De bedoeling is diverse (niet alleen per se eerste-)dates op een luchtige manier beschrijven. Of het er 100 worden, weet ik niet, maar je moet ergens beginnen. Het zijn dus elke keer korte (nu, ja?) stukken en sommigen zullen meerdere keren terugkomen. Zoiets

Mijn doelstelling is toch zeker wel een "date" per week te beschrijven, maar we zien wel

1.
27 september
“Hi, ik zit binnen om de hoek!” appt Eelco me om precies 15h – ik ben dan midden in mijn ‘ik moet nu echt gaan’-ritueel waarin in probeer al mijn spullen zo snel mogelijk te verzamelen, wat in de haast alleen maar langer duurt. “Waar zijn mijn sleutels toch” verzucht ik. Mijn hondje Cookie heeft zijn tuigje al om en kijkt me verbaasd aan, alsof hij zich afvraagt of we ooit zullen vertrekken. Gelukkig is het restaurant waar we hebben afgesproken om de hoek. Hij had netjes gereserveerd nadat ik de plek voor had gesteld.
Dat bleek achteraf niet nodig als ik het restaurant in kom; het is bijna leeg. Op het tafeltje om de hoek na. Ik herken hem direct; ik had slechts één foto van hem kunnen vinden op Internet en dat lag zeker niet aan mijn zoekcapaciteiten. Eelco houdt niet van Social media.
Toch ben ik enigszins positief verrast met mijn blind date. Van een foto – en zeker geen foto van een universiteitssite – is het altijd moeilijk inschatten wat voor energie iemand heeft. Eelco lijkt vrolijk, jong van geest, een leuke verschijning (zeker niet een wereldvreemde nerd) en is gul met zijn lach (én hij heeft als bonus ook nog eens kuiltjes in zijn wangen). Hij heeft een gemiddeld, goed figuur en ik zie aan zijn blouse dat hij zijn best heeft gedaan zich goed aan te kleden: de kreukels in zijn bruine blouse zijn van ouder aard en hij ruikt naar ‘oude kast’. Ik mag dat zeggen, want ik heb ook kledingstukken in de kast liggen die er al te lang kostbare ruimte innemen en eender ruiken. We begroeten elkaar met drie zoenen.
“Ik hoef niet aan je te vragen of je een honden- of een kattenmens bent” lacht hij, terwijl ik mijn hondje optil en op mijn schoot zet. Hij doelt op een van de vragen uit het datingexperiment van het wetenschappelijke tijdschrift Quest, wat ons uiteindelijk aan elkaar gekoppeld heeft. Op dat moment weten we beide nog niet of we zijn gematched op basis van overeenkomsten of op basis van tegenovergestelden – een van de onderzoeksvragen in het experiment. “Opposites attracts” zeggen mensen wel eens, maar of dat waar is?
We babbelen er vrolijk op los. Eelco bestelt een verse muntthee (ik heb een mening over mannen die verse muntthee bestellen op dates) en ik een latte machhiato. Uiteraard ben ik zeer benieuwd hoe lang hij reeds in Warmond woont; hij vertelde over de e-mail dat hij hier pas woont en dus nog niets kent. Hij verteld dat hij er inmiddels toch al een jaar woont. Ik verbaas me over het feit dat hij deze plek dan niet kent: zo groot is Warmond niet en het ligt midden in het centrum. “Ach, ik kom gewoon niet vaak buiten” antwoordt hij. Het verschil met mijzelf – mij doe je geen groter plezier dan met buiten de deur eten en drinken en nieuwe plekken ontdekken – kan niet groter zijn.
Eelco is inmiddels 40 (of bijna 40, ik weet het niet meer precies) en de summiere informatie die ik kon vinden leerde mij dat hij nog bezig is met zijn PhD. “Tja, studievertraging” verzucht hij. En niet zo’n beetje ook, denk ik. Ik ben iemand die altijd alles op alles stelt om zaken op tijd af te ronden, dus ik kan me er niets bij indenken. “En nu krijg ik geen salaris meer, ook, dus moet ik maar een baan zoeken”. Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe hij zijn of haar leven inricht, maar dit is echt een ver-van-mijn-bed show.
Natuurlijk ben ik ook erg geïnteresseerd waarom hij mee heeft gedaan aan dit experiment. Eelco vertelt dat hij nog nooit aan online dating had gedaan en hem dit wel een goede, eerste stap in de richting vond. Want beaamt hij, niets is mooier dan echte liefde. “En ik ben ook de jongste niet meer” zegt hij er achteraan. “Ik wil later ook misschien wel een gezinnetje”. Kijk, staan we toch nog ergens hetzelfde in.
Ik vind family life erg belangrijk. Ik ben zelf opgegroeid met liefdevolle ouders die niet twee, maar één waren en juist zij hebben mij geleerd hoe fijn het hebben van een goede relatie kan zijn. Ik ben dan ook erg graag bij mijn zussen en broer. En bij mijn moeder in het bijzonder. “Zie jij je ouders vaak?” vraag ik, nadat hij eerder vertelde dat zijn ouders ook nog samen zijn.
“Mwa” antwoordt hij “zo’n drie keer per jaar”. Ik ben echt shook en ik denk dat ik dat laat blijken, want Eelco voelt de noodzaak zich te moeten verdedigen. “Ik heb dan ook geen auto, dus met het openbaar vervoer is het altijd lastig”. Enschede is inderdaad ver weg. Maar wacht eens even, geen auto? Ik vind eigen vervoer wel passen bij een onafhankelijke levensstijl. Ik reageer verbaasd.
“Tja” antwoordt hij “ik heb niet eens een rijbewijs”.
Het restaurant lijkt niet erg aan ons te willen verdienen: inmiddels zitten we al even met lege glazen voor ons, maar niemand komt vragen of we nog wat willen bestellen. Het maakt niet uit; ondanks dat we geen match zijn, kletsen we vrolijk verder, maar bovenal zijn we toch op zoek naar verbindingspunten. Maar hoe meer je hoort, hoe minder je weet en dat geldt ook in dit specifieke geval.
Ondanks mijn pogingen kan ik er niet achter komen wat zijn hobby’s zijn. “Wat doe je dan zoal” vraag ik hem meerdere keren. Hij vertelde al dat hij nooit TV kijkt, nooit films kijkt en niet meer sport. Naar de bioscoop gaan heeft hij ook al jaren niet gedaan – hij heeft niet echt iemand om daarheen te gaan en eigenlijk mist hij het ook niet. Blijkbaar komt hij niet veel buiten (hoe kun je anders de Oude School niet kennen – het is letterlijk op loopafstand van zijn huis) en buiten de deur eten is ook niet erg aan hem besteed. En als hij dat al doet, kiest hij het restaurant uit wat het dichts in de buurt is.
Eelco vertelt dat hij veel computert. Maar kun je dat de hele dag doen? Ik merk dat al mijn vragen hierover hem een beetje onzeker maken dus snel verontschuldig ik me. “Sorry, het maakt niet uit. Ik vind het juist tof dat je op de manier die jij prettig vindt, je leven in hebt gericht” en dat meen ik. Hij zal ook zo zijn mening hebben over mijn levensstijl. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde en dat maakt het juist alleen maar interessant.
“Als je nu een blanco ticket zou krijgen” probeer ik “waar wil je dan heen?”. Het is een vraag die ik graag stel als een gesprek een beetje vastloopt en de antwoorden kunnen vaak veel zeggen. En daarbij denkt je gesprekspartner nu aan vakantie, wat direct een positief effect heeft op zijn humeur. Althans, daar ga ik vanuit.
“Mmm, ik weet niet. Jij?”. Ik weet het wel. “De Verenigde Staten” antwoord ik enthousiast. “California. En trouwen in Las Vegas. Gewoon omdat het kan. En omdat ik dat eens mee wil maken”. Eelco begint te lachen. “Dat zou het laatste zijn wat ik zou willen. Nee, niets voor mij. Ik denk dat ik een wandeling zou gaan maken in Zuid Amerika".
Ik hou best van wandelen, en zeker omdat mijn ouders naar Santiago zijn gewandeld en de leukste avonturen beleefd hebben tijdens die reis, maar dat lijkt me meer iets voor later. Niet voor in de shining 30’s/40’s.
Ik denk dat we inmiddels alles wel besproken hebben – ik vond zijn onderbouwing erg goed waarom hij de Beatles boven de Rolling Stones verkiest; een andere vraag uit het experiment – en stel voor te vertrekken. Het is inmiddels bijna anderhalf uur later dus je kunt niet zeggen dat we niks te bespreken hadden. “Ik betaal wel” stel ik voor, maar Eelco maakt een wegwerpgebaar. “Nee, ik betaal. Ik kan ook wel hoffelijk zijn, hoor” knipoogt hij. Ik kan het alleen maar waarderen, zelfs voor EUR5.
Buiten nemen we afscheid; Eelco moet rechtsaf en ik links – een mooie metafoor die het verschil tussen ons beide nog eens benadrukt. Ik bedank hem voor de koffie. Normaal zeg je bij een afscheid vaak “we spreken nog eens af” of “laat nog even weten hoe zus-en-zo ging”, maar in dit geval is alles anders. “Het was leuk je te ontmoeten” begin ik. “Succes met alles”. Hij knikt.
“Ach, we hebben in ieder geval meegewerkt aan de wetenschap” zegt hij. En daar heeft hij helemaal gelijk in.