Allereerst: wat super leuk al die reacties
Heb ze met veel plezier gelezen, bedankt dat jullie de moeite hebben genomen te reageren.
horsiegek schreef:Heel gaaf! Prachtig kleurgebruik en je achtergrond is ook heel mooi “macro” effect
Dankjewel! Ik vind van die 'bokeh' achtergronden die je bij fotografie veel ziet altijd zo mooi, dat wilde ik ook graag bij mijn tekeningen, dus nu ben ik altijd heel blij als een opdrachtgever er zo'n achtergrond bij wil!
_San87_ schreef:Heeel mooi

. De achtergrond is echt fantastisch, die kleuren.
Thanks! Ik ben gek op herfstkleuren, dus je snapt dat ik het fantastisch vond dat ik zo lekker uit m'n dak kon gaan bij deze tekening!
xJolijn schreef:Wauw! Prachtig

Ontzettend knap hoeveel kleur en verzadiging je in zowel de achtergrond als het hondje krijgt! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat

Dankjewel voor je leuke reactie! Het voordeel van pastel is dat er lekker veel pigment in de krijtjes en potloden zit. Als je veel laagjes over elkaar tekent, wordt het 'dekkend' en krijg je die verzadiging, dat vind ik zelf ook altijd heel mooi als ik naar pasteltekeningen kijk. Tekeningen met kleurpotlood zijn ook prachtig, maar de uitstraling is weer heel anders vind ik.
culaccino schreef:Wauw, wauw, wauw. Wat een mooie heldere kleuren ook!

òh lief, dankjewel!
Selina schreef:Hij wordt mooi Vera!
Nog een lastige kleur hond in die achtergrond maar tot nu toe gaat dat goed.
Ik moet zeggen dat ik me daar ook een beetje zorgen over maakte toen ik dat kleine stukje oog en oor aan de linkerkant had getekend, maar de rest van het hondje is wat lichter, en ik heb de onderste helft van de achtergrond expres nog ietsje donkerder aangezet, dus ik denk dat het helemaal goed moet komen!
Nayomie schreef:Wat mooi!

Dankjewel voor je reactie Nayomie!
Mkango schreef:Oeh, heel mooi! Prachtige kleuren inderdaad! En wat een schattig hondje.

Leuk om te zien hoe iedereen dingen anders benadert. De ogen doe ik meestal tussendoor een beetje half zodat ik weet waar ze zitten en welke vorm ze hebben, en pas aan het einde werk ik die netjes af als een soort kers op de taart. Als ik die al eerder in veel detail uitwerk, leidt het me teveel af.

Ja hè, het is echt nog een jonkie en dat zie je ook wel in zijn oogjes, zo van.. ik zit hier wel, omdat het moet van de baas, maar daar gebeurt iets heeeeel interessants 
Wat grappig dat jij het zo anders aanvliegt, heel leuk om te zien/horen inderdaad. Er zijn ook mensen die de hele tekening eerst in een basislaag uitwerken en daarna pas aan de details beginnen. Dat vind ik ook zo grappig, want ik werk juist echt stukje voor stukje.
mariettek schreef:Wat een mooie kleuren! Ook een prachtige combinatie tussen voor- en achtergrond.
Dankjewel! Het was even afwachten of het mooi zou uitpakken, omdat vachtkleur en achtergrond vrij dicht bij elkaar liggen qua tonen/tinten, maar ik vind het een geslaagd experiment.
8nnemiek schreef:Wat gaaf! Prachtig detail in de hond. Maar vooral ook die achtergrond inderdaad, mooie kleuren, maar ook dat bokeh! Heb je daar een speciale techniek voor?
Leuk om te horen, dankjewel! Ik heb een Youtubevideo gemaakt van een stukje achtergrond, daar zie je een beetje hoe ik zoiets maak: https://www.youtube.com/watch?v=IqV8Lsci--s
Het komt er eigenlijk op neer dat ik met krijt vrij dik de kleuren neerzet en die dan in elkaar wrijf. Lichte kleuren breng ik vervolgens helemaal bovenop aan in een klein cirkeltje, en ook dat cirkeltje wrijf ik dan weer uit met mijn vinger (in de video zie je dat wat meer aan het eind met een feloranje krijtje). Zo maak ik dan meerdere van die rondjes over elkaar heen om een realistisch effect te creëren. Je moet bij lichte kleuren wel een beetje opletten dat je niet met je vieze vinger in je lichte kleurtje gaat zitten smeren
Is dit een beetje duidelijk? Laat het anders gerust weten!
Fnanne schreef:Prachtige kleuren

Ik volg.

Leuk, dankjewel! 
Een update van vandaag en een foto van wat dichterbij voor de details: