[verhaal] Gedreven door...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fantine

[verhaal] Gedreven door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:38

“Als je voortaan beter oplet, gaat die balk er niet af!” “Maar…” “Niets te maren, je moet gewoon beter je best doen!” Met deze woorden liep Suzanne’s moeder weg. Suzanne zuchtte diep. Het is niet de eerste keer dat ze dit hoort. Elke week rijdt ze wedstrijden. En elke week dat ze geen eerste plaats haalt krijg ze deze preek te horen. “Kon ik ook maar gewoon lol hebben, Spitfire. Gewoon net als zoveel andere kinderen.” Suzanne aaide de palomino ruin over zijn hals.
Ze had Spitfire pas een jaar, maar ze had al een echte band met hem. De ruin had een mooie bles op zijn edele hoofd. Ondanks dat hij 1.75 was, leek hij meer op een pony dan een paard. Springen was het liefste dat hij deed, maar van een lange buitenrit genoot hij net zoveel.
“Morgen gaan we lekker het bos in, alleen jij en ik, niemand die zegt wat we moeten doen.” Spitfire brieste. Suzanne kreeg een glimlach op haar gezicht en begon haar paard klaar te maken voor de reis naar huis.
De volgende ochtend, of zeg maar middag, word Suzanne wakker. Ze kijkt op haar wekker en schrikt. Het is al half 2! Snel kleed ze zich aan, rent naar beneden en gaat naar de stal. Daar ziet ze Spitfire lekker staan eten. “Phew, je hebt gelukkig wel eten gekregen.” Spitfire kijkt op en begint ja te knikken, daarna duikt hij weer in zijn voerbak. Gerustgesteld loopt Suzanne terug naar huis en begint een ontbijt te maken. Dan hoort ze snelle voetstappen. “Ben je daar eindelijk! Ik heb dat beest maar gevoerd, maar denk maar niet dat ik dat nog een keer doe!” Haar moeder is helemaal rood aangelopen. “Ik heb me verslapen… bedankt voor het voeren.” “Wat nou verslapen! Na die slechte prestatie van gisteren moet je gaan trainen! Woensdag heb je een wedstrijd in Haarlem, de eerste prijs is €500,- dus ik zou je best maar doen! “Maar ik doe altijd mijn best” denkt Suzanne stil. Snel eet ze haar ontbijt op. Gelukkig had ze haar rugzak al ingepakt voordat haar moeder kwam. Ze trekt haar laarzen aan en pakt snel haar rugzak. “Wat zit daarin?” Suzanne draait zich langzaam om en denkt snel na. “Ehm, wat oud brood voor Spitfire, ja wij kunnen het toch niet meer opeten en weggooien is zonde…” Suzanne houdt haar adem in. Haar moeder kijkt haar aan maar geeft niet gelijk antwoord. “Oke dan, maar niet teveel. Dat beest moet in conditie blijven.” Suzanne knikt en doet de buitendeur open en dicht. Buiten zucht ze diep. Gelukkig, gelukt. In de stal legt ze haar rugzak neer en haalt Spitfire uit zijn stal. “Zin in een lange rit jongen?” Spitfire briest ongeduldig, op zondag gaan ze altijd naar buiten. “Trainen kunnen we ook als het regent” en ze geeft Spitfire een knipoog. Als ze hem heeft gezadeld pakt ze haar rugzak en kijkt ze voorzichtig om de schuurdeur. Ze kan haar moeder niet zien. “Mooi!” Ze stijgt op en draaft richting het bos. Als ze achterom kijkt ziet ze de buitendeur open gaan. “Snel Spitfire!” Suzanne drijft aan en in volle galop rijden ze richting het bos.
In het bos neemt ze hem terug. Ze geeft hem een aai over zijn hals. “Sorry jongen maar als moeder ons ziet moeten we de hele dag in die stoffige bak trainen.” Spitfire briest en schud met zijn hoofd, hij kent de situatie daar allang.

De titel is nog niet af, kweet nog niet welk woord ik in moet vullen Tong uitsteken

Veertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:47

Wow, goed verhaal!
Meeeerrr!

Eve_lien

Re: [verhaal] Gedreven door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:34

In het begin schrijf je in de verleden tijd en dan ineens; De volgende middag . . & tegenwoordige tijd. Misschien was dat de bedoeling, maar de overgang is wat.. vreemd?

En eeh;
wordt Suzanne wakker

Spitfire briest en schudt

Verder vooral verder schrijven

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:41

bedankt voor de reacites, zal het veranderen.

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:47

Ik vind het ook erg mooi! Zeker verder schrijven!!!

galopeerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:30

Erg leuk verhaal! Idd klopt het met de tijden niet altijd maargoed dat kan altijd. Schrijf (naja schreef) zelf ook altijd, meestal zo'n 30 kantjes, laatste tijd niet echt meer gedaan, mss toch maar weer 's aan beginnen . Maar is dit alles van het verhaal of maar een gedeelte? Vraag me nl wel af hoe het nu afloopt..

Veertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:31

Ik weet zéker dat er nog wel een vervolg komt!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 18:37

komt idd nog meer, maar zit nu ook in de pww en als ik er geen zin in heb komt er ook niet veel uit maar die zin zit erin, dus denk dat morgen ofzo wel wat meer komt

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:55

gedreven door emotie...

??? klinkt iig geval wel heel erg mooi...

Leuk verhaal hoor

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:00

Leuk verhaal hoor !!
Komt ur meer ?
En ja die tijden , niet dat ik daar oplet ofzo =D

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:27

leuk verhaal!!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:12

*meer meer meer meer *

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:27

Whaa.. meer!! Echt een goed begin ben benieuwd naar het einde

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 01:14

Ik vind t ook een leuk begin! ga t zeker verder volgen!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:47

Ik vind het een leuk verhaal en ben beniewd naar het vervolg

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:03

goed geschreven
ga zo door

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:58

Over 2 weken is het precies een jaar geleden dat hij hier kwam te staan. Hij was gekocht door de moeder van Suzanne. Uitgekozen vanwege zijn mooie hoogte en goede springkwaliteit. Bij aankomst genoot hij van alle knuffels die Suzanne hem gaf, ze was zo blij met hem. Hij kreeg een mooie stal en veel hooi. De volgende morgen werd hij tevreden wakker. Tegen de middag haalde Suzanne hem uit zijn stal en begon hem op het erf te poetsen. Toen hij naar de wei werd gebracht kwam de moeder van Suzanne naar buiten en zei dat ze moesten oefenen voor de springwedstrijd van volgende week. Dat hij er pas een dag was maakte haar niets uit. Gehoorzaam ging Suzanne trainen. Hij vond het wel leuk om zijn capaciteiten te showen, hoewel een dagje wei ook niet verkeerd zou zijn. Na het oefenen mocht hij alsnog op de wei. Voor een uurtje. Toen kwam het volgende bevel alweer dat hij niet te dik mocht worden. Op af en toe een dag naar het bos na, zag elke dag er voor hem zo uit. Hij vond het niet erg, maar af en toe een dagje rust zou hij ook wel fijn vinden.

als jullie het fijner vinden om een paar regels van het vorige stukje ervoor te hebben: zeggen! doe ik dat voortaan

Veertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:09

Fantine schreef:
als jullie het fijner vinden om een paar regels van het vorige stukje ervoor te hebben: zeggen! doe ik dat voortaan

Nee ik vind t wel goed zo
Weer een leuk stukje!
Méér, méér!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:04

jaa, leuk stukje weer! arm paard
En nee, ik was het niet die net een abo op de penny heeft genomen

love_tommy14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:31

leuk!
ja ben ook benieuwd naar vervolg..
geef t maar even door als je weer wat er bij hebt;)
hoe ben je er eigenlijk op gekomen om hierover te schrijven?? ineens een ingeving?? ik zou er denk ik niet op gekomen zijn..

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:48

leuk stukje ,ben ook benieuwd naat het vervolg ,want het is een mooi verhaal

_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:17

heej
leuk verhaal
ik ga het zeker volgen
leuk idee en je schrijft fijn
*gaat hoopvol zitten wachten*

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:53

Met een lange teugel stapt ze verder. Suzanne geniet van haar paard dat zo rustig doorstapt. Nadat ze het lange pad heeft gestapt neemt ze haar teugels iets korter. Spitfire tilt zijn hoofd een klein stukje op. Op dat moment geeft Suzanne been. “Toe maar.” Spitfire draaft in een ruime, relaxte draf aan. Als ze de bocht omrijdt ziet ze een boomstam over het pad liggen. Suzanne gaat in haar zadel zitten en drijft aan. Spitfire begrijpt de uitnodiging en in een ruime galop gaat hij op de boomstam af. Met een ruime sprong gaat hij erover. Suzanne beloont hem en laat hem weer terug in draf gaan. Na een tijdje gedraafd te hebben neemt ze hem weer terug in stap en laat haar teugels door haar vingers glijden. Tevreden stappen ze verder.
Een jaar had ze hem nu al. Een heel jaar. Al die jaren daarvoor had ze op een manege gereden. Elke week een andere pony. Ze vond het heus wel leuk om al die verschillende pony’s te rijden, maar toch… je kreeg er niet zo makkelijk een band mee. Haar leven was toen wel een stuk rustiger. Geen eigen paard, geen wedstrijden. Natuurlijk droomde ze wel van een eigen paard, dat wou ze net zo graag als ieder ander. Maar al die wedstrijden… Ze had ook nooit gedacht dat ze een eigen paard zou krijgen. Tot een jaar geleden. Over 2 weken had ze Spitfire alweer een jaar. Opeens stond hij in de stal. Die morgen. Het was net lente geworden. Ze liep naar buiten en daar zag ze hem staan. Een palomino, in hun wei! Ze dacht dat ze droomde. Haar moeder kwam naar buiten. “Dat is Spitfire. Hij is van jou vanaf nu en ik ga ervan uit dat jullie veel wedstrijden winnen.” Dat had haar moeder die dag gezegd. Ze was het paard om de hals gevlogen, zo blij was ze. Ze wou Spitfire eerst wat laten wennen, het was immers allemaal nieuw voor hem. Ze liet hem in de wei staan en ’s avond zette ze hem op stal en gaf hem zijn voer. Om het aan haar te laten wennen haalde ze hem de volgende dag uit zijn stal en begon hem te poetsen. “Sta niet zo te treuzelen en zadel op! Volgende week hebben jullie een springwedstrijd.” Met deze woorden kwam haar moeder en ging ze ook gelijk weer weg. Ze zadelde gehoorzaam op en ging in de bak rijden. In de bak stonden al allerlei soorten hindernissen. Natuurlijk was ze benieuwd hoe hij zou rijden, maar om gelijk al een wedstrijd te rijden, daar voelde ze niet veel voor, maar het tegen haar moeder zeggen… Ze trainde elke dag tot aan de wedstrijd. Meestal onder het oog van haar moeder die aanwijzingen schreeuwde. “Buitenteugel, binnenbeen! Rijd nou eens fatsoenlijk!” haar moeder schreeuwde elke dag hetzelfde, en elke dag eindigde het ook met haar moeder die een zucht slaakte en daarna wegliep. Af en toe kreeg ze het voor elkaar om het bos in te gaan. Gewoon even niet denken aan hoeveel galoppassen er gereden moeten worden. Gewoon even niet denken aan alle wendingen om goed uit te komen. Gewoon even ontspannend een rit maken. Zo ging het al het hele jaar.

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:11

weer goed stukje hoor
maar een klein beetje herhaling van het vorige stukje
niet dat het stoort hoor

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:26

oke
sssttt