https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=2068373&start=0

En nu heb ik besloten een nieuw topic aan te maken, speciaal voor mijn afstudeer project (meesterstuk)

Ik heb inmiddels 4 jaar opleiding incl een stage achter de rug, en over 2 weken is mijn eindexamen!
Ik ben nu echt bezig met de laatste loodjes, maar ik neem jullie eerst even mee naar het begin van het project.
Het ontwerp moest aan verschillende eisen voldoen, om ervoor te zorgen dat je alles wat je hebt geleerd in de praktijk kunt brengen in dit laatste werkstuk. Zoals een scharnier, werken in zilver, met gouden onderdelen (het goud mocht een klein percentage zijn, vanwege de hoge prijs), zettingen met stenen, een oppervlakte techniek, een versieringstechniek en een onderdeel dat te vervangen is. Het ontwerp zelf moet natuurlijk ook een beetje spannend, en niet al te eenvoudig zijn.
Omdat ik ook opticien ben, maar dat beroep eigenlijk ga vervangen door goudsmid, wilde ik natuurlijk een bril maken. Een zonnebril welteverstaan

Dus we begonnen met een ontwerp te maken.
Dit was echt een eerste schets, hij is hierna nog een heel klein beetje aangepast.

Uiteindelijke ontwerp en eerste plaat zilver.

Uitzagen van het voorstuk.

Rest zilver dat ik nog had liggen, heb ik omgesmolten voor de veren (brilpootjes).
Na het smelten wals ik het zilver tot een langwerpige plaat op de juiste dikte.

Veer uitgezaagd, nu recht vijlen.

1 veer gevijld, de andere nog niet.

Voorstuk schuren.

achter de neusbrug komt nog een extra plaatje. Deels voor de stevigheid, en deels omdat de gaten in het voorstuk rondom de neus dicht worden aan de achterkant. Aan de voorkant zie je dan dat de dichte gaten gematteerd zijn.
Stukje uitzagen, nog te groot.

Solderen van de achterkant op het voorstuk (deze was toen al gematteerd).
Wat een hel!! Omdat zilver de warmte goed geleid, en het soldeer altijd naar het heetste deel trekt, was het een enorme opgave om het hele voorstuk net zo warm te krijgen als het dunne plaatje dat erop vast gesoldeerd moest worden. Haal je de vlam van de linker kant weg om rechts te verwarmen, koelt links alweer af. Om te voorkomen dat de soldeersteen ook nog extra warmte uit het zilver trekt, heb ik hem op titanium randjes gezet. (titanium is een handige soldeerhulp, omdat je het niet kunt solderen zit het nooit per ongeluk ergens aan vast).
Maar het is gelukt! Na vele pogingen

Alvast een keer polijsten.

Om tussendoor even iets anders te doen, alvast een begin gemaakt aan de brilketting! Dit is het verwisselbare onderdeel.

Het worden kralen van amethist, netjes geknoopt. Voor de uiteinders heb ik alle oogjes zelf gedraaid, gezaagd en gesoldeerd. Hier zitten dezelfde kralen tussen om het één geheel te maken.

Ketting af! Opgehangen om hem een beetje 'uit' te laten hangen. Het zijden koord waar de kralen meet geknoopt zijn is nog een klein betje stug.
En ja, mijn werkbank is een puinhoop als ik aan het werk ben

Hopelijk vinden jullie het interessant om het proces zo t volgen!