Ik ben deze week begonnen met wol spinnen. Maar ik krijg de slag nog niet te pakken. en ik denk dat ik ergens een stap oversla of verkeerd uitvoer.
Misschien zijn er hier een paar ervaren spinners of spinsters die mij op weg kunnen helpen.

Ik heb dit tweedehands spinnewiel gekocht. Het is minder oud dan het er uitziet. Het draait lekker soepel op een moderne kogellager dus daar ligt het niet aan.

het is een Irish tension spinnewiel wat betekent dat de klos wordt aangedreven en de vlucht wordt afgeremd.

Ik ben begonnen met oefenen met een pluk fijne merinowol die ik nog had liggen.

ik krijg het wel door het spinnewiel heen.

Maar als ik de draad weer van de klos haal krult die onmiddelijk op (te veel twist). En als ik de draad weer wat laat uitdraaien valt die uitelkaar (helemaal geen twist).

mijn enige stevige draad is deze die ik direct heb dubbelgevouwen en getwijnd. Maar ook een enkeldraads garen hoort wel enige stevigheid te hebben. Dus wat doe ik fout?
moet ik het garen een dag op de klos laten zitten om de nieuwe vorm aan te nemen? Of is fijne merinowol een slechte keus om mee te oefenen? Wie kan mij helpen?