[verhaal] {waargebeurd} Mijn vader

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

[verhaal] {waargebeurd} Mijn vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:30

voor ik met het verhaal begin wil ik even dit zeggen: Ik begin eerlijk gezegt aan dit verhaal naar aanleiding van het verhaal van Misshaffie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=455487 Toen ik dat las, wilde ik opschrijven hoe het voor mij voelde, hoe het voor mij was.

Mijn vader is namelijk overleden aan kanker afgelopen 17 december. Hij was daarvoor acht weken ziek geweest. Ik wil proberen dit in verhaalvorm op te schrijven, maar ik weet niet of het lukt. Ik ben niet heel creatief, maar zal m'n best doen. Ik schrijf ook mijn gevoelens op en wat ik toen voelde probeerde ik me te herrineren. Kritiek op mijn manier van schrijven mag, kritiek op wat ik schrijf liever niet.

Het was dinsdagmiddag, herfstvakantie, ik had net paardrijles gehad en mijn moeder kwam me ophalen. Normaal deed m'n vader dat altijd, maar er was iets mis met m'n vader. Hij liep raar en praatte moeilijk. Ook leek hij soms niet alles te snappen.
Toen we van het erf afreden, vertelde mijn moeder dat ze die middag met mijn vader naar de huisarts was geweest en dat die mijn vader hadden doorverwezen naaar het ziekenhuis. Ze wilde voor de zekerheid een scan laten maken, om te weten wat de ziekte nou was.
Ik schrok toen ik dat hoorde, maar vertrouwde er zo half op dat het wel goed zou komen. Ook was ik een beetje bozig omdat het precies op de dag was dat ik naar Markelo mocht om daar een dagtocht te maken.

Het was vrijdag en mijn ouders gingen naar het ziekenhuis voor de scan die van mijn vader gemaakt zou worden. Een tante, schoonzus van mijn vader, ging mee.
Ik at die avond bij Iris, een vriendin van me, want de scan ze werden om 3 uur verwacht en wisten niet hoelaat ze terug zouden komen. De hele dag liep ik met een hol gevoel in mijn maag. Ik at niet zoveel en was zenuwachtig, alhoewel ik dat niet liet merken. Tegen een uur of acht, ik was aan het computeren met Iris, voelde ik een zwaar gevoel op mijn maag, in mijn buik. Een gevoel alsof al het slechts van de wereld nu gebeurde. 2 minuten later ging de telefoon.
Het was mijn moeder of ik even naar huis wilde komen. Ik ben gelijk naar huis gegaan en daar vertelde mijn moeder dat mijn vader een hersentumor had. Mijn vader was nog in het ziekenhuis. Ze wisten nog niet of de hersentumor goed of kwaardaardig was.
Toen ik dat hoorde schrok ik. Het voelde heel onwerkelijk: Hoe kon mijn vader nou kanker hebben, dat gebeurde toch alleen in boeken en films?
Ik ben die avond terug naar iris gelopen. Thuis zijn wilde ik niet, daar waren twee tantes en m'n moeder die huilde en praate, nee daar hoefde ik niet tussen te zitten.
Toen ik terug liep bedacht ik me wat ik moest doen, wat ik hoorde te doen. Ik had geen flauw idee, want zoiets gebeurd met niemand. Toch? Uiteindelijk bedacht ik me dat ik maar heel goed mijn best moest doen op school, zodat ik in het ziekenhuis kon zeggen: Kijk pappa, ik heb een 9 voor duits. weetje pappa, ik had een negen voor scheikunde. Het klinkt heel stom, maar ik wist niet wat ik anders moest denken en het klinkt misschien nog raarder, dat ik naast een paar tranen die in mijn ogen brande niet had gehuild die avond...

Ik zit nu met tranen in mijn ogen achter de pc, het volgende stukje volgt snel.

Meraki

Re: [verhaal] {waargebeurd} Mijn vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:34

Jeejtje... *stilte* knap van je, dat je het toch typt..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:41

Wauw.
Echt, ik ben er stil van..

Mooi hoor, en knap dat je het opschrijft.
Ik voel me vereerd dat je het verhaal schreef naar aanleiding van mijn verhaal!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:00

Wow...
Ik zou dat echt niet kunnen hoor, zo'n waargebeurd verhaal schrijven...
*bewondert Fenn*

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:01

wauw mooii verhaal.. ik wens je alsnog sterke.. kanp dat je het hier opschrijft..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:02

dankje....

Het was de zaterdag erna en ik wist niet wat ik moest doen. Toen ik die avond thuis kwam waren er twee tantes en eentje was blijven slapen. Ik vond het vreemd dat zij in ons huis was. Normaal hadden we weinig contact met de familie. Mijn vader had veel broers en zussen en om nou naar alle verjaardagen te gaan.
Mijn moeder ging 's middags en 's avonds naar het ziekenhuis. Het voelde heel vreemd allemaal. Ik kreeg het gevoel dat mijn vader gewoon naar z'n werk was, maar dat ging ook weer weg.
Mijn moeder was van slag. Boodschappen doen ging zelfs al moeilijk en autorijden mocht bijvoorbeeld ook niet meer.

Ik weet nog weinig van dat weekend en wat er gebeurd is. Veel is er niet over van de tijd dat mijn vader in het ziekenhuis lag. Dus we slaan geregeld een paar dagen over.

Die maandag op school voelde onwerkelijk. Niemand wist nog dat mijn vader ziek was, mijn moeder (of een tante) had wel al de mentoren van mij en mijn broers gebeld, maar ik had het aan geen van mijn schoolvriendinnen vertelt. Op school nam ik de eerste pauze een vriendin appart en vertelde het haar. Zij schrok ook en wist niet wat ze moest zeggen. Ik zei haar dat zij het wel tegen andere meisjes mocht zeggen.
Later die dag, of de dag erna ?, kwam mijn mentor op me af. Hij vroeg me of hij het tegen de rest van de klas moest vertellen. Ik vond dat goed, maar wilde wel de klas uit. Ik wilde liever niet zielig aangekeken worden en worden nagefluisterd: 'weetje, haar vader he, haar vader heeft Kanker...'
Dus ik ben het laatste uur de klas uitgeslopen en naar huisgefietst. Toen vertelde mijn mentor het aan de klas.

Die avond mocht ik mee naar het ziekenhuis, ik heb twee broers en we gingen om de vier avonden, telkens een van ons en een avond niemand, mijn vader kon niet goed tegen de drukte. Ik was daarvoor nog nooit in een ziekenhuis geweest, behalve toen ik mijn amandelen liet knippen en toen was ik vier.
Mijn vader lag op een eenpersoonskamertje. Hij had een soort keukentje en een soort badkamertje. Voor de rest stond er in zijn kamer een bed een tafel en een paar stoelen.
Achter zijn bed hing een prikbord en naast zijn bed stond een telefoon. Ook was er een tv.
Toen ik binnen kwam zat mijn vader op zijn bed. het praten ging al moeilijker en er was ook een tante mee die ook aandacht opeiste. Ik had de eerste keer niet veel met hem gepraat en ik weet ook niet precies meer wat ik welk ziekenhuis bezoek heb gezegt. Ik weet niet eens wie welk ziekenhuis bezoek meeging.
Na een tijdje liet mijn tante mij m'n moeder en m'n vader alleen en nog wat later ging ik ook naar de wachtkamer. Een blad lezen.
Toen ik alleen met mijn moeder was had ik ook nog foto's achter het bed geprikt. Foto's en kaarten, want mijn vader kreeg heel veel kaarten.

Ik heb nu neiging om door te schrijven, maar om het overzichtelijk te houden stop ik even.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:06

respect voor je eerlijk waar

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:12

Wow, Fenn, ik heb echt bewondering voor je, dat, en hoe je dit opschrijft..!!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:12

Van mij mag je best doorschrijven hoor..
Dan is het er tenminste uit en blijft het niet in je hoofd zitten.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:21

schrijf gerust maar verder hoor, vind het heel erg knap dat je dit zo op papier zet!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:35

Iedereen bedankt voor de reacties. Dit opschrijven is ook wel heel fijn, want ik heb alles al tien keer in mijn hoofd vertelt aan een onbestaand persoon.
Ik heb het al 7 keer in mijn hoofdverteld aan de klas.
Nu vertel ik het aan jullie in het echt... en krijg ik superreactie's. Dankje....

duitslesuur, Ik had in die tijd soms moeite met mijn huiswerk, het was druk in huis op een rare manier, altijd was er naast mijn moeder en broers nog wel een oom of tante of iemand die aardig wilde zijn en wilde helpen in ons huis. Mijn moeder was in de avonden nadat ze naar het ziekenhuis was vaak weg: uitwaaien op het strand met een oom of vriend. Ik sliep nooit voor elven.
We hadden duits en ik had niet geleerd en ze wilde een SO geven. Ik stapte op haar af om te vertellen dat ik niet had geleerd. Ze keek zeer raar op: 'Wat niet geleerd? hoezo niet.' ik was verbaasd, omdat ik dacht dat alle leraren er wel rekening meehielden en zei: 'ik was naar mijn vader in het ziekenhuis.' Ze zei dat ze het huiswerk al dagen ervoor had opgegeven en dat ik het best had kunnen maken. Toen ik daarop reageerde en zei dat dat niet lukte en dat ik het niet in het ziekenhuis kon maken, zei zij dat ze dat wel altijd deed toen haar oma in het ziekenhuis lag. Ik werd boos en zei kwaad dat haar oma iets heel anders was en dat ik het toch niet ging maken en ging weer naar m'n plek.
de volgende dag kwam ze haar excuses aanbieden. Ze was het vergeten zei ze. Ik snapte niet dat ze het kon vergeten. Dat ze zo iets kon vergeten.

Een woensdag, mijn vader lag nog in het ziekenhuis. 's ochtends kwam ik best vroeger dan normaal opschool, (normaal ben ik standaard te laat) en er stonden wat jongens voor mijn locker. Ik vroeg of ze opzei wilde gaan en eentje keek me even aan en begon me opeens uitteschelden: 'Kanker, jezus, wat is zij Kankerlelijk, Kanker man, moet je is kijken hoe Kankerlelijk zij is, Tjeses kanker he,' enzo verder.
Ik schrok toen, werd boos en verdrietig. Ik wist ze nog uitteschelden voor kleinekl##tzakkerigek*tjogies en liep toen huilend weg.
Toen de bel ging liep ik met een vriendin naar de wc's waar ik mijn gezicht waste en toen ging ik naar nederlands het eerste uur. Andere vriendinnen hadden het al zo half half uitgelegt en ik zat als een zombie in de klas, waar ik bijna weer moest huilen. Uiteindelijk riep mijn nederlandslerares me de klas uit en vroeg ze wat er was. Toen ik het vertelde moest ik weer huilen en ik heb de rest van het uur met een kop thee door de gangen gedwaalt.
Die pauze was ik naar het afdelingshoofd gestapt om te vertellen wat er gebeurt was. Een vriendin wist wie die jochies waren en het afdelingshoofd zou ze aanspreken.
Aan het eind van de dag kwamen ze hun excuses aanbieden, ik vertrouwde het niet en wist totaal niet wat ik tegen ze moest zeggen. Toen ze wegliepen zei er opeens eentje: 'Kanker, wat is zij kankergeil.' Ik keek boos om en hij mompelde vlug sorry.

Sinds die tijd/keer heb ik een soort sensor die het woord kanker oppikt. Zodra iemand dat zei hoorde ik het, maakte niet uit hoedruk ik aan het lezen was of hoe geconcentreerd ik was of dat ik ingesprek was of wat dan ook, ik hoorde het. Ik raakte er niet meteen deprie van, maar het was gewoon een woord dat erinschoot. Ik kon/kan het ook moeilijk uitspreken, maar vond tegelijk het ook vreselijk als mensen het er niet over durfde te hebben in mijn bijzijn, of als mensen gelijk niet meer over hun vader durfde te praten of mij gewoon niet meer aan durfde te spreken. Ik riep ook vaak: Ik ben niet zielig.
Alleen heel af en toe maakte ik er gebruik van, bij proefwerken die ik niet kon leren enzo. Mensen die irritant deden kon je er ook mee schokken.
Morgen meer, voor vanavond stop ik, ik wil het even laten inwerken...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:43

Dat is goed, meid.
Nogmaals, echt superknap van je dat je dit kunt.
Ik ga geduldig wachten tot er nog meer komt, maar neem de tijd hoor.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:59

wauw echt super mooi geschreven
knap dat je dit kunt
heel veel sterkte en ik wacht op meer
echt heel mooi en heel knap

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:48

de dag dat mijn broer achtien werd, mijn vader lag ongeveer een week, anderhalve week, in het ziekenhuis.
Echt een feestgeven deden we niet, wel gaf mijn broer een feest voor z'n vrienden (waarbij ik het huis uit werd geschopt) en zouden we met z'n vieren naar m'n vader gaan.
Die middag had ik een uitvaluur, zodat ik eerder thuiskwam dan geplant. Mijn moeder was helemaal blij, ze had me al proberen te bereiken, maar ik was al weg. Mijn vader mocht namelijk even naar huis. Ik was blij, maar ook bang. Hoe zou mijn vader zijn thuis en doen.
Toen hij thuiskwam werd hij uit de autogeholpen en in een stoel gezet. Hij kon niet meer goed lopen. Ook had hij net een punctie gehad waardoor er een soort litteken op zijn hoofd zat met wat hechtingen. Al met al niet echt mijn vader.
Dat was even schrikken. Hij praatte moeilijk, mijn moeder moest helpen met eten (vooral het schaaltje waar de taart op stond vasthouden) en het ging allemaal even wat anders.
Er kwam een vriend van mijn broer en die ging er goed mee om, maar je had ook mensen die praatte over mijn vader heen.
Hij werd weer naar het ziekenhuis gebracht na een uur of twee en die avond ben ik gaan shoppen met de vriendin van m'n neef. Dat was heel gezellig en we hadden toen nog even gepraat. Mijn moeder was zoals vaak, weg, even uitwaaien en naar mijn vader.

Van de tijd dat mijn vader in het ziekenhuis lag weet ik niet veel meer. Ik kan me wel nog een ziekenhuisbezoek herrineren dat er een tante mee was die nogal vaag praatte en dat ik toen erg wende aan gemakkelijk praten met vreemde mensen. Ook weet ik nog dat ik het bijvoorbeeld vreselijk vond dat ik als mijn band lek was, of er was iets mis, er moest iets opgehangen worden, kortom dingen die mijn vader normaal deed, moest ik aan een buurman vragen of aan een oom ofzo.
Ook aten we elke dag iets dat door een ander werd gemaakt en gebracht.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:54

Mooi..
Neem de tijd.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:50

erg mooi geschreven
neem de tijd voor het andere deel

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:20

Jee meis, ontzettend veel sterkte gewenst. Ik vind het heel mooi geschreven, echt waar!! hier en daar heel soms een schrijffout maar dat stoort niet, dat kom je ook in gewone boeken tegen..

Meis, neem alsjeblieft de tijd!!
Je mag me altijd pb'en, mailen, noem maar op..

echtmoeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:27

jeet wat erg mies
sterkte

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:33

mooi verhaal, knap dat je het zo kunt opschrijven!
je schrijfstijl is heel mooi.. ga zo door!!
je kan me altijd pb-en ofzo..

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:24

mooi verhaal, en heel knap dat je dit kan en durft op te schrijven..
sterkte

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:51

Ach meid..

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:02

ahh..heel knap dat je dit op schrijft. je schrijft er heel mooi over.
heel veel sterkte!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:41

Ik vind het echt ontzettend knap dat je het op schrijft.
En ook hoe je het opschrijft is heel mooi.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 15:48

Donderdagmiddag, we kwamen uit school. Mijn moeder had al gezegt dat er iemand wilde praten met ons. Mijn broers en ik zaten beneden toen er werd aangebeld en die man binnenkwam, we kende hem wel al en hij is heel aardig. Hij vertelde ons dat mijn vader niet meer beter kon worden, dat er niets meer aan de tumor gedaan kon worden. Het was geen schok, want in principe wisten we dat al. Mijn moeder verborg namelijk niets voor ons.
Ook vertelde hij dat mijn vader niet in het ziekenhuis kon blijven, hij nam een kamer bezet die ook aan iemand anders gegeven kon worden. Dus hij zou of naar een verzorgingstehuis moeten of naar huis. Wij moesten er over nadenken samen met mijn moeder wat we wilden.
Mijn moeder wilde dat mijn vader naar huis kwam. Ze was in enkele van die huizen gaan kijken, maar die zaten vol en een bejaarde tehuis was geen optie. Ik was het er mee eens, want ik wilden niet dat mijn vader gewoon weggestopt zou worden en daar dood mocht gaan. Mijn broers wisten het niet, maar waren het er uit eindelijk wel mee eens. Ik snap mijn broers heel goed, want het maakt het thuisleven heel erg druk en anders.

Dat weekend werd er door mensen van het bedrijf van mijn oom een soort wandje in de kamer geplaats, zodat er een extra kamer bijkwam. In dit kamertje zou een ziekenhuisbed komen waar mijn vader in kon slapen/liggen. Ook kochten we een nieuwe tv die in dat kamertje kon hangen. Er is ook nog een stuk van de vensterbank afgezaagd zodat het bed erin paste.
Ook moest mijn konijn weg om ruimte te maken, de computer werd verplaatst een bankje moest tijdelijk naar mijn neef, kortom er werd ruitmtegemaakt voor mijn vader, want hij kwam voor zijn laatste weken, maanden? naar huis.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:20

jee meidd.. weer heel mooi geschreven, echt.. mag ik vragen wat er met je konijntje is gebeurd toen?