Voorbeeld van shoot in maart (origineel en 100% ingezoomd):

Upload site zal wellicht iets vertekenen, maar je ziet, hij is haarscherp.
Nu een van de vele slechte foto's van de fotoshoot van vorige week (banketstaaf vierkantje maar zo komen mensen niet herkenbaar in beeld):

Je ziet, het is allemaal zo wazig. Ik erger me er dood aan, dit kan ik gewoon niet maken bij een betaalde shoot. Bij digitale bestanden valt het niet op, maar als mensen groot willen afdrukken kun je hier niet mee aankomen.
Ik ben van plan morgen naar de winkel te gaan, maar misschien dat jullie een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen en wat de vervolgstappen kunnen zijn?
Ik dacht eerst dat het aan mijn 70-200 lens lag, maar ik heb het met de 50mm ook. Ik heb na thuiskomst nog even heel voorzichtig met livevieuw op een statief met de hand scherpgesteld, en toen kwam er wel een scherpere afbeelding uit, maar nog steeds niet zo haarscherp als ik gewend ben.. Ik begin dus nu wel te denken dat het aan mijn camera ligt.
Mijn camera is ongeveer anderhalf jaar oud en wordt zeer intensief gebruikt. Zou het een kwestie van laten schoonmaken zijn of kan er meer aan de hand zijn?
Zie ook hier en daar wat abberatie. Je hebt er niet toevallig een filter voor gedraaid? Dat kan ook een eventuele oorzaak zijn.
Dan zou het daar aan moeten liggen, dan is hij na een schoonmaakbeurt waarschijnlijk weer de oude. In het vervolg zou ik altijd een regenhoes meenemen, die beschermen ook goed tegen zand. Of iets anders wat je vatting beschermd.
Mijn portemonnee is er nog niet helemaal aan toe om nu een nieuw exemplaar aan te schaffen..
Want dan wordt het natuurlijk een beter model dan de 650D.
Ben toch nog erg benieuwd wat het zal zijn. Misschien dan toch slijtage oid.