Het gaat om een PRE appelschimmel hengst.
Hij begon zijn leven als een Breyer alborozo. Dit is een modelpaardje van ongeveer 30x30cm uitgegeven door het merk Breyer. Als je nu echt totaal geen idee hebt waar ik het over heb, kan je even onderaan in mijn profiel kijken. Daar staat het een en ander uitgelegd over modelpaarden

Alborozo is een eenmalige uitgave van kleine oplage. Ik ben erg gecharmeerd van het model maar hij is moeilijk te krijgen en vrij duur. Maar ik wil er graag een verzagen dus zoek ik net zo lang tot ik er een tegen kom. Afgelopen najaar was het zo ver!
Mij doel is om een mooie gracieuze Andalusische hengst te maken. Zo een die net van een barok schilderij af heeft kunnen lopen. Een trots paard. Ik kies er voor om hem net een beetje te laten steigeren. Iets wat gespannen laat hij weten dat hij niet met zich laat sollen. Trots maar bescheiden. Zoals PRE´s die ik ken.
Dit is geen compleet zaagwerk, maar de beide voorbenen moeten veranderen van positie en de schouderspieren moeten opnieuw anatomisch correct worden opgebouwd. Naast nog een hoop kleine aanpassingen geef ik hem nieuwe manen en staart.
Dit is het resultaat:

Vervolgens moet hij geverfd worden. Hiervoor kies ik voor een appelschimmel. Ooit werd ik verliefd op deze foto van Cartujano XCIV van Druijfje op bokt. Dit is niet alleen een gaaf paard qua type, maar echt zo'n onbeschrijfelijk prachtige appelschimmel!

Het hoeft geen portret te worden, dus ik baseer hem op Cartujano XCIV. Ik schilder in olieverf. Dit is niet zo gebruikelijk omdat het drogen per laag erg lang duurt. Maar ik hou heel erg van de volle kleur die het geeft. Ik werk er pakweg 5 maanden aan.
Mijn grote uitdaging is om de appels mooi realistisch te maken. De overgangen zacht en de appels a-ritmisch geplaatst. Daar ben ik niet zo goed in.

Mijn fotograaf atelier maatje heeft steeds geen tijd om foto's te maken