Wat zijn de voor/nadelen tekentablet met/zonder beeldscherm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Wat zijn de voor/nadelen tekentablet met/zonder beeldscherm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:07

Hoi ik heb een vraagje onder de digitale tekenaars.
Wat is jullie mening. Wat Is het voor en nadeel van een tekentablet met en zonder beeldscherm.
Ik heb zelf nog nooit getekend met een Tablet maar het staat wel op mn verlanglijstje.
Dus nogmaals. Wat vinden jullie de voor en nadelen van met en zonder beeldscherm en wat zouden jullie kiezen?
Dingen waar ik zelf op gekomen ben of heb gelezen:

Voordelen met beeldscherm:
Niet perse een pc nodig
Lijkt meer op tekenen op papier omdat je het onder je ziet.

Nadelen:
Prijzig
Ze zeggen dat het vertraging heeft op het scherm.

Voordelen zonder beeldscherm:
Goedkoper

Nadeel:
Misschien lastiger omdat je naar pc scherm moet kijken terwijl je tekent op Tablet.
Altijd een pc nodig.

Kaaaren

Re: Wat zijn de voor/nadelen tekentablet met/zonder beeldscherm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:16

Ik heb al jaren een wacom tablet en ik vindt het echt super.
je bent er zo aangewend om op je scherm te kijken. Zelfde als met de muis.

Wel een grote maat kiezen, want met een hele kleine werkt het niet zo makkelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:24

Bedoel je dan de cintiq? Dan mag je wel alvast hard gaan sparen :D
Nee, voor de amateur tekenaar zijn die dingen gewoon onbetaalbaar. Ze hebben geen vertraging hoor, maar je hebt er wel een pc bij nodig.. Het is zeg maar gewoon een tweede beeldscherm in de tablet.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:24

Ik heb zo'n wacom tablet zonder scherm! Bevalt helemaal top :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:26

Ik lees inderdaad vaak dat je er snel aan went. Mij lijkt het lastig omdat je volgensmij geen cursor ziet. Als je bijv met een muis gaat tekenen zijn de soepele bewegingen wel lastiger maar je ziet door de cursor wel waar men op het scherm de potlood neer zet. Met een Tablet zonder scherm lijkt het me zo moeilijk in te schatten waar je precies bent om zo de lijnen precies op de juiste plek te hebben.

8nnemiek desondanks scherm kun je dus niet op de bank tekenen en moet je toch voor je pc zitten?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:30

Het nadeel dat je noemt van een tekentablet, ben je na 2-3 dagen kwijt.
Ik kan ondertussen niet meer zonder, en gebruik makkelijker een tablet dan een muis!

En die met beeldscherm, wat zou ik er graag een hebben zeg! Alleen zoo duur helaas....

Over dat je je cursor niet ziet, dat is niet waar! Je ziet gewoon je cursor als je tekend maar ook al je internet gebruikt, het is gewoon precies hetzelfde als met een muis, alleen gebruik je een pen in plaats van je muis.
+ daar waar jij op je tablet je pen zet op dat zelfde punt kom je ook op je scherm, dus als je je pen in de recht boven hoek doet verplaats je cursor ook naar de rechter boven hoek

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:47

Klopt beeldscherm is erg duur. Zag een leuke maar kost even 3 duizend euro ofzo.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:53

Je ziet idd de cursor gewoon, het is helemaal niet moeilijk hoor! Je hebt gewoon je scherm voor je liggen en daar teken je op zeg maar. En daarvoor maakt het weinig uit of je nou naar je tablet kijkt of naar je scherm :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:55

Als je niets professioneels doet in het grafische vormgeven (ook voor professionele grafische vormgevers werkt het prima trouwens) kan je beter voor eentje gaan zonder scherm. Heel stuk goedkoper en het is een kwestie van je tablet goed instaleren en 5 minuten oefenen om te wennen aan hoe het ding 'samenwerkt' met je beeldscherm :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:22

Om je keuze nog moeilijker te maken...
Ik ben zelf voor een mix tussen beide gegaan: niet een tekentablet met een computer, ook niet een tekenscherm, maar een tablet waar ik op kan tekenen. Ik gebruik een Galaxy Note 10' 2014 editie (en omdat ik een nerd ben op dit gebied, heb ik ook de Note als telefoon, ik kan de hele dag digitaal tekenen als ik dat wil, in de bus in de trein op de bank...)

Om toch antwoord te geven wat voor en nadelen betreft:
(het beeldscherm heb ik niet, dus kan ik niets over zeggen)

Voordelen tekentablet (Wacom)
- heeft ook goedkopere starter modellen op de markt
- De (duurdere) intuos is niet kapot te krijgen, mijn oude Intuos 2 is 8 jaar oud geworden, bij dagelijks gebruik (behoorlijk intensief gebruik). Mijn huidige Intuos 3, een 2ehandje, heb ik inmiddels ook al jaren. Nooit problemen mee gehad :)
- reserve onderdelen zijn online te vinden

Nadelen tekentablet:
- hij is groot, en hij neemt veel ruimte in op je bureau.
- hij is niet altijd compatible met spellen: vooral shooters en andere spellen waarmee je de muis gebruikt om rond te kijken of te sturen, zijn niet te spelen met een pen. (Geen goede combinaties zijn bijvoorbeeld Skirim, the witcher, minecraft) Voor die spellen zul je dus tóch nog afhankelijk zijn van een muis.
- Is niet onverwoestbaar: als je er ruig mee om gaat, kunnen er krassen op het tekentablet komen. Als er krassen op zitten, dan merk je dat tijdens het tekenen. Ik heb zelf eens een tekentablet weg kunnen gooien, omdat het oppervlak van het tekentablet onbruikbaar was geworden (dit was geen wacom)

-

Voordelen Galaxy Note Tablet:
- Mobiel, je kan hem overal mee naartoe nemen
- Je kan apps downloaden, spelletjes spelen, bluetooth spullen erop aansluiten, etc. zoals ieder ander Android tablet.
- De tekenprogramma's voor Android kosten maar een paar euro.

Nadelen Galaxy Note tablet:
- De prijs
- Werkt op een accu, die snel op raakt wanneer je aan het tekenen bent
- Formaat (10')

Sinds ik mijn tablet heb teken ik niet meer op de computer, mijn Wacom is aan het verstoffen (echt, er ligt een stoflaag op die ik af en toe weg moet halen) en ik zit veel liever in de woonkamer, wel of niet met de tv aan, lekker warm en gezellig samen, te tekenen op mijn tablet. Anders zou ik een groot deel van de dag alleen op een kamer zitten achter een pc.

Ik vond nog een leuk filmpje ervan op youtube, misschien leuk om te zien
https://www.youtube.com/watch?v=slRqw-z4Aw0

Edit:
Jeetjemineetje wat een lange post dat had ik dus echt niet door toen ik aan het tikken was :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:27

Ik heb een Cintiq en een oude Bamboo (voor mee naar school) en het werkt echt top! Ik merk niks van vertraging op het scherm hoor :n overigens zijn de Bamboo's van nu niet echt meer om te tekenen, dan moet je uitwijken naar een Intuos. Zou wel echt voor een Wacom gaan. Andere merken hoor je toch minder goede dingen over imo. Prijzig valt ook nog wel mee toch? Een Cintiq is idd een flinke uitgave maar gewoon een basis Intuos valt imo opzich wel mee, je doet er jaren mee! Mijn vorige Bamboo was iets van 6 jaar ofzo.

Een tablet als tablet (haha lekker duidelijk) is wel leuk, maar volgens mij heeft dat geen drukgevoeligheid én geen Photoshop bijvoorbeeld. Ja, die apps, maar persoonlijk vind ik dat niks.

Je mag mij altijd PB-en als je nog een vraag hebt hoor :) heb ondertussen bijna het hele assortiment van Wacom wel versleten :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:33

Warboel schreef:
Een tablet als tablet (haha lekker duidelijk) is wel leuk, maar volgens mij heeft dat geen drukgevoeligheid én geen Photoshop bijvoorbeeld.

Dat eerste klopt niet :) Daarom zei ik ook specifiek: Galaxy 'Note' want de Note heeft een pen erbij zitten die dus wel drukgevoelig is. De tilt optie (zoals bij een wacom) heeft hij niet, dat was ik vergeten erbij te zeggen, hij is imo inderdaad 'minder' compleet dan een goede wacom.
Voor te tekenen zijn enkele apps op de markt die imo goed genoeg zijn, niet zo uitgebreid als photoshop, maar voor te tekenen echt goed genoeg. Tekenen met layers, ondersteuning voor drukgevoelig pennen (3rd party drukgevoelige pennen, die zijn er ook, ook voor ipads) Dat kan allemaal gewoon :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:36

Ah sorry. My bad :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 22:25

Het op de bank tekenen vind ik wel gezelliger en fijner. Vooral als het overal kan.al staat mn pc in de woonkamer.vind zelf nog geen apps op mn telefoon die leuk/goed zijn.

Moet wel zeggen dat de extra's mij niks uitmaken(van bv gamen). Heb een telefoon en heb thuis een iPad... Ook ben ik blij met mijn muis (die ik ook gebruik voor sketchup) en heb ik voornamelijk mijn games op xbox etc en een enkele op pc en telefoon.

Voor mij moet hij perfect zijn om te tekenen en foto's te bewerken :) Had liever een wacom die dan ook los van pc gebruikt kon worden zodat ik het ook mee kon nemen. Maar die bestaat niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:43

Als ik dan heel eerlijk mag adviseren, dan zou ik toch sparen voor een mooie wacom, die zijn completer op gebied van tekenen. De basis van een tekening dat kan een tablet prima aan, maar als je verder wilt bewerken of als je de professionele kant op wilt, dan kan je gewoon meer met een pc + tekentablet (of dat wacom beeldscherm).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 01:39

Het word ook een wacom. Aangezien ik niet snel t geld heb voor 1 met beeldscherm word het dan waarschijnlijk eerst een zonder. (buiten dat hoeft mijn eerste Tablet ook niet een vermogen te kosten) Dromen zijn mooi, wie weet ooit. Zou echter geen idee hebben welke ik dan moet hebben die gevoelig genoeg Is voor de verschillen in dikte lijnen etc. Momenteel heb ik een 21.5 inch pc scherm meen ik.(55 cm) Als hij ooit vervangen moet worden word hij groter en niet kleiner. Dus welk formaat tablet weet ik ook niet. Wil er wel veel jaren mee vooruit kunnen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 03:33

Met zo'n test kom ik momenteel uit op een Wacom Intuos Pro Pen & Touch Large tablet of medium...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 04:50

Ik heb een medium bamboo pen&touch op mijn 27" imac, en dat werkt prima :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:31

Heb hier thuis ook een bamboo pen&touch medium. Fijn dingetje, niet heel groot (kan zowel een voor als nadeel zijn, maar het is voor mij niet storend klein) en het voordeel is dat het dus ook een touchpad is.

Op m'n werk gebruik ik een Intuos 4. Ook erg fijn en lekker groot en meer knopjes aan de zijkant waar je functies aan kunt geven.

Ik vind ze allebei fijn werken en het is niet dat ik de ene fijner vindt dan de ander. Al is de touch bij de pen&touch wel een voordeel. Bij de intuos heb ik er nog een muis naast liggen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 13:04

Kan iemand me dan zeggen welke beter is
Wacom Intuos Pro Pen & Touch (l of m)
Of de Wacom Intuos Pen & Touch (m, weet niet of er ook een l Is)

De prijs verschilt enorm tussen de pro en de gewone. De pro Is iets gevoeliger en heeft veel verschillende soorten pennen. Dit laatste mis ik bij de gewone. Maar Is dat in de praktijk ook echt een gemis met tekenen?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:23

Nee, verschillende pennen zijn niet zo nodig, je kan verschillende brushes kiezen in een teken programma.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:20

Ik heb zelf een pro model en gebruik die bijzondere penpuntjes eigenlijk nooit. Dus is geen must, en anders kan je altijd penpuntjes los bestellen. Het is namelijk niet zo dat je tablet de verschillende punten herkent, het is puur het gevoel van pen op tablet oppervlak (je hebt bijvoorbeelt een soort vilt punt, daardoor gaat de beweging over het tablet wat stoefer).
Als je nog nooit eerder een tablet hebt gehad zou ik toch voor de gewone gaan en niet de pro. Mocht je het namelijks niks vinden heb je geen fortuin uitgegeven en als het bevalt kan je na een paar jaar altijd kijken of je een pro aanschaft.

Verder qua formaat zou je eigenlijk moeten uitproberen wat je fijn vind. Ik ben begonnen met een S en heb later nog lang met een S formaat gewerkt. Heb sinds een jaar of twee een M en kan niet specifiek zeggen dat de M fijner is. Je moet grotere bewegingen maken, je kan zonder in te zoomen kleiner detailwerk doen maar als ik met mn S onderweg ben zoom ik gewoon wat in en teken dan die details. Ik denk dat je moet kijken of je meer vanuit je vingers en pols tekent (dan kan je ook een S overwegen) of met je hele arm (soort schilderen op groot doek idee) welk formaat voor jou het beste werkt. Ik werk in ieder geval met beide graag. Een groot formaat is niet per definitie fijner :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:07

Ik teken zelf voornamelijk vanuit vingers/pols

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:14

Ik gebruik die penpuntjes met een klein veertje erin <3 of die vilten, maar die maakt soms een naar geluid :o

Waar woon je? Ik heb mijn Cintiq gekocht bij Tablet4u.nl, ben toen bij hun showroom langsgegaan om te proberen. Dat zou wellicht de overweging ook wel waard zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:40

Ik heb een Wacom Intuas 4 en ben er heel blij mee.Ik werk ook met 2 beeldschermen en lig veel plat dus dit was prima voor mij.

Ik heb wel een A-4 formaat omdat dat prettiger op mijn schoot ligt en ik niet van gepriegel houd :o

Zou er geen een willen met een beeldscherm,te duur en je blijft beperkt met je beeldscherm formaat.Met een losse tablet heb je dat niet,kun je overal aanknopen.

Wacom heeft inderdaad een hele reeks fijne tablets in diverse prijscategorieën en weetniet hoe het bij andere tablets is maar de Intuos kun je fijn op linkshandig afstellen door simpel je tablet te draaien en stekker in andere opening drukken :D