Foto's met telefoon; Wel of geen fotografie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YentlShots

Foto's met telefoon; Wel of geen fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 19:39

Hallo allemaal!

Ik hoop dat het hier goed staat, ik heb namelijk een soort van stelling en ik denk dat hier een best interessante discussie uit kan komen
Ik zat op whatsapp met een vriendin te praten en die vertelde dat ze een Tumblr blog aangemaakt had voor haar 'fotografie'. Maar ze maakt dus foto's met haar telefoon/iPhone, dus we gingen daar een beetje over praten
Ik fotografeer zelf namelijk wel met een spiegelreflex en ik post regelmatig foto's, doe ze nabewerken, ik speel met lichtinval en al dat soort dingen, kortom ik ben er vaak mee bezig
Maar ik vind zelf dus eigenlijk dat als je met een telefoon fotografeert je het niet echt fotografie kan noemen?
1 omdat je vrij weinig moeite hoeft te doen want de telefoon doet het meeste zelf, dus ISO en dat soort dingen die kan je wel veranderen maar in principe hoef je er geen rekening mee te houden
en 2, omdat het ding niet gemaakt is voor foto's, je kan er wel foto's mee maken maar zo kan je er ook games op spelen, en het is geen Playstation ofso

Dus ik was benieuwd wat jullie hiervan vinden! Nou ik zou zeggen stuur je mening! Ik ben nieuwsgierig :D

Eliine

Re: Foto's met telefoon; Wel of geen fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:43

Ik ken een fotograaf en die maakt foto's met een wegwerpcameraatje waar menig 'spiegelreflex' fotograaf nog een flink puntje aan kan zuigen. Imo is het niet het materiaal maar de persoon erachter die iets maakt tot een goede foto. Dus tja als jouw vriendin hoogstaande platen schiet met dr telefoon dan kun je dat prima fotografie noemen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:45

Ik ben het met je eens :j

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker jonge meiden die een spiegelreflex kopen, wat foto's maken van hun (verzorg)pony's op auto-stand en dan een Facebookpagina aanmaken als fotograaf om shoots aan te bieden. Hetzelfde heb ik inderdaad al zien gebeuren met telefoons. En het erge is dat ze soms zelfs nog betaald krijgen ook...

Je ziet ook altijd dat de foto's met telefoon zijn genomen. Niks spelen met belichting of scherptediepte, en de kwaliteit laat te wensen over. De ergste soort zijn degenen die er dan nog een domme instagram filter overheen gooien :')

Ik probeer me er niet zo druk om te maken, al is het soms wel frustrerend. Heb erg hard moeten werken en sparen om te staan waar ik nu sta met m'n fotografie, en dan noemt een meid die op een knopje op d'r iPhone kan duwen zichzelf een volwaardige fotograaf.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:54

Eliine schreef:
Ik ken een fotograaf en die maakt foto's met een wegwerpcameraatje waar menig 'spiegelreflex' fotograaf nog een flink puntje aan kan zuigen. Imo is het niet het materiaal maar de persoon erachter die iets maakt tot een goede foto. Dus tja als jouw vriendin hoogstaande platen schiet met dr telefoon dan kun je dat prima fotografie noemen.

Hier ga ik ook in mee.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:55

Ik ga met Eliine mee. Google maar eens op beste iPhone foto's daar zie je dat een goede fotograaf ook met een iPhone geweldige foto's kan maken. De apparatuur maakt niet de fotograaf.

bijvoorbeeld
Laatst bijgewerkt door NESCAFE op 10-03-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:58

Ik ga ook met Eliine mee. :j

Een goede fotograaf kan met een telefoon prachtige foto's maken.
Iemand die zichzelf fotograaf wil noemen zonder er moeite voor te doen, maakt met de beste spiegelreflex camera nog geen mooie foto.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:25

billionache schreef:
Ik ben het met je eens :j

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker jonge meiden die een spiegelreflex kopen, wat foto's maken van hun (verzorg)pony's op auto-stand en dan een Facebookpagina aanmaken als fotograaf om shoots aan te bieden. Hetzelfde heb ik inderdaad al zien gebeuren met telefoons. En het erge is dat ze soms zelfs nog betaald krijgen ook...

Je ziet ook altijd dat de foto's met telefoon zijn genomen. Niks spelen met belichting of scherptediepte, en de kwaliteit laat te wensen over. De ergste soort zijn degenen die er dan nog een domme instagram filter overheen gooien :')

Ik probeer me er niet zo druk om te maken, al is het soms wel frustrerend. Heb erg hard moeten werken en sparen om te staan waar ik nu sta met m'n fotografie, en dan noemt een meid die op een knopje op d'r iPhone kan duwen zichzelf een volwaardige fotograaf.

Tegenwoordig zijn de mobiele goed bepakt hoor :j
Ik heb een 20,8 mp Sony lensje erop....
Natuurlijk is dat niet vergelijkbaar met srl maar het maakt echt wel kwaliteitsfotos voor de noemer mobiel

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:34

Misschien baseer ik me wel teveel op de voorbeelden die ik voorbij zie komen op Facebook, maar ik zie enkel mensen met een standaard iPhone of andere telefoon en die kwaliteit is gewoon te prut voor echte foto's naar mijn mening.

Grappig wel die verschillende meningen! Ligt er misschien aan wat je onder de noemer 'fotografie' verstaat. Voor mij is het een totaalplaatje: belichting, instellingen, compositie, scherptediepte. Die dingen kan je niet allemaal bepalen met een telefoon (hoogstens compositie en standpunt). Neemt niet weg dat daar (eventueel met nabewerking) knappe foto's uit kunnen rollen, maar in mijn ogen kan je jezelf dan geen volwaardige fotograaf noemen :)

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:40

Je hebt genoeg apps waarmee je al die zaken die je noemt op je telefoon in kunt stellen. Voor mij is iemand een fotograaf als hij kan werken met licht en compositie.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:13

Ik vind persoonlijk dat het heel erg afhangt van wat voor foto`s het om draait etc. Fotografe Lione fotografeerde ook heel lang met een compactcamera waar ze de prachtigste series mee maakte. Zeker een waardig fotograaf te noemen! Zo zijn er ook mensen die dit bereiken met hun telefoon/iphone. En ik vind dat als je hoogwaardige foto`s kunt schieten met een telefoon dat je dit gewoon onder de noemer 'fotografie' mag doen. Er zijn immers meerdere vormen van fotografie en telefoonfotografie is er daar een van. Bovendien is het fotograferen met een telefoon waarbij je juist weinig zelf in kan stellen af en toe ook heel moeilijk. Want hoe kun je in zo'n geval 'dé foto' weten te klikken waarbij er precies zoveel lichtinval is die je normaal eigenlijk zou binnenlaten op je DSLR. Het is gewoon een andere tak van sport. Je vergelijkt dressuur ook niet met springen om het zomaar even te zeggen, en toch is het beide paardrijden.

Ik vind het anders als het gewoon leuke alledaagse kiekjes zijn waarbij niet is gelet op de omstandigheden, compositie, hoek, vervorming noem maar op. Maar dit is met iedere andere camera niet anders. Bovenstaande neemt dan ook niet mijn mening weg dat er tegenwoordig wel heel snel een watermerk op je foto`s moet met een 'fotografienaam' en daarbij een 'fotografiepagina' op facebook en noem alles maar op. Want mensen vinden tegenwoordig dat ze al snel een 'fotograaf' zijn die daar zijn geld mee kan verdienen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:18

Een goede fotograaf kan met elke camera een goede sterke foto maken en heeft hiervoor niet de duurste apparatuur nodig en het beste photoshop programma. Talent speelt daar ook een grote rol.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:20

Vriend van mij is professioneel fotograaf, en ik kan je verzekeren dat hij met zijn telefoon ook geweldige foto's maakt. Het heeft niets met je materiaal te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:22

Evenmin ben je gelijk fotograaf als je een spiegelreflexcamera hebt... ;)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:54

Ik vind alles fotografie.
Indien je het kan veroorloven een dure spiegelreflexcamera te kopen , ben je in mijn ogen niet beter bezig als een fotograaf die met zijn mobiel foto's maakt. In deze tijd is het best mogelijk dat de goede fotografen beginnen met hun mobieltje.
De top fotografen van de wereld, zijn ook gewoon begonnen met een analoge compactcamera.
Iedereen kan fotograferen, of te wel een kiekje maken, weinigen kunnen zich onderscheiden.
Een top fotograaf ( bijv. Jimmy Nelson), die foto's over de hele wereld maakt en duizenden euro's kan vragen voor zijn/haar foto, doet dat echter niet met een mobieltje. Ook niet met een spiegelreflex camera van een paar honderd euro.
Maar geef mij zijn fototoestel in mijn handen en het wordt gewoon een kiekje. Wat dan weer wel onder fotograferen valt. *-:)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:58

Fotografie is mijns inzien gewoon het maken van foto's. Dat kan iedereen
Een goede fotograaf zijn is niet afhankelijk van het materiaal, wel van de kwaliteit en compositie.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 05:41

Ik heb laatst een topic aangemaakt [FK] [FOTO] My world

Momenteel fotograveer ik alleen maar met mijn mobiel (heb helaas mijn dslr verkocht) maar vind het toch wel een uitdaging ;-)

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:02

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:07

Ik moet toegeven, er zitten zeker erg gave foto's tussen, maar wie zegt dat hier niet veel nabewerking bij zit?

@Magica, heeele mooie foto's! Heb jij hier ooknabewerking verricht qua kleuren en licht?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:08

Het gaat erom wat je ermee maakt, niet waar je het mee maakt. Het zit in de persoon achter de camera en niet in het ding zelf. De fotografie is heel erg breed. Je werk hoeft niet per se gemaakt te zijn met een hasselblad van tienduizenden euro's om gewaardeerd te kunnen worden. :j

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:17

Uhu klopt ook wel. Maar dan mijn vraag. Waarom fotograferen proffesionele fotografen dan met camera's van duizenden, misschien wel tienduizenden euros?
Je kan dan toch ook prachtige fotos maken met niet zulke dure camera's? Of is dat gewoon competitie in de fotografenwereld ofso?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:26

Mijn trouwfoto's zijn gemaakt met zo'n oud boxje, man heeft schitterende foto's gemaakt al schrokken we best wel even toen hij er mee aan kwam zetten.

Een goed fotograaf heeft oog voor de compositie.

Ik zie bijvoorbeeld in de paardensport foto's van fotograven die dan in de bak mogen staan en werkelijk niet in staat zijn om op het juiste moment te klikken.
Heb ik ooit beter getimde foto's.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:28

Omdat professionele fotografen over het algemeen beelden van hoge resolutie moeten leveren. Als je een product fotografeert, of bijvoorbeeld een modefotoshoot hebt, dan moeten die beelden haarscherp zijn en afgedrukt kunnen worden op grote oppervlakken. Dat is puur een kwaliteitskwestie. Maar fotografie bestaat voor 90% uit je compositie, het licht, perspectief, scherptediepte etc.
Daarna komt je camera pas aan de beurt. :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:22

Iedereen noemt zich tegenwoordig fotograaf dus ach...
Ik ken mensen die met een wegwerpcameraatje mooiere foto's maakt dan 90% van de mensen met een SLR. Het is de mens achter de camera die het maakt of breekt. De apparatuur helpt een handje. Een dure camera maakt je niet meteen een goede fotograaf.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:01

YentlShots schreef:
Ik moet toegeven, er zitten zeker erg gave foto's tussen, maar wie zegt dat hier niet veel nabewerking bij zit?

@Magica, heeele mooie foto's! Heb jij hier ooknabewerking verricht qua kleuren en licht?

Kleuren zijn wat meer opgefrist en er zit een hdr filter overheen. Verder belichting enzovoort zijn hetzelfde gebleven.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:18

YentlShots schreef:

Wie zegt dat bij foto`s gemaakt met een spiegelreflex geen nabewerking zit dan? Deze foto`s worden toch ook bewerkt, en dat soms ook over de top?

En om je andere vraag te beantwoorden, het gaat inderdaad vooral om een stuk resolutie, scherpte en kwaliteit. Maar die vraag is hierboven al goed beantwoord :)