Aan het begin van dit jaar stelde ik als doel voor mezelf om in 2014 mijn portfolio met paardentekeningen aan te vullen, omdat het tekenen van paarden met kleurpotloden toch wel één van mijn favoriete bezigheden is. Ik heb het hele jaar door het aanvraagtopic afgestruind op zoek naar foto’s van paarden met een bijzondere kleur, heb bokkers gemaild en ben vervolgens aan de slag gegaan. Geïnspireerd door andere Een Jaar Lang-topics heb ik de paardentekeningen van schets tot eindresultaat van dit jaar op een rijtje gezet en zou ik graag een impressie willen geven van mijn werkjes uit 2014.
Lees en kijk gezellig mee!

• JANUARI •
Eind december 2013 (in de kerstvakantie) startte ik met de tekening van de mooie KWPN vosmerrie Exclusive Cayenne van bokker Carolaaxxxx op A3-formaat (30 x 40 cm). De foto had zijzelf gemaakt en ik was erg blij dat ik deze mocht gebruiken!

In de laatste week van januari was dit na 24 uur tekenen het eindresultaat:

• FEBRUARI •
In februari ben ik begonnen aan een bruin Belgisch trekpaard op A4 (21 x 30 cm).

• MAART •
Wegens omstandigheden heb ik niet veel tijd gehad om verder te werken. Wel heb ik deze keer voor het eerst Oost-Indische inkt gebruikt voor de donkerste delen van de tekening.
• APRIL •
Ook in april heeft het tekenen op een wat lager pitje gestaan. Tussendoor heb ik wel aan deze en een andere tekening gewerkt. De andere tekening is te vinden in dit topic.
• MEI •
Mei was ook een drukke maand, waardoor het tekenen er even bij in is geschoten.
• JUNI •
Deze maand heeft het tekenen helaas volledig stilgelegen door mijn studie. Gelukkig had ik wel de zomervakantie in het vooruitzicht, dus de verloren uren zou ik dan wel compenseren.

• JULI •
In juli (zomervakantie) heb ik dan eindelijk de tekening afgemaakt! In een tijdsbestek van 21 uur was dit het resultaat:

Aan het eind van de maand ben ik aan een nieuwe tekening begonnen, maar nu op A5-formaat (15 x 21 cm). Het leek me wel wat om eens te priegelen op klein formaat, zodat er nog meer uitdaging in zat. Deze keer tekende ik de prachtige valkkleurige Welsh Kyano van bokker Toydoll. De mooie referentiefoto was gemaakt door bokker Astor van Bri’Chel Fotografie.

• AUGUSTUS •
Deze maand heb ik verder getekend en na 17 uur was de tekening af:

• SEPTEMBER •
Het tekenen van bijzondere vachtkleuren beviel me wel! Ik had alleen nog nooit een schimmel getekend, dus ben ik op zoek gegaan en kwam ik uit bij Arabier Mahlika van bokker WildWings. De referentiefoto is dan ook gemaakt door WildWings (Nikki de Kerf) zelf. Ik begon op A5-formaat.

• OKTOBER •
Ik besloot een stukje van de tekening af te snijden, waardoor het formaat ongeveer 15 x 15 cm werd. Dit was het eindresultaat na 15 uur:

Na afronding ben ik begonnen aan Diallo, de donkerbruine BWP’er van bokker xTitanic. Ook zij had de referentiefoto zelfgemaakt.

Ik wilde wat groters dan A5, dus ben ik begonnen op 20 x 20 cm.

• NOVEMBER •
Halverwege de maand heb ik wat meer tijd gehad en ben ik druk geweest met tekenen. Ik heb lang zitten twijfelen over de achtergrond. Effen of toch een bokeh-effect?
• DECEMBER •
Het werd uiteindelijk effen. Half december is de tekening afgerond (24 uur) met dit als resultaat:

Als snel kwam er een nieuwe uitdaging voorbij: de schimmel KWPN’er Fiëgo van bokker Dreamy uit het aanvraagtopic.

Deze is op moment van typen nog niet af, maar het eindresultaat zal ik posten in het topic van deze tekening.

Tot zover mijn jaaroverzicht!
• PLANNEN VOOR 2015 •
• Een facebookpagina aanmaken en onderhouden;
• Een instagramaccount maken;
• Het portfolio verder uitbreiden met andere diersoorten en paarden met bijzondere vachtkleuren en/of aftekeningen.
Voor het laatste punt ben ik op zoek naar mooie foto’s van paarden met bijzondere vachtkleuren, zoals zilverappel zwart (bijvoorbeeld Rocky Mountain Horse of Schwarzwälder Fuchs), appaloosa (panterbont), palomino, koffievos, zweetvos, allerlei champagnekleurtjes, cremello, perlino en grullo. Deze hoop ik ooit in het aanvraagtopic op Bokt tegen te komen.

Bedankt voor het kijken en ik wens jullie allemaal een heel goed (teken/schilder)jaar!