[VRAAG] teken tablet twijfels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

[VRAAG] teken tablet twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:57

Ik heb geen idee of dit hier mag, maar hier zijn veel mensen met ervaring lijkt me zo.

Ik wil gaan beginnen met digitaal tekenen, eventueel wil ik er ook foto's mee bewerken maar dat gaat op het niveau waar ik nu ben ook prima met een muis haha. Ik teken momenteel in GIMP, werkt pendruk daar ook?

Ik zat zelf te kijken naar een Wacom Intuos Pen&Touch, waarschijnlijk small. Ik zal hem gebruiken op een 17/18" inch scherm. Dus ik denk dat medium overbodig is?
Ik krijg hem als sinterklaas cadeautje waarschijnlijk, dus hij mag niet te duur zijn. Daarom heb ik op marktplaats gekeken en daar zag ik er 1 van 50 euro, zonder het manga programma dat erbij zat, maar dat ga ik denk ik toch niet gebruiken. Maar een tweedehands, is dat aan te raden?
Ze zegt dat hij pas 3 keer is gebruikt.

Ik heb er verder weinig verstand van, dus help? :D

Sanne_com

Re: [VRAAG] teken tablet twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:01

Ik werk al jaren met een tekentablet en het is heerlijk!
In gimp werkt het trouwens qua druk ook prima! Wat ik wel aan kan raden is gewoon een nieuwe te kopen, zo duur zijn ze niet. en dan weet je in ieder geval dat de punt van je pen nog niet versleten is en dat er geen krassen in het tablet zitten :D
Het merkt en type wat je noemt is trouwens een hele goede, die heb ik hier ook liggen :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:09

alleen is 'ie nieuw 100 geloof ik, en dan zou ik dus 60 zelf moeten betalen, ik moet ook nog de laptop voor erbij kopen :+

maar idd ben ook bang voor krassen. Ik ga wel even googelen voor aanbiedingen :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:33

noox schreef:
alleen is 'ie nieuw 100 geloof ik, en dan zou ik dus 60 zelf moeten betalen, ik moet ook nog de laptop voor erbij kopen :+

maar idd ben ook bang voor krassen. Ik ga wel even googelen voor aanbiedingen :D

Je kan ook de goedkopere versie nemen zonder touch (die gebruik ik in ieder geval echt nooit...) dan is hij een stukje goedkoper. Maar ik ken de prijzen in nederland niet, hier is de pen&touch 74 pond en die zonder touch 54 pond :+

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:05

Wat betreft de grootte van het tekentablet, om misverstanden te voorkomen; Op een tekentablet zit een bepaald gebied (rechthoek) dat gevoelig is voor de pen dus. Dit gebied komt overeen met jou beeldscherm. Zet je de pen in de linker bovenhoek op je tablet, staat je muis op je beeldscherm in de linker bovenhoek. Zet je de pen in de rechter onderin op je tablet, staat je muis op je beeldscherm ook rechts onderin. Neem jij een S tablet, kan je met kleine bewegingen grote lijnen zetten. Hoe groter het tablet, hoe groter de beweging. Het ligt er dus maar net aan of jij graag enkel vanuit je pols werkt of graag vanuit je elleboog werkt als je tekent. Ik heb zelf een S en een M tablet, en ik kan niet zeggen dat ik de één fijner vind werken dan de ander. Het is gewoon een ander gevoel. Voor detail maakt het trouwens niet uit, want je kan in je tekenprogramma gewoon inzoomen. Dus of je nou M of S hebt, je kan in beide in detail werken.

Bij sommige apple stores en mediamarkten verkopen ze wacom tablets. Meestal kan je in zulke winkels ook wel vragen of je het even mag testen. S is wel goedkoper dus als prijs ook een grote rol speelt zou ik zeggen, lekker voor een S gaan. Werkt heerlijk. Maar als een M ook nog binnen je budget zou vallen zou ik zeggen, ga even bij een winkel uitproberen en kijk wat voor jou fijn aanvoelt qua grootte van de bewegingen die je moet maken en baseer daar je keuze op :)

Ik heb iig goede ervaring met wacom dus zou het zeker aanraden als tabletmerk, en de intuos is echt ontwikkeld op grafisch vormgeef (en dus ook teken) gebied dus zeker aan te raden als je van plan bent ermee te tekenen. Bij een tweedehands tablet zou ik wel kiezen voor eentje die je voor aankoop nog even kan zien en het liefst zelfs even kan uitproberen. 3x gebruikt of niet, voor hetzelfde geval is hij een keer op de grond geknetterd en werkt het gevoelige gedeelte niet meer zoals zou moeten. Ook wat betreft krassen is het handig om hem even te bekijken (niet dat je met je penpunt in een geul blijft hangen elke keer).

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 20:25

dankjewel! Ik ga binnenkort ff vragen of we naar de media markt kunnen om even uit te proberen :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:19

Hm ik zie eigenlijk nergens pen (&touch) nog te koop? iig niet op internet, bij mediamarkt hebben ze wel art en draw van wacom intuos, dat zal ook wel goed zijn denk ik?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:34

Als ik me niet vergis, is de fotografie versie pen en touch en de teken versie alleen pen :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:40

ja maar volgens mij zie ik die nergens meer te koop (op internet), maar media markt heeft art en draw dus wat is daar het verschil tussen haha :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:54

Ik heb een wacom bamboo tekentablet, kostte weinig en heb er al dik 2 jaar veel plezier van. Heb pas 1 "puntje" plat gekregen en sinds kort de tweede er op (je krijgt er een stuk of 2/3 bij in de doos)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:57

Art & Draw (of alleen Draw) is de opvolger van de Pen & Touch :) Pen & Touch kan je nog wel bij Coolblue krijgen.

Zelf heb ik een intuos pro M, ben ik helemaal blij mee. Maar ik werk ook op een groter scherm (23"). Op kantoor heb ik er ook eentje :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:00

De bamboo serie is intussen zoveel verandert dat ze tot alternatieve muis zijn gedoopt. Intuos pen is wat voorheen de bamboo was :oo

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:04

Ik heb er eventueel nog 1 over als je wil? Ik heb hem toen aangeschaft als muis, maar eigenlijk nooit echt gebruikt. Vond het toch niet zo fijn. Dus hij is weinig gebruikt en je mag hem wel overkopen.

Dat is een bamboo pen & touch.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:07

hoe groot is die en zitten er (veel) krassen op? Ik stuur wel even pb

Jans: dat is toch een beetje boven mijn budget :') bedankt voor de toelichting! :)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:54

Kun je met zo'n tablet eigenlijk ook in filmpjes tekenen?

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:40

Met een tekentablet kan je niet meer in een filmpje tekenen dan dat je met de normale muis zou kunnen. Ik weet niet precies wat je bedoelt met ' in filmpjes tekenen' maar als je daar het juiste programma voor hebt zal dat wel kunnen :)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:40

uhm naja je hebt mijn antwoord eigenlijk al gegeven haha, ik zag in zo'n promofilmpje videobeelden met tekeningetjes dus ik dacht hé!
Ik ga waarschijnlijk morgen naar de mediamarkt, en als ze korting hebben waarschijnlijk ook meteen kopen. :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:59

Een tekentablet vervangt eigenlijk gewoon je muis, dus alles wat je met een muis kan kan je zeg maar preciezer met een tekentablet :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:06

Ik heb een wacom s bij mijn canon 60d gekregen, paar weken geleden, maar ik heb er nog niks mee gedaan, behalve een keer op de pc aangesloten. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me erin te verdiepen dus ik wil hem wel te koop aanbieden voor de liefhebber?

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:29

Ik heb zelf ook een Wacom die al ruim een jaar meegaat, een erg fijn ding! Geloof de Bamboo Pen and Touch, maar dat weet ik niet zeker. Niet erg duur (€60,-) en zeker het geld waard!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 22:59

Heey okee,
Vandaag was mijn verjaardagsfeest dus ik ben weer wat rijker geworden haha :D
Maar nu twijfel ik of ik een Wacom Intuos Draw of een Wacom Intuos Pro zou nemen. Scheelt aanzienlijk in de kosten haha maar vooral de formaatverschillen lijken mij fijner.
Daar tegenover staat wel een goedkopere laptop waar ik de tablet mee zal gebruiken.
Dus : laptop van 600 met intuos pro
Of
Laptop van 800 met intuos draw

Lastig :D
Morgen ga ik het waarschijnlijk kopen, maar dan ga ik ook meteen zelf de formaten uitproberen, maar ervaringen zijn altijd fijn. Zo'n klein oppervlak lijkt me ook zo raar haha.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:14

Gefeliciteerd!

Het hangt er, zoals hierboven gezegd is, echt van je teken manier af.
Ik ben echt hele maal blij met mijn kleine smal en zou echt niet groter willen :D
(voor voorbeelden wat ik doe: www.ibbeltje-com.deviantart.com)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:24

hihi okee dus ik kan het beste maar gewoon morgen kijken naar welke grootte ik wil?
En pro of 'normaal' wat is daar het verschil precies tussen?
edit; jeetje dat is wel echt heel erg mooi! Dat gaat nog even duren voor ik dat kan :D
Zijn de achtergronden fotos of tekeningen :o

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:59

voor de grote moet je inderdaad echt zelf kijken.
Het verschil tussen pro en normaal is vooral de gevoeligheid, de pro is gewoon net wat professioneler en gevoeliger dan de normale. Maar de normale is ook prima hoor, ik gebruik nu al jaren een normale en heb eigenlij helemaal niets beters nodig :+

En al helemaal als je er nog nooit eerder mee gewerkt heb zou ik gewoon voor een normale gaan, straks vind je het helemaal niets en heb je er ruim 200 euro aan uitgegeven... en met de normale kan je ook prima werken!

Dankje :oo
Alles wat ik maak heeft als basis een foto, maar ik combineer vaak meerdere foto's en teken veel extra dingen (verander bijvoorbeeld licht, kleur, verhoudingen, voeg extra dingen toe, enz) :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 00:24

Aah okey dankjewel! Ik laat morgen wel weten wat ik heb gekocht :D