[FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:42

Hai! :wave:

Gisteren, 13 December, hadden mijn vriendin Kailey en ik onze eerste betaalde Shoot.
In een ander topic hebben we superveel tips gekregen!

Ik zou graag een kleine selectie van de door mij gemaakte foto's met jullie willen delen. :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Ik heb nog getwijfeld om hier het draadje weg te werken, maar vond het op deze foto juist een leuk effect geven.
Afbeelding

5.
Een grappige foto tussendoor.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

Liefs, [naam]

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:49

Bij je black foto's heb je niet alles weggewerkt en zie ik nog van alles en zie zeer veel ruis. Ook zie je dat er bij de snorharen wat weggehaald is.

Anoniem

Re: [FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:50

Op mijn Mac niet. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:53

Foto 1 moest een blackfoto zijn? Die is op mijn laptop scherm niet helemaal zwart.
Foto 2 vind ik persoonlijk niets toevoegen. :o
Foto 3 vind ik erg mooi. :j
Foto 4 is ook prima, draadje geeft idd een leuk effect.
Foto 5 vind ik niet scherp.
Foto 6 vind ik ook wel geslaagd. Fijne belichting en scherpte.
Er lijkt een schaduw op het paard te vallen op foto 7? Vind hem niet fijn wegkijken qua kleur en belichting.
Bij 8 zie ik dat je wat hebt weggeshopt. :P
En bij 9 mis ik scherpte. (zie ik aan het oog)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:54

Op zich leuke foto's maar ik vind ze niet bijzonder :o Wel heel fijn voor jou natuurlijk dat je betaalde shoots krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:59

Bellatrix, bedankt voor de feedback!
Foto 1 (en de andere blackfoto's) zijn op mijn Mac echt helemaal black.
De boeker vond foto 2 wel heel leuk, heeft hem gelijk op Facebook gezet.
Mag ik vragen wat je aan foto 5 niet scherp vindt? Want ik zie hem namelijk wel scherp, behalve de achtergrond, maar dat was de bedoeling. :j
Foto 7 heb ik inderdaad getwijfeld of ik die zou plaatsen.
Foto 8 inderdaad, zie ik zelf ook nog een klein stukje.
9 mist inderdaad iets aan scherpte, deze vind ik verder wel geslaagd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:11

Ik weet niet, hij oogt gewoon niet scherp...die hond denk ik. :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:13

De blackfoto's zijn hier op verschillende laptops niet zwart dus dat lig vermoedelijk aan jou mac en je moet er van uitgaan dat de klant geen duur materiaal heeft met juiste instellingen. Ook mist er bij meerdere foto's scherpte en is er veel ruis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:18

Hmm... apart!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:36

Op welke ISO waarde heb je de foto's geschoten als ik vragen mag?

Wat mij opvalt is de extreme verscherping in sommige foto's(wat overkomt als een ruizig beeld). Of is dit de ruis door een hoge ISO?
Ik mis voornamelijk in iedere foto de DOF.
De enige foto's die mij iets aanspreken zijn foto 4 en 6.

foto 1) Blackfoto die niet helemaal mooi black is bewerkt...Je ziet vlekken. En het oog van je model spreekt niet
foto 2) Opzich best grappig, maar vanuit een andere positie, lager bijv. en andere uitsnijding was het iets interessanter. Ook hierin veel ruis aanwezig.
foto 3) Rug van amazone wat overbelicht en de foto komt wat geelgroenig over.
foto 5) Foto oogt plat door de missende dof en de drukke achtergrond door het hekwerk.
foto 7) Vind het oog opnieuw niet lekker wegkijken, te veel oogwit zichtbaar.
foto 8) Mooie actie alleen komt wat sober over...
foto 9) Veel ruis.

Sorry ik hoop dat je wat hebt aan de feedback. Ik heb mij gisteren door al je 26pagina's geworsteld, en vond het wel zo netjes om dan hier even een berichtje alsnog te plaatsen gezien je andere topic op slot is.

Over de blackfoto's, daar moet je echt een driedubbele check doen, en rekening houden met allemaal verschillende monitoren. Iedereen heeft de instellingen anders. De een heel licht en ziet dus de vlekken van de blackfoto's heel goed, de ander weer donker en daardoor vallen de vlekken en evt. ruis in de foto's minder op etc.
Sta achter je eigen kwaliteit, dat wat je aflevert richting de klant.

En oefenen is nooit verkeerd. Ook een prof doet dat nog regelmatig. ;)
Je gaf in het topic aan dat je in de M stand fotografeert? Probeer eerst eens gewoon bij begin te beginnen, van mij part creeer je in de P je al wat instellingen(Spelen met ISO, WB en lichtmetingen) en bouw je dat in een jaar uit naar AV/TV stand. En daarna volledig handmatig in de M.
Als je een paard koopt kun je ook niet meteen in de grandprix meerijden, dan begin je ook bij de basis.
Voor de rest als laatste tip, kijken kijken kijken en nog eens kijken. Veel kijken naar andermans foto's, en probeer daar steeds meer een eigen kennis uit te halen die je zelf weer gebruiken kunt.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. ;)

Succes! En veel fotografieplezier.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 05:45

Op mijn ipad zijn de blackfoto's wel helemaal black
Mooi gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:28

Revanches, de Blackfoto's en zonsondergangsfoto's zijn op 200 en 400 ISO geschoten.
Ik hou mijn ISO altijd zo laag mogelijk.

Bedankt voor je feedback, ik heb er zeker wat aan. :j
Ik ga even controleren hoe dat nou precies zit met mijn beeldscherm.

Xfjord, mooi! Hier ook. :j

Wat ik ga doen, is denk ik de foto's even opnieuw bewerken op mijn laptop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:40

Technisch kan ik je niet veel tips geven, maar wel even qua aanwijzingen denk ik. Als je een shoot doet, is het belangrijk dat jij aanwijzingen kunt geven. Dus bv om het halster iets strakker te doen omdat het neusriempje nu wat dullerig hangt. Of bij de foto waar de ruiter erop zit, om even iets minder 'strak' te gaan zitten omdat het er nu veel te krampachtig en met holle rug uitziet.
Stel je model gerust, zorg voor een lekker ontspannen sfeer, maar neem wél de regie zodat alles goed zit en staat.
Verder bij bv de blackfoto waar je ook die vieze buik zit, gewoon je compositie ietsjes aanpassen zodat je de bagger niet ziet.
Op mijn scherm is de bovenste foto niet zwart, de andere wel.
Aandachtspunt mogen misschien ook de kleuren zijn, de foto's tonen op mijn scherm wat flets.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:44

We hebben ook zeker aanwijzingen gegeven hoor en het was een ontspannen sfeer omdat we haar al kenden. :j
Juist op die foto hebben we gevraagd of ze rechter wilde zitten, omdat ze eerst enorm voorover zat.
Wij hebben alle posities zelf aan haar gevraagd.
Ik ga nog even wat foto's bewerken op de laptop. :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:47

Ik kijk zelf op een gekalibreerd beeldscherm van 27inch dus daardoor zie je de details wat meer dan wanneer je op een klein schermpje kijkt. ;)

Succes met de nieuwe bewerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:52

Ik heb een zonsondergangsfoto en de bovenste blackfoto op Facebook geplaatst en daarbij ziet tot nu toe iedereen ze zoals ze op mijn Mac zijn, ook de klant.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:56

Ik zie bij de eerste tussen de neus en de nek echt duidelijk grijs, op mijn iPad en mijn laptop ;) Ik denk dat een blackfoto voor iedereen black moet zijn, en dat het eigenlijk nooit zo mag zijn dat de klant jou erop moet wijzen dat ie niet black is. Dat lijkt mij namelijk geen goede reclame. Ook voor de klant als die hem laat zien en iemand anders ziet wel dat hij niet zwart is is dat ook geen goede reclame. Ik zou het dus even verbeteren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:16

Tot nu toe heeft iedereen op Facebook nog steeds niet dat probleem!
Ik vind het echt raar.

Voor de mensen die dat grijze wel zien; zien jullie deze mooier?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:21

Nu een kleine discussie op Facebook. :+
Het overgrote deel ziet op de nieuwe bewerking de oren niet en vind de oude bewerking mooier.. :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:23

Ik vind de foto´s prachtig en als je van het voorjaar ook wel de grens over wilt richting Leer dan mag je ook wel hier komen :j

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:24

Ik zie hier ook niet de oren, maar bij de oude kun je toch het zwarte met een penseeltje gewoon verzwarten? Want anders krijg je dus dat het paard ook te donker word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:26

Hengstveulen, is helemaal goed! Zover is dat niet rijden. :)

xFloortjeh, dat heb ik gedaan inderdaad, maar er wordt ook gesproken over veel ruis en die zie ik (en de rest op FB inclusief de klant) gewoon echt niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:29

KoudbloedKim schreef:
Nu een kleine discussie op Facebook. :+
Het overgrote deel ziet op de nieuwe bewerking de oren niet en vind de oude bewerking mooier.. :)

Klopt, hier hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:30

Leuke foto's hoor Tineke :)

Ik ga m'n best doen om zo eerlijk maar lief mogelijk wat tips te geven of in ieder geval op te merken wat ik nog zie aan de foto's;

allereerst valt het op dat er écht vrij veel ruis op zit of inderdaad (wat Revanches ook al aangaf) in ieder geval flink verscherpt is/lijkt.

Op foto 1 valt het me inderdaad ook op dat de foto niet helemaal 'black' is, zowel op de Macbook (oudje) van m'n vriend, op mijn computer op kantoor (windhoos/samsung beeldscherm) en ook op m'n iPhone.

Zoals gezegd vind ik ook foto 2 niet veel toevoegen aan de reeks. Ik kan er niet exact m'n vinger opleggen waar dat aan ligt; Je ziet nét een klein stukje zadel/dekje nog op de rug liggen, het gras is wel heel mooi groen maar de lucht is hierbij overbelicht, wat erg jammer is. Nou moet ik ook zeggen dat het ook niet het meest charmante moment is om voor de helft op de foto te zetten ;)

Foto 3 & 4 zou ik persoonlijk zelf wél de paaltjes/draad wegwerken. Ook ik zie hier overigens duidelijk de aftekeningen van de tinker (wederom op alle 3 de schermen/apparaten). Ik vind het nu 'net niet' een mooie zonsondergang foto omdat je(ik) dus nog duidelijk de aftekeningen en het ontbreken van het sperriempje kan zien.

Foto 5 oogt inderdaad wat plat, en op sommige plekken (knietjes) érg overbelicht, wat begrijpelijk is (het is en blijft een rotcontrast, zwart witte tinkers)

Foto 6 & 7 vind ik qua blackfoto wel écht zwart, alleen ook hier zit er iets niet lekker; er zit een vrij witte waas om het hoofd heen, voornamelijk bij de neus & ogen is dat hier in ieder geval vrij duidelijk te zien. Wel vind ik bij foto 6 het oog mooi vastgelegd qua kleur!

Foto 8 vind ik inderdaad ook wat "kleurloos" overkomen, wat ontzettend zonde is want het moment is wel mooi vastgelegd!

Foto 9 Vind ik inderdaad ook erg ruizig, en het oog lijkt wat onscherp. Aan het eind van zo'n fotoshoot is een tinker niet meer schoon, probeer dan zo veel mogelijk 'vieze' lichaamsdelen niet meer op de foto vast te leggen; het doet je foto geen goed recht, probeer dan of om de complete beweging vast te leggen en portret vóór de actiefoto's te doen :)

En probeer inderdaad kalm an te doen! Direct meedraaien op M stand is behoorlijk pittig, omdat er zó veel dingen zijn om rekening mee te houden. Je hebt alle tijd van de wereld, lekker oefenen en veel knutselen maar gun jezelf wel de tijd om te verbeteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:37

Bedankt voor de reacties!

Ik ga ook zo duidelijk mogelijk proberen te antwoorden. :j

Wat ik heb gedaan is, ik heb voor het eerst in Raw geschoten.
De kwaliteit is zoveel beter, ook bij maximaal inzoomen.
De RAW bestanden die ik wilde bewerken heb ik geopend in Photoshop, daar krijg je eerst een menu, speciaal voor Raw, waarin je de belichting/contrast etc. wat aan kunt passen.
Als dit nodig was, heb ik dit gedaan en daarna geopend in de standaard Photoshop.

GEEN ENKELE foto is verscherpt. :)
Wat ik kan doen, is ze een beetje blurren, maar dan verlies je ook gelijk meer detail.

Wat je verder noemt, Rachelle, heb ik inderdaad ook op mijn oude Laptop, maar aangezien op een heel enkele na, iedereen op FB mijn foto's ziet zoals op de Mac, heb ik besloten de foto's niet allemaal opnieuw te gaan bewerken. :)

Voor mij is het het belangrijkste dat de klant er blij en tevreden mee is, en dat is hier het geval.