Ik heb al een hele tijd geen paarden meer getekend, dus dit was weer een leuke oefening. Deze tekening is een afscheidscadeau aan iemand die mij ontzettend veel geleerd heeft. Ze weet nog van niets, dus ik ben heel benieuwd naar haar reactie.
Materiaal: Pastel krijtjes en één zwart pastelpotlood.
Afmetingen 60x85 cm, op donkergrijs papier.
Ruw een schets gemaakt. Gewoon potlood was niet zichtbaar was op deze kleur grijs, dus ik kon wat minder gedetailleerd een schets opzetten.

Kleuren vlakken opzetten.

Dit lijkt er al meer op!

De schaduwen in het gezicht waren nog vrij grof, hier heb ik geprobeerd om de vacht een wat betere structuur te geven. De neus heeft ook een metamorfose ondergaan.

Het nadeel van geen goede schets: Je komt er pas te laat achter als iets niet klopt. Hier kan je zien dat ik het bit heb verplaatst, dat was nog een behoorlijk gedoe. Ik heb ook het linker oor wat langer gemaakt en meer paars aan de vacht toegevoegd.

Ik was nog niet helemaal tevreden met het oog. Hier kan je zien wat ik veranderd heb.

Ik had het paars toegevoegd toen ik niet meer met natuurlijk licht kon werken in de avond. De volgende dag was het resultaat.... niet helemaal wat ik in gedachte had.
Ik heb veel meer rood terug gehaald en geprobeerd de schaduwen en kleuren wat meer tot hun recht te laten komen.Dit is ook meteen het eindresultaat!

detail

Achteraf toch zo'n 10 uur aan arbeid geweest.
En wat vinden jullie ervan? Reacties? tips?