[SCH] Mijn pony op de muur schilderen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

[SCH] Mijn pony op de muur schilderen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 17:10

Hallo allemaal!

Welkom en wat leuk dat je dit topic hebt aangeklikt!

In 2018 heb ik mijn muur geruïneerd met een muurschildering, mijn allereerste. Foeilelijk ding, maar toentertijd was ik er zo trots op! :))
Afbeelding

Hopelijk heb ik je nu niet meteen uit dit topic weggejaagd met dit knaloranje paard, want er komt wat mooiers aan! Nog even geduld daarvoor.
Mijn eerste muurschildering heeft het nog net niet 2 jaar volgehouden want eind 2019 besloot ik eroverheen te schilderen. Dit keer was de hele muur het slachtoffer. Uiteraard moest het paard stippels hebben! :D
En zo ontstond mijn tweede muurschildering, al een hele verbetering ten opzichte van de eerste :j
Afbeelding

Maar na zo’n 5 jaar merk je alle details op. Alle foutjes en dergelijke. Ook had ik ondertussen een eigen pony gekocht; Nicky, en het leek me zo leuk om een portret van haar op mijn muur te schilderen! Toch leuker dan dat random Appaloosa paardje op mijn muur. Het begon dus enorm te kriebelen om mijn muur eens goed aan te pakken :):)

En dan ook écht goed. Dus al het behang eraf, stukadoor laten komen, zodat ik een geheel nieuw canvas heb om op te werken!
En toen kwam ik op het idee om dit topic aan te maken, zodat jullie het gehele proces kunnen volgen.
Op het moment van schrijven is al het behang eraf, en de stukadoor komt later deze maand om de muren en plafond te fixen.
Ondertussen ben ik bezig met de voorbereidingen van de muurschildering. Lekker brainstormen over hoe het er allemaal uit komt te zien, met behulp van digitale concepten.

Hier begon ik de muurschildering, die ik over het behang heen had geschilderd, eraf te halen:
Afbeelding

En nog een foto van de gehele (behang-loze) muur:
Afbeelding

Hoe mijn derde muurschildering eruit komt te zien, dat weet ik nog niet helemaal zeker. Het idee is in ieder geval om weer de gehele muur te benutten, en de stukken muur boven de deur (links) en achter mijn bureau (de muur rechts) in een accentkleur van de muurschildering te schilderen. Zodat de gehele wand echt één geheel wordt.

Dit zijn mijn digitale concepten tot nu toe.
Eerste schets, nog niet helemaal tevreden maar geeft wel beetje idee wat ik uiteindelijk wil:
Afbeelding
Deze digitale tekening van mijn pony geeft beter weer wat ik als muurschildering zou willen. Aan de rechterkant heb ik wat kleuren staan die ik zou kunnen gebruiken voor de andere muren. Ik neig nog wel het meest naar zo’n groene kleur, denk ik.
Verder lijkt het me heel tof om de schilderachtige stijl die ik in mijn digitale tekeningen verwerk, ook in deze muurschildering kan verwerken!
Afbeelding

En tot zover al mijn plannen en ideeën! Ik kan niet wachten tot de stukadoor klaar is en ik weer lekker de muur kan gaan verknoeien *\%/*
Volgen jullie gezellig mee? En ik vergeet vast een hoop dingen te benoemen dus als je vragen hebt, stel deze gerust!

Amber_anne

Re: [SCH] Mijn pony op de muur schilderen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:14

Ik volg, ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:51

Wat een mooie stijl zijn je digitale tekeningen!
Ik ben heel benieuwd hoe je muur er straks uit komt te zien :))

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:19

Dit vind ik leuk! Hoe ga je het op de muur projecteren? Met projector of meteen uit losse pols?

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:29

Wat leuk! Ik volg

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:31

Amber_anne schreef:
Ik volg, ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien

Leuk! En ik ben ook erg benieuwd! :D

Konstantine schreef:
Wat een mooie stijl zijn je digitale tekeningen!
Ik ben heel benieuwd hoe je muur er straks uit komt te zien :))

Dankjewel! Ik hoop zo dat de muurschildering ongeveer een soortgelijke stijl zal worden :j

xSagan schreef:
Dit vind ik leuk! Hoe ga je het op de muur projecteren? Met projector of meteen uit losse pols?

De eerste twee muurschilderingen heb ik inderdaad met behulp van een projector gemaakt! Digitaal een schets gemaakt en deze vervolgens op de muur geprojecteerd. Dat ga ik met deze ook weer doen, ik teken de schets dan over op de muur. Vervolgens ga ik uit de losse pols verder.

gonniee schreef:
Wat leuk! Ik volg

Leuk, welkom! :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:44

Gaaf joh! Ik volg ook. De vorige 2 waren al mooi, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien! :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:53

Wat gaaf nick_en_ik, ik ben benieuwd!

Ga je Acryl gebruiken?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:27

Leuk! Ik ben fan van dit soort projecten.
Hoe projecteer je/ waarmee projecteer je op de muur?

Zelf heb ik als docent lang geleden ook eens met leerlingen muurschilderingen in de schoolgang gemaakt. Toen projecteerden we de schetsen met een overheadprojector op de muur. Maar da's een achterhaalde techniek uiteraard, dus ik ben benieuwd naar de technische kant.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 16:27

Anastasia24 schreef:
Gaaf joh! Ik volg ook. De vorige 2 waren al mooi, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien! :j

Dankjewel voor de complimenten en leuk dat je ook volgt!

Jis_ schreef:
Wat gaaf nick_en_ik, ik ben benieuwd!

Ga je Acryl gebruiken?

Ik ga muurverf gebruiken! M’n vader heeft een verfspeciaalzaak, dus daar kan ik alle benodigdheden halen, super handig :D

soesita schreef:
Leuk! Ik ben fan van dit soort projecten.
Hoe projecteer je/ waarmee projecteer je op de muur?

Zelf heb ik als docent lang geleden ook eens met leerlingen muurschilderingen in de schoolgang gemaakt. Toen projecteerden we de schetsen met een overheadprojector op de muur. Maar da's een achterhaalde techniek uiteraard, dus ik ben benieuwd naar de technische kant.

Ik gebruik een… overheadprojector :))
Bij mijn vorige twee muurschilderingen heb ik de overheadprojector ook gebruikt. Ik maakte dan digitaal de schets, printte deze uit op zo’n doorzichtig vel en dat geprojecteerd.
Werkte prima, en mijn vader heeft dat ding nog liggen dus ik ga ‘m gewoon weer gebruiken :j

Ik moet nog wel even uitzoeken hoe ik de schets ga maken, want mijn computer ligt tijdelijk opgeborgen op zolder. Gezien mijn hele kamer een makeover krijgt, moest alles uit mijn kamer. Misschien dat ik dit keer wel traditioneel, op papier, een schets teken. Moet nog even kijken hoe en wat precies, lekker georganiseerd wel :')

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 22:19

Ik negeer de rode letters om weer even een update te plaatsen! :D

De stukadoor is ondertussen al weer eventjes klaar, en vandaag zijn we weer verder gegaan met m’n kamer en de voorbereidingen daarvoor.

Hoe mijn kamer er nu ongeveer uitziet:
Afbeelding

Ik heb vandaag kleurtjes uitgezocht. In totaal 8 kleuren! Flinke keuzestress wel :))
Foto’s geven geen goed beeld van de kleuren, maar dit is het uiteindelijk geworden! *\o/*
Plafond en linkermuur (zelfde kant als de muurschildering) worden groen (de donkerste tint op de kleurenstaal), rest van de muren een beige tint (het grote vel).
De rest van de kleuren worden gebruikt in de muurschildering, en diezelfde groene tint komt ook terug in de muurschildering.
Da’s een beetje het idee, en ik denk dat het een heel mooi geheel gaat worden :j
Afbeelding

M’n vader heeft een deel van de muren al in de voorstrijk gezet, rest van de muur en plafond moeten nog. Als dat is gedaan gaan we eerst alle muren verven, en daarna kan ik helemaal los met de muurschildering! *\%/*

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:30

Ik ben heel benieuwd!
Best een flinke kamer ook, of lijkt dat vooral zo omdat het leeg is?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:42

Ik volg mee

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:41

Deze volg ik graag even. Het concept is prachtig en dromerig. Zet em op!

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 21:29

Konstantine schreef:
Ik ben heel benieuwd!
Best een flinke kamer ook, of lijkt dat vooral zo omdat het leeg is?

Het is wel een van de grotere slaapkamers in dit huis, maar zodra m’n bed, (extra lange) bureau en leesstoel erin staan is m’n kamer ook wel aardig vol. Oogt inderdaad dus wel wat groter nu het leeg is :j

kiki1976 schreef:
Ik volg mee

Leuk, welkom!

Signe schreef:
Deze volg ik graag even. Het concept is prachtig en dromerig. Zet em op!

Leuk, welkom! En dankjewel!! :D

Ondertussen zijn we al een heel eind verder! Het plafond is groen, de muren zijn verschillende tinten groen; linkermuur groen als het plafond, rest van de muren een zeer licht groen, beige-achtige tint. En het allerleukste: ik ben dan nu écht begonnen aan de muurschildering *\o/*

Foto tijdens het schilderen van het plafond en de linkermuur:
Afbeelding

Foto tijdens het schilderen van de andere muren:
Afbeelding

En het begin van de muurschildering! Besloten om de achtergrond uit de losse pols te schilderen en Nicky dan te gaan schilderen met behulp van de projector.
Foto aan het eind van de dag gemaakt, dus de kleuren tonen wat donkerder.
Afbeelding

Morgen ben ik de hele dag weg, dus kan dan helaas niet gelijk verder met de muurschildering. Maandag ga ik weer verder en hoop dan de achtergrond zo goed als af te hebben zodat ik binnenkort als ik weer tijd heb Nicky kan gaan schilderen *\o/*

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:21

Wauw, ben benieuwd naar het volledige plaatje. <3

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:07

Ooooh, heel erg gaaf zo met dat plafond!

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 17:29

Siggislief schreef:
Wauw, ben benieuwd naar het volledige plaatje. <3

Ik ook! :D

Konstantine schreef:
Ooooh, heel erg gaaf zo met dat plafond!

Jaaa, heb zo getwijfeld of ik een gekleurd plafond moest nemen of niet, maar zo blij met de keuze om ‘m groen te maken <3

Tis ondertussen maandag, en ik ben weer een stukje verder met de muurschildering.
De achtergrond is zo goed als af, de lucht sowieso. Daar ga ik niet meer aan prutsen, het gras ben ik nog niet geheel tevreden over, maar dit kan ik beter oplossen met kwasten. Dit alles heb ik nu met rollers gedaan. Met kwasten kan ik natuurlijk hele andere effecten creëren.
Ik wil met de kwast vooral de overgang van gras naar lucht zachter maken, en de overgangen in de verschillende grastinten zelf.

Nu al erg blij met het resultaat zo ver, tis natuurlijk ook een beetje een “trust the process” gevalletje :D
Maar de kleuren passen prachtig bij elkaar, echt zoals die digitale tekening <3
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:25

De lucht is heel erg gaaf gemaakt zeg <3

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 14:50

gerlindie schreef:
De lucht is heel erg gaaf gemaakt zeg <3

Dankjewel! Ik vind ‘m ook heel tof geworden <3

Ik was druk bezig met de verhuizing van mijn pony, dus heb eventjes geen aandacht meer aan m’n muurschildering gegeven.
Maar we zijn weer een inieminie stukje verder!
Ik heb de schets gemaakt, nog niet geheel tevreden over. Het hoofdje heb ik iets te groot overgetrokken, deze mag kleiner/smaller. Maar als we dat even negeren, ziet het er al heel tof uit!
Ik moet nog wel bedenken welke optie het leukste is;

Optie 1
Afbeelding
Optie 2
Afbeelding

Ik neig zelf misschien iets naar optie 1, wat denken jullie?

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:02

De eerste vind ik er zo het meest logisch uitzien, alsof ie komt binnenlopen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:12

Oohh wat gaaf!! Ik ha dit volgen!!

Optie 1 vind ik het mooist. Idd of hij zo komt binnenlopen

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:19

Ik vind optie 1 ook het mooist :j

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 15:38

Dankjulliewel voor jullie input! Ik vond 1 ook toch echt het meest logische/passende, dus ik heb de schets gelijk op de muur getekend. Ook meteen het hoofdje aangepast. Tijdens het schilderen zal ik waarschijnlijk ook hier en daar wat details aanpassen, gok ik zo.
Maar de schets staat er nu op *\o/*
Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:22

Oooh wordt gaaf! Zo kijkt ie je aan als je binnenkomt. Goed idee om dat op die manier te visualiseren zeg.

Je hebt de houding zo goed getroffen qua lijf en achterbenen ( struggle ik altijd mee bij 3/4 aanzicht)

Let nog wel even op dat de lijn van neusgat naar neusgat parallel loopt aan die van oog naar oog. Dito oortjes.

Oh en ik weet niet of de foto vertekent, maar de voornemen lopen de knietjes niet gelijk/alsof je van onder kijkt. En zou misschien het voorste been iets langer moeten zijn tov het achterste?

Wanneer kom je mijn huis doen :P