Aquarel Schilderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

supertygetje

Aquarel Schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:24

Hoi,

Ik heb een paar jaar geleden samen met mijn zus een set voor aquarel schilderen gekocht. Daar hebben we toen een tijd mee gewerkt, maar dat is nu al vijf jaar geleden, en nu kom ik er dus achter dat ik wel verf en papier heb, maar dat ik het boekje over hoe het moet niet meer heb! Dat heeft zij dus waarschijnlijk, maar zij woont in Nederland.
Ik moet nu een project voor school doen en ik zou graag een aquarel maken, maar ik weet dus niet meer precies hoe het moet.

Ik dacht dat je het papier moest spannen en nat moest maken. En dan gewoon schilderen met heeeeel veel water. Klopt dit? En welke kant van het papier moet je gebruiken?

Alvast Bedankt,
Supertygetje

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:50

Als ik aquarel dan doe ik dat op een a3 blok wat aan 4 zijdes is vast gelijmt. Dat moet je dus los snijden na dat het droog is.
Hoef je dus niet te spannen of zo maar toch blijft je papier lekker makkelijk mooi strak.

Ik doe wat op een schoteltje uit de tubes en ga gewoon met water aan de slag.

Met aquarel potlood teken ik gewoon alles op het blok en ga dan met een natte penseel over de losse onderdelen.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:55

Fairie schreef:
Als ik aquarel dan doe ik dat op een a3 blok wat aan 4 zijdes is vast gelijmt. Dat moet je dus los snijden na dat het droog is.
Hoef je dus niet te spannen of zo maar toch blijft je papier lekker makkelijk mooi strak.

Ik doe wat op een schoteltje uit de tubes en ga gewoon met water aan de slag.

Met aquarel potlood teken ik gewoon alles op het blok en ga dan met een natte penseel over de losse onderdelen.

O ja, dit komt me wel bekend voor ja! Dankjewel. Maar dat vastlijmen, hoe doe je dat dan? Want ik neem aan dat je niet echt met lijm een stuk papier aan een tafel vastplakt. Hm.. kan het misschien met schildersplakband? Ik geloof dat ik dat deed...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:01

Het papier waar Fairie het over heeft zit gewoon op een blok en zit aan de vellen vast die eronder zitten. Ze hoeft het zelf dus niet vast te lijmen Knipoog

Je kunt je natte vel papier ook op een houten plank vastmaken met speciale aquareltape die je ook eerst nat moet maken. Dan wachten tot het droog is en schilderen maar. Allen dan hou je wel een rand tape om je schilderij, of je moet dat er naderhand nog vanaf snijden.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:13

Rinske"]
Het papier waar Fairie het over heeft zit gewoon op een blok en zit aan de vellen vast die eronder zitten. Ze hoeft het zelf dus niet vast te lijmen Knipoog
[/quote]

OO.. blond. Maar dat van mij zit maar aan een kant vast, hmmz.

[quote="Rinske schreef:
Je kunt je natte vel papier ook op een houten plank vastmaken met speciale aquareltape die je ook eerst nat moet maken. Dan wachten tot het droog is en schilderen maar. Allen dan hou je wel een rand tape om je schilderij, of je moet dat er naderhand nog vanaf snijden.

Maar je maakt het nat, en dan plak je het vast? en dan wacht je tot het droog is? Ik dacht dat je op een nat vel moest schilderen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:24

Op een nat vel schilderen?
Dan pakt de verf toch niet zo goed?

Dat blok waar ik het over heb kun je inderdaad gewoon zo kopen.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:35

Fairie schreef:
Op een nat vel schilderen?
Dan pakt de verf toch niet zo goed?

Dat blok waar ik het over heb kun je inderdaad gewoon zo kopen.

Oke. Dan ga ik dus doen:
Vel papier van het blok afhalen.
Nat maken.
Met tape op een houten plank spannen.
Wachten tot het (ongeveer) droog is.
Verf op een paletje doen en mengen met veel water.
En dan gewoon schilderen.

Klopt dat?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:40

Waarom dat papier eerst nat maken, dan spannen, laten drogen en dan pas schilderen?

Ik heb geen verstand van aquarellen dus vraag me af wat het nut is van dat natmaken.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:45

Dat heeft volgens mij te maken met de structuur van het papier.

Maar ik ga het maar gewoon proberen en dan zie ik wel of het lukt. Als het goed lukt zal ik het hier wel plaatsen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:32

Sorry, walgelijke site (met muziek) maar hier staat het duidelijk uitgelegd:
http://www.kinderlines.nl/atelier72/ate ... na6.11.asp

Fairie: je moet het papier nat opspannen om te voorkomen dat het gaat bobbelen. Nat papier zet uit, als je het gelijkmatig natmaakt en dan vastzet kan het niet verder meer uitzetten (in theorie) en hou je dus 'vlak' papier in plaats van papier met bobbels.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 04:12

Ellende schreef:
Sorry, walgelijke site (met muziek) maar hier staat het duidelijk uitgelegd:
http://www.kinderlines.nl/atelier72/ate ... na6.11.asp

Fairie: je moet het papier nat opspannen om te voorkomen dat het gaat bobbelen. Nat papier zet uit, als je het gelijkmatig natmaakt en dan vastzet kan het niet verder meer uitzetten (in theorie) en hou je dus 'vlak' papier in plaats van papier met bobbels.

Heb jij die site gewoon met google gevonden? Dat vind ik dan wel knap; mij lukte het namelijk helemaal niet iets te vinden.

Het schilderen wordt best mooi voor iemand zoals ik, die er niet zoveel talent voor heeft, alleen om de een of andere reden ga ik steeds toch meer tekenen in plaats van echt met vlakken werken, of maakt dat niet uit?

Hier twee onduidelijke foto's van hoe het er nu uitziet:
Afbeelding
Afbeelding

(Het moet trouwens een stukje van de mensen van de Canterbury Tales voor gaan stellen)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:04

erg mooi gelukt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:15

Je moet inderdaad op een oppervlakte het papier spannen met speciale tape, en daarmee het papier ook helemaal nat maken, en dan een dag laten drogen. Daarna kun je erop werken.

Gewoon zo'n speciaal blok is dan natuurlijk net zo makkelijk Lachen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:20

je hoeft tocyh neit zo veel water te gebruiken?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:44

mijn leraar had aangeraden het hele vel papier goed nat te maken Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:01

@Supertygetje: wat voor band heb je nu gebruikt om het papier vast te zetten? Schilderstape heeft niet heel veel zin, (dat rekt niet goed mee) probeer echt aan papieri met plak te komen. Wat ik van je schilderij kan zien vind ik er mooi uitzien. Over tekenen/vlakken werken kan ik weinig zeggen, ben zelf een ontzettende 'tekenaar' Lachen

@Sammylover: met opspannen in ieder geval wel, het hele papier moet doorweekt zijn, zodat het aan alle kanten genoeg uitgerekt is.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:27

Thnx Ellende, ja ik ben daar echt niet in thuis.

Mare.... mijn papier bobbelt niet zonder dat ik het eerst heb natgemaakt.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 22:35

Ellende schreef:
@Supertygetje: wat voor band heb je nu gebruikt om het papier vast te zetten? Schilderstape heeft niet heel veel zin, (dat rekt niet goed mee) probeer echt aan papieri met plak te komen. Wat ik van je schilderij kan zien vind ik er mooi uitzien. Over tekenen/vlakken werken kan ik weinig zeggen, ben zelf een ontzettende 'tekenaar' Lachen

@Sammylover: met opspannen in ieder geval wel, het hele papier moet doorweekt zijn, zodat het aan alle kanten genoeg uitgerekt is.

Ja, het resultaat is ook dat het papier nu heel erg gebobbeld is.
Scheve mond
Maar ja, het zij zo. Werkt ander plakband echt goed? Want dan wil ik dat wel kopen, maar als het ook maar matig werkt... En moet je dat aan de hoeken doen, of aan de hele rand?

Hier nog een foto van toen ik klaar was, van een detail, en nog een foto van een paard dat ik daarna heb geschilderd (hij loopt alleen aan de voorkant in galop en aan de achterkant in draf Bloos ), wat iets meer op een aquarel lijkt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door supertygetje op 09-01-05 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:39

Wat jammer dan ik je foto's niet kan zien.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 22:49

Kimmes schreef:
Wat jammer dan ik je foto's niet kan zien.

Oops, ben ze er vergeten tussen te zetten. Zal het nu ff in orde maken.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:51

Hahaha Haha!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 22:59

Kimmes schreef:
Hahaha Haha!

Nu staan ze er als het goed is wel.

Wat vinden jullie er van? Niet echt aquarel-techniek he? Verdrietig

(Dat paard is trouwens een paard op het strand, met daarachter de zee waarin je de weerspiegeling van de zon ziet. Beetje onwaarschijnlijke luchtkleuren, maar ja)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:03

agossie.. je paard heeft z'n achterbenen een beetje gebroken Lachen die eerste tekening heeft trouwens wel iets.. hij is wel leuk!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:04

Ja,nu zie ik ze wel

Misschien moet je proberen de kleuren wat lichter op te zetten en ze daarna (als je ze te licht vindt) wat donkerder maken.Ik vind het nu iets te donker.
Ik vind die bovenste wel leuk,trouwens
Laatst bijgewerkt door Kimmes op 09-01-05 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 23:05

lowara schreef:
agossie.. je paard heeft z'n achterbenen een beetje gebroken Lachen die eerste tekening heeft trouwens wel iets.. hij is wel leuk!

Ik zei al, het klopt niet echt. Hij zit voor in galop en achter in draf ofzo.

En die eerste moet The Canterbury Tales voorstellen. Dat gaat over een kruistocht met allemaal verschillende mensen die dan een verhaal vertellen. Heel saai enzo, maar ik heb dus geprobeerd om een non, een ridder, een koopman etc. te tekenen. Lijkt het een beetje?