[SCH] Schilderen op verzoek (dieren) met voorbeelden: vraag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

[SCH] Schilderen op verzoek (dieren) met voorbeelden: vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 12:22

Hoi!

Sinds kort ben ik ook aan het schilderen geslagen, op mijn oude dag. Ik ben begonnen met wat online schilderlessen en tutorials en heb er onverwacht veel lol in. Veel van mijn werk is gewoon naschilderen, maar inmiddels krijg ik ook al wel vragen van vrienden en kennissen of ik iets voor hen wil maken.

Zo heb ik deze hond gemaakt naar aanleiding van de foto die een vriendin me stuurde. Op canvas 50 x 70 cm met acryl. Mag ik eerlijk vragen wat jullie voor dit schilderij zouden rekenen? Ik hoef niet de hoofdprijs, maar alleen materiaalkosten gaat me ook te ver. Dit werk bijvoorbeeld moet ook nog mee naar Nederland vanuit Spanje, waar we wonen (we rijden er niet speciaal voor hoor :-))

Afbeelding

En deze, geïnspireerd op een foto van onze eigen paarden, die blijft waarschijnlijk hier. Maar wat zou je vragen als je deze in opdracht zou maken met een foto die de opdrachtgever ter beschikking stelt? Formaat 50 x 60 op canvas.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

8nnemiek

Re: [SCH] Schilderen op verzoek (dieren) met voorbeelden: vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:19

Ik vind ze leuk, vooral de grove stijl, niet te realistisch, erg stoer. De kleuren van het paardenschilderij vind ik ook mooi.

Prijzen vind ik erg lastig!
Ik heb ook ooit geschilderd en merkte dat vooral de grotere doeken gewild zijn, vanaf een meter hoog/breed ongeveer.
Voor deze kleinere maten vroeg ik meestal rond de 100 euro. Maar dat was dan wel echt hobby.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 13:30

Dank voor het compliment. Ik heb sowieso de fijne motoriek niet meer om echt realistisch te schilderen en dit vind ik zelf erg leuk. Mijn paletmes pak ik steeds vaker.

En 100 euro is al meer dan wat ik tot op heden heb durven vragen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:47

Ik denk dat je er ook best een beetje aan mag rekenen.
Tel eens uit wat je echt aan materiaal kwijt bent. Niet alleen het doek en een beetje verf, maar ook de kwasten verslijten na een tijdje, en een palet koop je zo nu en dan nieuw..
Bij schilderijen voor de verkoop zou ik altijd wat betere materialen kiezen. Geen Action verf maar Amsterdam bv, geen Action doeken maar bv Talens. Dan ben je al snel 30 á 40 euro kwijt aan materialen voor een doek van 50 x 70cm.
Dan probeer je eens te bedenken hoeveel werk je in een schilderij stopt. Zijn dat zo'n 10 uur? Dan houd je er 6 euro per uur aan over. En hoewel je het alleen voor de lol doet mag je er uiteindelijk ook best iets meer aan overhouden vind ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:53

Klassieke "hangt er van af vraag".
Maar er zijn wel wat richtlijnen; ten eerste materiaalkosten, canvas verf lijst etc. Die moet je er sowieso uit hebben.

En dan is de vraag hoeveel je tijd je waard is. Een schets waar je een uurtje in hebt zitten is uiteraard veel minder waard dan een olieverf schilderij waar je veel langer aan hebt gewerkt. Je kunt als amateur bv op "minimum loon" inzetten.

Maar méér dan dat kan redelijk zijn, je ervaring en cursussen zijn een factor die je mee kunt rekenen. Talent/kwaliteit is moeilijker te beoordelen,, maar in een later stadium kan reputatie en dus navraag een reden zijn je prijs op te krikken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:07

Ik ben in principe echt een beginner, wat tutorials en een online cursus als basis. Ik ga wel wat lessen volgen hier in Spanje.

Ik werk inderdaad met Amsterdam acryl, heb een goede ezel aangeschaft en ben na een keer een doek van de Action genezen.

Ik heb voor de hond 70 euro gevraagd wat direct geaccepteerd werd.

Per doek zal ik ongeveer 5 uur bezig zijn geweest.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:10

Ik vind vooral de hond erg mooi. De kleuren spreken mij erg aan.

Ik vind ergens tussen de 75 en 100 een nette prijs voor zo'n schilderij. Vooral als je bedenkt wat je al aan materiaal kwijt bent en dan de tijd die je er in stopt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:13

Jullie zittten aardig op een lijn. Bedankt!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:00

Eerlijk? Je vraagt om eerlijk toch? Ik vind de hond best aardig en vooral vrolijk en kleurrijk maar meer dan een materiaalvergoeding zou ik er niet voor over hebben. Ik zie wel dat je gevoel hebt voor kleuren ik zou jezelf zeker verder ontwikkelen en zou dan ook gaan investeren in les. Oefening baart kunst en veel doen kom je verdermee.

Ik teken zelf en nou ben ik enorm perfectionistisch en vind mijzelf echt nog niet goed genoeg om ook maar aan geld vragen te durven denken, ook niet wanneer ik iemands dier portretteer, maar misschien moet ik dat toch eens gaan doen...

Ik begrijp nooit zo goed dat wanneer iemand een leuke hobby heeft er gelijk geld voor wil gaan vragen, en dan ook direct bedragen waar mijn oren van gaan flapperen.

Ik zou eerst investeren in les en nog heel veel meer oefenen en ondertussen genieten van het schilderen voordat ik er over nadacht om geld te gaan vragen voor iets dat ik zelf graag doe en waar ik lol in heb.

Wanneer je dan een niveau bereikt dat verkoopwaardig is kan je toch gewoon op websites van mede schilderaars kijken wat die vragen? En dan nog is het de vraag of het daar ook daadwerkelijk voor verkocht wordt.

Misschien niet de post waar je op hoopte, maar wel eerlijk.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:11

eva1969 schreef:
Eerlijk? Je vraagt om eerlijk toch? Ik vind de hond best aardig en vooral vrolijk en kleurrijk maar meer dan een materiaalvergoeding zou ik er niet voor over hebben. Ik zie wel dat je gevoel hebt voor kleuren ik zou jezelf zeker verder ontwikkelen en zou dan ook gaan investeren in les. Oefening baart kunst en veel doen kom je verdermee.

Ik teken zelf en nou ben ik enorm perfectionistisch en vind mijzelf echt nog niet goed genoeg om ook maar aan geld vragen te durven denken, ook niet wanneer ik iemands dier portretteer, maar misschien moet ik dat toch eens gaan doen...

Ik begrijp nooit zo goed dat wanneer iemand een leuke hobby heeft er gelijk geld voor wil gaan vragen, en dan ook direct bedragen waar mijn oren van gaan flapperen.

Ik zou eerst investeren in les en nog heel veel meer oefenen en ondertussen genieten van het schilderen voordat ik er over nadacht om geld te gaan vragen voor iets dat ik zelf graag doe en waar ik lol in heb.

Wanneer je dan een niveau bereikt dat verkoopwaardig is kan je toch gewoon op websites van mede schilderaars kijken wat die vragen? En dan nog is het de vraag of het daar ook daadwerkelijk voor verkocht wordt.

@eva1969 op de kunstacademie zeggen ze: nooit iets voor niets doen. Dus ook als jij je werk nog niet goed genoeg vind, moet je het niet weggeven.

en wat betreft geld, tsja de een heeft er 100 euro voor over en zoals hierboven alleen de materiaalkosten, maar smaken verschillen. Ik zou kijken naar wat je kwijt bent aan materiaal en uren en daar een bedrag op baseren. Als iemand het te hoog vind dan moeten ze het niet kopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:28

Smaken verschillen, eva. Alles wat tijd en werk kost, is geld waard.
Ik zou juist liever een schilderij in mijn woonkamer hangen zoals de paarden hierboven, dan een schilderij met paarden die heel realistisch geschilderd zijn en nauwelijks van een foto te onderscheiden zijn. Dit soort werk vind ik veel interessanter om naar de kijken, en het cartoon-achtige met de grote ogen en de grove opzet vind ik prachtig.

Er zijn mensen die behoorlijk rijk zijn geworden met schilderstijlen die in jouw ogen waarschijnlijk ook niet 'verkoopwaardig' zijn :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:37

eva1969 schreef:

Ah, maar je vergeet één punt, wat je ook van haar werk vind, ze krijgt verzoeken om iets voor mensen te maken, ze biedt haar werk niet eens ongevraagd te koop aan.
Zoals 8nnemiek ook aangeeft, die mensen leggen , buiten materiaalkosten, beslag op haar tijd en moeite. Daarvoor betaling vragen is niet meer dan redelijk.
Wat jij verder van haar schilderkunst vind staat hier buiten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:39

Dat klopt, ik sta me in een museum ook regelmatig te verbazen eerlijk gezegd.
Maar er werd om een eerlijke mening gevraagd en dit is de mijne.
Met betrekking tot het gratis weggeven, dat gebeurd aan vrienden en kennissen en het doet mij dan veel meer dat mensen daar oprecht blij mee zijn. Ook weer persoonlijk natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:44

Materiaalvergoeding en wat rekenen voor de tijd die je erin gestopt hebt, dat lijkt me meer dan redelijk :).

70 euro klinkt goed, maar ik denk dat je beter richting de 100 euro kunt gaan zitten. Ik snap je wel, het is heel lastig een prijs te plakken op je eigen werk. Ik ben daar totaal niet goed in, gelukkig maak ik niks meer in opdracht, dus hoef ik me daar niet meer druk om te maken :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:49

eva1969 schreef:
Dat klopt, ik sta me in een museum ook regelmatig te verbazen eerlijk gezegd.
Maar er werd om een eerlijke mening gevraagd en dit is de mijne.
Met betrekking tot het gratis weggeven, dat gebeurd aan vrienden en kennissen en het doet mij dan veel meer dat mensen daar oprecht blij mee zijn. Ook weer persoonlijk natuurlijk.

Nou, ik ben daar heel snel van genezen. Zodra je dingen gratis gaat doen en weggeven, word je te pas en te onpas gevraagd dingen te maken.

Op gegeven moment zat ik cadeau's te maken voor mijn zusje zodat ze wat te geven had aan een vriendin :=.

Maar goed, dat is offtopic. Sorry.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:58

Mensen zijn inderdaad vaak behoorlijk brutaal in het ervan uitgaan dat zoiets uiteraard gratis moet "want je doet het toch uit liefhebberij"...Tijd en moeite wordt vaak schromelijk onderschat.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:07

Ik zou een euro of 40 vragen. Je bent nog een beginner en dan moet je naar mijn mening niet gelijk 100 euro vragen. Je word alleen maar beter en dan kan je geleidelijk meer gaan vragen naarmate je beter word
Misschien heb je hier wat aan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:25

Als je al 40 euro aan materiaalkosten hebt is het natuurlijk belachelijk enkel die prijs te vragen. Als je je eigen filmpje als voorbeeld neemt zou ze makkelijk 100 euro kunnen vragen, gezien formaat en materiaal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:29

Eerst maar even @eva1969. Het is absoluut jouw goed recht om het niet mooi te vinden hoor. Smaken verschillen, ik krijg enthousiaste reacties uit mijn omgeving en ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat realistisch schilderen niet mijn sterkte kant is. Ik heb wat online lessen gevolgd, maar wonend in het ene land en pendelend naar het andere, is het niet makkelijk om bijvoorbeeld wekelijks ergens te verschijnen. Het moet dan dus allemaal wat ad-hoc en in de vorm van workshops.

Ik heb ook inderdaad nog aan niemand gevraagd of ze iets wilden kopen. Ik deel wel enthousiast op mijn Facebook wat ik maak, want dat vind ik leuk. Dat deed ik trouwens ook met mijn gehaakte knuffels, waarvan ik er heel veel heb weggegeven en ooit maar één verkocht heb. Dat laatste puur omdat ik het een hele vage kennis was en ik gewoon 30 euro aan garen kwijt was. Verkocht voor 25 trouwens.

Als mensen mij zelf vragen of ik iets voor ze wil maken of geld bieden voor iets wat ik uit enthousiasme deel, dan ga ik geen nee zeggen tegen een vergoeding. Wat San al zegt, als je begint aan weggeven, ben je straks altijd de klos (hoewel ik nog wel een hele leuke gekregen San in huis heb :-) ).

Het kost inderdaad ook behoorlijk wat, het meeste neem ik uit Spanje (waar we wonen) mee naar Nederland, dus het moet ook verpakt en vervoerd worden. Ik wil wel graag mijn materiaalkosten eruit, behalve als ik dingen echt cadeau geef bij gelegenheden. Ik vraag me echt af wat er mis is aan geld verdienen aan iets waar mensen blijkbaar geld voor over hebben? Dat jij dat wil, Eva, wil niet zeggen dat het not-done is. Ik heb jarenlang veel vrijwilligerswerk gedaan, sowieso veel onbezoldigd voor anderen gedaan en nu willen mensen een keer betalen voor mijn werk, zou ik het niet moeten doen?

De vraag is ook wel ontstaan doordat een kennis met een boerderijwinkel gevraagd heeft om wat van mijn werk (niet wat hier getoond is) in hun winkel te mogen hangen en ook te verkopen bij belangstelling. Ik ben sowieso degene die daar het meest verbaasd over is, want ik zag het inderdaad echt als een leuke hobby. Maar het is ook verslavend en ondertussen staan hier heel wat canvassen, dus ik vind het ook wel leuk om er wat mee te doen.

Ik zie prijzen tussen de 40 en 100 euro en ik denk dat ik inderdaad vooral geneigd ben om daar tussen te gaan zitten, afhankelijk van het formaat. Als je een beetje formaat hebt, is 40 inderdaad te weinig, zoals San zegt.

Er staat hier trouwens ook nogal wat uit de online lessen, die mag ik sowieso niet verkopen vanwege het copyright, cadeautjes genoeg weg te geven dus :-)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:41

Eva heeft een punt als het gaat om techniek, vlakverdeling van kleuren en dat kan echt nog beter, ook in een figuratief werk, Monqique moet nog op stoom komen, net als elk beginnend artiest, neemt niet weg dat ze moet vragen wat zij zelf vindt dat het waard is, en wetende wat de stijl is van de schilder is het voor iemand die zijn hond laat schilderen altijd wat waard. Ik zou kijken naar materiaalkosten, en ook zeker inderdaad wat de kwaliteit daarvan is (en eventuele verzendkosten). Museumkwaliteit gaat een stuk langer mee, denk aan verkleuringen die op den duur gaan op treden en kromtrekkende lijsten, als je op doek schildert.

Ik begon 10 jaar geleden met studiemateriaal (na 1 keer een krom trekkend wat groter doek ben ik wel snel overgestapt naar goede doeken) en gaf vrij werk weg, of vroeg aan onbekende alleen de materiaalkosten en eventuele verzendkosten. Toen ik meer techniek kreeg en duurdere/museumkwaliteit verf materialen ging gebruiken, niet zo heel lang nadat ik was begonnen, ging ik er steeds wat meer voor vragen.

(Je hebt het ook uiteindelijk zelf in de hand wanneer je stopt met (heel) vrijgevig te zijn.)

Ik heb 7/8 jaar geleden een keer een figuratief werk, ik dacht 60x80, van een paard bij het topic hoeveel is mijn werk waard gezet, hoogste wat daar uit kwam was 80 euro, heb het uiteindelijk verkocht voor 175 euro. Gewoon zelf bepalen wat je er voor wilt hebben Monique daar komt het wat mij betreft op neer. :j

:D
Afbeelding

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 17:07

Jis, je plaatje is sowieso geweldig!

Ik durf het woord ´artiest´ niet eens in mijn mond te nemen hoor, ik weet dat ik een echte beginner ben en juist daarom stel ik hier mijn vraag. Als je enthousiast bent over je hobby en mensen gaan ineens vragen of je wilt verkopen of in opdracht wilt schilderen, sta je voor een probleem waar je nog nooit over nagedacht hebt.

Wat ik wel interessant vind is dan de vraag of jullie in mijn figuratieve stijl een aanrader hebben voor lessen? Liefst online, in workshopvorm (want maar af en toe een tijdje in Nederland) of tutorials. Ik heb een serie van 20 lessen van Vrolijk Schilderij gekocht, maar eerlijk gezegd ligt de helft er nog, omdat eigenlijk alle lessen dezelfde techniek en stijl behandelen.

En ja, natuurlijk moet ik nog veel leren, dat zal je mij niet horen ontkennen en dan nog, ik zal er niet mijn beroep van maken, het is leuk zoals het gaat, maar geen halszaak.

Ik werk met goede verf en let zeker bij een opdracht wel op de kwaliteit van het doek, ik hou niet van rotzooi, sowieso. Ik heb nu ongeveer 15 doeken verkocht, gewoon vanaf mijn Facebook, alleen open voor vrienden. Allemaal ergens tussen de 20 en 50 euro, maar ik had het gevoel dat ik mezelf daar mee tekort ging doen. Ik moet wel zeggen dat ik nog maar één keer gehoord heb dat iemand geen interesse had toen ik een prijs vroeg. Maar vooruit, dat is een Engelse hier uit het dorp en die wil altijd alles voor niks hebben :D

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:45

eva1969 schreef:

Sluit me hier volledig bij aan :o

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 17:50

Dat mag :-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:55

Kunst is gewoonweg wat de gek ervoor geeft, daarnaast, smaken verschillen. Het klinkt misschien banketstaaf, maar het is echt compleet onzin enkel materiaalkosten te vragen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:29

De onderste vind ik al erg leuk. Enige wat ik persoonlijk minder vind is dat de hoofden wat kinderlijk lijken terwijl de rest lekker ''slordig'' is. Hoofden hadden van mij ook zo gemogen. Voor die onderste als hij verder naar mijn smaak was zou ik echt wel willen betalen. Als je er 100 euro voor zou vragen zou ik dat echt niet gek vinden om maar een voorbeeld te geven