[ART!] Huiden looien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

[ART!] Huiden looien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:10

Ik ben bezig met het looien van een geitenhuid en het lijkt me leuk om het proces te delen.

Jaren geleden heb ik de huid van een wild zwijn gekregen, dat was mijn eerste looi ervaring. Ik heb er een bodywarmer van gemaakt. Oerdegelijk, superwarm maar ook loeizwaar en ontzettend stug. Een echt wild zwijn. Ik heb er zelfs een rol mee in een documentaire weten te bemachtigen, ongezadeld door de bergen rijdend met mijn wilde zwijn aan.

Nu heb ik een huid van een hamel. Zo dun, zo zacht, zo fijntjes... gaat duidelijk een heel ander klusje worden maar ik hoop dat het looien weer net zo goed lukt als de vorige keer.

Ben benieuwd of er interesse is!

Maaike_Indy

Re: [ART!] Huiden looien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:06

Wat leuk! Wij gaan binnenkort een stierkalf slachten en ik heb ook ambities om wat met de huid te gaan doen. Eigenlijk heb ik er geen tijd voor maar wellicht dat dit topic me inspireert om het toch zelf eens te proberen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:20

Ik vind het reuze interessant. Lijkt me een tijdrovend en vies klusje, maar wellicht zit ik er helemaal naast

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 17:29

thequeensmum schreef:
Ik vind het reuze interessant. Lijkt me een tijdrovend en vies klusje, maar wellicht zit ik er helemaal naast

Nee helaas, schot in de roos. Het lam is 2 weken geleden geslacht en sindsdien zit de huid in zout. Dat conserveert goed, maar er zit zeker een luchtje aan.

Ik ben nu bezig de vleesresten van het vel te scheiden. Met een mes voorzichtig eraf snijden of schrapen. Ik zal morgen fotos maken.

Maaike_Indy wat gaaf!!! Wat een prachtige kans zo'n grote huid

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:44

Ik ben erg benieuwd naar het proces!
Eigenlijk was ik er vrij naïef van overtuigd dat het een kwestie was van villen, laten drogen en klaar.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:55

Oh wat gaaf!
Ik.ga in Juni een cursus volgen over het looien van vishuiden. Ik werk zelf veel met leer, dis zou tof zijn, als ik dit ook zou kunnen :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:50

Oh wat gaaf! Ik volg :D
Maak zelf graag leren tassen. Het trekt mij persoonlijk niet om ook te leren looien, maar ik vind het wel heel tof om jou te gaan volgen. Ben erg benieuwd!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 18:35

Wat leuk! Ook erg leuk de leerbewerkers hier te zien, jullie hebben mij weer geïnspireerd om dit topic te openen.

Ik heb voor nu wat fotos van de huid van het wilde zwijn die ik een paar jaar geleden gelooid heb. Dat is mijn eerste en enige project, en ik ben het proces alweer half vergeten, dus we moeten nog gaan zien hoe deze huid eindigt... maar het is hoe dan ook een leuk projectje
Eerst het wilde zwijn. Een paar jaar geleden heb ik dit geknutseld.
Afbeelding
Daarop werd ik gevraagd voor een documentaire, Cambium, die op dit moment op festivals draait. Deze foto's zijn van de draaidag
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb alle ingrediënten in huis (borax en heel veel zout) voor het looien en samen met een vage instructie en een vage herinnering ga ik binnenkort het proces starten. Updates volgen snel!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:08

Oh leuk, dit ga ik volgen! :D

Waar ga je mee looien? Hersenen? Of chemisch?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 20:25

De zwijnenhuid heb ik met zout en borax gelooid, dat ben ik van plan weer te doen.

Edit: de hersenen heb ik niet meer. Maar voor een eventuele volgende... hoe werkt het looiproces met hersenen?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 16:49

Vandaag aan de slag gegaan... dier is ongeveer 3 weken geleden geslacht en sindsdien ligt de huid met een dikke laag zout in de bijkeuken

Afbeelding

Eerste stap is het verwijderen van de vleesresten. Bij het villen zijn soms stukjes vlees achtergebleven, wat later kan gaan rotten. Heb bij schoonmoeders haarvlijmscherpe keukenmes geleend en ben een paar uur bezig geweest alle restjes eraf te snijden/schrapen. Dit is niet gemakkelijk want een gat in de huid is snel gemaakt... dus rustig rustig, zorgvuldig, millimeter voor millimeter.

Afbeelding

Afbeelding

Wat grappig is, is dat de huid zwarte vlekjes heeft maar het haar helemaal wit is. Zoals bij een schimmel die bont geboren is. Had ik niet verwacht.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 19:27

En toen eindelijk, eindelijk de vacht gewassen. Ik zag er erg naar uit het bloed weg te poetsen maar durfde het niet eerder aan ivm conservering. (Tussen het bewerken door ligt de huid ingezouten)

Afbeelding
Schoonma die ondanks afschuw toch nieuwsgierig kwam kijken. Zo mooi wit, de vacht!!
Afbeelding
Oke dat was een domme zet om de huid in het gras te leggen, nu zitten er een heleboel grasjes aan gekleefd die ik er met geen mogelijkheid meer af krijg
Afbeelding
Maar eigenlijk vind ik dat niet eens zo erg als het zo blijft. Ach, dan is het maar zo en het volgende projectje leg ik niet in het gras.

Daarna een oplossing gemaakt van borax in water. De wilde zwijnenhuid heb ik destijds de borax op gestrooid (en onder een ronde baal hooi geschoven voor het gewicht) maar die kwam er droog en stug uit en blijft veel water aantrekken. Dus dit is nu mijn experiment. In een emmer boraxoplossing. Mijn plan is 3-4 dagen te laten zitten, dagelijks controleren en opletten dat alle hoekjes goed contact maken.

Vooralsnog ruikt het goed en ziet het er goed uit.

Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 17:39

Dag 3 in de week (borax oplossing)

Ik heb het idee dat de vacht steeds schoner wordt
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:43

Netjes hoor!
Staat er een vaste tijd voor, of is het gewoon aankijken en zelf bepalen wanneer je het goed genoeg vindt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:44

De grasjes weken er nu denk ik ook wel af toch?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 20:45

Nee helaas, de grasjes zitten nog muurvast. Zijn net ingegroeide haren :7

Hoe lang die moet weken weet ik niet, heb vandaag een berichtje gestuurd aan degene die mij het proces jaren geleden heeft laten zien.
Mijn gevoel zegt dat ie nog wel even moet maar dat is ook de enige info die ik heb :')

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:16

Oh gaaf, ben benieuwd hoe hij is op het einde, als ie af is. :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:26

Wat interessant!
Gelijk een vraag: mijn hond is ontzettend bang voor de schapenvachten die overal te koop aangeboden worden. Zodra ze er 1 ruikt kruipt ze bijna over de grond. Zou dit met het looiproces te maken kunnen hebben? Of iets anders? Voor gewone wol is ze niet bang. Ik vind het altijd zo raar en ook jammer want anders had ik graag zo'n vacht in huis willen hebben.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:40

Anna79 schreef:
Wat interessant!
Gelijk een vraag: mijn hond is ontzettend bang voor de schapenvachten die overal te koop aangeboden worden. Zodra ze er 1 ruikt kruipt ze bijna over de grond. Zou dit met het looiproces te maken kunnen hebben? Of iets anders? Voor gewone wol is ze niet bang. Ik vind het altijd zo raar en ook jammer want anders had ik graag zo'n vacht in huis willen hebben.

Heb hier 2 koeien huiden in huis
Gekocht in winkel. Onze honden nergens last van mijn schoon ouders hebben 3 honden waar van 2 nergens en 1 die iid niet weet waar hij het zoeken moet zo bang ook voor een klein strookje er van ( heb er een op maat geknipt en wat over gehouden) dus geen logica te vinden 2x australian shepherd 2x kooiker en 1x tervurense herder

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:47

snorkel1986 schreef:
Anna79 schreef:
Wat interessant!

Heb hier 2 koeien huiden in huis
Gekocht in winkel. Onze honden nergens last van mijn schoon ouders hebben 3 honden waar van 2 nergens en 1 die iid niet weet waar hij het zoeken moet zo bang ook voor een klein strookje er van ( heb er een op maat geknipt en wat over gehouden) dus geen logica te vinden 2x australian shepherd 2x kooiker en 1x tervurense herder

Bizar hè! Welke is de bange? Is dat toevallig ook een goeie speurhond? Dat is die van mij namelijk wel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:52

De tervuense ( die is afentoe nog bang van haar eigen schaduw ) _-:(

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:31

[quote="snorkel1986"]De tervuense ( die is afentoe nog bang van haar eigen schaduw ) _-:([/quote

O ja, dat is ook wel een wat nerveus ras. Ik heb een poedel, die is over het algemeen vrij relaxed

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 14:10

Op dag 5 heb ik de emmer met huid en al minstens 3 uur in een warme auto gehad... dag 6 er niet naar omgekeken en dag 7 tot mijn grote schrik had ie toch last van haaruitval!

Ik heb de borax er af gespoeld onder de koude douche (schijnt dat het goed is om met azijn te spoelen om de alkalische borax te neutraliseren). Maar azijn heb ik niet gedaan omdat ik daar op dat moment geen puf voor had.

Dus, uitgespoeld en uitgehangen over de badrand. Met het idee die azijn doe ik morgen wel. Maar hij droogt zo traag dat ik m niet nog eens nat durf te maken dus het moet maar zo.

Nu dag 3 van het drogen. Afwisselend buiten aan de waslijn als het droog is, of binnen. Hij is bleek geworden.

Voelt nog aan alsof het vel er vandaag afgesneden is. Maar de geur is veranderd. Het ruikt niet meer naar iets vlezigs, maar meer naar geit/stal. Ik heb nu de neiging om m in de wasmachine te stoppen, hihi. Beetje spijt dat ik m niet gesopt heb (alleen uitgespoeld) vóór het weken in de borax.

Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat. Zit te denken om de pootjes te gebruiken als test oppervlakte voor de volgende stap. Want met elke scheet gaat dit vocht aantrekken... hmm...

Afbeelding
Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 13:47

Na het schrijven van mijn vorige bericht besloten dat het niet houdbaar was om de vacht niet te wassen vanwege de mega geitenstalgeur, dus met ecologisch wasmiddel geprobeerd alleen de haarkant nat te maken en te zepen. Dat is behoorlijk goed gelukt en nu, 2 dagen later is hij als goed als droog. Ruikt neutraal en ziet er goed gelooid uit. Ik ben haast verbaasd dat het zo goed gelukt is! Het enige puntje is dat hij last blijft houden van haaruitval. Het is niet zo dat ik er handenvol vanaf haal maar er ligt hier een haar of 10 op de grond zeg maar. Wellicht was 7 dagen in de borax te lang, of was het 7 dagen in water weken te lang? Voor het volgende project.
Voor nu, foto's van het resultaat.
Al met al heb ik 10 euro voor 300 gram borax betaald en een hoop uurtjes erin gestoken. En 2x extra de badkamer schoonmaken. Ik blij met het resultaat!

Afbeelding
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:51

Wauw, mooi wit geworden zeg!
Is het haar eigenlijk zacht? Ik vind levende geiten nooit heel zacht, maar misschien verschilt dat ook per ras.