Mijn hond loopt inmiddels al bijna 10 jaar met de leren halsband die ik als pup voor haar kocht. Geweldige band, makkelijk schoon te houden, slijt nauwelijks en lekker zacht en glad op de vacht. Maar het gaatje waar de gesp zit begint inmiddels aardig op te rekken.
Dus ik dacht, wat is er nu leuker dan een eigen halsband maken?
Ik heb eerst de vorm digitaal getekend. De mal heb ik 3D geprint. Enorm handig! En ze klikken in elkaar, dus makkelijk op te bergen.

Uitsnijden langs de mal was een eitje. De gaatjes heb ik aangetekend en later met een punch erin geslagen.

Een extra stukje leer heb ik op maat gemaakt om het riempje doorheen te steken. Deze heb ik in vorm gekregen door het leer nat te maken, om een mal te spannen en zo te laten drogen.
De gesp past ook goed gelukkig.

Het uiteinde heb ik taps afgesneden zodat het mooi glad is aan de binnenkant en niet kan irriteren.

Toen heb ik de padding uitgesneden van een stuk foam.
Die komt later aan de binnenkant van de band, en daar komt nog een stuk dun leer overheen om het af te werken.

De 'stitching groove', waar ik een stukje leer verdiept heb weggehaald zodat het garen daar in valt als ik ga stikken. Als het niet bovenop het leer ligt dan zal het minder snel beschadigen. En op deze manier heb ik een mooie, rechte lijn om te volgen als ik de gaatjes erin ga maken voor het stikken.

En vervolgens heb ik de rand al een beetje afgerond.

Ik ga er deze week aan verder. Het leer ga ik donkerbruin verven. En dan ga ik de binnenkant verder afwerken met de foam en het gladde leer. De gaatjes kan ik ook alvast erin slaan.
Dan moet ik alleen nog wachten op mijn D-ring. Die moet nog binnen komen.
Ik twijfel nog over de kleur van de stiksels. Wat zouden jullie mooi vinden bij een donkerbruine band met gouden gesp/ring?