) foto's gemaakt en hiervan wil ik er graag een aantal met jullie delen
Een tijd terug ben ik ook in kamp Vught geweest, foto's daarvan vind je hier:
[FK] [FOTO] Kamp Vught
Bij kamp Vught had ik hele verhalen erbij, dit keer helaas niet echt aangezien het in Oostenrijk was waren de audio-touren niet in Nederlands en Duits en Engels kan ik beide wel verstaan maar niet als het zo snel gaat dus na 2 stukjes heb ik het maar opgegeven en ben ik gewoon zelf rond gaan kijken

Maar ik weet natuurlijk wel wat doordat er ook een museum gedeelte was en lezen kan ik dan weer wel
Wel kan ik zeggen dat het dus een concentratie kamp was in de 2e wereldoorlog. Het is vrij groot en er staan van heel veel landen gedenkstekens, de muren eromheen zijn allemaal in originele staat evenals een aantal ondergronds gedeeltes (douches, deel gaskamer) de barakken ben ik niet achter gekomen of ze nou origineel waren of herbouwd, ik geloof herbouwd. In Mauthausen zijn meer dan 200.000 mensen vermoord, het is opgezet als mannenkamp en voor zover ik weet is het dat ook gebleven maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ondanks dat het dus groot en destijds veel gebruikt is, is het in Oostenrijk vrijwel 'onbekend' het wordt er nogal doodgezwegen dat het in hun land kon lijkt het wel..
Maar waar het om gaat, de foto's:
1. De ingang

2. De binnenplaats, het oogt zo niet erg groot maar dat was het wel.. Vreselijk dat daar zoveel mensen verzamelt zijn die er nooit meer uit zijn gekomen..

3. De toren die aan de klaagmuur ligt. De klaarmuur moesten de mensen na aankomst naakt voor gaan staan, soms duurde dit maar even maar soms ook dagen ze moesten dan al die tijd in een houding blijven staan.. Na die tijd gingen ze dan naar de douches en kregen ze een streepjespak.

4. De douches waren nog helemaal heel, echt een doodeng hok en ik dacht in eerste instantie ook dat dit de gaskamer was.

5.

6. Een van de wachttorens, op dat grasveld waren nog meer barakken maar die zijn er niet mer.

7. dit waren de bedden, in het begin lagen ze daar met 2 personen in later met veel meer..

8. hieronder lag een massagraf..
http://i62.tinypic.com/15fofm9.jpg
9. Een van de velen barakken.

10. De uitgang

11.

De gaskamer heb ik wel foto's van maar die zijn helaas heel erg mislukt, evenals die van de ovens..
12. Dan denk je dat je het ergste hebt gehad maar nee; De trap des doods. De gevangenen van Mauthausen werden gebruikt om graniet te hakken, ze moesten elke keer een gigantisch lange trap op en af. Bovenaan die trap kom je dus langs een kloof en daar zit een heel recht stuk dat recht naar beneden gaat, het ziet er uit alsof het er zo voor is uitgehakt en het zou best een kunnen dat dat ook zo is. Vanaf dat steile stuk werden gevangenen naar beneden geduwd en het gebeurde ook dat er zelfmoord gepleegd werd door er zelf af te springen.. Dit vond ik toch wel het meest bizarre, en al helemáál toen er ook nog foto's hingen waarom je dus mensen onderaan zag liggen
En dan kom je daar en ligt het in zo'n gigantisch mooi gebied dat het haast niet te geloven is dat het zulke walgelijke dingen gebeurden maar het is toch echt zo.. In het kamp zelf hing eigenlijk helemaal niet zo'n enge sfeer maar bij die trap 'voelde' je het wel echt.. 
13.

14.

15. Hier zie je helemaal rechts dat steile stuk waar dus mensen afgeduwd werden/af sprongen..

16. En wat er nu over is van al dat werk, een hoopje stenen, begroeid alsof er nooit iemand aan gezeten heeft..

Ik ben benieuwd wat jullie van de foto's vinden, tips en kritiek mag natuurlijk altijd

Mijn doel was vooral om het leeg te maken; geen mensen op de foto's zoveel mogelijk de dingen van nu (monumenten, hekken etc.) eruit halen en het de sfeer terug geven, (daarom zwart-wit) het leeg maken is in ieder geval gelukt de sfeer kan ik zelf niet oordelen omdat het natuurlijk heel anders is als je er zelf stond..
Bedankt voor het kijken!
vind het echt prachtige foto's! 
, een vrij onbekend kamp dat ook zeker zo zijn sporen heeft .. Pff dat klif , ik zou ook gesprongen zijn kan ik zeggen maar ik weet daar niks van ..
Toen wij er waren onweerde het ook nog eens dus dat maakte het nog veel enger