Voor wie nu denkt, modelpaarden, Huh? Een korte introductie:
Modelpaarden zijn realistische miniatuur modellen van paarden. Modelpaarden worden over de hele wereld fanatiek verzameld. De hobby komt van oorsprong uit Amerika, waar het zéér populair is. Maar ook landen als Engeland, Duitsland en de Scandinavische landen hebben een behoorlijk aantal verzamelaars. ‘Breyer’ is het grootste merk wat deze plastic miniatuur modellen op de markt brengt. Zij hebben beroemde paarden als Salinero, Totilas en Valegro in miniatuur uitgegeven.
Naast het verzamelen van deze modellen rechtstreeks uit de fabriek bestaat er een levende wereld aan mensen die ze herschilderen, compleet hermodelleren (ookwel customizen genoemd) en miniatuurtuig voor ze maken.
Ikzelf heb al zo’n jaar of 13 een ‘kleine’ verzameling en schilder en customize met enig regelmaat modellen in opdracht of voor de verkoop.
Voor meer voorbeelden daarvan kan je kijken op mijn Facebook, website of profiel. Wanneer je vragen hebt stuur mij gerust een pb!
Momenteel ben ik bezig aan de prachtige Andalusiër ‘Lucius’. Lucius is een model gemaakt van resin (giethars) gemaakt in bepekte oplagen. Hij is +/- 39cm lang en 26cm hoog. Hij is gemaakt door kunstenares Emilia Kurila. Deze oplage is vorig jaar in de verkoop gegaan en ik had de mazzel er dusdanig snel bij te zijn er eentje te kunnen kopen. Binnen een dag was de editie uitverkocht en sindsdien is het het populairste model wat op de markt is. Lucius is zó gewild dat ik het financieel gezien onverantwoord vind het model nog langer te houden. Hij gaat sowieso weer dalen in waarden en wanneer ik hem nu schilder en verkoop kan ik daar weer andere mooie modellen voor terug kopen. (Jaja, verzamelaar he.
) Dat betekend wel dat de verflaag van topkwaliteit moet zijn en daarvoor moet ik echt het onderste in mijzelf naar boven halen. Ik heb best wat werk gemaakt wat goed in de markt lag, maar schilder niet heel veel. Mijn laatste project was alweer 1,5 jaar gelden. Het topic daarvan vind je hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=1834648Dit is het originele model ongeverfd:

En dit is de kleur die ik heb besloten om hem te verven. Rose grey zoals je dat in het engels noemt. Een diepe bruine die langzaam schimmel wordt.

Eerste lagen:

Zo zag hij er twee weken terug uit:

En zo ziet hij er momenteel uit:

Hij moet zo natuurgetrouw mogelijk worden. Dit vind ik ontzettend lastig in bijvoorbeeld de manen.
Die zijn in het echt heel gemêleerd van kleur. Wat vinden jullie van de kleur nu? Van zowel de vacht als de manen?
En wat voor kleur zou ik de basis maken waar hij nu is staat? Basic zwart of wit, of een meer natuurlijke kleur als zand of gras.
Binnenkort nieuwe updates!