Sinds ik een paar jaar terug een groep mensen vond die het net als ik leuk vinden om coole historische kostuums te maken en te dragen, ben ik veel bezig gegaan met het maken van mijn eigen historische/historisch geïnspireerde kleding.
Misschien heb je al eens een foto van mij voorbij zien komen die genomen is door Berber, Mariett hier op bokt, want samen hebben we al heel wat fotoshoots achter de rug

Zoals deze foto! De broek, tuniek en vest op deze foto heb ik zelf gemaakt naar voorbeeld van patronen die door de vikingen gebruikt werden.
Je ziet het niet heel goed op deze foto, maar ik draag hier ook beenwindsels (die wel wat weg hebben van paardrijsokken). Deze werden vroeger gebruikt ter bescherming tegen bijvoorbeeld sneeuw en struiken.

Zo is dit alles eigenlijk ook voornamelijk begonnen: mooie dingen vinden of maken en dan op de foto. Maar langzamerhand gingen we ook naar wat evenementen toe en leerden we meer mensen kennen die hun passie voor historisch kostuum willen delen.
Zo gingen we naar het Imaginarium in Tytsjerk waar deze foto's genomen werden, haha. Deze jurk moest een kirtle worden mét mouwen, maar ik had zo'n ruzie met die dingen dat ik ze er uiteindelijk maar af heb gelaten... Het wapen is niet van mijzelf, maar het is wel een mooi ding.

Wel ging ik natuurlijk mijn eigen wapens verzamelen en werd mijn paard er ook bij betrokken zoals op deze foto van Berber!

En later ging ik ook het leerbewerken oppakken zodat ik ook zelf wat meer detail en invulling kon geven aan mijn kostuums. Zo heb ik voor mijn vikingzwaard een houder gemaakt:

Voor het zomerseizoen van festivals en evenementen wilde ik ook graag ook een vikingjurk erbij in plaats van alleen een "mannen"kostuum. Dat is toen deze combinatie geworden! Hier gedragen tijdens een markt met Viking thema in, volgens mij, Schothorst.
Het bestaat uit een linnen onderjurk, een wollen bovenjurk en een wolmix cape en heeel veeel kralen! Naast de leren riem draag ik hier ook een band. Deze is gemaakt, niet door mij trouwens, middels kaartweven. Een tijdrovend klusje waarbij de draden op kaarten gespannen worden en door middel van verschillende volgordes en door het draaien van de kaarten allerlei patronen gemaakt kunnen worden!

Maar na de zomer komt de herfst, wat betekent... Herfstkleuren! Ik was al een tijdje bezig met deze leren borstplaat en besloot van de gelegenheid gebruik te maken en een herfstshoot te plannen. Zo'n borstplaat viel nog niet mee om te maken, maar het is gelukt! Hier gedragen met een maliënkolder, de blauwe jurk van hierboven en een andere zelfgemaakte blauwe jurk gemaakt van oude gordijnen! De armbeschermers en de riem zijn allemaal matchend gemaakt

En dan voor de winter nog een lekker warme wollen tuniek met een kaproen.

Ondertussen ben ik ook bij een viking-achtig showteam beland met nog veel meer vikingen en ridders en hele leuke mensen. Het staat nu nog in de kinderschoenen allemaal, maar we hebben mooie plannen voor deze zomer!
En ondertussen probeer ik steeds meer te leren, ook nieuwe dingen. Zo heb ik een smederij workshop gevolgd, met deze gesp als resultaat:

En houtsnijden...

Of schild schilderen!

Ook ben ik begonnen met het volgen van een naaicursus. Hoewel het maken van een tuniek nog wel ging, merkte ik dat ik veel kennis miste. Met deze cursus hoop ik mijn naaikunsten een niveau omhoog te tillen!
Ik hoop dat je het leuk vond om mee te kijken. Laat gerust een berichtje achter!
Mocht je meer willen, mijn Instagram is horsebackseamstress, die van Berber is bmaarsingh en die van Rianne is Rianne_van_Wieren