Ik heb gekozen voor 'Morgenrit langs het strand' van Anton Mauve. Mauve was een schilder van de Haagse School, en heeft dit schilderij in 1876 geschilderd. Het schilderij hangt in het Rijksmuseum. In dit topic wil ik graag stap voor stap laten zien hoe ik te werk ga.

Het verhaal begint natuurlijk met het linnen. Dit is een zware kwaliteit 100% linnen, voorgegrond met gesso. Het orginele schilderij is 43.7 cm bij 68.6 cm. Omdat het nog opgespannen moet worden op een frame, heb ik het linnen wat groter geknipt.

Vroeger prikte men het linnen met punaises op een plaat, ik heb schilderstape gebruikt. Pas als het schilderij klaar is, wordt het opgespannen op een frame (en ingelijst).

Na het opspannen heb ik een fond aangebracht. Een fond is een ondergrond/achtergrondkleur die een middentoon is. Dit doe je omdat je vanuit een middentoon gaat beginnen, en niet vanuit wit of zwart. Met een middentoon kan je vlakken lichter of donkerder maken, dat lukt met een witte ondergrond niet. Ook schijnt je fond door de dunne verflagen heen, en geeft zo diepte aan je schilderij. Het fond is een gebrande oker in ei-tempera. Daarover hieronder meer.

Omdat tonaliteit misschien nog wel belangrijker is dan kleur, heb ik een zwart-wit print gemaakt. Deze is precies even groot als het orginele schilderij. Hierin heb ik met een naald gaatjes geprikt, om zo de grote lijnen op te zetten. Door met een zakje met houtskoolpoeder over deze gaatjes heen te poederen, krijg je stippellijntjes op je doek. Voordeel hiervan is dat je schets op precies de juiste plek zit, het is tenslotte een kopie!

Dan aan de slag om de verf te maken. Zoals ik hierboven al zei, heb ik het fond opgezet in ei-tempera. Ook de onderschildering ga ik in ei-tempera maken. Dit droogt lekker snel, olieverf pakt er goed op, en het is een klassieke olieverftechniek. En het is gewoon lekker werk, knoeien met eieren en het schildert heerlijk.
Voor ei-tempera scheid je een dooier van het eiwit. Je pakt de dooier aan het vliesje en prikt er een gaatje in. Het eigeel vang je op, het vliesje gooi je weg. Een drupje water erbij en kloppen tot je schuim hebt. Dan gaat er een drupje lijnolie bij (t'is eigenlijk net mayonaise maken
) en klop je weer. Dit schuimige ei-olie-mengsel doe je bij je pigment. Dit wrijf je dan met een vijzel tot een gladde verf. Als pigmenten heb ik hier italiaanse witte aarde en rauwe omber gebruikt.
Door de stippellijntjes in houtskool, kan ik precies zien waar de donkere en lichte vlakken komen. Ook heb ik mijn zwart-wit print er naast, en een hoge resolutie kleurenafbeelding waarop ik later kan inzoomen. Hier ben ik wel een beetje extreem in contrast, dit ben ik later gaan aanpassen. De eitempera met de italiaanse witte aarde is bijna een soort modder, het is een verf met lekker volume, waardoor je meteen een mooie textuur krijgt. Ik schilder in deze fase alleen met een grove varkensharen spalter en een 2 cm breed plat varkensharen penseel, ook weer om een mooie toets in de laag te krijgen.

Omdat ik zo hoog in het contrast zat, ben ik hier gaan afzwakken met de witte aarde. Het is bijna een soort mist die er nu over zit, maar dit is alleen nog maar de onderschildering. Volgende fase wordt het toevoegen van dunne laagjes olieverf met een kleurtje, en vanaf daar verder werken.
Word vervolgd!