[VRAAG] Welke fotolijm die NIET bobbelt? help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germieJarig

[VRAAG] Welke fotolijm die NIET bobbelt? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 11:15

Ik druk echt nooit foto's af en als ik het doe, dan gaat het op forex, dibond of een andere stevige duurzame achtergrond.

Maar nu moet ik voor de bondsfotowedstrijd dus een foto afdrukken op gewoon fotopapier van 40 bij 50 en dan op massief karton van max 5mm dik plakken. Nu kan ik prima hobbykarton van 2mm vinden, dus dat is geen probleem.

Maar welke lijm werkt dan goed zonder dat de foto bobbelt? Ik ben totaal niet handig of creatief met zulke dingen, dus het moet echt makkelijk in gebruik zijn en de foto moet strak blijven. En het moet dus echt een foto van 40 bij 50 er superstrak uit laten zien.

(gelukkig is de passepartout eis er af, want daar zag ik al helemaal beren op de weg, nu kan ik gewoon de passepartout in die 40 bij 50 laten afdrukken als zwarte rand).
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 02-03-25 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Tink89

Re: Welke fotolijm die NIET bobbelt? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:39

Dubbelzijdige tape niet slimmer?

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 11:41

Tink89 schreef:

Het moet echt strak op karton. Lukt dat wel met dubbelzijdige tape? Dat kun je ook niet meer verschuiven als het niet helemaal recht zit ben ik bang voor. Het gaat echt om een formaat van 40 bij 50 wat op karton moet en dan absoluut niet mag bobbelen. Dus lucht ergens onder kan niet vrees ik. Vind het heel lastig in te schatten, weet alleen dat mijn eerdere pogingen om te lijmen totaal mislukt waren.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:54

germie schreef:
Tink89 schreef:

Het moet echt strak op karton. Lukt dat wel met dubbelzijdige tape? Dat kun je ook niet meer verschuiven als het niet helemaal recht zit ben ik bang voor. Het gaat echt om een formaat van 40 bij 50 wat op karton moet en dan absoluut niet mag bobbelen. Dus lucht ergens onder kan niet vrees ik. Vind het heel lastig in te schatten, weet alleen dat mijn eerdere pogingen om te lijmen totaal mislukt waren.

En als je net iets groter karton gebruikt, eerst plakt en dan het karton snijdt? Ik gebruik weleens van die tapijt-tape. Dat zit echt muurvast.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 11:56

Tink89 schreef:
germie schreef:

En als je net iets groter karton gebruikt, eerst plakt en dan het karton snijdt? Ik gebruik weleens van die tapijt-tape. Dat zit echt muurvast.

Ik met mijn linkerhanden karton recht snijden? Ik zie daar ook beren op de weg. Maar ga er eens over nadenken. Ik heb namelijk eens foto's laten afdrukken op 40 bij 60 en dacht ze toen zelf wel bij te snijden op 40 bij 50, maar dat was geen succes. :+

Dus wie kan vertellen hoe ik handig word, dat mag ook.

(en ik kan wel gewoon duikautomaten servicen, dus daarin ben ik wel handig).

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:05

Ik heb plat dubbelzijdig tape van action, dat werkt echt wel goed hoor. :j Ligt bij de hobby artikelen, de scrapbookvellen en zo.
Ik gebruik het voor het in mijn plakboek plakken van foto's en bijv. filmkaartjes of zo.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:06

Ik zou kiezen voor lijmspray.
Dit heb je voor papier en foto’s. Kan je vaak nog aanpassen, dus loshalen en rechtleggen.

Zoals deze:
https://discountoffice.nl/p/3m-lijm-3m- ... gIXuPD_BwE

Bij de action heb je ook lijmspray, maar geen ervaring hiermee. Zou je moeten testen.

Snijden van karton zou ik met snijmachine doen. Dit hebben ze op elke basisschool wel. Gewoon eens daar vragen of je even mag snijden.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:18

Lijmspray inderdaad!

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 12:25

Konstantine schreef:
Ik heb plat dubbelzijdig tape van action, dat werkt echt wel goed hoor. :j Ligt bij de hobby artikelen, de scrapbookvellen en zo.
Ik gebruik het voor het in mijn plakboek plakken van foto's en bijv. filmkaartjes of zo.

Ook voor foto's van dus 40 bij 50? Want een foto van 10 bij 15 plak je een stuk makkelijker op.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 12:26

Lizz schreef:
Ik zou kiezen voor lijmspray.
Dit heb je voor papier en foto’s. Kan je vaak nog aanpassen, dus loshalen en rechtleggen.

Zoals deze:
https://discountoffice.nl/p/3m-lijm-3m- ... gIXuPD_BwE

Bij de action heb je ook lijmspray, maar geen ervaring hiermee. Zou je moeten testen.

Snijden van karton zou ik met snijmachine doen. Dit hebben ze op elke basisschool wel. Gewoon eens daar vragen of je even mag snijden.

Lijmspray ga ik eens naar kijken. Bedankt.

Ik heb zelf een snijmachine, maar ik ben ook daar niet handig mee. :+ Is me wel eens goed gelukt, maar ook net zo vaak mislukt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:24

Kun je de foto niet direct op karton laten afdrukken?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:26

Of het bij een fotozaak laten doen?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:40

Ik ben helemaal fan van Art Glitter lijm (en nee, daar zit geen glitter in ;-) ) je hebt er ook niet veel van nodig.

https://www.villafolie.nl/product/art-g ... esive-2oz/

Het handigst is met een klein hoekje beginnen. Lijm op het hoekje karton, dan de hoek van je foto er goed op leggen (dan kun je nog wel een schuiven, maar let op, de art glitter hecht heel snel). Als dat hoekje goed zit, even wachten. Voorzichtig omrollen en dan de rest van het karton inlijmen, vervolgens de foto terugklappen en voila.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 13:47

Shirley schreef:

Nee, helaas niet, want wat ik kan vinden is van dat holle karton en dit moet massief zijn. Anders deed ik dat wel.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:52

Dubbelzijdig tape vd action. Krijg je niet meer los en is flinterdun, je ziet het echt niet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:06

Lijmspray van 3M is echt ideaal. Je kunt de foto zonder problemen nog een paar keer loshalen maar als je het eenmaal goed hebt aangedrukt en het is droog blijft het super mooi zitten.
Mag je het niet op foam plakken? https://www.fotolijsten.nl/zelfklevend-foamboard-5mm
Deze zijn heel erg fijn het het resultaat is veel mooier dan op karton.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:14

germie schreef:
Shirley schreef:

Nee, helaas niet, want wat ik kan vinden is van dat holle karton en dit moet massief zijn. Anders deed ik dat wel.

https://www.albelli.nl/wanddecoratie/po ... 648a9c7cd0

Kijk hier eens?
Hier kunnen ze afdrukken op 250 gr, dat is al aardig stevig.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:34

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:50

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:51

Hoe doen de andere clubleden dit?
Lijkt me handig als jullie dit gezamenlijk doen zodat alle foto’s er gelijk uitzien qua presentatie.

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 15:23

Rachral schreef:
Hoe doen de andere clubleden dit?
Lijkt me handig als jullie dit gezamenlijk doen zodat alle foto’s er gelijk uitzien qua presentatie.

Die hebben het vaker gedaan en zijn er al handig in denk ik. Doel is dat je over 2 weken dus op de clubavond de foto's klaar hebt.
Je hebt verder dus wel de vrijheid om de foto af te drukken zoals jij wilt, dus glans of juist niet, enz. Maar de foto moet dus op karton van max 5mm geplakt zijn. Ik had vorig jaar met heel veel moeite dus passepartouts laten maken, maar die vonden ze dan weer niet netjes genoeg gesneden, terwijl ik ze niet eens zelf gemaakt had. Sindsdien liggen er dus 2 passepartouts in huis die verder nooit gebruikt zijn. Ik vond ze netjes genoeg overigens, maar ja, er zat in 1 hoekje een klein rafeltje. Nu mag het dus met een passepartout op de afdruk en dat maakt dat in ieder geval makkelijker, Photoshop is daarin gewillig.

Ik heb net de foto's besteld bij CEWE, gaat ook al weer lekker, krijg geen bevestigingsmail van de bestelling en CEWE zegt dat het wel verzonden is en hebben het al een keer extra verzonden, maar komt niet binnen. De bevestiging van de nieuwsbrief wel. Dus het ligt niet aan dat ik wat onjuist heb aangeleverd. Maar g oed, ik ga er dan van uit dat de foto's correct binnenkomen.

De genoemde posters van Albelli zijn gewoon grote afdrukken van een foto, dus niet op karton gedrukt. Dat heb ik wel eens laten doen.

De afdruk op karton van Drukland valt helaas ook af, want wit wordt niet als kleur aangeleverd en krijgt de kleur van het karton. Dus is het niet een foto zoals een foto hoort te zijn (we moeten laten afdrukken in sGRB, dus je moet echt wel een goede printer hebben. En dus een fotobedrijf wat niet meer zelf ongevraagd de foto gaat corrigeren. Dat doet Kruidvat wel eens, bij Hema kun je aangeven dat je het niet wilt, maar Hema drukt weer af in 40 bij 60 i.p.v. 40 bij 50. CEWE vraagt niet naar een kleurcorrectie, maar ik gok dat ze daar weten dat het vooral fotografen zijn die foto's laten afdrukken. Is ook wel wat duurder dan Hema.

Wie verzint ook zo'n opdracht. :+

Het wordt nog prijzig ook. Afdruk CEWE 12.45, dan nog verzendkosten. Karton 10 euro voor 5 vellen, en dan nog 6euro nog wat verzendkosten. Fototape, goedkoopste wat ik kan vinden is 4 euro. Maar natuurlijk niet te combineren met een bestelling bij CEWE of waar je karton kunt kopen. En de optie van lijmspray is er ook nog, maar dat kost 18 euro voor een spuitbus bij Bolletje.

Goed, op dit moment is mijn gevoel een beetje 'leuk bedacht, maar niet handig als je niet zo handig bent'. :+

Maar stap 1 is nu gezet, de foto is besteld. Nu de rest nog.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:26

Fotoplakkers zijn ideaal hiervoor. Gewoon bij de HEMA te koop.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:35

Voor mij is foto's bestellen/laten afdrukken bij de lokale fotozaak goedkoper dan via CEWE, kruidvat, hema etc. Dan weet ik ook dat de kleuren gaan kloppen en kwaliteit van fotopapier is goed. Ik haal ze dan zelf op, scheelt weer flink in de kosten. Ze kunnen je vast ook adviseren over hoe je ze mooi vastplakt. Ik plak zo'n dingen met dubbelzijdig tape van de hema.
Voor karton, dat moet toch goedkoper kunnen? Heb je geen pippoos of bruna in de buurt? Daar zie ik mooi karton voor nog geen 2 euro voor 10 vellen.
Maar leuk, succes met de wedstrijd, met wat voor foto doe je mee?

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 15:45

Dit is mijn keuze, valt mogelijk nog 1 van af:
Afbeelding
Afbeelding

Hier geen Pipoos in de buurt nee. Er zit 1 in de stad, maar daar kun je met de auto niet komen helaas. Bruna hebben we ook niet, wel een Readshop, maar die heeft het niet. Ik had dus ook al bedacht dat het goedkoper zou moeten kunnen, maar helaas. En de Bauhaus en Hornbach hebben ook niet het gewenste karton helaas (al gebeld).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:48

Geen tips maar wat een schitterende foto's. Ik zou de tweede kiezen als er een moet afvallen.