[VRAAG][ART] Katoengaren 100 gram om te haken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPareltje

[VRAAG][ART] Katoengaren 100 gram om te haken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 15:08

Hallo Bokkers,

Ik heb mijn vraag ook in het haak topic gesteld maar daar is al 1.5 week niet meer in gereageerd dus vandaar probeer ik het ook even via hier.

Nu ik wat meer vrije tijd heb vroeg ik mij af hoe ik deze kan opvullen. Ik maak / knutsel graag dingen dus bedacht ik mij om het haken weer op te gaan pakken.

Echter heb ik een jaren geleden een patroon opgeslagen en dat wil ik graag nog eens proberen te maken.

Ik zoek katoengaren van 100 gram met een dikte van 4 om met een haaknaald van 4mm te haken. Maar ik kan dit dus nergens vinden enkel 50 grams.

Ik ben benieuwd of iemand de gouden tip heeft waar ik dit zou kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 06-07-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Ilsiie

Re: Katoengaren 100 gram om te haken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:11

Kun je niet twee bollen kopen?

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 15:15

Ilsiie schreef:
Kun je niet twee bollen kopen?

Dat zal uiteindelijk moeten als ik nergens 100 gram kan vinden, maar vandaar mijn vraag of iemand wist waar die te krijgen zijn anders moet ik toch 2x 50 gram nemen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:23

Gewoon 2x 50 toch? Dat komt op hetzelfde neer.
Al zou je een bol van 500 gram kopen. Dan hou je 400 gram over. Maakt voor het project niks uit of je 1x 100 of 2x 50 koopt..

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 15:27

Emori schreef:
Al zou je een bol van 500 gram kopen. Dan hou je 400 gram over. Maakt voor het project niks uit of je 1x 100 of 2x 50 koopt..

Klopt maar het was meer voor het gemak mijn vraag :+ het is namelijk nogal een ingewikkeld projectje en dan was het met 1 draad van 100 wat gemakkelijk, maar dan doen we gewoon 2 draden van 50.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:31

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:56

xPareltje schreef:
Emori schreef:

Klopt maar het was meer voor het gemak mijn vraag :+ het is namelijk nogal een ingewikkeld projectje en dan was het met 1 draad van 100 wat gemakkelijk, maar dan doen we gewoon 2 draden van 50.

Eerst een bol en dan de andere hè? Niet twee tegelijk :))
Succes met je project!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:08

Zelf bestel ik vaak op wolplein daar kan je filteren op materiaal en naald dikte. Het gewicht kan je terug vinden als je het product aanklikt. Ze hebben een uitgebreid assortiment dus ik kan me voorstellen dat je daar vind wat je zoekt. Heb niet voor je gezocht omdat daarvoor je omschrijving niet specifiek genoeg is (kleur, materiaal). Maar twee draadjes aan elkaar knopen en zo twee bolletjes gebruiken is niet lastig hoor. Soms kom je zelfs wel eens een knoopje tegen in een bolletje :)

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 17:11

Renee schreef:
Zelf bestel ik vaak op wolplein daar kan je filteren op materiaal en naald dikte. Het gewicht kan je terug vinden als je het product aanklikt. Ze hebben een uitgebreid assortiment dus ik kan me voorstellen dat je daar vind wat je zoekt. Heb niet voor je gezocht omdat daarvoor je omschrijving niet specifiek genoeg is (kleur, materiaal). Maar twee draadjes aan elkaar knopen en zo twee bolletjes gebruiken is niet lastig hoor. Soms kom je zelfs wel eens een knoopje tegen in een bolletje :)

Kleur ect maakt niks uit, het moet enkel katoen zijn.

Dit is wat er staat: Garen: Katoen van 100 grams evt kan je ook 50 grams nemen met een dubbele draad.
Draad dikte: 4 maar kleinere draad dikte kan ook dan neem ik een dubbele draad. En dan te haken met een 4.0mm haaknaald

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:33

Met de term “draaddikte 4” ben ik niet bekend dus weet niet precies wat ze daarmee bedoelen. Geloof dat er op de kantoentjes nog wel eens getal/getal staat en dat dit je iets verteld over de lengte/dikte verhouding oid. Maar daar ben ik niet diep genoeg ingedoken om de details van te weten.

Meestal let ik op de naald dikte en kom ik er wel uit. Als het niet volstaat of de juiste naald dikte er niet is pak ik wel eens dubbeldraad.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:43

Met de kans verwarring te scheppen: gaat dat 50/100 gram niet om garendikte (dus stekenverhouding) ipv om het aantal grammen op een bol? Want anders zou dubbele draad nemen zinloos zijn.....

Ik zou dus kijken naar de stekenverhouding en de naalddikte (vooral de combinatie tussen die twee) en niet naar het gewicht van het bolletje. Met de kanttekening dat ik brei, en niet haak.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:47

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 17:52

Biebz schreef:
https://www.scheepjes.com/nl/whirlette-2327/

Is zoiets wat je zoekt? Ik vind scheepjes altijd fijn om mee te werken. Ze hebben meerdere soorten.

Deze kwam ik inderdaad net ook tegen, maar in de beschrijving staat katoengaren maar moet het dan echt enkel katoengaren zijn of mag het ook half half. Dat snap ik niet goed :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:57

Heb je het patroon eens voor me? Want als je inderdaad op haaknaald 4 moet haken, is dat garen (veel) te dun.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 19:36

Ik denk dat ik mij er maar gewoon bij moet neerleggen dat haken mij niet lukt :+

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:50

xPareltje schreef:
Ik denk dat ik mij er maar gewoon bij moet neerleggen dat haken mij niet lukt :+

Ah nee joh!
Iedereen kan het leren. Misschien is het wel makkelijker om een compleet pakket te halen. Dus patroon en garen. Dan kan je makkelijker leren.

Ik denk als ik echt een katoentje voor je moet uitzoeken dat ik het patroon moet zien/lezen.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 20:38

Ik zou het patroon heel graag willen delen maar helaas mag het niet. :( het gaat om een oornetje. Ik heb het patroon jaren geleden gekocht maar tot op de dag van vandaag lukt het me gewoon niet om het te maken. Waarschijnlijk begrijp ik het niet helemaal en haak ik veel te strak want het garen trekt gewoon bij een 2e toer krult het helemaal in een rondje.. :=

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:39

Ik denk dat de omschrijving van het garen dat je nodig hebt, nogal verwarrend is. Want 100 grams garen zegt mij niks en ik heb toch de nodige ervaring. Ik principe is de logica: in het patroon staat dat je garen moet kopen met een bepaalde dikte (bijvoorbeeld voor haaknaald 4). Die maat staat ook vermeld op het garen. En als je dan 100 gram nodig hebt en de bol is 50, dan heb je twee bollen na elkaar nodig (dus niet tegelijk met een dubbele draad). En kies je garen voor naalddikte 2 of 2-3, dan kun je een dubbele draad nemen omdat je garen dan te dun is voor je patroon.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:14

Niet met dubbele draad haken zoals ik al aangaf!!!
De grammen hebben gewoon te maken met hoeveel katoen je totaal nodig hebt voor je project!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:25

Je hebt dus 100 gram garen voor naalddikte 4 nodig. Dat kun je gewoon bij iedere handwerkwinkel kopen. Op het wikkel staat hoeveel gram de bol is en voor welke naalddikte. Moeilijker is het niet.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 15:02

Ik ben eindelijk eraan begonnen, met een paar kleine oefenstukjes. Maar elke oefenstukje krult enorm. Ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar wat.. :=

Iemand die het weet? Lijkt me namelijk niet dat dit zo hoort te zijn..

Afbeelding

Renee

Re: [VRAAG][ART] Katoengaren 100 gram om te haken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:15

Ik kan het niet heel goed zien en ik heb je patroon ook niet gezien. Maar het lijkt er op dat er meer steken in de bovenste rij zit tov de onderste, is dat de bedoeling? Oftewel heb je evenveel steken nu in je toer zitten als dat je had in je ketting van losse? Als dat niet het geval is (dus je vermeerderd) dan is het op zo’n klein stukje een recht lapje te krijgen. Trust the proces :)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:17

Ik heb dit ook snel! Kan het zijn dat jij erg strak haakt?
Ik heb nu een ring gekocht waar ik het draad over laat glijden en daardoor haak ik losser.
Hierdoor krult het allemaal minder tot niet.

Wel is het altijd goed gekomen als ik door bleef gaan. Hoe meer toeren, hoe rechter alles werd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:32

ik haakte de eerste lossenrij altijd te strak, nu maak ik deze een stuk losser en dat scheelt enorm.
Als je 5cm verder bent trekt de rest wel recht.

Verder vooral veel oefenen, ik heb ook veel geleerd van youtube filmpjes

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:11

xPareltje schreef:
Ik ben eindelijk eraan begonnen, met een paar kleine oefenstukjes. Maar elke oefenstukje krult enorm. Ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar wat.. :=

Iemand die het weet? Lijkt me namelijk niet dat dit zo hoort te zijn..

Je opzetrij is te strak. Gewoon je allereerste ketting losser haken en je probleem is opgelost, zou ik denken.