Plan B; een zelfgemaakte sokkenbreimachine

Er zijn redelijk veel 3D ontwerpjes te vinden online, maar geen enkele die helemaal perfect was.
Een van de ontwerpen kwam aardig in de buurt, en met een beetje herontwerpen van een paar onderdelen heb ik een werkend prototype

De machine werkt met kogellagers, waar stalen kogeltjes in gaan. Die heb ik dus besteld, samen met de naalden en aan aantal schroefjes en moertjes, en een band.
De sokkenbreimachine, met een proef stukje.

En na wat oefenen kwamen er warempel twee echte sokken uit

Op naar de winkel voor een nieuwe bol sokkenwol. Ze hadden deze mooie bol liggen, met de naam 'eenhoorn', want glitters

Hop, in de machine.. Gewicht eraan..

Dan ga je draaien, draaien, lusjes oppakken, draaien, en een voor een naalden 'uitschakelen' en weer 'inschakelen' voor de hak en teen.. en dan wordt aan de onderkant langzaam een sok zichtbaar

Zo komt de sok vervolgens uit de machine:

De bonnet, waar het gewicht in zat, kan er dan vanaf, en de teen wordt met de hand dicht gestikt

Et voila, we hebben weer een sok

Mijn vriend is 3D ontwerper, en is nu bezig met het verbeteren van het ontwerp. Het plan is om de bestanden uiteindelijk te gaan verkopen, eventueel met alle schroefjes/naalden/kogels, zodat iedereen met een 3D printer zelf een goed werkende sokkenmachine kan maken

Versie 2 is al onderweg!

Ik heb zelf al een aardige collectie wol verzameld, dus voorlopig kan ik vooruit met sokken maken. Het is echt leuk om te doen!
Ook heb ik vorig jaar een spinnewiel op de kop getikt, en een zak alpaca wol, dus hopelijk kan ik over een tijdje ook mijn zelfgesponnen alpacawol gebruiken om te kleuren en sokken van te breien