Dit is mijn voorbeeldfoto

Ik teken met een vulpotlood. Foto's zijn mobielkwaliteit

WIP 1:

WIP 2:

WIP 3:

Tips zijn meer dan welkom!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

amkeVH schreef:probeer eens met een raster te werken, misschien krijg je dan alles wat beter in verhouding. het oog is nogsteeds wat aan de grote kant. maar ik vind deze schets wel al mooier dan de vorige! ga zo door

KittyDylan schreef:amkeVH schreef:probeer eens met een raster te werken, misschien krijg je dan alles wat beter in verhouding. het oog is nogsteeds wat aan de grote kant. maar ik vind deze schets wel al mooier dan de vorige! ga zo door
Dankje
Ik heb met raster al eens eerder geprobeerd maar het resultaat was om te janken
Ik denk dat ik de techniek nog even onder de knie moet krijgen
hannah41 schreef:Mooie schets al! De ogen zijn nog niet helemaal goed in verhouding, de oren zouden nog ietsje kleiner mogen en de neusgaten een flink stuk groter. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!![]()
Een paar tips voor het maken van schetsen met raster (voor het geval je het toch nog eens zou willen proberen):
-Zorg er als eerste voor dat je je alle lijnen recht en strak hebt maar niet te dik getrokken;
-Zet getallen langs de randen op zowel de foto als het papier zodat je niet per ongeluk een hokje over kunt slaan;
-Kijk een goed naar de voorbeeld foto en probeer er een paar opvallende punten uit te halen (en kijk wat deze punten er zo uit laat zien);
-Begin dan vakje voor vakje de foto naar te tekenen op je papier, dit ziet er hoogst waarschijnlijk nog niet uit;
-Als je de hele schets erop hebt staan, schets dan naar eigen inzicht verder (terwijl je je niks aantrekt van het raster) tot het er normaal en netjes uit ziet;
-Controleer de schets door middel van het raster, en maak de lijnen wat strakker (maar niet dikker);
Op deze manier kan het bijna niet mis gaan, en leer je bovendien ook zelf schetsen waardoor je na verloop van tijd ook makkelijk zonder raster kunt schetsen. Gewoon lekker oefenen met schetsen en verhoudingen (hele fijne site voor het oefenen in schetsen van mensen lichamen> http://www.quickposes.com/pages/random). Probeer gewoon als je je verveelt het eerste wat je ziet te schetsen.
Niet afkeurend of belerend bedoeld overigens, ik heb zelf ook nog HEEL wat te leren.
Deze ga ik zeker gebruiken bij de volgende tekeningen.
hannah41 schreef:Goed bezig! De haarstructuur vind ik er al netjes uitzien en ik denk dat je als je zo doorgaat daar later erg veel aangaat hebben. Ik mis nog wel flink wat contrast (je tekening oogt wat flets nu), er mogen echt nog veel meer schaduw en highlight plekken in. Het zelfde ook in het oog, dat is nu een zwarte vlek. Maak duidelijk verschil tussen licht en donker, gebruik lichtinval om er diepte in te krijgen.
Een goede oefening om te oefenen met contrast is het tekenen met pen (of tenminste dat werkt voor mij), en dan niet kleuren, maar echt tekenen. Probeer nog beter te kijken naar de verschillen in licht en donker! In jouw voorbeeldfoto zit niet bijzonder veel contrast, maar het is er wel.