Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Quir schreef:Ja, zo ben ik ook van de grove schets naar deze uiteindelijk gekomen. Alleen als ik een enkele lijn op de juiste plek teken wordt deze zo "bibberig". Of is dat gewoon tien duizend keer doen? Photoshop reageert ook veeeeel gevoeliger en preciezer op de pen+tablet dan GIMP, dat is ook flink wennen, maar uiteindelijk wel prettig denk ik!

Quir schreef:Dank je! Ga wat uit proberen en veranderen.
En dan hopelijk niet net zoals gisteren, penseel veranderen en die met geen mogelijkheid terug krijgen...![]()
Na een kleine 3 uur was het gelukt, ahum... Maar kan er tot nu toe redelijk mijn weg in/mee vinden, het zijn nog de kleine dingen en zelf gewoon nog heel veel leren en nog veel meer oefenen...
In theorie is dit pas mijn 1e schets die volledig zelf getekend is zonder voorbeeld en mijn vierde tekening ooit op een computer, waarvan 1 pas echt af is eigenlijk (en die is weer niet realistisch, Dobby).![]()
We komen er wel, en met jullie hulp gaat het nog net wat makkelijker/sneller.
), PS is meer zoeken in het begin, maar je kan er veel meer geavanceerde dingen mee. Verder heeft GIMP veel voor geprogrammeerde dingen die automatisch gaan, terwijl je dat met PS volledig handmatig kan doen. Nadeel: het duurt langer. Voordeel: je hebt volledige controle. En dat is denk ik precies de reden waarom iedereen uiteindelijk PS gaat gebruiken! Het is echt even moeilijk op het begin, maar je kan er zo enorm veel mee! Gewoon uitproberen en tutorials volgen, dan komt het goed 
Pandameisje schreef:
Quir schreef:Pandameisje schreef:
Goh, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Alleen maar moeilijke engelse termen intypen waar niets uit komt, bedankt voor de simpele maar doeltreffende hulp!
Cyella, ik wilde inderdaad in eerste instantie ook niet met PS gaan werken. Juist omdat er veel te veel op zit... Vriendlief vroeg steeds wanneer ga je eens met PS tekenen, dus vandaar. In het begin was het even rottig en lastig vinden, maar nu lukt het al redelijk. Als je weet waar t ongeveer staat, scheelt denk ik al veel. Al heb ik echt nog maar heeeeel weinig gebruikt!
Smudgen, ik ben fan daar van. Maar inderdaad, ik zag tutorials voorbij komen waar steeds in gezegd wordt niet te smudgen en eigenlijk is het ook veel mooier. Dobby (in mijn profiel), is wel grotendeels gesmudged. Kleuren gaan gebruiken die (in eerste instantie) niet logisch zijn (zoals paars, blauw) lijkt me nog wel erg moeilijk in het begin.![]()
Heb je misschien wat tekeningen van jezelf? Ben erg benieuwd!
Ik teken wel al erg lang op papier, gewoon met grafiet potlood. Nu 25 en digitaal eens proberen, vind het veel leuker dan op papier...