), maar sinds ik op de middelbare school zat is dat eigenlijk weggegaan en heb ik het jaren niet meer gedaan. Gelukkig hebben wij een hele leuke kunstdocent, die elke keer ontzettend leuke opdrachten en projecten bedenkt. Zo ook deze opdracht. We moesten een schilderij/tekening kiezen uit de periode 1900-1950 (Modernisme) en daar eerst een kleine replica van maken, om vervolgens te bedenken wat je er aan zouden willen verbeteren. ik heb erg lang getwijfeld wat voor schilderij ik wilde nemen. Uiteindelijk voor dit schilderij van Franz Marc gegaan: http://www.wikiart.org/en/franz-marc#supersized-featured-254667Ik vind zijn schilderstijl geweldig en ik ben altijd wel wat realistisch geweest en vooral heel precies, dus ik dacht: laat ik eens wat meer expressionistisch nemen.
Toen ben ik begonnen aan mijn replica. Ik maakte hem gewoon op een papier formaat ergens tussen A4 en A3 in. Eerst even een schets uit de losse pols:

En het "inkleuren" kon beginnen.
ik moet er even bijzetten dat ik dit doe met de belabberde kwasten en acrylverf die op school aanwezig is. Ze doen hun best, maar goed materiaal is duur. Daarnaast is dit ongeveer mijn 4e schilderij ooit gemaakt, dus ik sta open voor alle tips en opbouwend commentaar, maar wees niet te streng voor me

Ik kwam er achter dat even een replica maken van een expressionistisch schilderij nog lang zo makkelijk niet is. Het is door Franz Marc vrij snel geschilderd, en als je dat is moeilijk na te doen als je precies wilt zijn.
Het resultaat van de replica:

(Dat bedoel ik met de slechte verf... in het potje was ie echt blauw, op papier werd het turquoise
)Maar toen begon het echte werk pas. Wat wilde ik verbeteren? En hoe moest mijn versie van dit schilderij eruit gaan zien? Na lang wikken en wegen besloten het paard te laten zoals het is, want dat vind ik juist zo mooi. En ik wilde het op een vrij groot doek schilderen, en toch maar met acryl, want olieverf duurt zo lang en fouten herstellen is moeilijker. De achtergrond moest rustiger, zodat het paard meer kracht uit zou stralen. Toen heb ik dus een schets gemaakt op het doek, met projectie van het origineel erop en ben begonnen aan de lucht. Ik heb daar nu een basislaag van, maar daar komen als het goed is nog wolken op.

Heel tof als je mijn hele verhaal gelezen hebt! En ik zou het leuk vinden als je een reactie achterliet met commentaar
Ik ga proberen zo snel mogelijk een update te plaatsen, maar ik kan er alleen maar in de kunstlessen aan werken en we lopen al bijna tegen het einde van het schooljaar aan. Ook baal ik van de kwaliteit van de foto's, maar ik maak ze met m'n telefoon. 
Ik begin, ik ben tevreden en op een gegeven moment doe ik iets waar ik niet tevreden mee ben en dan vind ik het niet meer leuk. Ik ben perfectionistisch en dat neemt de overhand op mijn plezier erin.