Iedereen bedankt voor de reacties. Dit opschrijven is ook wel heel fijn, want ik heb alles al tien keer in mijn hoofd vertelt aan een onbestaand persoon.
Ik heb het al 7 keer in mijn hoofdverteld aan de klas.
Nu vertel ik het aan jullie in het echt... en krijg ik superreactie's. Dankje....
duitslesuur, Ik had in die tijd soms moeite met mijn huiswerk, het was druk in huis op een rare manier, altijd was er naast mijn moeder en broers nog wel een oom of tante of iemand die aardig wilde zijn en wilde helpen in ons huis. Mijn moeder was in de avonden nadat ze naar het ziekenhuis was vaak weg: uitwaaien op het strand met een oom of vriend. Ik sliep nooit voor elven.
We hadden duits en ik had niet geleerd en ze wilde een SO geven. Ik stapte op haar af om te vertellen dat ik niet had geleerd. Ze keek zeer raar op: 'Wat niet geleerd? hoezo niet.' ik was verbaasd, omdat ik dacht dat alle leraren er wel rekening meehielden en zei: 'ik was naar mijn vader in het ziekenhuis.' Ze zei dat ze het huiswerk al dagen ervoor had opgegeven en dat ik het best had kunnen maken. Toen ik daarop reageerde en zei dat dat niet lukte en dat ik het niet in het ziekenhuis kon maken, zei zij dat ze dat wel altijd deed toen haar oma in het ziekenhuis lag. Ik werd boos en zei kwaad dat haar oma iets heel anders was en dat ik het toch niet ging maken en ging weer naar m'n plek.
de volgende dag kwam ze haar excuses aanbieden. Ze was het vergeten zei ze. Ik snapte niet dat ze het kon vergeten. Dat ze zo iets kon vergeten.
Een woensdag, mijn vader lag nog in het ziekenhuis. 's ochtends kwam ik best vroeger dan normaal opschool, (normaal ben ik standaard te laat) en er stonden wat jongens voor mijn locker. Ik vroeg of ze opzei wilde gaan en eentje keek me even aan en begon me opeens uitteschelden: 'Kanker, jezus, wat is zij Kankerlelijk, Kanker man, moet je is kijken hoe Kankerlelijk zij is, Tjeses kanker he,' enzo verder.
Ik schrok toen, werd boos en verdrietig. Ik wist ze nog uitteschelden voor kleinekl##tzakkerigek*tjogies en liep toen huilend weg.
Toen de bel ging liep ik met een vriendin naar de wc's waar ik mijn gezicht waste en toen ging ik naar nederlands het eerste uur. Andere vriendinnen hadden het al zo half half uitgelegt en ik zat als een zombie in de klas, waar ik bijna weer moest huilen. Uiteindelijk riep mijn nederlandslerares me de klas uit en vroeg ze wat er was. Toen ik het vertelde moest ik weer huilen en ik heb de rest van het uur met een kop thee door de gangen gedwaalt.
Die pauze was ik naar het afdelingshoofd gestapt om te vertellen wat er gebeurt was. Een vriendin wist wie die jochies waren en het afdelingshoofd zou ze aanspreken.
Aan het eind van de dag kwamen ze hun excuses aanbieden, ik vertrouwde het niet en wist totaal niet wat ik tegen ze moest zeggen. Toen ze wegliepen zei er opeens eentje: 'Kanker, wat is zij kankergeil.' Ik keek boos om en hij mompelde vlug sorry.
Sinds die tijd/keer heb ik een soort sensor die het woord kanker oppikt. Zodra iemand dat zei hoorde ik het, maakte niet uit hoedruk ik aan het lezen was of hoe geconcentreerd ik was of dat ik ingesprek was of wat dan ook, ik hoorde het. Ik raakte er niet meteen deprie van, maar het was gewoon een woord dat erinschoot. Ik kon/kan het ook moeilijk uitspreken, maar vond tegelijk het ook vreselijk als mensen het er niet over durfde te hebben in mijn bijzijn, of als mensen gelijk niet meer over hun vader durfde te praten of mij gewoon niet meer aan durfde te spreken. Ik riep ook vaak: Ik ben niet zielig.
Alleen heel af en toe maakte ik er gebruik van, bij proefwerken die ik niet kon leren enzo. Mensen die irritant deden kon je er ook mee schokken.
Morgen meer, voor vanavond stop ik, ik wil het even laten inwerken...