Klanten die foto's niet online willen hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Klanten die foto's niet online willen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:24

Nu ik wel eens loveshoots doe krijg ik steeds meer te maken met klanten die achteraf de foto's niet online willen hebben. Ik stuur altijd algemene voorwaarden door voor er geboekt wordt. Daarin staat vermeld dat alle foto's in mijn portfolio terecht kunnen komen, gebruikt kunnen worden op Facebook etc. Ook staat er dat als de klant foto's niet online wil hebben dat dat van te voren dient te worden aangegeven, zodat ik eventueel de prijs kan aanpassen.

Nu krijg ik altijd te horen 'jaaa is goed'. Maar als puntje bij paaltje komt wordt mij verteld dat ze niets online willen hebben zonder toestemming, omdat het toch om 'close' foto's gaat (meer dan een kusje is het bij mij nooit hoor, voor er dingen gedacht worden.. :+ Gewoon standaard loveshoot foto's). Vervolgens wil ik toch iets op mijn fotografie website plaatsen maar eigenlijk word elke foto afgewezen omdat ze dat niet online willen hebben.

Kijk, aan de ene kant kan ik erin komen dat je sommige dingen privé vind en niet overal verspreid wil zien. Maar dit gaat om lieve, knusse foto's en geen expliciete beelden. Ik ga met respect met de foto's om. Maar ik vind dit toch wel een lastig punt. Ik kan nu geen portfolio van loveshoots opbouwen, omdat ik telkens te horen krijg dat de foto's niet online mogen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb al voorwaarden opgesteld in de hoop dat dit het zou verhelpen, maar nee dus. Voor de shoot is alles koek en ei, maar achteraf.. Voor een portfolioshoot (gratis) had ik gewoon gezegd 'dikke doei', want dan ga je daar gewoon mee akkoord en is het doel om mijn portfolio uit te breiden. Maar dit is betaald, een klant huurt mij in, dus eigenlijk voelt het alsof ik niks te zeggen heb..

Lienek

Re: Klanten die foto's niet online willen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:26

Jij hebt het aangegeven van te voren en zij zijn akkoord gegaan... Tsja moeten ze maar beter lezen...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:27

Als ze achteraf te kennen geven de foto's niet online te willen he ben een extra bedrag in rekening brengen. Als dit niet binnen een bepaalde tijd betaald wordt, de foto's alsnog online zetten?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:29

Aan de ene kant zou ik dat gewoon kunnen doen.. Maar ik ben erg bang dat het ten koste van mijn naam gaat. Het vorige loveshoot stel heeft me wel een nieuwe shoot bezorgd omdat ze mijn werkwijze zo fijn vonden etc. Als ik nu hard ga spelen ben ik bang dat dat hele slechte reclame is..

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:29

Ik zou denk ik een gewone prijs maken voor de loveshoot, en dan aanbieden dat als je de foto's in je portfolio en bijvoorbeeld maximaal 3 x online gebruikt dat ze dan korting kunnen krijgen. Gaan ze niet akkoord heb jij je prijs en anders je foto's!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:19

Ik kamp met exact het zelfde probleem. Het is inderdaad zoals jij aan geeft of op je strepen blijven staan of de klant koning houden. Ik ga altijd voor het laatste, ik vind het niet fijn om een fotoshoot zo af te sluiten maar ik probeer wel altijd een compromis te bereiken om zo toch nog iets online te kunnen zetten. Mensen begrijpen gewoon niet hoe belangrijk dat is voor een fotograaf, dat het inkomen daarvan afhangt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:30

Marit schreef:
Aan de ene kant zou ik dat gewoon kunnen doen.. Maar ik ben erg bang dat het ten koste van mijn naam gaat. Het vorige loveshoot stel heeft me wel een nieuwe shoot bezorgd omdat ze mijn werkwijze zo fijn vonden etc. Als ik nu hard ga spelen ben ik bang dat dat hele slechte reclame is..

Ja dat gaat ten koste van je naam. Komt het veel voor dat mensen hun foto perse niet online willen hebben? Zo niet dan zou ik het lekker laten zitten en gewoon gebruik maken van de foto's die wel online mogen van de geportretteerde. Je verschuilen achter Algemene Voorwaarden zou ik niet doen, da's wel erg onklantvriendelijk.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:40

pipo123 schreef:
Ik zou denk ik een gewone prijs maken voor de loveshoot, en dan aanbieden dat als je de foto's in je portfolio en bijvoorbeeld maximaal 3 x online gebruikt dat ze dan korting kunnen krijgen. Gaan ze niet akkoord heb jij je prijs en anders je foto's!

Zo iets inderdaad!

Laat ze desnoods voor de tijd een optie lijst zien. Waar zij zelf een optie aanvinken en daarna onder tekenen.

Bijv.

Foto's worden niet gebruikt door fotograaf. Duur

Maximaal 3 foto's worden gebruikt. midden

Alle foto's mogen waar dan ook gebruikt worden. Goedkoop

Zo iets?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 11:30

Opzich vind ik het een goed idee, maar ik ben bang dat de klanten zich er niet aan gaan houden en ik dan heibel krijg..

Ik geef nu voor het boeken aan én zelfs nog tijdens de shoot aan dat alle foto's online kunnen komen en als ze dat niet willen dat ze het NU moeten zeggen. En het is altijd 'Neeee is goed joh!'.
Vervolgens komt in alle gevallen de jongen/man in kwestie na de fotoshoot, op dezelfde dag nog, met een berichtje dat het allemaal toch niet zo goed meer voelt en ze niks online willen hebben, of in elk geval niet zonder toestemming. Ze zijn zo blij met de foto's, maar zij willen zelf bepalen welke foto's er in mijn portfolio komen. Het zijn telkens de mannen die het niet willen, misschien dat ze zichzelf niet kwetsbaar op internet willen hebben ofzo, ik weet het niet :+

Het is vrijwel altijd de vriendin/vrouw die de shoot boekt en die vind meestal alles best. Hele dikke kans natuurlijk dat ze dan het goedkoopste pakket kiezen waarbij alles gebruikt mag worden, men gaat immers bijna altijd voor het goedkoopste pakket. Mijn doelgroep zijn voornamelijk studenten, dus geen heel groot budget.

Als ik dan gezeik krijg heb ik helemaal de poppen aan het dansen want dan moet ik rekeningen gaan sturen..

Pff, ik vind dit gewoon een lastige kwestie en baal er ontzettend van dat mensen niet van te voren even kunnen nadenken :+ Ik geef het niet voor niks 3x aan.. Hoe zou dat bij andere loveshoots gaan? Ik zie bij andere fotografen vaak uitgebreid de loveshoots in het portfolio staan..

Edit; Ik heb ook officieel niks te zeggen geloof ik, want volgens de wet moet je aan geportretteerden altijd vragen of ze ergens gepubliceerd mogen worden.. Maar ja, dat leg ik nou juist in mijn algemene voorwaarden uit :+

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:42

Is allemaal heel lastig inderdaad..

of je bied gewoon alleen het middel en duur pakket aan. dan ga je samen met hun 3 goed foto's uitzoeken die online mogen? willen ze dat niet zijn ze verplicht meer te betalen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:46

Vind op Facebook wel wat anders dan op de site. Nee, zou ik ook niet willen, ongeacht de foto.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:52

Vanillia schreef:
Ja dat gaat ten koste van je naam. Komt het veel voor dat mensen hun foto perse niet online willen hebben? Zo niet dan zou ik het lekker laten zitten en gewoon gebruik maken van de foto's die wel online mogen van de geportretteerde. Je verschuilen achter Algemene Voorwaarden zou ik niet doen, da's wel erg onklantvriendelijk.

Dat is niet je verschuilen achter algemene voorwaarden, daar heb je die dingen nou net voor! Algemene voorwaarden zijn gewoon een onderdeel van het contract. Dat mensen ze nooit lezen is wat anders.

Ik zou idd ook gaan werken met een optie model waarin ze kunnen kiezen om niets online te zien, jij de foto's niet mag verkopen etc, maar daar wel een flink prijskaartje aan te hangen. In principe kopen ze dan de rechten op je foto's en dat mag best duur zijn.

Ik zou dus zeker niet gaan voor korting als jij de foto's online mag zetten (omgekeerde wereld), maar voor een verhoging van de prijs als dat niet mag. En dat ook duidelijk uitleggen van te voren. Geef ze eventueel de optie om die verhoging alsnog te betalen na afloop van de shoot, maar geef dan wel aan dat je het geld binnen 7 dagen op je rekening wil hebben staan.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:57

Tja..zoiets had ik ook eens...ging zelfs om een gratis shoot, dus beide partijen geen kosten. Meisje foto's voor haar portfolio en ik natuurlijk mijn reclame. Het ging gewoon om leuke foto's van een meisje.

Maar toen het tot een afspraak zou komen....kwam eruit dat ik de foto's niet mocht gebruiken.

Tja sorry hoor maar zo werkt het niet.
Als je dan toch een shoot alleen voor jezelf wil dan ga je er ook maar voor betalen!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 14:01

Dat is helemaal belachelijk :+ Dan had ik ook gewoon gezegd 'pech gehad' en ze online gezet. Bij een portfolio shoot draait het er juist om dat ze online komen :+

Ik denk dat die optie het beste is Vjestagirl, om na afloop nog die ruimte te geven. Want dat is het grote probleem, dat er altijd pas na afloop protest komt, nooit ervoor.

Verschuilen achter algemene voorwaarden vind ik hier ook niet van toepassing. Die heb ik juist zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Ik wijs er ongeveer 3x, al dan niet meer, op voor de fotoshoot begint om ze te LEZEN en haal er soms nog wat dingen uit die ik extra benadruk. Als ze ze dan nog niet gelezen hebben, tsja.. wat moet ik dan nog :+

Misschien moet ik het inderdaad op die manier gaan doen.

sneeuwpop schreef:
Vind op Facebook wel wat anders dan op de site. Nee, zou ik ook niet willen, ongeacht de foto.

Wat is de reden dat je dat liever niet hebt?
Ik kan het me aan de ene kant wel voorstellen, maar alles gaat tegenwoordig via sociale media. Als ik daar dingen niet op mag plaatsen heeft dat toch een grote nadelige invloed..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:16

sneeuwpop schreef:

Ben je bereid daar meer voor te betalen? Want wat je nu vraagt is om een deel van de rechten van de fotograaf (die in principe een hoop met de foto mag doen) over te dragen aan jou, namelijk deels beslissen waar ze wel en niet mogen staan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 06:09

Nee, dan zoek ik wel een andere fotograaf die geen fb gebruikt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 06:13

Fb is niet alleen kijken, maar ook delen. Mensen die geen interesse hadden, worden er ook mee geconfronteerd. Vind het anders op een site van de fotograaf waar mensen bewust op kijken als ze interesse hebben om ook foto's te laten maken. De manier van kijken is dus voor mij het grote verschil en ook het aantal kijkers.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:05

Marit schreef:
Dat is helemaal belachelijk :+ Dan had ik ook gewoon gezegd 'pech gehad' en ze online gezet. Bij een portfolio shoot draait het er juist om dat ze online komen :+

Ik denk dat die optie het beste is Vjestagirl, om na afloop nog die ruimte te geven. Want dat is het grote probleem, dat er altijd pas na afloop en nooit daarvoor.

Ja dus, na afloop zoen ze de foto's pas.

Niet rottig bedoeld, maar als ik een reclamefoto zie waar de meeste super mooi naar voren komen (met fotoshop), dan denk ik ook wauw.
Maar dan de realiteit bij je eigen foto's....
dan valt het tegen en kan ik me voorstellen dat je het niet meer ziet zitten.

Juist jonge meiden kunnen het niet overzien welke consequenties het heeft als ze nog niks hebben gezien.
Eerst lijkt het helemaal leuk, maar dan...

Wij hadden voor onze bruiloft een dure fotograaf, maar niks te duur achteraf. Zeker als ik ze vergelijk met andere fotografen die ook geen amateurs zijn, is er een mega groot verschil. Maar ook hij gaf wel wat verhalen, waar mijn oren van stonden te klapperen. Echter wel met het verhaal erbij dat de meeste leuk zijn en terug komen... Dit imo Door zijn kwaliteit en inleven in de klanten.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:16

Ik zou de klanten de algemene voorwaarden waarin staat dat de foto's online gebruikt (kunnen) worden laten ondertekenen, dan ben je van al het gedonder af. Dan heb je het bewijs dat de klanten de algemene voorwaardes hebben gekregen en dat ze ermee akkoord zijn. Probleem opgelost.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:32

Vind ik niet.
Klantonvriendelijk vind ik dat.
De foto's zien mensen ook achteraf, dus dan kunnen ze ook pas echt weten wat jij als fotograaf hebt gedaan en waar ze voor hebben getekend.
Als je taart is mislukt bij de bakker, ga je ook niet betalen- ongeacht of de bakker zijn best heeft gedaan. dan kun je het hebben over rechten als fotograaf, maar of dat zo eerlijk is......
Net als die geweldige rechtmatige praktijken die stukjes bos verkopen met verhalen van bergen goud voor een aanzienlijk bedrag, maar als je er komt dat niet waar is- volgens het contact toch wel legaal.....

Je moet je klanten inschatten en zorgen dat je super foto's hebt. Mond op mond reclame .
Dan heb je imo een kans van slagen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:35

sneeuwpop schreef:
Marit schreef:

Ik denk dat die optie het beste is Vjestagirl, om na afloop nog die ruimte te geven. Want dat is het grote probleem, dat er altijd pas na afloop en nooit daarvoor.

Ja dus, na afloop zoen ze de foto's pas.

Niet rottig bedoeld, maar als ik een reclamefoto zie waar de meeste super mooi naar voren komen (met fotoshop), dan denk ik ook wauw.
Maar dan de realiteit bij je eigen foto's....
dan valt het tegen en kan ik me voorstellen dat je het niet meer ziet zitten.

Juist jonge meiden kunnen het niet overzien welke consequenties het heeft als ze nog niks hebben gezien.
Eerst lijkt het helemaal leuk, maar dan...

Maar dat weet je als je een fotoshoot boekt. Je weet van te voren dat die foto's online komen, dat je er zelf op komt. Bespreek dat dan vooraf.

En een fotograaf die geen FB gebruikt... succes. Steeds meer vinden ook hun weg naar FB waar ze bedrijfspagina's hebben zodat ze ook daar aan klantwerving kunnen doen. En zelfs als ze m nu nog niet hebben dan kunnen ze er over n jaar wel eentje aanmaken en dan alsnog je foto erop zetten.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:20

Gebruik voor het promoten van je eigen werk modellen. Deze kun je ook daar en zo fotograferen als jij wilt, dus niet zoals de klant het wil.

De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciele doeleinden.

Afdwingen van gebruik van foto's waar de klant voor betaalt zal inderdaad gauw lijden tot een slechte mond - tot - mond reclame.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:25

Je weet zoveel vooraf (hoort te weten) ,
Maar soms kan het achteraf erg tegenvallen......
Net zoals de fotograaf die achteraf hoort dat de klant liever niet de foto's online heeft. Dat is blijkbaar ook een mogelijkheid ookal had die dat niet verwacht en het zelfs zijn/haar zogenaamde rechten te zijn.
Toch weet je ook van te voren dat mensen van mening kunnen veranderen, juist nadat ze de foto's gezien hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:26

Bolzak23 schreef:
Gebruik voor het promoten van je eigen werk modellen. Deze kun je ook daar en zo fotograferen als jij wilt, dus niet zoals de klant het wil.

De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciele doeleinden.

Afdwingen van gebruik van foto's waar de klant voor betaalt zal inderdaad gauw lijden tot een slechte mond - tot - mond reclame.

idd, dat is professioneel

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:29

Zoals inderdaad hier boven aangegeven; vraag een stel voor een gratis shoot waarbij ze iets ondertekenen dat alle foto's online gebruikt mogen worden. Dan betalen ze ook niets en kunnen ze ook niets zeggen.

Had ik een vriend gehad dan had ik je geholpen :')