[DIGI][WIP] Oefenen met inkleuren, tips gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

[DIGI][WIP] Oefenen met inkleuren, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 20:25

Met steeds meer digi topics hier op UK begint het steeds weer te kriebelen :+
Heb het digitaal tekenen nu een tijdje links laten liggen omdat het steeds niet goed lukte, het niet ging zoals ik dat wou en mijn tekentablet niet meer 100% fuctioneert want ik heb tablet+pen laten vallen :+ (Hoera dat ik bijna een nieuwe kan kopen :D )

eerst was ik vooral gefocust op verhoudingen, maar dat ga ik nu even niet doen en eerst het realistisch inkleuren wat verbeteren. De schets heb ik dus even snel overgetrokken.

lang getwijfeld of ik wel een topic zou openen of niet, maar zonder tips en advies kom ik niet veel verder.

Kleuren heb ik zelf gekozen, niet gepint.

stap 1 :)
Afbeelding

Basiskleur erop:
Afbeelding

Oogje verder uitgewerkt en begin van de neus erop gezet :D
Afbeelding

Ik heb geen idee hoeveel tijd er tot nu toe in zit, ik doe 1001 dingen tegelijk :P

Brand los, en zeg eerlijk wat je er van vind, maar wel met onderbouwde reden zodat ik er wat mee kan :)

Gordy18

Re: [DIGI][WIP] Oefenen met inkleuren, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:55

Ik vind hem kwa schets al erg mooi ! verhoudingen kloppen goed ! kwa kleuren goed gekozen ! komt mooi rustig over ! probeer alleen het oog meer eruit te laten springen , meer kleurgebruik , meer risico! probeer die te nemen , probeer verschillende tinten te proberen en gebruik kleuren die je nooit zou gebruiken , hoop dat je wat aan me tips hebt ! vind het al een mooie tekening namelijk !

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:04

Goed begin al! In het oogje mag nog wat meer contrast en misschien wat donkerdere bruin en blauw tinten? Hij is ook iets te ovaalachtig. Ik volg! :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 21:54

hannah41 schreef:
Goed begin al! In het oogje mag nog wat meer contrast en misschien wat donkerdere bruin en blauw tinten? Hij is ook iets te ovaalachtig. Ik volg! :D

Gordy18 schreef:
Ik vind hem kwa schets al erg mooi ! verhoudingen kloppen goed ! kwa kleuren goed gekozen ! komt mooi rustig over ! probeer alleen het oog meer eruit te laten springen , meer kleurgebruik , meer risico! probeer die te nemen , probeer verschillende tinten te proberen en gebruik kleuren die je nooit zou gebruiken , hoop dat je wat aan me tips hebt ! vind het al een mooie tekening namelijk !

Bedankt allebei :D daar heb ik echt wat aan :)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:37

succes nog en ik ga je zeker volgen !!

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:56

Je hebt al een heel goed begin! :)
Wat ze ook zeggen idd is risico's durven nemen, desnoods sla je, je tekening maar 1x vaker op en begin je dat stuk gewoon overnieuw als het niks is.
En ik neem aan dat je een voorbeeld gebruikt? Kijk hier eens heel goed naar dan zie je dat er stiekem meer kleuren in verstopt zitten dan dat je eigenlijk zou denken! :D

En ik ga ook zeker volgen ben benieuwd hoe het gaat worden! :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 19:27

Al een stuk verder, nu zit er onderhand donkerblauw, lichterblauw, lila, en groenig in :D
Ben al wel een stukje verder, morgen weer een upje :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:10

Een trucje als je je afvraagt welke kleuren er eigenlijk inzitten, colorpick een punt van de foto en gooi de kleur dichtheid flink omhoog, je zult zien hoeveel kleuren er verstopt zitten in een foto. Als je dat eenmaal weet kun je gaan kijken welke kleuren zich op een bepaald punt bevinden en welk effect dat op je tekening heeft. Uiteraard hoef je de gecolorpickte kleuren niet te gebruiken, maar het is wel handig om te kijken welke kleuren er in zitten en het effect van die kleuren. :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 11:41

Gister niet meer aan toe gekomen, maar nu nog een stukje verder :D

Afbeelding

Oog zo goed en kwaad als het lukte wat boller, donkerder en andere kleuren gemaakt, en beginkleuren van de neus :)

Edit:
Dit is de voorbeeldfoto, halster heb ik dus weggelaten en de manen heb ik ook mijn eigen draai aan gegeven :)
Afbeelding

JayBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:02

ik vind het qua kleuren en schets heel mooi maar idd proberen iets meer contrast en schaduwen te maken zodat het realistischer word, de neusgaten zijn nu wel heel mooi geworden!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:08

Probeer niet alleen streepjes maar ook overgangen erin :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 12:59

Nayomie schreef:
Probeer niet alleen streepjes maar ook overgangen erin :)

Ja, daar ga ik nog mee bezig :D Eerst even uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen, werk nu met een ander programma als normaal namelijk :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:00

Waarmee werk je nu? :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:00

Nayomie schreef:
Waarmee werk je nu? :)

Gimp, normaal met adobe photoshop :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:02

Kies een zachte brush en zet je brush op een lagere dekking :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:11

jasmijnvdb schreef:
ik vind het qua kleuren en schets heel mooi maar idd proberen iets meer contrast en schaduwen te maken zodat het realistischer word, de neusgaten zijn nu wel heel mooi geworden!

Klopt, dit zet ik er later op :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:28

Nayomie schreef:
Kies een zachte brush en zet je brush op een lagere dekking :)

Ik loop er nu al op vast, krijg alleen maar rare streepjes :')

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:45

erg mooi al , ziet er goed uit

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:58

Heb het nu zo, ben er nog niet helemaal tervreden over.
Afbeelding

Vanavond ga ik verer met het neusgat :D

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:34

Ziet er al goed uit!!
Ik ben even zo brutaal geweest om het oogje iets aan te passen om je iets te laten zien:
Afbeelding
Op de plek van het pijltje heb ik hem iets puntig omhoog laten lopen, daardoor lijkt het oog wat opener en meer zoals een echt paarden oog. Als je goed kijkt is dat op jouw foto ook te zien. Nu ben ik natuurlijk geen natuurtalent in digital art, zoals te zien is, dus heb ik het even voor het idee in Paint gedaan. Er mag nog ook nog iets meer contrast in het oog, wat donkerdere plekken en wat lichtplekken. Ik hoop dat je er iets mee kan en je het niet erg vind dat ik aan je tekening heb zitten prutsen.

Ik vind dat je goed op weg bent! Het neusje ziet er al heel Shet-achtig uit. :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 17:10

hannah41 schreef:
Ziet er al goed uit!!
Ik ben even zo brutaal geweest om het oogje iets aan te passen om je iets te laten zien:
[ Afbeelding ]
Op de plek van het pijltje heb ik hem iets puntig omhoog laten lopen, daardoor lijkt het oog wat opener en meer zoals een echt paarden oog. Als je goed kijkt is dat op jouw foto ook te zien. Nu ben ik natuurlijk geen natuurtalent in digital art, zoals te zien is, dus heb ik het even voor het idee in Paint gedaan. Er mag nog ook nog iets meer contrast in het oog, wat donkerdere plekken en wat lichtplekken. Ik hoop dat je er iets mee kan en je het niet erg vind dat ik aan je tekening heb zitten prutsen.

Ik vind dat je goed op weg bent! Het neusje ziet er al heel Shet-achtig uit. :D

Ah, ik zie het :) natuurlijk vind ik dat niet erg, graag zelfs :D Ga het zo aanpassen.

Met dat contrast, het word dan steeds zo vlekkerig :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:08

Je werkt met photoshop...

- Werk in lagen
-schets kun je in de bovenste laag zetten,die kun je...als je werk klaar is...vervagen of geheel/gedeeltelijk verwijderen.
- Werk niet met 100% dekking maar zet je dekking(opacity) op 35-55 en je invulling(fill) ook op zoiets.
-Gebruik een brush met een zachte rand...groot voor grote oppervlakten en zachte nuances en pas de brush aan aan de te vullen vlaktes.
Hoe kleiner je brush,hoe meer streepvorming.

Ik weet niet of je "pen" drukgevoelig is...hoe harder je drukt,hoe harder de kleur.

Wees niet bang om kleuren over elkaar aan te brengen,twijfel je,zet je het even in een nieuwe laag.

Krijg je teveel lagen dan ga je mappen maken,die vind je onderin je lagenbalk

Hier kun je beetje ziet...

[UK] [DIGI][WIP] Mijn kleine Fax

Er zijn ook speciale bruches om vachten ed te maken en kijk ook eens op youtube,staan zat tutorials ;)

Succes hoor,gaat heel goed :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 20:48

Tinky12 schreef:
Je werkt met photoshop...

- Werk in lagen
-schets kun je in de bovenste laag zetten,die kun je...als je werk klaar is...vervagen of geheel/gedeeltelijk verwijderen.
- Werk niet met 100% dekking maar zet je dekking(opacity) op 35-55 en je invulling(fill) ook op zoiets.
-Gebruik een brush met een zachte rand...groot voor grote oppervlakten en zachte nuances en pas de brush aan aan de te vullen vlaktes.
Hoe kleiner je brush,hoe meer streepvorming.

Ik weet niet of je "pen" drukgevoelig is...hoe harder je drukt,hoe harder de kleur.

Wees niet bang om kleuren over elkaar aan te brengen,twijfel je,zet je het even in een nieuwe laag.

Krijg je teveel lagen dan ga je mappen maken,die vind je onderin je lagenbalk

Hier kun je beetje ziet...

[UK] [DIGI][WIP] Mijn kleine Fax

Er zijn ook speciale bruches om vachten ed te maken en kijk ook eens op youtube,staan zat tutorials ;)

Succes hoor,gaat heel goed :)

Normaal werk ik met photoshop ja, nu met gimp ;) Lagen werk ik mee, maar die zijn nu een beetje door de war :=

Pen was druk gevoelig, maar dat doet het niet meer :+

Dankjewel voor je tips en voorbeeld, heb ik zeker wat aan :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:58

prugelpiet schreef:
Normaal werk ik met photoshop ja, nu met gimp ;) Lagen werk ik mee, maar die zijn nu een beetje door de war :=

Pen was druk gevoelig, maar dat doet het niet meer :+

Dankjewel voor je tips en voorbeeld, heb ik zeker wat aan :D

De lagen kun je het beste in mappen verzamelen en een kleurcode geven,ook kun je lagen verschuiven.
Als je steeds vergeet van laag te wisselen,kun je ze ook even op slot zetten ;)

Mijn schets en basiskleurachtergrond zet ik altijd standaard op slot zodat ik zeker weet dat ik daar niet per ongeluk op kan werken.

Ook tussendoor vaak opslaan,dan kun je altijd weer een stapje terug als het mis gaat...wil je iets uitproberen,dan kun je die laag ook even kopiëren en locken+onzichtbaar maken.Als het niet goed gaat heb je altijd nog je werk,gaat het wel goed dan kun je de kopie verwijderen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 11:32

Ik loop totaal vast op de neus := Dus even met de manen verder gegaan. De kleuren heb ik bewst wat veranderd.
Ook wat aan het oog gedaan, daar ga ik me vandaag verder op focussen :)

Edit: WIP vergeten :+

Afbeelding