Een paar jaar geleden kwam ik een filmpje op internet tegen over een zogenaamde Horse bike, ook wel een paardenfiets. Dit vond ik zo grappig, dat het altijd in mijn achterhoofd is blijven hangen.
Nu heb ik dan eindelijk de middelen en de tijd om er zelf 1 te maken. Ik wilde daarvoor mijn oude roestbak gebruiken, waarvan beide binnen- en buitenbanden van moesten worden vervangen (heb nog een andere nette fiets). Echter kreeg ik de moeren van de wielen met geen mogelijkheid los. WD40 gebruikt, cola eroverheen gegoten, bijna een sleutel kapotgeslagen, maar geen beweging erin te krijgen..
Na een middagje proberen, ben ik marktplaats maar opgegaan. Voor 2 tientjes een andere fiets overgenomen.
Een Batavus, bordeaux rood, geen versnellingen, terugtraprem, kapotte verlichting en een zadel waar je direct een natte box van zou krijgen..
Allereerst begonnen met alle bedrading e.d eraf te "slopen", het zadel eraf gehaald en de hele fiets schoon gemaakt.
Daarna bij de action primer en zwarte spuitverf gehaald en de fiets in de primer gezet. Toen deze eenmaal opgedroogd was, de eerste laag verf erop gespoten en een dag later de tweede laag. Ondertussen aan het bedenken gegaan hoe ik het hoofd zou gaan maken... Gelukkig hou ik van verzamelen van spullen die misschien ooit nog eens van pas kunnen komen en had ik nog een oud matras in de schuur staan. Eerst een hoofd uitgetekend en met een scherp keukenmes het hoofd uitgesneden. Met touw en tie wraps het hoofd aan het fiets bevestigd:
1.

Maarja, hier overheen een stofje naaien, zou geen mooi resultaat opleveren.. En toen kwam ik op het idee van papier mache. Helaas was net die week mijn papiercontainer geleegd, maar gelukkig heb ik genoeg mensen om mij heen die nog een goed gevulde papierbak hadden:
2.

Een half pakje behangplaksel had ik nog staan van mijn vorige (film) project, dat in een emmer gedaan, water erbij, roeren en lekker gaan kliederen

3.

De zoektocht naar zwarte fleecestof was toch een stuk lastiger dan ik had gedacht.. Wel allerlei fleece plaids met patroontjes e.d., maar gewoon normaal zwart, nergens.. Wat ben ik dan weer blij met een paar grotere kringlopen in mijn omgeving en liep ik tegen een flinke lap zwarte fleece stof aan en een zwarte pruik.. Begonnen met oortjes uit te knippen en het hoofd te bedekken: (ik heb altijd al een paard een oor of twee aan willen naaien

5.

6.

7.

8.

Maarja, een gereden paard heeft natuurlijk een hoofdstel om.. Dus mijn schuur ingedoken, ik wist dat ik nog ergens een mooi oud bruin leren hoofdstel had liggen:
9.

Via een fb verkoopgroep kwam ik een carnavals paardenpak tegen, daar kon ik mooi de benen en achterkant van gebruiken:
10.

Nu kwam de pruik met zwarte lange haren goed van pas. De hals is inmiddels ook bekleed en dit is tot nu toe het resultaat:
11.

12.

13.

14.

Nu ga ik bezig met het zadel. Ik ga een oude zadelboom gebruiken als mal voor papier mache. Het originele fietszadel heb ik inmiddels zover gesloopt dat het zachte gedeelte is verwijderd van het harde gedeelte en tot mijn grote vreugde zitten er allemaal gaatjes in de rand van het harde gedeelte. Dit gaat straks denk ik goed van pas komen om de twee delen aan elkaar te krijgen.
Wordt vervolgd