[VRAAG] Welke laptop is geschikt voor fotografen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

[VRAAG] Welke laptop is geschikt voor fotografen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 07:32

Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer :=

Welke laptops raden jullie aan voor een budget onder de 1000 euro? Of raden jullie toch echt een duurdere laptop aan?

Ik vind het natuurlijk belangrijk dat de laptop snel is tijdens het foto bewerken en dat het scherm mooi helder van kleur is (en niet dat de kleur anders is wanneer je het scherm wat meer kantelt).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:41

Persoonlijk zou ik voor fotografie altijd kiezen voor een Macbook. Hartstikke snel en betrouwbaar, enorm goed scherm met de beste kleurweergave en erg waardevast. Refurbished zijn er zeker bijna nieuwe modellen te vinden onder de 1000 euro.
Ik heb zelf een wat krachtigere en dus duurdere Macbook omdat ik naast foto ook video doe, maar voor fotografie is een Macbook Air ook prima. Ik zou wel kiezen voor een met 8GB geheugen.

Er staan zelfs gloednieuwe macbooks te koop op marktplaats binnen je budget, al ken ik dit bedrijf niet: https://www.marktplaats.nl/a/computers- ... ousPage=lr
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-05-20 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:46

Ik ben ook aan het rondkijken en wil minimaal een i7 processor, 8 GB werkgeheugen en ssd geheugen. Tot nu toe werk ik ook met veel plezier met mijn tweedehandse acer met i5 en zonder ssd. Op zich werkt dat ook prima maar ik merk wel dat hij soms een paar seconden blijft hangen als ik meerdere programma's draai.

In de grafische wereld is de MacBook wel populair. Maar het moet je wel liggen. Ik had op school altijd ruzie met de macs daar :')

Nynkster

Re: [VRAAG] Welke laptop is geschikt voor fotografen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:35

Voor mij nooit meer anders dan mac!
Op de opleiding werd dat ook aangeraden, waren wel aantal zonder mac maar die hadden wel meer vastlopende laptops dan de wel-mac mensen.
Ik heb die van mij nu al 4 jaar, hele opleiding mee afgerond en heeft het echt wel zwaar gehad met heel veel naast elkaar draaiende adobe programma's. Maar doet het nog goed en wil niks anders meer :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 09:41

Dan ga ik me ook zeker even oriënteren op een MacBook.

Mijn huidige laptop is nu 5 jaar oud. Kan ik van een refurbished MacBook ook verwachten dat deze zo lang mee gaat? Mijn refurbished IPhone is nu 2 jaar oud en begint bijvoorbeeld al wat kuren te krijgen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:55

ligt echt aan de staat en van welk jaar hij is. Volgens mij ligt de prijs van de pro 13 inch bij de wehkamp nu rond 1250 euro. Maar mocht er een goede zijn met bijv extra geheugen etc op refurbished in goede staat kun je dat wel proberen. Alleen zou zelf wel zo nieuw mogelijk zoeken

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:13

Ik stem ook in met macbook. De mijne is een oud beestje nu, 8 jaar oud, macbook pro 13 inch. Dit jaar een nieuw ram geheugen en SSD ingezet en is zo goed als nieuw. Dus hij kan zeker lang mee gaan :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:14

Maar is een Mac ook geschikt om op te gamen? Als ik even mag aanhaken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:07

joeluna schreef:
Mijn huidige laptop is nu 5 jaar oud. Kan ik van een refurbished MacBook ook verwachten dat deze zo lang mee gaat? Mijn refurbished IPhone is nu 2 jaar oud en begint bijvoorbeeld al wat kuren te krijgen.

Ik heb zelf een iMac uit 2010 staan. Ik heb er dan wel wat geheugen bij geplaatst, maar verder pas een keer helemaal opnieuw geïnstalleerd, en ik bewerk nog steeds zware 4K video met het ding. Tuurlijk, na 10 jaar is hij vrij traag, maar nog steeds niet kapot te krijgen, en als ik hem vandaag op marktplaats zou zetten dan kreeg ik er nog met gemak 300 euro voor terug, en ik ben er zelfs over aan het denken om er een snellere harddisk in te laten plaatsen zodat ie nog eens een aantal jaar zwaar werk aan kan.

capopjekop schreef:

De games voor de mac zelf draaien sowieso lekker snel. Ik speelde wel eens The Sims en Rollercoaster Tycoon en Subnautica. Mijn vriend speelt Xplane, heel zware simulator die beter draait op mac dan op windows volgens hem.
Maar veel spellen zijn er alleen voor Windows, dus dan moet je via Bootcamp Windows installeren naast Mac os. Werkt ook prima, en met een nieuwe mac kun je dan ook de nieuwste, zware games spelen, maar je moet dan wel steeds je mac opnieuw opstarten om windows op te starten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:25

joeluna schreef:

Macbooks gaan over het algemeen langer mee dan een windows. Worden softwarematig ook erg lang ondersteund!

De 2010-2011 Macbooks zijn bijv. nog steeds erg populair en doen het na vervangen van een aantal onderdelen nog heel goed. Terwijl die al 9-10 jaar oud zijn! Dat waren overigens wel de laatste MacBooks waar je eenvoudig RAM-geheugen etc. kon vervangen.

Refurbished kan je prima een goede macbook krijgen, maar ik zou er misschien toch voor kiezen om door te sparen en een nieuwe te kopen :j. Je kan er mákkelijk een jaar of 5-6 mee doen. Nieuwe macbook pro heb je al vanaf €1500, een air is vanaf €1200.

Qua gamen is het volledig afhankelijk van wat je speelt. Veel games zijn gewoon te koop voor MacBooks, maar dat zou je zelf even na moeten kijken op basis van games die jij graag speelt. Macbooks zijn krachtige laptops dus ze kunnen het wel aan. De vraag is alleen of de game-developer ook een mac-versie heeft uitgebracht.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 13:19

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:24

joeluna schreef:
Bedankt voor jullie berichtjes! Zou dit iets zijn? https://www.bol.com/nl/p/apple-macbook- ... uctPageUrl

Persoonlijk zou ik minimaal voor 250gb gaan, 128gb is heel weinig. Ik zit daar zo aan, zeker als ik foto's bewerk haha. Of je moet standaard met externe harde schijven werken?

Processor lijkt ook wat laag met 1.8ghz, maar daar heb ik minder verstand van dus durf ik niets van te zeggen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:36

Ik zou ook voor veeeeeeel hegeugen gaan anders moet je constant wisselen met externe harde schijven!

Ook een SSD is wel echt een aanrader.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:39

Zou niet voor een macbook air gaan met fotografie. Zijn ze niet voor gemaakt en dat trekt ze ook echt leeg. Ik heb daarom naast mijn macbook Air een Imac. Zou als je alleen een laptop wil voor een macbook PRO gaan.

En wat betreft gamen... op de nieuwste IMAC en mac's kan je geen windows meer installeren. Dus als je games wil spelen die niet voor MAC gemaakt worden dan kan dat niet.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:41

joeluna schreef:

Ik heb nog een MacBook Pro naast mijn iMac van juni 2014. Hij trekt editen nog wel, maar hij is wel stuk trager dan mijn nieuwe iMac.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:42

MarlindeRooz schreef:
Zou niet voor een macbook air gaan met fotografie. Zijn ze niet voor gemaakt en dat trekt ze ook echt leeg. Ik heb daarom naast mijn macbook Air een Imac. Zou als je alleen een laptop wil voor een macbook PRO gaan.

En wat betreft gamen... op de nieuwste IMAC en mac's kan je geen windows meer installeren. Dus als je games wil spelen die niet voor MAC gemaakt worden dan kan dat niet.

Waarom zou dat niet kunnen?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:43

capopjekop schreef:

Wij hebben op de iMac naast MACos ook Windows gezet voor het gamen. Dit kan ook gewoon op MacBook.
Wat voor games speel je? Daar zit namelijk nog wel verschil in :)

@marlinde: ik heb de nieuwste iMac met catalina en heb gewoon Windows ernaast erop staan :) mogelijk misschien dat het bij een nieuwer model niet meer kan. Maar het model Dat nu het nieuwste is kan dat wel nog
Laatst bijgewerkt door Gianti op 12-05-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:45

Ik heb zowel een Macbook Pro als Air maar zou bij een nieuwe zeker gaan voor de Pro. De Air had ik eerst als eerste macbook, heel veel plezier van gehad en nu nog overigens. Nu ik er dagelijks flink wat uurtjes op werk, trekt de Pro dat toch beter naar mijn idee. Maar dat is ook een kwestie van hoe intensief je hem gebruikt. Met een Air kom je waarschijnlijk heel goed uit de voeten!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:48

IMANDRA schreef:
MarlindeRooz schreef:

Windows kan geloof ik nog wel, maar dan moet je bepaalde best nuttige dingen uitschakelen. Linux is helemaal niet meer mogelijk.

https://webwereld.nl/nieuws/software/ap ... s-3774415/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:52

MarlindeRooz schreef:
IMANDRA schreef:

Windows kan geloof ik nog wel, maar dan moet je bepaalde best nuttige dingen uitschakelen. Linux is helemaal niet meer mogelijk.

https://webwereld.nl/nieuws/software/ap ... s-3774415/

Je weet dat dat artikel uit 2018 is he? Het installeren van zowel Windows als Linux is gewoon nog mogelijk hoor. Gaat gewoon via bootcamp of (in geval van linux) via usb.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:55

Dan ben ik daarin verkeerd voorgelicht. :)

Maar ik heb voor fotografie een imac (2019) en raad met klem een macbook air af.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:08

idd voor de pro gaan en niet de air :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:08

Ik zit nu naar deze te kijken: https://www.coolblue.nl/product/834995/ ... ifications
Wat denken jullie? :D

EDIT: Ik lees nu dat deze geen HDMI-poort en geheugenkaart lezer heeft. Mis je dat snel? Ik zet op dit moment mijn foto's wel op de computer door de geheugenkaart in mijn laptop te steken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:14

joeluna schreef:
Ik zit nu naar deze te kijken: https://www.coolblue.nl/product/834995/ ... ifications
Wat denken jullie? :D

EDIT: Ik lees nu dat deze geen HDMI-poort en geheugenkaart lezer heeft. Mis je dat snel? Ik zet op dit moment mijn foto's wel op de computer door de geheugenkaart in mijn laptop te steken.

Ik mis het niet! Je kan gewoon een geheugenkaartlezer los kopen (vast een usb-c versie van) en voor hdmi heb ik ook een dongel. Maar de keren dat ik hdmi heb gebruikt zijn op 1 hand te tellen sinds 2018 haha :P

Edit: over de laptop, ik ben even aan het twijfelen of de 2019 versie ook het toetsenbordprobleem heeft. Dwz, als er vuil onder komt dan kunnen toetsen 'sticky' worden. Als de 2020 versie niet al te veel duurder is zou ik die dan ook pakken: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/m ... ghz-256gb#
Touch Bar zijn de meningen over verdeeld maar ik vind het heerlijk, zeker bij programma's als photoshop! Specs van deze zien er goed uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:39

Het SD kaart slot was voor mij de reden om een iets ouder refurbished model te nemen. Voordeel is dan ook dat je een macbook kan nemen met bv een grotere harddisk, meer geheugen, groter beeldscherm etc. Ik kocht mijn 15 inch macbook pro met 16gb geheugen jaren geleden voor €1400. Het 2016 model met het SD slot zal inmiddels nog een stuk goedkoper zijn.
Maar zal dus ook minder lang mee gaan.
Beide keuzes hebben voor en nadelen.