[VRAAG] Digitaal tekenen wordt onderschat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

[VRAAG] Digitaal tekenen wordt onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:58

Hoihoi,

Ik open dit topic naar aanleiding van een uitspraak tot twee maal toe die ik in real life gehoord heb. Zoals velen weten teken ik zowel op papier als digitaal. Echter, ik merk dat digitale tekeningen flink onderschat wordt door de leken op het gebied van tekenen.

Zo liet ik een tijd terug aan een kennis een tekening op papier zien. Daar was diegene heel positief over. Even later laat ik een tekening die gemaakt is op de computer zien, die reactie was echter niet zo daverend. Uitleg volgde dat het tekenen op op de computer een appeltje eitje is. Ik citeer letterlijk: 'Je pakt zo'n bewerkingsprogramma, zet wat lijntjes en je bent klaar'. Ik heb met alle mogelijke manieren die ik op dat moment kon bedenken, uitgelegd dat dit niet zo makkelijk is dan dat mensen denken.

Hier de afbeeldingen die ik liet zien:
Afbeelding

Afbeelding

Toch, op de computer tekenen is écht niet zo makkelijk als mensen denken. Hoe kan ik dit duidelijk maken en hoe staan jullie daarin?

Nalonyda

Re: [VRAAG] Digitaal tekenen wordt onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:59

Filmpjes maken van je werk of mee laten kijken. Anders is het echt niet mogelijk haast. Moest op mijn werk ook een half uur een discussie aan gaan dat het echt niet even gedaan is. Hahaha. Die vond het een slechte fotomanipulatie toen hij mij bezig zag.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:02

Ik vind juist op papier 'makkelijker.'
Juist die verschillende brushes en het werken met muis/tekentablet maakt het lastiger.
En je hebt dan verschillende manieren, soft-shading, cell-shading, nja, enz.
Je hebt álle kleuren om uit te kiezen en dat is dan ook weer een valkuil.
Nou kan ik beide niet, maar het gaat om het idee :Y)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:04

Ik dacht eerst ook ohh, dit moet nu ook niet ZO moeilijk zijn. Maar dan begon ik er zelf aan... :o
Dus ik zeg, nou probeer het dan zelf. Ze weten niet eens hoe eraan te beginnen :P
Alle tools uit het hoofd kennen is ook een kunst hoor :')

Alleen vind ik dat digitale tekeningen niet echt een gevoel bij mij oproept. Wilt niet zeggen dat het niet mooi is :)

En Slina, ik geef je helemaal gelijk. Op papier is voor mij ook zoveel makkelijker.. natuurlijk ben ik niets anders gewend :)

Bij digitaal tekenen zit je een beetje met een luxe probleem :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:06

Digitaal tekenen is niet meer of minder moeilijk dan tekenen op papier. Al zal een bepaald materiaal iemand vaak meer liggen dan de ander, sommige mensen tekenen graag met potlood terwijl anderen dat niet fijn vinden werken. Zo ook met digitaal tekenen.

Het voordeel van digitaal tekenen is natuurlijk dat je haast een 'oneindige' gum hebt en op verschillende lagen kunt werken. Het nadeel is dat een programma uitvogelen vaak langer duurt.

Het grootste probleem ligt hem er denk ik in dat er zoveel mee gesjoemeld wordt. Dingen worden overgetrokken, foto's bewerkt etc. dan ben je wel snel klaar inderdaad. Ook is het minder 'tastbaar', wat het voor veel mensen al minder waardevol maakt. Om de een of andere reden hechten mensen vaak meer waarde aan een tekening op papier.

Er zitten overigens hele grote verschillen tussen digitaal werk. Wat je hier op bokt veel ziet zijn de meer realistische paardenportretten met standaard brushes in Photoshop, maar ik ken ook mensen die digitaal werk maken met zulke brushes en settings dat het gewoon verf of pastel lijkt.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 23-10-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:07

Ik vind digitaal tekenen heeel moeilijk :+
Ik probeer nu al een jaar of twee steeds te oefenen, maar veel verbetering is nog niet te zien :') . Misschien is het inderdaad een idee om gewoon te zeggen dat ze zelf dan maar eens iets moet teken op de computer. Of dat je filmt als je zelf tekent.

chimello

Digitaal tekenen is makkelijker in de zin van appel + Z en kleurtjes bijwerken is zoveel makkelijker maar persoonlijk vind ik digitaal tekenen 100x moeilijker omdat ik digitaal gezien geen vaste hand heb met m'n tablet pen en ik hou niet van pen tools enz dus teken graag uit de hand. Terwijl ik op papier een vrij vaste hand heb. Alleen schets ik heel grof en expressief dus uitgummen is al moeilijk (wat soms wel mooie effecten kan hebben) en je bent dus veel expressiever dan digitaal.
Digitaal kun je wel alles kopieren en verschillende versies proberen om te kijken wat het beste werkt terwijl je op papier nooit 2x dezelfde tekening maakt tenzij je overtrekt wat veel meer tijd kost en dan moet je eventueel dunner papier gebruiken.

Dus kortom beide hebben voor en nadelen, alleen is digitaal moeilijker voor mij. Voor wie snel en met vaste hand werkt is papier misschien moeilijker. Ligt aan de persoon.

YvonRondo

Ik vind op papier makkelijker. Op papier is een mooie lijn tekenen echt een stuk makkelijker dan met zo'n muis.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:08

Fiffill schreef:
Het grootste probleem ligt hem er denk ik in dat er zoveel mee gesjoemeld wordt. Dingen worden overgetrokken, foto's bewerkt etc. dan ben je wel snel klaar inderdaad. Ook is het minder 'tastbaar', wat het voor veel mensen al minder waardevol maakt. Om de een of andere reden hechten mensen vaak meer waarde aan een tekening op papier.

Dat is ook weer zo :j
Digitaal kan je line-art overtrekken en colorpicken.
Met potlood en papier gaat je dat niet lukken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:08

Met digitaal teken kun je smokkelen, omdat er toch veel mensen zijn die kleuren kopieëren en overtrekken e.d.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:09

Digitaal is moeilijker dan die persoon denkt, juist door alle mogelijkheden, en het voelt toch anders dan papier...
Misschien door het idee dat je met een foto begint en dan even fotoshoppen... (terwijl je in jouw geval alles vanaf het begin hebt getekend).
Tja, het leven is oneerlijk. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:11

MarlindeRooz schreef:
Met digitaal teken kun je smokkelen, omdat er toch veel mensen zijn die kleuren kopieëren en overtrekken e.d.

Ligt eraan wat je allemaal smokkelen vindt, maar ik denk dat zo'n 98% van de tekenaars op bokt rasters gebruikt. Wat dat betreft zijn hulpmiddelen niet alleen digitaal.
Overtrekken zou in principe ook op papier kunnen.

chimello schreef:
Digitaal tekenen is makkelijker in de zin van appel + Z en kleurtjes bijwerken is zoveel makkelijker maar persoonlijk vind ik digitaal tekenen 100x moeilijker omdat ik digitaal gezien geen vaste hand heb met m'n tablet pen en ik hou niet van pen tools enz dus teken graag uit de hand. Terwijl ik op papier een vrij vaste hand heb. Alleen schets ik heel grof en expressief dus uitgummen is al moeilijk (wat soms wel mooie effecten kan hebben) en je bent dus veel expressiever dan digitaal.
Digitaal kun je wel alles kopieren en verschillende versies proberen om te kijken wat het beste werkt terwijl je op papier nooit 2x dezelfde tekening maakt tenzij je overtrekt wat veel meer tijd kost en dan moet je eventueel dunner papier gebruiken.

Dus kortom beide hebben voor en nadelen, alleen is digitaal moeilijker voor mij. Voor wie snel en met vaste hand werkt is papier misschien moeilijker. Ligt aan de persoon.

Kwestie van goed je programma (leren) kennen, want ook digitaal zou je grof en expressief kunnen werken.

nenahdm

IJslander14 schreef:
Ik vind op papier makkelijker. Op papier is een mooie lijn tekenen echt een stuk makkelijker dan met zo'n muis.

Maar dat hangt allemaal af van je kennis. Je moet maar een stipje zetten, shift indrukken en zo lijntjes trekken dan heb je perfecte mooie lijnen hoor :P

Fenrir

En een tekentablet gebruiken en geen muis scheelt ook al een hoop. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:12

Ik denk dat het komt omdat het makkelijker lijkt; als je naar het eindresultaat kijkt dan lijkt het of het heel makkelijk is gedaan. Kijk je naar een tekening van papier en potlood, dan zie je meer de afzonderlijke lijntjes en daarnaast heeft iedereen op school wel al dan niet verplicht moeten tekenen op die manier. Dus dat voelt alleen al alsof het harstikke moeilijk is.
ik doe je het niet na, dat digitale tekenen. Hartstikke knap!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:27

Een van de verschillen is of je het zelf creeert of dat je een bestaande foto neemt en die bewerkt. De bovenste ziet er voor mij uit als een bewerking: iets dat overgetrokken is (of zou kunnen zijn, ik ben er uiteraard niet op uit om je te beledigen ts! ik probeer juist zo neutraal mogelijk naar het beeld te kijken), of een bestaande foto waar een blur filter overheen gegaan is. En dat laatste is voor de leek ook zeer makkelijk te doen, er zat programma's op de markt waarmee je zo'n effect op je foto's kan krijgen.

Voor mij hoef je je niet te bewijzen, als je zegt dat hij echt is dan geloof ik je direct :) Ik teken zelf ook, en weet hoeveel tijd, moeite en technieken er in zullen zitten, en als een ander het niet direct ziet dat het met de hand gemaakt is... misschien zou je dat kunnen zien als compliment?

En inderdaad, met digitaal tekenen kan je heel veel smokkelen. Met raster iets natekenen van een voorbeeld vind ik persoonlijk ook smokkelen, maar och, als het eindresultaat maar mooi is en de klant tevreden, dan is het toch prima? of het nu digitaal is of niet, dat is toch waar het om draait: geleverde kwaliteit.

Er zijn zat manieren waarop je kan zien of een tekening overgetrokken, nagetekend of bewerkt is, maar helaas voor jou (en anderen) zijn deze puntjes vaak niet zichtbaar voor de leek.

Ps @ hierboven: met de muis tekenen kan ook best, zeker met cell shade en vectoren werkt dat prima. Krijg je alleen wel sneller een muisarm van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:27

Kun je nagaan hoe weinig verstand ik ervan heb := Weer wat geleerd!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:28

vuurneon schreef:
Ik denk dat het komt omdat het makkelijker lijkt; als je naar het eindresultaat kijkt dan lijkt het of het heel makkelijk is gedaan. Kijk je naar een tekening van papier en potlood, dan zie je meer de afzonderlijke lijntjes en daarnaast heeft iedereen op school wel al dan niet verplicht moeten tekenen op die manier. Dus dat voelt alleen al alsof het harstikke moeilijk is.
ik doe je het niet na, dat digitale tekenen. Hartstikke knap!

Hangt maar net van de stijl af. Even wat random voorbeelden, foto's zijn helaas te groot, dus linkjes;

http://jeffsimpsonkh.deviantart.com/art ... -447627750

http://lakehurwitz.deviantart.com/art/T ... -180915761

http://alicexz.deviantart.com/art/Do-Yo ... -356749686

http://cryptid-creations.deviantart.com ... -490151799

Telpeva schreef:
Ps @ hierboven: met de muis tekenen kan ook best, zeker met cell shade en vectoren werkt dat prima. Krijg je alleen wel sneller een muisarm van.

Oh natuurlijk kan het. Of het fijn werkt is een tweede. Verschilt ook weer per persoon.

Sowieso vind ik smudge en blur eigenlijk een beetje no-go bij digitale tekeningen. Dan krijg je al heel snel dat neppe filter effect.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 23-10-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:30

Zal ik dat maar als compliment opvatten, aangezien dit 100% eigen werk is. (uiteraard een voorbeeldfoto gehad, maar niet voor onheilse tricks uit te halen) :j

Kan je een raster gebruiken op de computer dan? Of moet je die dan zelf maken? Voor dat soort dingen ben ik altijd te lui.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:32

Nayomie schreef:
Zal ik dat maar als compliment opvatten, aangezien dit 100% eigen werk is. (uiteraard een voorbeeldfoto gehad, maar niet voor onheilse tricks uit te halen) :j

Kan je een raster gebruiken op de computer dan? Of moet je die dan zelf maken? Voor dat soort dingen ben ik altijd te lui.

Zit gewoon in Photoshop :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:33

Owh ik heb geen photoshop. Gimp is het programma dat ik gebruik. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:34

Daar zit het uiteraard ook in. Sorry, ging er even vanuit dat de meeste mensen Photoshop gebruiken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:36

Zelfs Paint heeft rasterlijnen dus dan ga ik er vanuit dat elk programma het heeft :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:36

@ Fiffill Dat is een ding dat zeker is ja wtb muis :j Tot nu toe heb ik bij de bedrijven waar ik gewerkt heb als artist, nooit een tekentablet ter beschikking gehad, zo vervelend en wat heb ik die mensen stilletjes vervloekt zo af en toe :') Was te duur enzo, en met de muis kon ik het toch ook wel? _-:( :') ) Maar in het kort, waar een wil is, is een weg wat betreft tekenen met muis.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:37

Slina schreef:
Zelfs Paint heeft rasterlijnen dus dan ga ik er vanuit dat elk programma het heeft :')

Haha ja, dat denk ik ook wel. Is toch een van de basisdingen :j