Vught diende vooral als een doorvoerkamp en gevangenis, hierdoor is er een vrij 'laag' aantal doden van het kamp zelf.
Eigenlijk had ik geen topic willen maken maar ik vond het toch zo indrukwekkend dat ik mijn foto's graag met jullie wil delen..
1, je begint in een museum met verhalen en spullen van overlevenden en overleden, hierna kom je uit op een binnenplaats waar je binnen het prikkeldraad en de wachttorens staat, van het museum heb ik geen foto's gemaakt dus het begint met het prikkeldraad en de wachttorens.

2,

3,

4, Een van de slaapzalen

5, Dit is een soort van operatie tafel waar sommige overledenen werden ontleed..

6, Een van de lijkovens er stonden er een aantal daar kreeg ik echt de rillingen van

7, Weer buiten, een stukje van de omheining met een van de wachttorens op de achtergrond.

Tot slot nog even 2 foto's die niet zijn geworden zoals ik wil maar wel het meest indrukwekkende verhaal van kamp Vught in zich hebben; in deze cel (ofja, niet deze het is een reconstructie enkel de deur is echt die van vroeger) hebben ze als een straf op een nacht zo veel mogelijk vrouwen gestopt, dit staat bekend als het 'bunkerdrama'. Uiteindelijk hebben ze er 74 (!!) vrouwen in gekregen, deze hebben ze 14 uur op een oppervlakte van slechts 9 m2 laten zitten. De cel was amper af, de verf was nog nat en er was geen ventilatie (een vrouw heeft wel een raampje kapot geslagen maar daar kwam nog te weinig zuurstof door. Toen ze de volgende dag de cel weer open deden waren er 10 vrouwen overleden..
8, Cel 115 was het, dit is dus de originele deur.

9, De cel zelf.

Naast dit gereconstrueerde gedeelte zijn er nog twee monumenten, eentje is voor de kindertransporten van 5 en 6 juni 1943. Op 5 juni zijn alle kinderen van 0 tot en met 3 jaar samen met hun ouders op transport gezet en de dag erna alle 4 tot en met 16 jarige, er werd gezegd dat ze naar speciale kinderkampen gingen maar niks was minder waar, ze zijn allemaal naar Westerbork gegaan en van daaruit naar Sobibor en Auschwitz om daar rechtstreeks de gaskamers in te gaan.. Op dit monument staan echt gigantisch veel namen, allemaal met de leeftijd erachter vermeld, echt vreselijk om te zien..
Het andere monument staat op de Fusillade plaats, een schietbaan waar vanuit verschillende gevangenissen verzetsstrijders heen werden gebracht om doodgeschoten te worden..
Ik vond het echt heel erg indrukwekkend, ik heb me er altijd al wel in verdiept maar om er zo ineens te staan is toch wel heel anders.. Komende zomer ga ik naar Mauthausen die lijkt mij nog wat indrukwekkender..
Bedankt voor het kijken! Tips, commentaar etc. op de foto's zijn altijd welkom

Ik ben echt een ramp in kiezen dus heb er even 2 weggehaald, deze vind ik toch allebei net even anders
die sporen heb ik dus helemaal niet gezien! Scheelt misschien ook dat ik er niet dichter bij ben geweest dan op die foto
Dat was wel zo'n kamer waar ik heb maar benauwd kreeg van het idee wat daar is gebeurd..
Net als dat iemand gisteren vroeg of het leuk was..