetsen(ja ik leek wel gek geworden die dag), kwam Jeffrey binnen. Hij stond even te kijken, toen hij heel direct zei ‘ Ik vind je leuk, heel leuk’. Ik voelde dat mijn hoofd rood werd. En onze hoofden gingen langzaam naar elkaar, toen hij me bijna zoende bedacht ik me. Wat denkt hij wel niet, eerst mij heel laag laten springen, en dan wou hij nog met mij zoenen, hij had geen macht over me of zo. En ik gaf Jeffrey een klap ik zijn gezicht ‘Vuile schoft’ schreeuwde ik. ‘Je wilde het zelf ook, prutsmuts’ zei Jeffrey. En hij liep weg. Ik schaamde me, en aan de andere kant vond ik dat ik een goede daad had gedaan.
Toen ik later op msn kwam zag ik dat iemand me toe had gevoegd, en ik accepteerde.
Jeffrey heeft 1.50 gesprongen : He meid.
Morgen wedstrijd met mijn dure sportpony : Wat moet je van me.
Jeffrey heeft 1.50 gesprongen : Jij wou zelf ook, ik weet het zeker, dus doe niet alsof je je te goed voor mij voelt, want ik weet best dat dat niet zo is.
Eigenlijk sprak Jeffrey de waarheid, ik deed alsof ik me te goed voor hem voelde, maar ondertussen was ik stapel verliefd op hem.
Morgen wedstrijd met mijn dure sportpony : Ag jongen, flikker toch op.
En ik blokkeerde hem.
[next day]
Om 10.30 ging mijn wekker . Zo snel als ik kon ging ik naar de manege. Natuurlijk had onze huishoudster al mijn spullen al ingepakt en ik de auto gezet. Ik vroeg nog snel 50 euro voor ‘wat eten’ aan mijn vader en we konden vertrekken.
Op de manege was Emma Dancy al aan het invlechten, ze had mijn zadel en hoofdstel gepoetst en mijn witte dekje gewassen. Ik ging mijn parcours verkennen, en na een uurtje kon ik al losrijden, bij het losrijden sprong ik amper. 2x sprong ik een kruisje van 50 cm, en voor de rest deed ik ‘dressuur’. Ik riep ; ‘Ja hij is net hersteld van een flinke blessure dus ik spaar zijn spring-energie voor in mijn parcours en de barrage.’
Om 1 uur mocht ik mijn parcours starten, de hindernissen leken wel op 2 meter te staan, maar dat was omdat ik deze hoogte niet gewent was. Dancy keek zijn ogen uit, toen hij al die prachtige hindernissen zag. De bel ging, en ik mocht starten, ik reed in een (veel te)langzaame galop op hindernis 1 af… Wat er toen gebeurde was vreselijk..