Waarvan 2 weken safari en hopelijk wild zien.
Nu wil ik graag een camera meenemen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn huidige fotocamera is de Nikkon Coolpix S9700 uit 2014, toestel ook in 2014 aangeschaft dus dit jaar 10 jaar oud.

Screenshot van de kenmerken van dit toestel.
Er komen matig mooie foto's uit, maar ik wil dit toestel eigenlijk niet meer meenemen naar Afrika.
Op zoek dus naar een ander toestel, maar dat is nog niet zo makkelijk!
Belangrijkste eis: max €250! Dit omdat er óók nog een nieuwere gopro aangeschaft gaat worden (huidige Hero 6 niet tevreden mee.) De gopro is fantastisch voor filmen én onderwater voor de laatste week in Mafia Eiland, maar is crap voor foto's maken.
Mijn huidige telefoon is een Samsung A51 van 2 jaar oud, deze gaat waarschijnlijk wel vervangen worden, maar zeer waarschijnlijk door een Samsung A14 of A34, met camera's die leuk zijn voor een snel kiekje, maar absoluut de kwaliteit missen om als hoofdcamera gebruikt te worden op safari.
Ik kijk dus voornamelijk naar 2e hands. Compactcamera's van na 2014 zijn er nog héél weinig, het meeste wat je ziet is spiegelreflex (zwaar!) En systeem camera's. Mijn voorkeur gaat uit naar die laatste, maar vind het wel lastig te bepalen welke lenzen ik dan moet hebben. Mijn oude Nikkon heeft 30x optische zoom, volgens mijn onderzoek vergelijkbaar met een 750mm lens?
Wat opvalt op marktplaats, dat camera's van 10 jaar oud, daar nog absoluut de hoofdprijs voor gevraagd wordt! Die toen de tijd €500-600 nieuw gekost hebben en die nu nog €300 zouden moeten opbrengen. Is dat normaal?
Ik kom redelijk veel de Sony Aplha 5100 en de 6000 tegen. En Cannon M10 en M100
De Sony Alpha 6000 zou nog €350 moeten kosten, voor een toestel uit 2017, dus dik 7 jaar oud ondertussen.
Welke ervaringen heeft Bokt met de 1e generatie systeem camera's en welke zijn aanrader en bij welke moet je ver weg blijven?
Over budget valt niet te onderhandelen, aangezien een nieuwe gopro óók zo €300 gaat kosten en ik een volledige nieuwe outfit moet aanschaffen, waarvan een blouse met broek al snel €80 per stuk kost (dus minimaal €160 voor een broek en blouses) en ik minimaal 3 setjes kleding nodig ga hebben voor 3 weken. (Één aan, één schoon, één te drogen.)
Daarnaast de afgelopen maand behoorlijk wat pech gehad met m'n auto en die geintjes hebben bij elkaar óók al €970... dus spaarpot is leeg...