[SCH] mijn ontdekking van 2015

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

[SCH] mijn ontdekking van 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:14

Op bokt kom ik heel veel mooie tekeningen en schilderwerken tegen waar ik al een paar jaar "jaloers" naar heb gekeken. Tekenen vond ik vroeger op school, 30 jaar geleden, altijd wel leuk en ik was ook van plan om het "ooit" weer te gaan doen, maar het kwam er eigenlijk nooit van.
Ongeveer 3 jaar geleden kreeg ik het op de heupen toen ik door een mega grote Action liep met mijn schoonzusje. Toen besloot ik om verfspullen te kopen met het doel eens wat te gaan prutsen. Dat is er dus niet van gekomen... :o

Toen kwam daar bokker Fnanne (Tineke), die haar mooie paardje Linde bij mij ging stallen, en laat zij nou kunstenares zijn. Natuurlijk zeer nieuwsgierig en daarna zeer bewonderend naar al haar mooie werken gekeken. Uiteindelijk toch maar de stoute schoenen aan getrokken om een workshop op een zaterdag bij haar te gaan doen. Je kon kiezen, tekenen of schilderen. Schilderen had ik nog nooit gedaan (tja, mits je het schilderen op papier vroeger op school mee telt :') ) en dat leek me wel een uitdaging om te doen.
De workshop was in april 2015 en zie hieronder het resultaat.

Eerst een ochtendje oefenen met houtskool op een mega groot vel papier

Afbeelding

Afbeelding

En dan mag het paard (in dit geval mijn eigen paard :P ) met houtskool op een doek van 40 bij 50 gezet worden. Daarna eerst de achtergrond schilderen...

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog "even" een paard schilderen...

Afbeelding

Het lukte uiteraard niet om het hele schilderij in 1 dag af te krijgen maar voor een eerste keer schilderen was ik heel erg blij met resultaat en natuurlijk trots aan iedereen laten zien! :D

Maar ja, behalve dat ik de hele zomer naar mijn eigen schilderij had gekeken, en mij vreselijk verwonderde dat ik dat had geschilderd, deed ik verder niets meer met het tekenen/schilderen.
Weer mede dankzij alle mooie werken die ik op bokt tegen kwam besloot ik half september dat ik toch verder wilde om mijn "artistieke kant te ontplooien", dus Tineke gevraagd of ik nog aan kon haken om wekelijks bij haar en haar moeder naar de "open atelier-avond" te mogen komen. En dat kon gelukkig.
Omdat mijn man half oktober jarig is besloot ik eerst een koe te gaan schilderen. Die vind koeien zo leuk en omdat een echte koe bij ons geen optie is, leek me dit wel een leuke verrassing voor zijn verjaardag. Mocht de koe niet lukken, kon ik altijd nog een ander kado kopen. _O-
Hieronder het resultaat op doek van 40 bij 50 ,ik heb dus geen ander kado meer gekocht :D

Afbeelding

Toen was het tijd om mijn eigen paard af te maken, onder andere haar staart ontbrak nog...
Met de koe was ik zo pietelutterig bezig geweest dat ik schrok hoe grof ik het paard op doek had gezet.
Vervolgens heel veel bijgewerkt en zie het resultaat:

Sorry voor de slechte belichting :o
Afbeelding

Afbeelding

En hieronder naast elkaar, de linker van de workshop en de rechter met het uiteindelijke resultaat.

Afbeelding

Daarna nog op een klein doekje een roodborstje geschilderd...

Afbeelding

En sinds vorig week ben ik begonnen met een nieuw doek, voor mijn doen mega groot, 60 bij 120 cm. De bedoeling is dat hier 2 fazanten op komen.

Ik had inmiddels ontdekt dat ik het schilderen erg leuk vind, maar verder dan op 1 avond in de week naar het open atelier te gaan kwam ik niet. Thuis wilde ik ook aan het werk maar het kwam er maar niet van. Toen heb ik heel spontaan op 1 januari besloten dat ik het stokje van Tineke's "a horse a day" op facebook over ging nemen. Hiermee kan ik mooi een "ontdekkingsreis" doen om van alles uit te proberen en zal ik thuis ook aan het werk "moeten". Inmiddels zit mijn eerste maand erop en heb ik al heel wat uitgeprobeerd. Mijn bedoeling was om het bij een kwartier tot een half uur per dag te houden, maar dat was ijdele hoop...
Ik ben nu ook nog voornamelijk aan het natekenen en kwam er tot mijn grote schrik achter dat ik een tekening van een bokker had nagetekend. Mijn excusses hiervoor! :o :o :o
In de verste verte ben ik niet zo goed als mijn voorganger Tineke, dat kan natuurlijk ook niet na pas 1 maandje tekenen maar ik zou het leuk vinden als ik nog wat meer volgers zou krijgen zodat ik het einddoel wegens verplichting naar mijn volgers ga halen. ;)
Per week werk ik met een thema hieronder eentje uit de serie "los gaan"

Afbeelding

wil je me volgen met mijn challenge? Zoek dan op facebook naar: a horse a day
Laatst bijgewerkt door Meloen op 03-02-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nienke15

Re: mijn ontdekking van 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:09

Mooie tekeningen en schilderijen! Vooral de koe vind ik echt prachtig! _/-\o_

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:25

Bij de eerste schilderij van je paard dacht ik "chique dat je dat kan" (ik kan nl. absoluut niet tekenen of schilderen) maar eerlijk gezegd vond ik het hoofd niet zo mooi. Maar, het uiteindelijke resultaat is prachtig, werkelijk! En de koe ook, ook erg mooi!!
Dus, zeker verder doen hoor. :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:07

Wat een prachtige resultaten, zeker gezien je nog maar zo kort met tekenen en schilderen bezig bent, heel knap!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:16

Bedankt voor de leuke berichtjes! :o

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:06

Je kan echt leuk schilderen, je eerste paard was inderdaad erg robuust maar niet lelijk, maar hoe je hem als laatste hebt vind ik het hoofd echt super mooi, ik zou je zo mijn paard laten schilderen. Alleen nog een minpuntje op het hele paard zijn de achter hoeven, deze zitten er soort van niet alla half. De koe en het roodborstje vind ik ook erg goed gelukt

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:11

Je weet zeker dat je in die 30 jaar niet elke nacht in je slaap hebt geoefend? Echt super mooie schilderijen! De eerste versie (dat grove) van het paard vond ik ook al erg gaaf, maar met meer details en wat gladgestreken ziet het paardje er ook heel mooi uit. De andere werkjes zien er ook echt heel goed uit. Je hebt talent! Zeker doorgaan met schilderen *\o/*

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:18

Jeetje ik vind dit erg knap hoor! Dat roodborstje vind ik echt super mooi gelukt. Ik ben benieuwd of tekenen je net zo goed gaat lukken als verven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:23

Dit zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden....

Nooit tekenen...

En dan dit produceren...... Té erg -O-

Mán wat is het paard práchtig; zowel de eerste versie als de latere meer gepolijste versie!
Ben echt wég van de expressie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:24

Nee, dat kan niet hoor, dat eventjes geschilderd zonder ervaring...
Jeetje, wat ontzettend goed!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 23:45

Bedankt allemaal!
Bravot, klopt wat de achterhoeven betreft. Die stonden ook niet op de foto omdat ze door de bak galloppeerd, dus ik moest of hoeven gaan verzinnen of er voor kiezen om te schilderen wat ik zag...

Afbeelding

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:52

Serieus 30 jaar niet tekenen/schilderen en dan dit maken!?! Niet eerlijk :n
Vind de koe echt geweldig!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 07:41

mala26 schreef:
Serieus 30 jaar niet tekenen/schilderen en dan dit maken!?! Niet eerlijk :n
Vind de koe echt geweldig!

Eigenlijk nooit "echt" getekend, alleen op school, en ik weet niet of het tegenwoordig anders is maar op de mavo hadden we een uurtje tekenles, maar dat was eerder zoiets van vermaak je maar, ik vind alles mooi wat jullie tekenen..... :')
Echt les heb ik nooit gehad. :o

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:21

Ik kan niet eens tekenen, tekenles vroeger was echt vreselijk haha. ben ook altijd jaloer op mensen die dat zo goed kunnen.
maar ik ga je volgen hoor.

Ammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:31

Wauw mooi.. Die koe is ook werkelijk een juweeltje hoor!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:50

Die challenge is er ook op Bokt, doe zelf ook mee, mocht je je daar ook willen melden :D

Vind je werken al heel mooi! Denk dat je man wel blij was met de koe?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:48

Heej een bekende op de voorpagina :D
Ontzettend tof om je vooruitgang en stappen mee te mogen maken. Ik ben heel benieuwd wat voor moois je allemaal nog in petto gaat hebben :)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 08:58

Selina schreef:
Die challenge is er ook op Bokt, doe zelf ook mee, mocht je je daar ook willen melden :D

Vind je werken al heel mooi! Denk dat je man wel blij was met de koe?

Klopt, ik weet dat die er is :j
Vorig jaar heb ik Tineke gevolgd op facebook en ook hier op bokt meegekeken. Dit jaar kijk ik ook zeker op bokt mee en heb al vreselijke mooie dingen gezien. 2 favorieten van mij zijn pompompom en seven, ik ben echt onder de indruk hoe hun "gewoon" dagelijks een fantastische tekening kunnen maken. Daar kan ik echt niet aan tippen.....
Ik volg het dus wel, maar het gaat mij echt niet lukken om actief mee te doen, domweg te weinig tijd. Ik moet af en toe ploeteren om mijn eigen challenge op facebook te volbrengen en daardoor zijn er ook al wel tekeningen verschenen die ik er liever niet op had gehag :o Maar ja, vallen en op staan, zo zie ik het maar.
Maar ik volg jullie zeker! :j

En wat mijn man betreft....die is niet zo complimenteus :') , die zegt alleen: dat kan ik zelf niet.
Daarom had ik hem ook verplicht om minstens 1x per dag te zeggen dat hij de koe mooi vindt. _O-

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 09:01

Fnanne schreef:
Heej een bekende op de voorpagina :D
Ontzettend tof om je vooruitgang en stappen mee te mogen maken. Ik ben heel benieuwd wat voor moois je allemaal nog in petto gaat hebben :)

Huh, ik zie het ook...lachen zeg dat ik zomaar de voorpagina heb gehaald *\%/*

Hoi Fnanne! Leuk dat je reageerd in het topic van je leerlingetje. :)F

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:06

Nooit getekend en dan is dit je resultaat??? :wow:
je mag zeker trots zijn op je schilderwerk, ik doe het je niet na! :))

wwillemijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:21

En schilder je al in opdracht :D
Wil mijn 2 toppers graag op doek zoals je je eigen paard het geschilderd, zo gaaf!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:28

wooowww dat paard is echt heeel mooi!! +:)+ +:)+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:35

Wauw wat een prachtig werkje heb je daar gemaakt <3
Je koe is ook geweldig
Ik ben jaloers ik zou ook zo graag zo groot willen werken maar durf het nog niet aan

Bedankt voor je compliment op mijn werk heel leuk om te lezen :o

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:30

wwillemijn schreef:
En schilder je al in opdracht :D
Wil mijn 2 toppers graag op doek zoals je je eigen paard het geschilderd, zo gaaf!

Super bedankt voor dat compliment, maar ik weet niet of ik dat al aan durf. :o
Ik ben ook nog niet zo handig en snel als "de ervaren" schilders en ik moet ook nog wel werken aan de realiteit. Als ik in opdracht een paard van iemand ga schilderen moet het ook DAT paard worden en niet EEN paard. Mocht ik het aan durven dan zal ik aan je denken! ;)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:32

Seven schreef:
Wauw wat een prachtig werkje heb je daar gemaakt <3
Je koe is ook geweldig
Ik ben jaloers ik zou ook zo graag zo groot willen werken maar durf het nog niet aan

Bedankt voor je compliment op mijn werk heel leuk om te lezen :o

Ha,ha, jij jaloers op mij???? Jij zet echt prachtige werken neer!!!

Groot doek? Ik zeg gewoon doen! Je kunt het, daar ben ik van overtuigd! +:)+