[TEK] Tekenuitdaging maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

[TEK] Tekenuitdaging maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 14:10

Wegens succes verlengd :+

Als vervolg op [UK] [TEK] Februari's teken uitdaging en [UK] [TEK] Januari's dagelijkse tekening uitdaging. gaan we deze maand weer een nieuwe uitdaging aan.

Een beetje een mix van de vorige topics en de keuze is reuze:

Je kunt iedere dag wat tekenen (met een lijstje prompts als je niet weet wat - zie hieronder)
En/of (op speciaal verzoek) luister lekker naar Spotify en pik een regel uit een songtekst en beeld die uit.
Of je pikt er lekker wat uit wat je aandacht trekt en tekent iedere paar dagen of iedere week iets.
Je kunt het lekker schetsmatig/snel houden, of je werkt het wat verder uit.
Of je trekt je eigen plan, tekent waar je zin in hebt en gooit het af en toe hier eens in het topic.

Oftewel, alles kan, en alles mag.
Waar het vooral om gaat is een (klein) stokje achter de deur om wat regelmatiger pen en papier of verf en palet ter hand te nemen (en alles er tussenin) en te genieten van elkaars werk.

Voor wie wat inspiratie kan gebruiken of eens lekker buiten z'n comfortzone wil gaan is hier een lijstje met 30 automagisch gegenereerde prompts - waar je bij verreweg de meeste ook heel makkelijk een songtekst aan kunt hangen - dubbele score dus :)) :

een (porceleinen) pop
een sportauto
een verlaten klooster
magie
muziek
tatouages
golvend/uitwaaierend haar
complementaire kleuren
Griekenland
een motor met zijspan
charisma
vriendschap
poollandschap
feest/viering van iets
straat met neonverlichting
iets wat je doet glimlachen
een nacht vol herinneringen
opera (gebouw)
de binnenstad
zijde kleding
dromen
de vruchten van het paradijs
een park
monochroom
zilveren juwelen
Victoriaanse kleding
nomaden-/woestijncultuur
een perfecte dag
bij maanlicht
lome zomerdag

Op naar weer een maand met een hoop plezier en een hoop mooie schetsen/tekeningen/schilderijen/etsen/en wat er nog meer mogelijk is!

xChanelx

Re: [TEK] Tekenuitdaging maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:32

Ik kom weer stilletjes volgen, geniet erg van jullie creativiteit <3

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:35

Super leuk :o , dit keer doe ik ook mee aangezien je ook je eigen plan mag trekken :D
Vorige maanden heb ik wel getekend maar paste het niet bij de prompts helaas, dus ik heb toen niks gepost.

Ik ben niet zo heel goed in tekenen, maar vind het wel leuk om te doen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:36

Ik ben in elk geval van de partij als meelezer, omdat ik niet weet of ik wel tijd heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 14:48

Annetje schreef:
Ik ben in elk geval van de partij als meelezer, omdat ik niet weet of ik wel tijd heb.

Speciale uitdaging: 5 minuten-schetsjes? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:50

Ik ga proberen wat actiever mee te volgen, te posten en te tekenen. :) Helaas is m'n leven momenteel wat rommelig, dus ik heb de afgelopen twee maanden niet de fut gehad om actief mee te doen, maar ik heb inspiratie genoeg, dus hopelijk kom ik deze maand toe aan het uitwerken van wat ideeën en wat actiever posten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 15:13

Ik heb net mijn metallic aquarelverf (0,99 ct bij de Action, whahaha) even getest, da's leuk spul zeg. En voor dat geld kan je nog eens wat experimenteren :))

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:16

Ik geniet weer mee vanaf de zijlijn :D ik kijk zo uit naar het moment dat ik weer meer tijd heb om daadwerkelijk aan te sluiten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:34

Oh, als het zo vrijblijvend is, vind ik het wel leuk om af en toe wat te laten zien en mee te genieten van de actievere kunstenaars hier!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:45

Myrsky schreef:
Ik geniet weer mee vanaf de zijlijn :D ik kijk zo uit naar het moment dat ik weer meer tijd heb om daadwerkelijk aan te sluiten.

Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk. Ik heb het ook vrij druk momenteel, baan, kinderen, boerderij, enfin zal je de details besparen ;) .

Maar als ik eerlijk kijk naar waar ik zo 's avonds vaak mijn tijd mee doorbreng ( op de bank tv kijken, of wat door youtube zwerven...), dan is het best mogelijk in plaats daarvan een schetsje of zo te maken...

Het is zo gemakkelijk dit soort dingen uit te stellen tot een vaag moment in de toekomst, waar je tijd hebt, of waar je er de rust voor hebt, of waar je er 'klaar' voor bent etc. Dat magische moment komt waarschijnlijk nooit...

Kortom, doe gewoon mee, maakt niet uit hoeveel prompts je doet, al is het maar eentje, er staan geen boetes op ;)
Of verzin ne eigen prompts, wat je wil. Belangrijkste is een potlood of zo te grijpen en in actie te komen, in mijn ervaring volgt inspiratie dan vanzelf.

Okay genoeg peptalk, ik moet nu met de tractor hoge bergen sneeuw gaan verzetten, om hooibalen in de schuur te kunnen brengen. Ik hoop dat ik naar mijn eigen wijze raad zal luisteren en vanavond iets kan inleveren (zo niet dan mag je me hard uitlachen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:48

Ibbel schreef:
Ik heb net mijn metallic aquarelverf (0,99 ct bij de Action, whahaha) even getest, da's leuk spul zeg. En voor dat geld kan je nog eens wat experimenteren :))

Dat klinkt inderdaad niet verkeerd. 8-) Ben benieuwd hoe het eruitziet!

Ik krijg vrijdag al m'n teken- en aquarelspullen weer terug. *\o/* Ik wil eigenlijk ook graag wat alcohol inkt en acrylverf aanschaffen, maar momenteel vind ik dat ik nog teveel verkas om nog meer media aan de collectie toe te voegen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:41

Ibbel schreef:
Annetje schreef:

Speciale uitdaging: 5 minuten-schetsjes? }>

Dat zou voor mij inderdaad een hele uitdaging zijn... :Y) Mja misschien ook wel leuk. Ik heb wel al iets in mijn hoofd bij een van de woorden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:21

Ibbel, ik ben echt heeeeel benieuwd naar die metallic aquarel! Plaats je een foto van je eerste test? :)
En ik ben ook weer van de partij hier, leuk om te kijken en motiverend om zo nu en dan zelf wat te plaatsen.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:43

Kuggur schreef:
Myrsky schreef:

Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk. Ik heb het ook vrij druk momenteel, baan, kinderen, boerderij, enfin zal je de details besparen ;) .

Maar als ik eerlijk kijk naar waar ik zo 's avonds vaak mijn tijd mee doorbreng ( op de bank tv kijken, of wat door youtube zwerven...), dan is het best mogelijk in plaats daarvan een schetsje of zo te maken...

Het is zo gemakkelijk dit soort dingen uit te stellen tot een vaag moment in de toekomst, waar je tijd hebt, of waar je er de rust voor hebt, of waar je er 'klaar' voor bent etc. Dat magische moment komt waarschijnlijk nooit...

Kortom, doe gewoon mee, maakt niet uit hoeveel prompts je doet, al is het maar eentje, er staan geen boetes op ;)
Of verzin ne eigen prompts, wat je wil. Belangrijkste is een potlood of zo te grijpen en in actie te komen, in mijn ervaring volgt inspiratie dan vanzelf.

Okay genoeg peptalk, ik moet nu met de tractor hoge bergen sneeuw gaan verzetten, om hooibalen in de schuur te kunnen brengen. Ik hoop dat ik naar mijn eigen wijze raad zal luisteren en vanavond iets kan inleveren (zo niet dan mag je me hard uitlachen).

Ja daar heb je zeker een punt al zitten mijn avonden ook wel vol haha. Maar inderdaad, zelfs 1 meedoen is al meer dan anders :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:56

Ha! Gelukt. Wel wat een haastwerkje, allerlei dingen hádden beter gekund, maar goed.
Silverpoint, met kleurpotlood accenten.
Afbeelding

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:14

Ah leuk :D Lijken ook steeds meer mensen aan te haken, niet?
Ik hou even op met enthousiast zeggen dat ik meedoe nadat ik afgelopen maand welgeteld anderhalve tekening gemaakt heb :') Maar ik lees wel gezellig mee en wie weet. Heb nog wel twee concepten liggen van vorige maand die ik toen had willen doen en ik heb de vage hoop dat ik op een gegeven moment gemotiveerd genoeg raak om die op papier te zetten.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:21

Tekening 1
Mijn eerste tekening met pastel potloden (Faber castell).
Foto is wat donker in echt zijn de kleuren helderder en feller.

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:26

Mooie kleuren Pauley, ziet er goed uit je roos.
Er is inderdaad best veel verschil tussen foto en echt. Het was ook al donker toen ik die van mij fotografeerde, dus onder lamplicht. Eerst flits geprobeerd, dát doet rare dingen met zilver!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 21:30

En je kunt er zó Living Doll van Cliff Richard aan hangen, zodat je songtekstverbeelding ook meteen gelukt is :+

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:34

Kuggur schreef:
Mooie kleuren Pauley, ziet er goed uit je roos.
Er is inderdaad best veel verschil tussen foto en echt. Het was ook al donker toen ik die van mij fotografeerde, dus onder lamplicht. Eerst flits geprobeerd, dát doet rare dingen met zilver!

Dank je,
Ik vind jou tekening best goed gelukt, ik doe het je niet na.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:39

Na twee topics stilletjes te hebben meegelezen (en niks te durven plaatsen of reageren), geef ik mijzelf nu een digitale schop en ga ik mee proberen te doen!

Doel: iedere dag een tekening maken.
Waarom? Ik tekende vroeger veel, maar sinds ik kinderen heb (ruim 4 jaar) teken ik eigenlijk niks meer.

Hierbij mijn eerste schets:

1/30 pop
Afbeelding

Edit: ik zie dat ik mijzelf al een dagje vrij heb gegund :+
Laatst bijgewerkt door mariettek op 01-03-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:41

Die is bijna eng Kuggur! Bijzondere techniek blijft het ook. Heb je ook al wat oudere werken die donkerder zijn geworden?

Mooi roosje Pauley!

Vandaag weer eens even naar de dierentuin ‘om de hoek’ geweest. Deze jongens lopen tussen de olifanten. Zooo leuk zijn ze, penseelzwijnen! <3 Superleuke aftekeningen ook. De onderste wil ik ook nog wat kleur geven, maar ‘t wordt me nu te laat dus ik laat het even zo. :)

Afbeelding

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:43

Wat een leuke diertjes! Die kende ik nog niet. Heel lief weergegeven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:55

@Pauley, jij ook bedankt.
@Mariettek, Leuke schets, lieve sfeer. Zou ik me uitgewerkt zo in een kinderboek kunnen voorstellen. Heb je getint papier gebruikt?
@Elanor, eng? Mooi, dat was óók de bedoeling }>

Wat betreft het donkerder worden van oudere silverpoint werken, ik zal er eens wat naast elkaar leggen ( ben er nu sinds een klein jaar mee bezig). Ik heb de indruk dat dat effect niet zó sterk is ( maar mss gaat het zo langzaam dat het moeilijk te peilen is).

Heb een paar dagen geleden een stilleventje bekeken, een experiment gemaakt met koper; dat doe ik niet weer, ik wist dat koper onvoorspelbaar verkleurt, naar groen of roodachtig. Dit werk was duidelijk lichter geworden, versterkt door een vrij donker getinte ondergrond, en het wit dat ik had gebruikt voor highlights.
Zilver staat dus niet voor niets bekend als het meest geschikte metaal hiervoor.

Leuke penseelzwijnen, je hebt ze geweldig getroffen! Dat heeft wel wat, even de dierentuin in te kunnen flitsen om schetsen te maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:14

Ik meld me hier ook!

Sinds kort heb ik een Etsy shop dus sowieso kan ik een peper in mijn reet altijd wel gebruiken! :P

Dit is van vorige week:

Afbeelding