[ART] Sculptuur / PRE hengst modelpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART] Sculptuur / PRE hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 00:26

Ik zie al lange tijd zeer weinig 3D werk op UK langs komen dus leek het me leuk om mijn net afgeronde project te laten zien!

Het gaat om een PRE appelschimmel hengst.

Hij begon zijn leven als een Breyer alborozo. Dit is een modelpaardje van ongeveer 30x30cm uitgegeven door het merk Breyer. Als je nu echt totaal geen idee hebt waar ik het over heb, kan je even onderaan in mijn profiel kijken. Daar staat het een en ander uitgelegd over modelpaarden :) .

Alborozo is een eenmalige uitgave van kleine oplage. Ik ben erg gecharmeerd van het model maar hij is moeilijk te krijgen en vrij duur. Maar ik wil er graag een verzagen dus zoek ik net zo lang tot ik er een tegen kom. Afgelopen najaar was het zo ver!

Mij doel is om een mooie gracieuze Andalusische hengst te maken. Zo een die net van een barok schilderij af heeft kunnen lopen. Een trots paard. Ik kies er voor om hem net een beetje te laten steigeren. Iets wat gespannen laat hij weten dat hij niet met zich laat sollen. Trots maar bescheiden. Zoals PRE´s die ik ken.

Dit is geen compleet zaagwerk, maar de beide voorbenen moeten veranderen van positie en de schouderspieren moeten opnieuw anatomisch correct worden opgebouwd. Naast nog een hoop kleine aanpassingen geef ik hem nieuwe manen en staart.
Dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens moet hij geverfd worden. Hiervoor kies ik voor een appelschimmel. Ooit werd ik verliefd op deze foto van Cartujano XCIV van Druijfje op bokt. Dit is niet alleen een gaaf paard qua type, maar echt zo'n onbeschrijfelijk prachtige appelschimmel! <3
Afbeelding

Het hoeft geen portret te worden, dus ik baseer hem op Cartujano XCIV. Ik schilder in olieverf. Dit is niet zo gebruikelijk omdat het drogen per laag erg lang duurt. Maar ik hou heel erg van de volle kleur die het geeft. Ik werk er pakweg 5 maanden aan.
Mijn grote uitdaging is om de appels mooi realistisch te maken. De overgangen zacht en de appels a-ritmisch geplaatst. Daar ben ik niet zo goed in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn fotograaf atelier maatje heeft steeds geen tijd om foto's te maken -O- Dus heb ik zelf maar die loeizware body van een camera gepakt waar ik nog nét de aanknop van weet te vinden, een kit-lens er op gedraaid en op de gok wat foto's geschoten. Hopelijk komen er deze week wat mooie studio foto's! En ik zal nog kijken of ik wat Work in Progress foto's kan vinden.

Babbelientje

Re: [ART] Sculptuur / PRE hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:29

Woow!! Superstoer!! Mooi paard inderdaad gekozen als voorbeeld, en mooi werk van gemaakt joh! Respect!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:42

Wat een vakwerk! Heel mooi gemaakt!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:46

HEEL erg mooi, maar je mist wel een wit voorhoefje ;)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 11:53

Dankjewel voor de leuke reacties! :o

@kootmiradrum: Haha goed opgemerkt! Ik heb het witte hoefje bewust zwart gemaakt. Het is immers geen portret, en het hoefje trekt dan vrij veel aandacht. Zo is hij mooi in balans vind ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:56

Prachtig!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:57

Wat onwijs gaaf! Is 30 x 30 een gebruikelijke maat voor een Breyer? :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:59

Wauw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:05

Echt heel mooi! Had graag de overgang van de witte voetjes achteraan wat zachter gezien :) Maar goed, ik mag niet spreken want zou het zelf niet kunnen :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:05

Heel erg mooi. Ik vind hem vele malen mooieren dan die alborozo.
Maarre trots en bescheiden.... haha ken je mijn PRE nog niet. Bescheiden komt niet in zn woordenboek voor _O-
Al moet ik zeggen dat het beeld wel heel mooi die trots en bescheidenheid uitstraald.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:09

Wauw prachtig.
Doe je dit ook in opdracht en hoeduur is zoiets zou het graag hebben van mijn verzorgmini <3

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:22

Wat gaaf zeg!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:51

Erg dit, ik vind je sculptuur echt prachtig, maar ik ben stiekem meer verliefd op de allereerste foto. :+ Wat een schitterend, zacht en minimalistisch beeld. <3

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:21

_Summerly_ schreef:
Erg dit, ik vind je sculptuur echt prachtig, maar ik ben stiekem meer verliefd op de allereerste foto. :+ Wat een schitterend, zacht en minimalistisch beeld. <3

Wat grappig, ik blijf ook maar naar die foto terug scrollen :o

Het schilderwerk is prachtig gedaan, maar de houding van het paard vind ik nog vele malen mooier. Schitterend!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 17:30

DeMolenhoek schreef:
Echt heel mooi! Had graag de overgang van de witte voetjes achteraan wat zachter gezien :) Maar goed, ik mag niet spreken want zou het zelf niet kunnen :)

Ik vind het juist fijn als je dat soort dingen op merkt! Ik ben het ook helemaal met je eens. Het wit op het lijf van het paard is niet echt wit, maar grijzig. En wanneer je dan witte voetjes gaat maken ziet dat er in eens héél wit uit. Die voetjes kan je eigenlijk niet grijs maken, dat is raar. Maar op zijn lijf moet ik er dus naar streven het wit ook gewoon echt witter te krijgen. Dan is de overgang minder zwaar.

@ Knuffeldier: Ik heb even in je profiel gespiekt, maar is dat niet de Abdul die bij Monya vandaan komt? Want volgens mij heb ik hem dan wel eens ontmoet, en die was zeker niet bescheiden! Fantastisch paard!

@Anke98: Ik maak portretjes in opdracht, eentje op klein formaat begint bij 25 euro inclusief verzenden naar jouw huis! Grote zoals deze zijn wel wat duurder.

@_Summerly_: Helemaal mee eens. Eigenlijk zou ik hem het liefst niet verven. En gewoon wit laten, of brons kleurig. Maar goed, dit is een hele dure hobby. Niet dat er echt geld mee te verdienen is, maar als ik wil nieuwe modelletjes wil kopen om weer mee te werken moeten de gene die ik heb gemaakt ook weer verkocht worden. En wanneer ik ze schilder sluiten ze gewoon heel goed aan op de internationale markt van verzamelaars van modelpaarden. Vandaar dat ik een soort van 'verplicht' ben hem te verven. Helaas.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:38

@_Summerly_: Helemaal mee eens. Eigenlijk zou ik hem het liefst niet verven. En gewoon wit laten, of brons kleurig. Maar goed, dit is een hele dure hobby. Niet dat er echt geld mee te verdienen is, maar als ik wil nieuwe modelletjes wil kopen om weer mee te werken moeten de gene die ik heb gemaakt ook weer verkocht worden. En wanneer ik ze schilder sluiten ze gewoon heel goed aan op de internationale markt van verzamelaars van modelpaarden. Vandaar dat ik een soort van 'verplicht' ben hem te verven. Helaas.[/quote]

Geef mij bij de volgende maar een PB :Y) Ik heb ook nog steeds jouw prachtige beeld van een Arabische merrie in mijn hoofd, ik zou wel interesse hebben in een wit beeld! :D

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:03

haha deze?

Afbeelding

Totilas was ook zo mooi wit - en nog steeds wel echt Totilas:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:27

hoefijzer schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik vind het juist fijn als je dat soort dingen op merkt! Ik ben het ook helemaal met je eens. Het wit op het lijf van het paard is niet echt wit, maar grijzig. En wanneer je dan witte voetjes gaat maken ziet dat er in eens héél wit uit. Die voetjes kan je eigenlijk niet grijs maken, dat is raar. Maar op zijn lijf moet ik er dus naar streven het wit ook gewoon echt witter te krijgen. Dan is de overgang minder zwaar.

Ik denk dat 'hoefijzer' vooral doelt op de overgang tussen het witte voetje en de donkere vacht daarboven: dat lijntje is nu strak, waardoor het lijkt alsof 'ie met z'n voeten in de witte verf is gaan staan. Als je er wat haartjes zou kunnen schilderen dan ziet het waarschijnlijk nog realistischer uit :)

Onwijs knap dat je dat model zo mooi hebt verbouwd en ik vind dat je de appeltjes erg mooi hebt geschilderd. Olieverf geeft inderdaad een prachtige kleur :j

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:46

Wauw! Erg mooi gemaakt!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:20

heel gaaf!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:26

wow gaaf _/-\o_

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:32

Erg leuk om weer een modelpaardentopic voorbij te zien komen, vind het altijd erg knap hoe mensen zo'n model verbouwen. Wat een werk zeg! Erg mooi geschilderd, sokjes zouden van mij ook een wat zachtere overgang mogen krijgen maar verder zijn de appeltjes heel goed gelukt!

Moet wel zeggen dat ik de originele houding eigenlijk mooier vind (los van de rest van het beeld), daar zit meer dynamiek in en die is in evenwicht. Hij lift daar als het ware de voorhand op terwijl de achterste benen het gewicht dragen.
Deze houding lijkt onnatuurlijk, de houding van de achterste benen tov de voorste kloppen niet. Als het paard een echte zou zijn zou hij omvallen als hij geen staart had om op te steunen. De achterste benen staan te ver onder het lijf en dragen geen gewicht (voor het oog). In combinatie met de twee voorbenen zo naast elkaar zou het dier zichzelf niet kunnen 'balanceren'. Als de benen wat verder naar achter zouden staan zou het beeld wel in evenwicht zijn.
Manen en staart zijn wel echt vele malen mooier zo!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:43

@Fifill: Hij moet inderdaad meer invouwen op de achterhand, dan krijgt hij meer 'grond' zeg maar. Maar dat vond ik te veel werk. Dan kan je beter een nieuw sculptuur maken i.p.v. customizen.

Ik heb net de studiofoto's binnen *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:47

Mooooooi, vooral de laatste! Tof detail met die ijzers!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:25

Ooooooh ik ben zo enorm fan van jou werk <3