Miniature gardening (miniatuur tuintjes)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Miniature gardening (miniatuur tuintjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:35

Ik was op pinterest wat aan het rond kijken, heerlijk plaatjes kijken, haha. Nu kwam ik miniatuur tuintjes tegen (miniature gardening) en ik vind ze zo geweldig!

Nu ik toch vakantie heb, wil ik eens gaan kijken of ik er eens wat mee kan gaan doen. Nu ben ik ook gek op bonsai boompjes, dus eigenlijk wil ik eens kijken of ik daar iets mee kan gaan doen.

Ben best benieuwd of er meer mensen hier op Bokt doen aan miniature gardening?! Of die het ook erg leuk vinden en er ook mee aan de slag willen? Lijkt me leuk om ideeën, tips en tricks hier in het topic te kunnen delen! En natuurlijk jouw eigen gemaakte mini tuintjes!

Meteen om met de deur in huis te vallen...
Het lijkt me onwijs gaaf om mini tuintjes te maken met echt (bonsai) boompjes, zoals dit:
Afbeelding

En dit:
Afbeelding

Zou het mogelijk zijn om zelf (loof)boompjes te kweken en deze klein te houden door correct te snoeien? Zoals bijvoorbeeld berken boompjes, etc.?
Aangezien ik zelf niet zo gek ben op de "gewone" in Nederland verkrijgbare Ficus Ginseng boompjes... Maar juist op de boompjes die gewoon echt op boompjes lijken. Ze zijn wel te koop, maar dan erg prijzig en vaak ver weg.

Afbeelding
Zoiets dus!

Roquen

Re: Miniature gardening (miniatuur tuintjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:38

Wat super leuk! Ik volg!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:39

Wat leuk, ik ben bezig met het opkweken van een esdoorn met de bedoeling om er een bonsai van te maken :D Verstand heb ik er echter niet van, maar tot nu toe groeit het.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:48

bromfiets schreef:
Wat leuk, ik ben bezig met het opkweken van een esdoorn met de bedoeling om er een bonsai van te maken :D Verstand heb ik er echter niet van, maar tot nu toe groeit het.

Het moet toch juist klein blijven? :+

Nee zonder gekheid, leuk idee, misschien voor volgend jaar als ik een studentenkamer heb leuk om toch een tuintje te hebben! :)

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:51

Wauw wat gaaf! Dit lijkt me ook erg gaaf om te doen, maar hoe?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:54

Omg, Bag End _O_ :+:.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:54

Oh wat gaaf bromfiets!
Hoe lang heb je m nu? En lukt het je om m mooi en klein te houden?

Morgen ga ik eens op zoek naar berkenboom zaadjes... Die schijnen makkelijk te zijn en groeien relatief snel (al is dat natuurlijk voor bonsai niet de meest positieve eigenschap... Haha) en hopelijk dat ik m mooi klein kan houden en echt als een typische berkenboom kan krijgen.

De basis is niet zo heel lastig! Je moet een schaal/kom hebben die vrij diep is. Onderin leg je scherven of grind en daarop meng je tuinaarde met bonsai aarde. En dan kan je naar harte lust creatief gaan planten. Welke planten echt geschikt zijn (die dus klein blijven) naast vetplantjes en cactussen moet ik nog even uitzoeken. Als ik wat gevonden heb, zal ik ze hier posten! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:09

Ziet er tof uit! Ik volg :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:13

_San87_ schreef:
Omg, Bag End _O_ :+:.

Ohhh wat dat duurde, nu zie ik het pas! :+:

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:16

Ik ken het wel vanuit de aquariumwereld, Aqua Scaping heet het dan. Vaak worden er helemaal geen vissen in zo'n bak gehouden.

Afbeelding

Zijn nog veel meer foto's van op Google.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:19

Dat ziet er ook erg leuk uit!
Lijkt me gaaf om mini tuintje te kunnen maken met een vijver of riviertje of iets dergelijks (zonder vissen dan natuurlijk).

Ohhh ik heb zo veel ideeën nu, morgen echt eens gaan kijken hoe en wat en dan aan de slag! Haha. :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:08

Dobbelicious schreef:
bromfiets schreef:

Het moet toch juist klein blijven? :+

Nee zonder gekheid, leuk idee, misschien voor volgend jaar als ik een studentenkamer heb leuk om toch een tuintje te hebben! :)

Hahaha, ja dat wel :D Ik heb een bakje inclusief zaadjes gekocht bij de Action a 85 cent. Van de 8 zaadjes is er maar 1 uitgekomen en die is nu ongeveer 15 centimeter. Ik heb hem om een satéprikker gedraaid in de hoop dat ik een gedraaide stam krijg en ik heb ergens gelezen dat je ze uit zaad het eerste jaar met rust moet laten.

Nu is het dus nog niet bepaald indrukwekkend, maar ik ben erg benieuwd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 11:41

Ik ben ook benieuwd!
Heb je een foto van het boompje hoe die er nu uit ziet?

Heb net zaden van vier soorten bomen besteld die geschikt moeten zijn voor bonsai boompjes. Ga eens kijken of ik het voor elkaar krijg, haha.

Buxus sempervirens (gewone buxus struikjes, wil kijken of ik er 1 echt "boompje" (zoals foto hieronder) uit kan krijgen en een paar figuurtjes...):
Afbeelding

Betula pendula (berkenboom, proberen een echte typische berk te kweken en een treur berk):
Afbeelding

Palmatum atropurpureum (rode Japanse esdoorn, gewoon omdat ik m zo gaaf vind! Haha):
Afbeelding
Afbeelding

Acer palmatum (gewone Japanse esdoorn)
Afbeelding
Afbeelding

Met het buxusboompje wil ik in ieder geval deze gaan maken:
Afbeelding
Bag End!

En voor de rest... Dat moet ik nog gaan bedenken, haha.
Met de treurberk denk ik een romantisch plekje met een wit bankje of iets dergelijks.

*Meer jaren project is ontstaan... en nu goed gaan in lezen in bonsai boompjes*

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:55

Oooh dit is leuk! *gaat gelijk een ondiepe bak en materiaal zoeken*

Alleen... Ik vraag me serieus af hoe je het dan zo klein houdt. Kan iemand mij dat uitleggen?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:02

Oeh ik heb weer op een topic geklikt hoor, wat een ontzettend leuk idee!

Vanmiddag maar even naar de action :o Kijken of er wat zaadjes te halen zijn :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:10

Plantjes/boompjes houdt je zo klein door (veel) te snoeien. :)
Over bonsai boompjes is heel erg veel te vinden op internet en verder worden veel vetplantjes en cactussen gebruikt, die blijven sowieso al gemakkelijk kleiner.

Ben ontzettend benieuwd naar jullie creaties! :D

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:39

Wauw die rode Japanse Esdoorn doet me meteen denken aan de boom van Game of Thrones. Ik wil ook wel een leuke miniatuur fantasy wereld bouwen ^^, bag end is awesome!

CayenneJarig
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:44

Prachtig die Esdoorns! Maar volgens mij kosten die een vermogen? :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:50

Ik ben ook bezig met het trainen van een bonsai.
Elke boom in een pot onder de 2,5 m is een bonsai

Ik wil een berk en een esdoorn trainen, als je dit vanaf klein plantje doet komt deze eerst in een grotere pot je train te plant dan steeds verder om in een kleinere pot te staan hier gaan wel jaren overheen ;)
De berk gaat binnenkort in een ondiepere pot, deze word geheel terug gesnoeid tot het laatste oog, daar komen dan weer takken uit.

Een bonsai de makkelijkste manier is een boompje over planten die al de juiste dikte heeft kwa stam, deze zet je dan in een pot en snoei je op de juiste tijd terug tot het 1 na laatste oog dan loopt die bij dat laatste oog weer uit. de boom zal dan ook weer meerdere ogen daar onder krijgen later kun je hem weer terug snoeien en over potten in een kleinere pot.

Wat belangrijk is dat de bomen in de juiste grond staan en dat kan zonder dure potgrond etc je moet kijken naar de grond waar groeit een berk bijv houd van een een drassige grond deze houd je natter dan anderen.

Ook nog iets wat veel mensen niet weten een bonsai is gewoon nog een boom en doet het het beste buiten.

Bonsai's zijn zeer verslavend, zeker als je een bepaald type wil trainen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:53

Als je ze zo koopt denk ik t wel inderdaad. Ze zijn alleen gemakkelijk op te kweken uit zaden en die zijn niet duur, ik heb nu 45 zaden voor 2,90 :)

Seven, dus als je al een grotere boom hebt (met de dikte van de stam die je wilt hebben) en die gewoon terug snoeit, moet dat goed komen?

Krijg je dan alleen niet een platte bovenkant waar de boom dus in eens ophoudt? In plaats van taps toelopen zoals normaal bij een boom zo is?
Ben ook altijd bang dat je de boom dan echt vermoord, haha.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:16

Ja klopt dan snoei je hem steeds verder terug in jaren tot hij is klein is als je wil.
Wat ik zelf doe is 1 met een mooie stam kiezen van bijv een duim dik die snoei je tot het 2 na laatste oog terug dan groeit hij weer in de breedte maar ook gaat de boom weer in de takjes en bladeren investeren en zal bij het over gebleven oog weer gaan spruiten en ook bij de rest van de stam. Als hij dasr dan weer goed mee bezig is geweest en het is weer het seizoen voor het snoeien snoei je weer terug tot het 1 na laatste oog.
De bovenkant word niet plat een boom wil altijd terug naar zijn vorm als je snoeit diet die zijn best daar weer te komen. Dus ook als je scheef wil of wat voor andere vorm dan ook miet je dit zeer streng volhouden anders gaat de boom weer recht omhoog in zijn oorspronkelijke vorm ;)

Als de boom in de vorm is zoals he wil is het een kwestie van goed voeren-wateren en bij houden. Wil je dat de takken van de berk naar beneden groeien kun je dat met ijzerdraad trainen. Ook een scheve stam etc kan je trainen je bootst eigenlijk de natuur naar in het klein

Bonsai's zijn zo duur omdat het jaren kost een boom te kweken en te trainen -vormen.

Het leuke vind ik het kan met elke boom, mits je deze natuurlijk houd. Fruitbomen zijn ook heel leuke bonsai wil je kleinere appels laat je alles zitten wat er aan groeit wil je groten haal je veel bloesem weg

Ik vind zelf vooral bonsai mooi die ook kwa bladeren zich aanpassen maar dat is wel strenger trainen alle blaadjes die te groot worden verwijderen en dat is veel meer werk.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:26

Maar duurt het dan niet ontzettend lang om zo'n boom op te kweken?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:27

Een voorbeeld van een appelboom met 1 appel bij deze zijn dus de bloesems op 1 na verwijderd bij het vormen van de appels <3 staan ook andere geweldige bonsai bij
http://www.bonsaiempire.nl/blog/top10-o ... jke-bonsai

Ja een bonsai kan wel 15 jaar duren ;) zeker als je vanaf zaadje begint
In Oostenrijk heb ik bonsai gezien van 80 jaar, ze worden door generaties door gegeven dat is traditie een bonsai is een levensweg net als een mens het groeit en word gevormd door de ''eigenaar'' mooie filosofie vind ik
Laatst bijgewerkt door Seven op 22-07-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:29

Hij zegt 'page not found'