Epoxy gieten op hout

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Epoxy gieten op hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 13:16

Wie heeft er hier ervaring met het gieten van glasheldere epoxy op onbehandeld hout.

Ik ben bezig een tafeltje te maken van schijfjes hout en wil dit in de epoxy gieten.
Nu heb ik als testje een kleiner objectje gemaakt in een oude bakvorm :D
Het eindresultaat is dat tussen de gaten de epoxy idd glashelder zijn, maar de houten schijfjes zijn erg donker geworden. Eigenlijk iets té donker naar mijn zin.
Hoe kan ik dit voorkomen??
Zou een laag blanke beits dit voorkomen?? Ik heb al wel gelezen dat het de vorming van luchtbellen meer tegenhoudt. Maar of de kleur ook lichter blijft ??

Wie heeft hier ervaring mee ??

Afbeelding

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:31

Ik denk dat je een andere epoxy moet gebruiken. Kijk eens op Reckli, daar halen wij altijd onze epoxy en ze hebben daar echt heel veel verschillende soorten voor alle doeleinden.

Edit: luchtbellen krijg je er voornamelijk in door ‘verkeerd’ mengen, je moet echt roeren en zorgen dat je er geen luchtbellen in klopt zeg maar. Dat scheelt al heel veel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:44

Leuk project! Ik kijk even mee.
Ik heb hetzelfde soort idee, maar dan voor een tafeltje met kroondoppen.

Franciee

Re: Epoxy gieten op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:46

Kan je ze niet lichtjes schuren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 13:48

Ik heb nu deze, speciaal geschikt voor het gieten in dikkere lagen in 1x en op grote oppervlakten
https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy ... ant-6.html

Luchtbellen was even een aandachtspuntje, maar die zitten er nu niet meer in.

Het is echt de kleur van het hout ná het gieten waar ik iets aan wil doen.

@lous: met kroonkurken zul je geen last hebben van luchtbellen die daar uit komen, welk moeten ze goed vast zitten en de holtes onder de kurken gaat ook veel epoxy in zitten.

@Franciee: in veel voorbeelden worden ze met een router/frees gelijk gemaakt, maar ik vind het juist leuk als ze oneven van hoogte zijn. Nu nog schuren zal niet gaan, want ze zitten al geplakt.
Waarschijnlijk zal blanke beits wel beter 'pakken' op het kopse hout als ze wat gladder zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:50

als er epoxy op zit kan je niet meer schuren.. Ik denk dat je eerst je hout moet behandelen want dat is poreus, daar trekt de epoxy in en komt het lucht daar eruit daarom krijg je nog meer luchtbellen. Luchtbellen is inderdaad zo zachtjes mogelijk mengen, de juiste epoxy hebben en de juiste temperatuur, kamer rond de 20 graden werk het beste.

polyestershoppen nl werk ik veel mee (maak sieraden ermee en andere dingen zoals hoefijzertjes prijzen standaards etc.) die hebben door de weeks ook een chatroom op de site daar kan je dit eventueel voorleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 13:53

speurneusc schreef:
polyestershoppen nl werk ik veel mee (maak sieraden ermee en andere dingen zoals hoefijzertjes prijzen standaards etc.) die hebben door de weeks ook een chatroom op de site daar kan je dit eventueel voorleggen.

Goed idee, kon ik wel eens doen.

De grote bak is nog niets aan gedaan, alleen geplakt. Maar omdat ze erg ongelijk in hoogte zijn zal schuren een rotklus worden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:28

Wat een leuk idee zeg!
Wat je eens zou kunnen proberen is een transparante lak gebruiken om het hout af te sluiten. De transparante spuitlak van de Action verkleurt het hout nauwelijks. Je moet dan veel dunne laagjes erop zetten en tussen elke laag even laten drogen. Die spuitlak is zo dun dat je best 5 lagen erop mag zetten, of zelfs meer.
Probeer daarna nog eens met epoxy.
Zorg ook dat je de epoxy verwerkt in een warme ruimte zodat hij zo snel mogelijk droogt. Dan krijgt ie minder kans om in het hout te trekken.
Wij werken zelf met West system epoxy, maar eigenlijk vooral op polyester, dus ik weet niet hoe dat zich gedraagd op hout.
Schuren moet je zo veel mogelijk proberen te voorkomen met epoxy.
Als je de epoxy goed warm verwerkt is hij vloeibaar genoeg om vanzelf mooi vlak uit te lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 17:37

Ik heb net de schijfjes wat geschuurd (waarbij er natuurlijk enkele loslieten) en na die geplakt te hebben en de tray gestofzuigd te hebben , heb ik er idd een laag transparante beits op gezet. Dat staat nu te drogen.

Ik ben blij dat deze epoxy niet stinkt, want het moet nu idd binnen verwerkt worden.

Wordt vervolgd :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:53

Leuk project, ben benieuwd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:02

Gister heb ik de schijfjes licht geschuurd en in de blanke beits gezet, vandaag nogmaals iets opgeschuurd en een 2e laag beits er over. Ik denk dat ik morgen ga gieten.

Ik vind het moeilijk hoe in te schatten hoeveel epoxy ik moet aanmaken. De inhoud van de schaal kan ik uitrekenen, maar hoeveel moet eraf voor de inhoud van de houten blokjes ??

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:05

Ohhh ik zit al tijden te broeden op een tafeltje met epoxy idee, dus dit volg ik ff :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:18

Nog even geduld dan :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:24

je kan altijd bijmaken, beter meerdere keren kleinere hoeveelheid, is je verwerkingstijd van het gieten ook langer. Hoe meer je in 1 keer maakt, hoe kleiner de tijd is dat je het kunt gebruiken. Wat ook is dat je kleinere hoeveelheden beter kan mengen. Laag voor laag laten drogen is zelfs ook mogelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:32

Bij laag voor laag verwerken heb je wel weer kans dat er bubbels en vuil tussen de lagen gaat zitten, of dat de overgang niet mooi helder is en het lijkt alsof er een breuk in zit.
Ik zou juist liever iets te veel maken. Desnoods leg je wat houtjes of andere knutsels voor een tweede tafeltje of accessoire klaar, waar je de rest voor kan gebruiken.
Als je goede epoxy gebruikt en op warme temperatuur verwerkt dan is de verwerkingstijd ook vrij lang. Eigenlijk moet je bij het gieten sowieso niet te veel willen strijken en schuiven en doen. Het resultaat is het mooist als je er meteen na het gieten vanaf blijft verder. Dan blijft het oppervlak egaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:48

Volgens de omschrijving is deze epoxy geschikt om in dikke lagen tot 3 cm in één keer te gieten.
Het is uitvloeiend, dus het egaliseert zich vanzelf.
De kleine pepperoni heb ik ook in 1x gedaan en dat is tussen de gaten super helder geworden.
Mocht ik iets teveel hebben aangemaakt, dan kan daar nog wel een laagje overheen want sommige schijfjes komen nu boven de laag epoxy uit. Ik wilde er niet méér overgooien om voor de grote pepperoni niet te kort te komen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:42

Tijdens het gieten.. (zonder flits)
Afbeelding

Flink wat bubbels.. (met flits)
Afbeelding

En vlak er na.(zonder flits) De meeste bubbels zijn er uit en de epoxy begint al 'lui' te worden
Duidelijk niet zo donker geworden. Ben ik wel blij mee :)
Afbeelding

Dat gele steeltje is de vliegenmepper, die diende om de boel nét iets meer horizontaal te krijgen :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:45

Mooi resultaat.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:48

Erg mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:50

Prachtig zeg :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:54

Zo heel af en toe 'brand' ik nog even een bubbeltje weg met de gasaansteker.
Morgen -als het goed genoeg is uitgehard- de laatste foto met het eindresultaat.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:39

Gaaf project!

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:00

Heel Mooi! Zie je op het moment ontzettend veel van die hout/epoxy meubels, helemaal mijn ding!

Lukt het goed om de bubbels weg te krijgen? Wij hebben dat met de caviaverblijf gedaan dmv een föhn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 17:32

Ik heb in eerste instantie toen het nog recht vloeibaar was de föhn gebruikt, maar zodra de vloeistof 'lobbig' c.q. lui gaat worden heb ik de gasaansteker genomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 12:03

Hierbij dan de 'klaar' foto's.
Ik ben er wel blij mee. Er had zich stiekem nog één bubbel naar boven weten te persen, die zie je nog wel (als je weet waar die zit :D )

Afbeelding

Vanuit een bredere hoek, maar toont wat donkerder
Afbeelding

Voor mensen die iets dergelijks willen doen; geen witte lijm gebruiken op een zwarte ondergrond 8-) óf zorgen dat het er niet onder vandaag komt :D en de schijfjes schuren en in de blanke beits zetten als je niet wilt dat het hout heel donker wordt.