[vraag] ongevraagd foto gemaakt en geplaatst op internet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

[vraag] ongevraagd foto gemaakt en geplaatst op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 08:33

Hallo

Gister was ik op een wedstrijd waar er ongevraagd een foto van mij is gemaakt.
Deze foto is op een website geplaatst en hiervan is een link ook op fb gezet.
Een bekende zag dit en heeft mij er op geattendeerd dat er een foto van mij op internet gezet is.
Ik heb deze foto gekopieerd en op mijn fb pagina gezet. Daarbij heb ik ook de betreffende fotograaf toegevoegd en uiteraard in getagt !

Nu krijg ik ineens een 'dreig' berichtje van deze fotograaf dat ik eerst toestemming had moeten vragen. En dat hij dit soort diefstallen beboet met €239 euro.

Ik schrok een beetje van dit berichtje en krijg er een nare smaak van..
Nu weet ik niet precies hoe het zit met rechten vandaar dat ik het hier vraag kan iemand mij helpen? Mag hij dit zomaar op internet plaatsen etc? Wie zit fout ?

Bedankt!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:45

Nou als jij zo netjes bent geweest om hem te taggen (en let's face it: wat kun je nou met een foto op FB kwaliteit? Niks toch, qua afdrukken?) en als hij dan zo reageert, zou ik even 'vriendelijk' dan verzoeken jouw portret van zijn site te halen, want jij hebt daar geen toestemming voor gegeven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:49

MamaMiesje schreef:
Nou als jij zo netjes bent geweest om hem te taggen (en let's face it: wat kun je nou met een foto op FB kwaliteit? Niks toch, qua afdrukken?) en als hij dan zo reageert, zou ik even 'vriendelijk' dan verzoeken jouw portret van zijn site te halen, want jij hebt daar geen toestemming voor gegeven.

Ik denk niet dat het zo makkelijk is , TS begaf zich namelijk op een openbare wedstrijd, iedereen kan er komen en foto's maken. Als de fotograaf toestemming had van het secretariaat / organisatie dan is dat zijn goed recht.

Wel vind ik de reactie van de fotograaf heel raar..

MamaMiesje

Re: [vraag] ongevraagd foto gemaakt en geplaatst op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:53

Ja is ook zo. Maar als hij idd op zó'n manier reageert...dikke doei dan toch? :evaw:

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:01

Hoe dreigend is zijn bericht?
Want wellicht dat jij inderdaad schrikt van zo'n bericht maar het voor hem normaal is om te sturen.
Gok dat met vriendelijk vragen tegenwoordig namelijk weinig reactie komt.

Ik zou als ik jou was de foto verwijderen en hem melden dat je dat gedaan hebt, hoopt dat het hierbij opgelost is en melden dat het niet bij jou bekend was dat dit niet mocht (je hebt m tenslotte getagd en alles).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:07

Hij beboet dit soort diefstallen met € 239? Denkt hij dat hij rechter is? Je hebt dit gedaan in je onschuld en zijn manier van reageren is wat heftig. Ik zou een neutraal berichtje terug sturen en nog even niks verwijderen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:09

Ik had terug gereageerd met een teactie zoals " :') voor dat geld mag je wel betere foto's gaan maken " :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:29

Staat er op zijn website dat je niet zomaar mag kopiëren/overnemen?
Want over het algemeen mag je niet zomaar foto's van een website halen en moet je hiervoor een (klein)bedrag betalen.
Er mag zeker zomaar een boete worden opgelegd namelijk, fotograaf staat dan in zijn recht.

Ik zou of de foto verwijderen en fotograaf bericht sturen dat je hier niks van wist, of de foto kopen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:37

Volgensmij is het ook niet toegestaan om zonder toestemming vooraf een foto van iemand op een website te zetten (portretrecht). Ik weet dat niet zeker, maar er zijn zoveel privacy- en eigendomsregels tegenwoordig, dat ik me niet kan voorstellen dat dat nog zomaar mag. Dus, vraag aan de fotograaf of hij de foto van die website verwijdert. Of hebben de organisatoren van de wedstrijd de foto op die website geplaatst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:41

Als je op openbare evenementen bevind is dit zeker toegestaan zonder toestemming.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:43

Het mag wel, zeker als de fotograaf toestemming had van de organisatie. Maar ook zonder toestemming schijnt het heel lastig te zijn om als 'slachtoffer' (even bij gebrek aan beter woord) een fotograaf te verplichten om een foto weg te halen. Ik zou vooral over de toon van de fotograaf vallen, win je klanten mee met zulk gedrag.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 11:30

Ik was idd op een openbare wedstrijd. Ik sta vol met mijn gezicht op de foto en er zijn geen andere mensen op de foto te zien. Het is echt een portret foto..
Hij heeft op zijn persoonlijke fb pagina een link gedeelt met het foto album.

Ik heb eerst deze persoon toegevoegd als vriendje en daarna de foto geplaatst en de fotograaf erin getagt. Er staat een logo van hem op de foto ik dacht zelf dat met zijn Naams vermelding het wel in orde was.
Ik heb de foto niet verknipt of bewerkt.

Ik kreeg gelijk een heel boos privé berichtje met de tekst.. "Dit soort diefstallen beboet ik met €239 euro"

Ik heb gelijk daarna gelijk gemeld dat ik er niet van bewust was dat ik fout zat.. Omdat ik hem er in had getagt etc..

Ik vind zijn reactie best dreigend .. Maar als ik het van mijn kant bekijk .. Hij plaatst zelf een portret foto van mij op het net.. Hij linkt zelfs het album op zijn persoonlijke fb pagina

Ik weet dus nu niet goed hoe ik dit moet aanpakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:38

Er staat verder geen informatie bij dat berichtje op Facebook of album?
All rights served of iets in die trant?
Hij moet niet verwachten dat iedereen gewoon moet weten dat ze geen foto's mogen kopiëren. Dat moet hij dan even goed vermelden vind ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:44

Wat idioot zeg. Geen idee hoe het wettelijk zit maar ik zou echt not amused zijn als ik vol met mijn smoel op de site van een fotograaf stond! Ik ga er vanuit de fotograaf die dan op mijn verzoek ook zou verwijderen. Ook al heeft die misschien wettelijk het recht, ik vind het onfatsoenlijk!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:19

Tja, blijft altijd een lastig verhaal. Sowieso is Facebook en foto's al een dingetje. Heeft de fotograaf de foto ook op Facebook staan? Of staat deze alleen op zijn website? Zo te lezen probeert de beste man foto's te verkopen dus stuurt hij de linkjes door zodat jij en overige ruiters bij hem tegen betaling foto's kan kopen. Op zich staat de beste man dus in zijn recht alleen door gelijk te gaan dreigen met een boete is een beetje triest. Hij kan ook normaal het gesprek aan gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:29

Het is dus een foto waarbij ook nog portretrechten om de hoek komen kijken en hij heeft ze op een site staan waarvan bekent is dat die de rechten automatisch "toe eigent" waarna jij deze op diezelfde foto gedeeld hebt incl logo en tag...
Ik denk eerlijk gezegd dat hij behalve brullen weinig kan.

Hij kan jou sowieso niet "beboeten" met 239 euro tenzij hij rechte is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-02-16 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:30

Dus ondanks dat zijn beeldmerk op de foto staat zou je hem niet mogen plaatsen op je eigen fb?? Mooi laten staan en de tag weghalen en hem heel snel als "vriendje"verwijderen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:06

"Dit soort diefstallen beboet ik met €239 euro" :')

Ik vind dat je het netjes gedaan hebt. Ik denk toch omdat jij er helemaal alleen op staat (portret) je het best op portretrecht kan gooien als je dat wil.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:17

Hem onmiddelijk als vriend eraf knikkeren en de tag en naam verweideren.
Issie helemaal besodemieterd....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:19

Als die wedstrijd op een openbare plek was mag hij zonder toestemming foto's van jou maken en online zetten, tenzij jouw belang of goede naam daarbij onredelijk geschaad wordt. Jij mag niet zonder toestemming zijn foto's ergens anders openbaar plaatsen (je mag ze wel op je eigen computer opslaan, bijvoorbeeld). Ook niet met naamsvermelding, link of tag. En ja, daar kan je een boete voor krijgen en het bedrag wat hij noemt is niet belachelijk. Dat kan hij niet rechtstreeks opleggen maar als je de foto blijft gebruiken en weigert te betalen kan hij een zaak aanspannen en reken maar dat hij gelijk krijgt.

Facebook heeft hier overigens niets mee te maken. Het rechten toeëigenen betreft uitsluitend Facebook zelf. Zij mogen foto's voor andere doeleinden gebruiken, maar dat geldt niet voor andere gebruikers.

Lekker trouwens, de mensen die TS adviseren om de foto te laten staan en de tag lekker te verwijderen. Je adviseert iemand om iets strafbaars te doen, hè? Zonder toestemming een foto gemaakt door een ander publiceren is schending van het auteursrecht. Oók als er een logo of watermerk op de foto staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:09

Wat Dani zegt klopt helemaal.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:07

Ik zou de foto verwijderen als blijk van goede wil en hem vragen of hij jou dan van zijn website wil halen.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:10

De boete voor het kopiëren kan hij/zij niet van je eisen. Echter is er ongevraagd een foto van jou gemaakt en op het Internet geplaatst. Dit is privacy recht!
En daarbij Tag je de persoon in kwestie erbij dus is het nogsteeds geen gestolen foto!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:30

Dani schreef:
Als die wedstrijd op een openbare plek was mag hij zonder toestemming foto's van jou maken en online zetten, tenzij jouw belang of goede naam daarbij onredelijk geschaad wordt. Jij mag niet zonder toestemming zijn foto's ergens anders openbaar plaatsen (je mag ze wel op je eigen computer opslaan, bijvoorbeeld). Ook niet met naamsvermelding, link of tag. En ja, daar kan je een boete voor krijgen en het bedrag wat hij noemt is niet belachelijk. Dat kan hij niet rechtstreeks opleggen maar als je de foto blijft gebruiken en weigert te betalen kan hij een zaak aanspannen en reken maar dat hij gelijk krijgt.

Facebook heeft hier overigens niets mee te maken. Het rechten toeëigenen betreft uitsluitend Facebook zelf. Zij mogen foto's voor andere doeleinden gebruiken, maar dat geldt niet voor andere gebruikers.

Lekker trouwens, de mensen die TS adviseren om de foto te laten staan en de tag lekker te verwijderen. Je adviseert iemand om iets strafbaars te doen, hè? Zonder toestemming een foto gemaakt door een ander publiceren is schending van het auteursrecht. Oók als er een logo of watermerk op de foto staat.

Fotograaf heeft het album zelf gedeeld. Ts heeft deze zoals ik het begrijp door gedeeld op haar pagina. Ik betwijfel zeer dat ze een boete gaat krijgen in deze situatie. :+

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:53

Heb dit een keer meegemaakt maar dan in andere situatie,op het circuit.
Wij hebben tweeduizend euro moeten betalen aan de fotograaf omdat we een foto op onze eigen website hadden geplaatst.
Dit kan dus zeker wel,je hebt geen poot om op te staan .
Gewoon foto verwijderen en blij zijn als je niets hoeft te betalen.