Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nayomie schreef:Ik heb het vermoeden dat dit (oa) naar aanleiding van mijn reactie is, dus ik zal ook maar even reageren hierop.
Ik vind dat je een tekening, tekening eigen moet maken. Ik bedoel, in het begin, prima, toch? Geen probleem ermee. Maar als je doorgaat, wat is er nog wel écht aan je tekening? Kleuren zijn niet zelf gekozen (en mogelijk de schets ook). Bot gezegd, nogal gemakzuchtig. Een tekening is niet meer écht een tekening, als je alles als hulpsteun (blijft!) gebruiken.
Bovendien ga je zelf dan ook goed naar kleuren kijken, leer je meer over de bouw van iets, hoe schaduwen lopen etc etc. Daar leer je dan ook weer mee om te gaan. Welke kleuren gebruik je? Ga je enkel voor puur bruin of doe je er ook wat oranje/rood/geel/groen bij?
Ik wil colorpicken niet geheel afkraken, want in het begin kan het een goed hulpsteuntje zijn, maar naarmate je verder komt, schiet je er zelf niks mee op.

Nayomie schreef:Ergens wist ik dat die reactie zou komen.
Het verschil toen, vond ik, dat je toen zelf al langer tekende, en dan doel ik op die pixeltekeningen, die ik zelf erg mooi vond! Dus in principe zou je dan al toch enige kennis van kleuren hebben, toch?
Slina schreef:Nayomie schreef:Ergens wist ik dat die reactie zou komen.
Het verschil toen, vond ik, dat je toen zelf al langer tekende, en dan doel ik op die pixeltekeningen, die ik zelf erg mooi vond! Dus in principe zou je dan al toch enige kennis van kleuren hebben, toch?
Maar het ligt er net aan wat het doel is van een tekening.
Is het een oefening met het programma en de tools zoals brush, smudge, gum etc leren?
Of wil je een perfecte replica leveren?
Of wil je oefenen met kleuren?
Of wil je leren schetsen?
Of wil je gewoon even lui doen?
Als het optie 1 is, waarom dan niet de colorpicker gebruiken? Dat was het dus bij mij. Als je eenmaal op een niveau bent dat je het programma beheerst, kan je weer een stapje verder. Als je dan zelf kleuren kiest, kan je bijv als stapje erbij een schets uit de losse hand etc etc.
Alsnog vind ik dat iedereen vrij is om te doen wat hij/zij wil.
Als iemand 100.000 tekeningen wilt maken met de colorpicker, who cares? Als diegene dat wilt.
Warboel schreef:Jeetje Nayomie, wat ben jij fel zeg.
Als je een colorpicker gebruikt ben je geen artiest meer? Als je een colorpicker gebruikt heb je per definitie ook de schets overgetrokken? Wat een onzin zeg.

Ik gebruik colorpicker niet alleen om kleursamples te nemen uit een basisfoto / plaat. Maar ook om in het kleurmenu kleuren te verduidelijken. Colorpicker is zoveel meer dan alleen dat pipetje. Met colorpicker kan je ook de gradaties bepalen in kleur.. hoeveel C hoeveel M etc.. hoeveel R hoeveel G..
Bij een digitale tekening sample ik ook eerst een colorboard en ga dan met hulp van colorpicker hierin varieren, door puur met de schuif en RGB waarden te werken.
Tuurlijk, je gaat niet overtrekken of elke millimeter colorpicken, maargoed.
hannah41 schreef:Ik begrijp het punt van colorpicken niet helemaal. Wie bepaald wanneer iets een kunstwerk is? Kunst is voor iedereen wat anders. Tuurlijk is zelf kleuren kiezen iets heel anders als colorpicken, maar colorpicken hoeft daarom toch verkeerd te zijn? Dit doet me denken aan de discussie over schetsen overtrekken die ik ooit gelezen heb hier, maar het punt is, je betaald uiteindelijk (er vanuit gaande dat het over een opdracht gaat) toch voor het resultaat? En bovendien zijn de meeste colorpickers vooral bezig met DA voor de lol, waarom zou je je daar druk over maken? Er zijn ook genoeg mensen die houden van schilderen op nummer, dat vind ik ook minder knap als zelf schilderen, maar so what? Als zij er lol aan beleven, prima toch? Ieder zijn eigen ding. En ja, ik vind zelf kleuren kiezen absoluut knapper. Maar ik vind ook dat dat niet hoeft te betekenen dat colorpicken niet goed is.![]()
Een hoop vraagtekens in deze tekst.
hannah41 schreef:je betaald uiteindelijk (er vanuit gaande dat het over een opdracht gaat) toch voor het resultaat?
Men verwacht ook gewoon dat je het zelf hebt getekend, tenzij je het er natuurlijk netjes bij vermeld dat je colorpickt en/of overtrekt (en dan heb ik het natuurlijk niet over die ene basiskleur die je van de foto pickt). Ik kan bijvoorbeeld ook gewoon een foto pakken, een artistic photoshop filter er overheen knallen en verkopen als zelf gemaakte art.
pixel voor pixel. Dan ben ik sneller klaar wanneer ik gewoon de hele foto copy paste in photoshop en er een filter overheen mik 
Bimmerd schreef:hannah41 schreef:je betaald uiteindelijk (er vanuit gaande dat het over een opdracht gaat) toch voor het resultaat?
Deze zin ben ik het niet echt mee eens (misschien inderdaad ook weer persoonlijke mening), als jij betaald wordt voor je werk moet je het toch zelf gemaakt hebben. Iedereen kan overtrekken, iedereen kan colorpicken. Dan zit je naar mijn mening toch wel de boel er flink bij te flessen als je daar geld voor gaat vragenMen verwacht ook gewoon dat je het zelf hebt getekend, tenzij je het er natuurlijk netjes bij vermeld dat je colorpickt en/of overtrekt (en dan heb ik het natuurlijk niet over die ene basiskleur die je van de foto pickt). Ik kan bijvoorbeeld ook gewoon een foto pakken, een artistic photoshop filter er overheen knallen en verkopen als zelf gemaakte art.
Ik vind het helemaal prima hoor als iemand ervoor kiest om zijn/haar tekeningen over te trekken en/of te colorpicken maar het is wel netjes als je het er dan gewoon bij vermeld, dan ben je naar mijn mening gewoon prima bezig en kan iemand ook beoordeeld worden op de dingen die het persoon dus zelf moet doen (het blenden van de kleuren o.a.) in plaats van dat je iemand de hemel in prijst voor het realistische kleurgebruik of de perfecte verhoudingen, want dat is dan van zelfsprekend.